Deze collectie uit N-Portugal (waarschijnlijk) Crocus salzmannii staat momenteel in hoofdbloei , afkomstig vanop een heuvel nabij de stad Guimaraes op 450 meter hoogte . Opvallende vaststelling is dat ze heel goed regen en wind bestendig zijn . Ideaal dus met onze natte omstandigheden momenteel . Daar in Portugal zijn ze ook wel wat gewoon , toen wij er waren regende het ook iedere dag en was er altijd weel wind
Mooi ding, Danny. Ik zou ook geneigd zijn te denken aan Salzmannii, eigenlijk moet je de tuniek van de bol bekijken om het te kunnen uitmaken... althans volgens JR;
Ik heb hier echter een vrij recente paper ontvangen geschreven door Kerndorf (ook een autoriteit) en als je dat doorworsteld hebt (voor zover ik het allemaal begrijp) dan weet je't even niet meer. Ik mail je die Paper door, het handelt over alle herfstbloeiende Crocussen op het Iberisch schiereiland en hij benoemt zelfs een nieuwe soort : Crocus cobbii , ook al heel goed lijkend op de andere soorten, en bovendien groeit die steeds volgens Kerndorff, precies in de regio van jouw collectie. Bij nader inzien is het bestand te groot voor de mail, ik deel het met jou in wetransfer.