Auteur Topic: Crocus 2014  (gelezen 274069 keer)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #750 Gepost op: 16 september 2014, 18:30:12 »
Wim, ik heb de cv reliance hier staan maar komt nog maar pas boven!
Als hij bloeit post ik zeker foto's om te vergelijken!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #751 Gepost op: 17 september 2014, 20:49:04 »
Mijn opkomende herfstkrokussen hebben hier serieus te lijden door slakkenvraat, deze Crocus speciosus ‘albus’ lijken ze (eventjes) te sparen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #752 Gepost op: 17 september 2014, 20:51:48 »
Ja de slakken hebben ze goed te pakken blijkbaar Frankie  :'(! Crocus speciosus 'Albus' vind ik echt een mooie! Bij mij komt deze nog maar op..

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #753 Gepost op: 18 september 2014, 08:46:28 »
Mijn opkomende herfstkrokussen hebben hier serieus te lijden door slakkenvraat, deze Crocus speciosus ‘albus’ lijken ze (eventjes) te sparen.
Een hele mooie, Frankie !

Een opmerkingske.  Ik zie dat je vrij mild met de slakkenkorrels omspringt.  Ik heb me laten wijsmaken van mensen die't kunnen weten dat je die korrels beter "breedwerpig" rondstrooit.  D.w.z. veel minder stuks per m2 omdat je anders alle slakken uit de omgeving aantrekt...  ))4 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #754 Gepost op: 18 september 2014, 21:12:29 »
Ja, daar kan ik inkomen, Luc, misschien wel een goede tip.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15654
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #755 Gepost op: 18 september 2014, 21:41:40 »
Ja, daar kan ik inkomen, Luc, misschien wel een goede tip.

Nee hoor , niet misschien maar zeker ...... ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #756 Gepost op: 19 september 2014, 14:47:18 »
Net als bij Wim komt Crocus kotschyanus hier ook op kruissnelheid  ((12.
Van Wim kreeg ik 3 bollen van Crocus kotschyanus ssp. kotschyanus. 2 van de bollen bloeien zoals op foto 1.
De 3 de bol (die ook nu pas bloeit - zo 2 weken later) zie er echter veel bleker uit. (zie foto 2 en 3).


Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #757 Gepost op: 19 september 2014, 14:51:24 »
Ik heb ook sinds gisteren Crocus kotschyanus 'Reliance' in bloei.

Als ik vergelijk qua bloeitijdstip (zelfde condities en staan halve meter van elkaar) is de kotschyanus 'reliance' 2 weken vroeg dan de blauw bloeiende kotschyanus van foto 1. Dus is foto 1 volgens mij NIET de kloon 'Reliance'.

Als ik vergelijk qua bloeitijdstip en kleuren is foto 2 en 3 WEL zeer gelijkend op kotschyanus 'Reliance'.

MAAR: als ik naar jouw foto van de dag kijk zijn alle Crocus kotschyanus ssp kotschyanus van jouw geheel blauw (of mis ik daar ergens een wit bloeiende vorm)?
Ofwel heb je 2 klonen groeien (de oorspronkelijk gekochte 'Reliance'), heeft die gezaaid en heb je er een donker blauwe uit gekregen die VEEL groeikrachtiger is.


Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #758 Gepost op: 19 september 2014, 16:24:50 »
Ruben,

ik heb nog nooit zo'n bleke vorm gezien bij die van mij!!  ))4  ))4
Ze zijn altijd al zo donker van kleur en zo groeikrachtig geweest...ik heb hem dan ook niet gekocht als 'Reliance', ik zal eens moeten opzoeken of ik nog iets van mijn oorspronkelijke aankoop kan terug vinden, maar mogelijk is het de vorm van Kerndorff en Pasche die stolonen vormt (HKEP.9317)

Aanvulling: Na wat opzoekingswerk: het is mogelijk dat C. kotschyanus in bepaalde jaren en in bepaalde tuinen (vooral net na aanplant) bleker bloeit.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2014, 16:33:08 door Wim Boens »

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #759 Gepost op: 19 september 2014, 16:43:35 »
Wim,

Ik heb nog 2 foto's van kort deze namiddag waarbij je de 2 Crocussen in 1 oogopslag kan zien.(wel twee minder goeie foto's).
Ik heb gezien dat hij bij jouw een stuk schaduwrijker staat (onder struiken en bomen). Bij mij staat hij in de weinige schaduw die ik in mijn tuin kan geven. De kleurafwijking kan inderdaad daaraan liggen. Thx voor je opzoekingswerk!

Mocht je nog eens willen zoeken naar de specifieke naam (of het al dan niet HKEP 3917), is zou ik erg appreciëren.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #760 Gepost op: 19 september 2014, 20:19:34 »
Hier bloeit nu ook de eerste herfstcrocus in mijn tuin . Veel herfstbloeiende soortjes heb ik (nog) niet . Toch zijn er dit jaar enkele interessante nieuwigheden bijgekomen hier in de tuin . Deze soortjes bloeien wat later in de herfst . Crocus nudiflorus , ook een nieuwigheid had hier momenteel in bloei moeten staan , maar een slak heeft de enige neus opgepeuzeld  .  --2 Dus voor deze is het nog een jaartje wachten ...... Vandaag dan een eerste bloem op Crocus banaticus ( zie foto's ) .
 
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #761 Gepost op: 19 september 2014, 21:11:25 »
Heel mooi Danny! Toch een van mijn favorieten van de herfst die banaticus!
 :'( ai ai die nudiflorus

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #762 Gepost op: 19 september 2014, 21:26:43 »
Heel mooi Danny! Toch een van mijn favorieten van de herfst die banaticus!
 :'( ai ai die nudiflorus

Is ook een van mijn favorieten Ruben ! De bloemvorm is helemaal anders , de verschillende kleuren van de buitenste bloemblaadjes en de binnenste is ook heel mooi om te zien en dan de fel paarse stijl .......  Bovendien staan de bloemen nog stevig recht !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #763 Gepost op: 19 september 2014, 21:33:46 »
Hier bloeit nu ook de eerste herfstcrocus in mijn tuin . Veel herfstbloeiende soortjes heb ik (nog) niet . Toch zijn er dit jaar enkele interessante nieuwigheden bijgekomen hier in de tuin . Deze soortjes bloeien wat later in de herfst . Crocus nudiflorus , ook een nieuwigheid had hier momenteel in bloei moeten staan , maar een slak heeft de enige neus opgepeuzeld  .  --2 Dus voor deze is het nog een jaartje wachten ...... Vandaag dan een eerste bloem op Crocus banaticus ( zie foto's ) .

Mooie herfstkrokus, Danny, en met Saxifraga cohlearis vertoeft hij al meteen in goed gezelschap.  ;)
Ook hier hebben de slakken C. nudiflorus te pakken gekregen, nochtans een mooi soortje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #764 Gepost op: 19 september 2014, 21:34:27 »
Klopt helemaal Danny! Een beetje een vreemde eend in de bijt! Ik ga er mee proberen te kruisen maar... tot op heden nog geen spoor van een neus hier (heb 2 witte vormen en 2 blauwe vormen groeien).