Auteur Topic: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin  (gelezen 63393 keer)

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #225 Gepost op: 1 november 2016, 11:43:35 »
Het muurtje is gemetst met hypertufa om latere plantengroei toe te laten.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #226 Gepost op: 1 november 2016, 11:51:02 »
In mijn enthousiasme heb ik het begin niet getoond, het uitgraven en de folie leggen, dus doe ik dat nu even.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #227 Gepost op: 1 november 2016, 11:54:55 »
De put is slechts een halve meter diep, afgeboord met betonstenen op een gewapende fundering. Dit was misschien niet nodig maar voor zo een laag muurtje maar omdat het moeras net aansluit op de toekomstige filter voor de vijver mag er niets mislopen of verzakken. Vandaar.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #228 Gepost op: 1 november 2016, 11:59:28 »
Daarna komt er een geotextieldoek in om scherpe stenen weg te houden van de folie. Vroeger dacht ik dat de folie, vermits het om een moeras gaat en geen vijver best doorprikt werd om overtollig water af te voeren. Iets of iemand heeft me echter overtuigd van het tegendeel. Een geperforeerde folie zou teveel waterverlies veroorzaken, dus een extra onderlaag werd zodoende voorzien.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #229 Gepost op: 1 november 2016, 12:01:46 »
En dan breekt de worsteling met de folie aan. Ik heb hier geen ervaring mee, maar vermits alles terug bedekt wordt met zand steekt het niet zo nauw.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #230 Gepost op: 1 november 2016, 12:02:58 »
En dan terug opvullen met zand.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #231 Gepost op: 1 november 2016, 12:04:14 »
verder opvullen en het muurtje opbouwen.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #232 Gepost op: 1 november 2016, 12:06:57 »
Omdat het een vochtig en zuur biotoopje moet worden in het moeras zelf, werd er blonde langvezelturf tussengemengd. De bedoeling is er o.a. varens en Japanse etageprimula's in te zetten.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #233 Gepost op: 1 november 2016, 20:39:12 »
Maar toen kwam Tamara langs en was het niet naar haar zin. De tufheuvel moest verplaatst worden en het muurtje was te plat, dus kon ik herbeginnen.

Je mag niet te snel tevreden zijn, Filip, gelukkig is er nog het kritische oog van Tamara,  -2(
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #234 Gepost op: 1 november 2016, 20:43:02 »
Omdat het een vochtig en zuur biotoopje moet worden in het moeras zelf, werd er blonde langvezelturf tussengemengd. De bedoeling is er o.a. varens en Japanse etageprimula's in te zetten.

Etageprimula's houden enigszins van een vochthoudende grond, maar ik vrees/denk dat het te vochtig zal zijn, Filip. Als het te nat is, is het ook weer niet goed m.i. Door het feit dat het water nergens weg kan, zal het echt wel doornat zijn. Als dat zo is, kun je natuurlijk later nog altijd drainagegaten aanbrengen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #235 Gepost op: 2 november 2016, 17:35:54 »
Er is wel een overloopje voorzien op ongeveer 10 a 15 cm diepte. De tijd zal uitwijzen of dit voldoende is. Of misschien steekt de natuur wel een handje toe door middel van mollen die er doorheen bijten. Ik heb er nu al last van.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #236 Gepost op: 11 november 2016, 11:18:28 »
Ik zou er mij niet te veel zorgen in maken Filip !  In Wisley zag ik ze ooit staan bloeien met de voeten "in" het water !  Ze houden echt wel van véééééél vocht !
Zien er overigens weer heel goed uit, al die realisaties !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #237 Gepost op: 11 november 2016, 17:40:27 »
Ik zou er mij niet te veel zorgen in maken Filip !  In Wisley zag ik ze ooit staan bloeien met de voeten "in" het water !  Ze houden echt wel van véééééél vocht !
Zien er overigens weer heel goed uit, al die realisaties !

Pas op, Luc, ik had Primula rosea in de rand van mijn vijver geplant, de plant volledig boven het waterniveau, maar het bleek te nat, ik heb hem moeten droger zetten. De plant kwijnde weg. Het is nu wel geen etageprimula, maar toch. Enfin, we zullen zien... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #238 Gepost op: 11 november 2016, 19:56:33 »

Pas op, Luc, ik had Primula rosea in de rand van mijn vijver geplant, de plant volledig boven het waterniveau, maar het bleek te nat, ik heb hem moeten droger zetten. De plant kwijnde weg. Het is nu wel geen etageprimula, maar toch. Enfin, we zullen zien... .

Dat is wonderlijk Frankie. Het moet aan iets anders liggen. Primula rosea en ook Primula japonica (etage primula) kunnen tegen massa's water. Staan hier permanent in een laagje water (met aarde)

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #239 Gepost op: 12 november 2016, 08:24:27 »
Ik zou er mij niet te veel zorgen in maken Filip !  In Wisley zag ik ze ooit staan bloeien met de voeten "in" het water !  Ze houden echt wel van véééééél vocht !
Zien er overigens weer heel goed uit, al die realisaties !

Pas op, Luc, ik had Primula rosea in de rand van mijn vijver geplant, de plant volledig boven het waterniveau, maar het bleek te nat, ik heb hem moeten droger zetten. De plant kwijnde weg. Het is nu wel geen etageprimula, maar toch. Enfin, we zullen zien... .

Pas op, Luc, ik had Primula rosea in de rand van mijn vijver geplant, de plant volledig boven het waterniveau, maar het bleek te nat, ik heb hem moeten droger zetten. De plant kwijnde weg. Het is nu wel geen etageprimula, maar toch. Enfin, we zullen zien... .

Dat is wonderlijk Frankie. Het moet aan iets anders liggen. Primula rosea en ook Primula japonica (etage primula) kunnen tegen massa's water. Staan hier permanent in een laagje water (met aarde)

Dat geeft me toch al wat meer vertrouwen als ik dit alles hier lees. We zullen zien. Nu nog aan planten geraken. Weet er iemand een goed adresje ?
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen