Auteur Topic: Crocus 2014  (gelezen 273989 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2014
« Reactie #1335 Gepost op: 30 november 2014, 21:48:32 »
Twee soorten waarvan de foto's hier al een week op de plank liggen. Ze staan in mijn nieuwe bollen/zand bak waar de planten het tot nu toe erg goed doen, maar ja, we zijn nog maar enkele maanden onderweg!
Crocus laevigatus 'Fontenayi'
Crocus ochroleucus
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #1336 Gepost op: 30 november 2014, 22:10:07 »
Twee soorten waarvan de foto's hier al een week op de plank liggen. Ze staan in mijn nieuwe bollen/zand bak waar de planten het tot nu toe erg goed doen, maar ja, we zijn nog maar enkele maanden onderweg!
Crocus laevigatus 'Fontenayi'
Crocus ochroleucus

Prachtige bosjes, Gerrit.
Een nieuw bollenzandbank? Vertel daar eens wat meer over, Gerrit. Wordt dit bed enige tijd afgedekt? Wat staat daar zoal in?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2014
« Reactie #1337 Gepost op: 30 november 2014, 22:16:43 »
Ja ze stonden er toen inderdaad prachtig bij.
gelukkig dat ik ze ook live mocht bekijken. ((12
prachtig -6( ((7 ((13 _02 _04

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2014
« Reactie #1338 Gepost op: 1 december 2014, 00:01:24 »
Twee soorten waarvan de foto's hier al een week op de plank liggen. Ze staan in mijn nieuwe bollen/zand bak waar de planten het tot nu toe erg goed doen, maar ja, we zijn nog maar enkele maanden onderweg!
Crocus laevigatus 'Fontenayi'
Crocus ochroleucus

Prachtige bosjes, Gerrit.
Een nieuw bollenzandbank? Vertel daar eens wat meer over, Gerrit. Wordt dit bed enige tijd afgedekt? Wat staat daar zoal in?

Het principe voor deze bollenzandbak is afkomstig van Wim Boens, http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=322.msg8346#msg8346 Mijn bak is ongeveer 2 X 4 meter, de omranding is gemaakt van gebroken stoeptegels opgemetseld tot een hoogte van 25 cm boven het maaiveld. Binnenin heb ik de aarde verwijderd tot een diepte van 35 cm, daarna weer aangevuld met de onderste 10 cm een mengsel van 25% tuinaarde, 25% compost, 25% metselzand en 25% japans split. de rest is tot op 2 cm van boven gevuld met metselzand. Het idee is dat de bollen die in bollenmandjes uitgeplant staan (gevuld met metselzand) in het rijkere mengsel kunnen wortelen, hiervoor moeten de wortels 5 a 10 cm door het metselzand groeien. Ik moet hieraan toevoegen dat mijn gewone tuingrond al redelijk goed doorlatend is (zelfs na de zwaarste hoosbuien is er na 10 minuten nergens meer water te zien). Er zijn ook een aantal aardewerk potjes ingegraven met een doorlatend rotsplantenmengsel waar 1 en 2 jarige zaailingen van vooral Crocus en Tulp staan. De aanplant is in de eerste helft van september gedaan. Sinds half november is er een dak boven maar het was beter geweest als ik dat een maand eerder had kunnen doen, want de meeste herfst crocussen zijn bij mij verregend behalve de twee soorten die ik hierboven heb gepost. Er zijn Crocussen, Narcissen, lage Tulpen, Colchicum, Fritillaria, Acis, Muscari, Iris (reticulata) en Allium uitgeplant. Veelal (nog) gemakkelijke soorten maar dat kan nog veranderen in de loop der jaren.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1339 Gepost op: 1 december 2014, 13:49:45 »
Twee soorten waarvan de foto's hier al een week op de plank liggen. Ze staan in mijn nieuwe bollen/zand bak waar de planten het tot nu toe erg goed doen, maar ja, we zijn nog maar enkele maanden onderweg!
Crocus laevigatus 'Fontenayi'
Crocus ochroleucus

Mooie beelden Gerrit , interessant om dit nieuwe project op te volgen ! Laat eens iets weten hoe de bollen het doen de komende jaren ......  ((12 ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1340 Gepost op: 1 december 2014, 21:20:38 »
Bedankt voor de toelichting Gerrit. Toch verbazend dat ze het zo goed willen doen in dat zand....
Bedankt om ons verder op de hoogte te houden , is interessante materie ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1341 Gepost op: 4 december 2014, 22:32:57 »
Tja ... dit forum heeft zo zijn gevolgen...  ;D ;D  Bollenbedden - Bollenbakken - Zandbakken ..... enz... geen gebrek aan inspiratie !

Ik ben ook wel benieuwd naar de toekomstige ontwikkelingen Gerrit !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1342 Gepost op: 8 december 2014, 19:14:59 »
Ik heb veel last van vogels die in mijn zaaipotten gaan krabben en alles gaan opensmijten.
Ik heb al wat schade geleden en heb hierop geanticipeerd. Ik heb een bak gemaakt om over de zaaipotten te plaatsen.
Voorkant en bovenzijde heb ik opengelaten en met kippengaas vastgemaakt.
Ik ga de potten in de grond steken en boord van 3 cm overlaten.

Nog iemand die hoer ervaringen mee heeft? Eventueel tips of ervaringen waar ik rekening mee kan houden?

Allan Krijgsheld

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2014
« Reactie #1343 Gepost op: 8 december 2014, 20:58:34 »
Het lijkt me een goede oplossing tegen de vogels. Waarom heb je de zijkanten dichtgemaakt?

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1344 Gepost op: 8 december 2014, 21:19:47 »
Omdat ik dan in de zomer minder moet afdekken om de(kleine) bolletjes dro(ger)  te houden! Dat is eigenlijk de enige reden. Ik zou meer dichtmaken maar dan heb ik te weinig circulatie!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1345 Gepost op: 9 december 2014, 13:56:18 »
Deze gekocht als C. mathewii 'Dream Dancer', ook hier weer de verkeerde...geen (gele) meeldraden en dezelfde als de al zoveel getoonde steriele "hybride(??)"
« Laatst bewerkt op: 9 december 2014, 13:59:19 door Wim Boens »

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1346 Gepost op: 9 december 2014, 22:16:56 »
Deze gekocht als C. mathewii 'Dream Dancer', ook hier weer de verkeerde...geen (gele) meeldraden en dezelfde als de al zoveel getoonde steriele "hybride(??)"

 -5( , er zijn blijkbaar veel van deze crocussen in omloop .  ))4
Jammer , niet correct van naamgeving maar het is wel een topper !
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1347 Gepost op: 10 december 2014, 20:15:13 »
Wel mooi Wim maar erg spijtig dat hij steriel is! Na het zaaien van de crocussen van de crocusgroep (en tot op heden hoog resultaat van opkomen) dat kruisen en zaad zetting bij crocussen een grote meerwaarde is!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1348 Gepost op: 11 december 2014, 18:08:54 »
-5( , er zijn blijkbaar veel van deze crocussen in omloop .  ))4
Jammer , niet correct van naamgeving maar het is wel een topper !

Tja,

ik vraag me af of ze niet allemaal van dezelfde leverancier komen! Maar zoals je zegt, het is wel een mooierd.

Wel mooi Wim maar erg spijtig dat hij steriel is! Na het zaaien van de crocussen van de crocusgroep (en tot op heden hoog resultaat van opkomen) dat kruisen en zaad zetting bij crocussen een grote meerwaarde is!

Zaaien is zeker een meerwaarde, volgend jaar gaan we voor dubbel het aantal zakjes  ;)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1349 Gepost op: 11 december 2014, 18:54:24 »
We gaan zeker voor dubbel aantal zakjes :-d! De schildersborstel is al veel genuttigd geweest. Ik hoop op goede zaadzetting ook nu!  ((12