Auteur Topic: Het maken van een trog  (gelezen 54271 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #45 Gepost op: 20 januari 2011, 23:24:18 »
Wat een bijzonder geslaagd verslag Gerrit ! Er kan nu niemand meer zijn in Vlaanderen en Nederland die er niet kan mee beginnen. ;D
Helemaal mee eens Kris !
Indrukwekkend werkstuk : zowel deze posts als de trog zelf !  ;)
Enig idee hoeveel dat ding weegt Gerrit ??

Er zijn nog wat onvolledigheden, o.a. afmetingen en gewicht. Dat komt nog. Over het gewicht kan ik alvast zeggen dat ik hem nog net kan tillen. ;D
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Peter Verschelde

  • Junior
  • **
  • Berichten: 73
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #46 Gepost op: 21 januari 2011, 07:40:16 »
soms ent ik mos op stenen door mos fijn te hakken en er yoghert aan toe te voegen,deze pasta smeer ik dan iop een steen;
wel houd ik de stenen licht vochtig en uit de middagzon
 vg peter

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #47 Gepost op: 21 januari 2011, 11:45:40 »
Graag wil ik reageren op deze manier van troggen maken. Het ziet er allemaal erg mooi uit, echter als ik dit vergelijk met mijn eigen manier is dit toch wel erg omslachtig.
Waarom? Ik spit eenvoudig een gat in de grond en bepaal zelf iedere keer zonder vooraf mallen te maken hoe deze trog eruit ziet.
Rechthoekige troggen zijn het mooist als je de standaard maten aanhoudt zoals b.v. lengte 90cm, breedte 45 cm, hoogte 30cm, andere maten naar gelieve, maar ook platte schalen of ronde troggen zijn mogelijk. Zie fotos. Op deze manier zien troggen er niet zo strak uit en naar mijn mening natuurlijker. Maar dat is persoonlijke smaak.
Als er behoefte ontstaat aan de manier hoe ik dit doe kan ik terzijner tijd wel een artikeltje schrijven in jullie magazine.
Op foto 4 en 5 kun je b.v. goed zien hoe naar verloop van tijd een trog eruit ziet na het besmeren van de trog met karnemelk. (mosgroei)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #48 Gepost op: 21 januari 2011, 12:11:38 »
Heeft dat artikeltje al in Folium Alpinum gestaan :o :o, meneer de voorzitter >:( ;D?

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #49 Gepost op: 21 januari 2011, 12:35:03 »
Als ik goed nadenk Cor heb ik hierover geschreven. Maar wanneer ?? Mijn leeftijd staat dergelijke jaartallen niet meer toe.

Foto 5 & 6

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #50 Gepost op: 21 januari 2011, 12:52:19 »
Ze zien er in elk geval schitterend uit Ger - héél natuurlijk !  :)
Ik wil niet voor mijn beurt spreken, maar een dergelijk artikeltje zal onze redacteur (Frankie) zeker op prijs stellen !!  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #51 Gepost op: 21 januari 2011, 18:14:42 »
Als ik goed nadenk Cor heb ik hierover geschreven. Maar wanneer ?? Mijn leeftijd staat dergelijke jaartallen niet meer toe.
Foto 5 & 6

Nieuwsbrief 43 van Mei 1996 !  ;D (bladzijde 20 tem 25 )
Dus jullie waren al aan de beurt Cor   ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2011, 18:16:17 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #52 Gepost op: 21 januari 2011, 18:40:43 »
Nieuwsbrief 43 van Mei 1996 ! (bladzijde 20 tem 25 )
Dus jullie waren al aan de beurt Cor
:-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[Hier stond de sprekert stil, ben zolang nog geen lid van de NRV ;D ;D

Edit:
    En toen was ik ook nog vergeten dat ik zelf heb geholpen bij het digitaliseren van alle oude uitgaven van Folium Alpinum en als webbeheerder
    van de NRV deze in de kast heb staan.
:-[ :-[
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2011, 21:32:45 door Cor van Kapel »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #53 Gepost op: 21 januari 2011, 19:33:30 »
ben zolang nog geen lid van de NRV[/size] ;D ;D

Aha , ik dus wel en zelfs nog een aantal jaren  eerder dan 1996....namelijk van 1993...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #54 Gepost op: 21 januari 2011, 20:36:49 »
Ze zien er in elk geval schitterend uit Ger - héél natuurlijk !  :)
Ik wil niet voor mijn beurt spreken, maar een dergelijk artikeltje zal onze redacteur (Frankie) zeker op prijs stellen !!  ;D


't Zal wel zijn. Ervaringen van 'oude rotten' zijn altijd interessant. Daar kunnen jochies zoals ik nog wat van leren. Overigens, Ger, heb ik zelf nog niet zo lang geleden zelf nog een trogje gemaakt op de manier zoals jij het beschrijft. Namelijk door een gat in de grond te graven. Op die manier kun je ook echt wel zeer mooie trogjes maken die er inderdaad minder strak uitzien door de oneffenheden van het gat dat je graaft. Maar we zullen het allemaal nog wel eens lezen in ons tijdschrift bij één van de volgende edities. ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #55 Gepost op: 21 januari 2011, 21:02:12 »
EHHHHHH toen was ik nog jong en niet bezig met tuinen :P
Maar het lijkt mij reuze interresant ger om ook te zien hoe u de troggen maakt.
want dit artikel heb ik natuurlijk toen niet gelezen.
Dus van mij mag u hier over een mooi artikel plaatsen
ben benieuwd :D

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #56 Gepost op: 21 januari 2011, 21:27:15 »
EHHHHHH toen was ik nog jong en niet bezig met tuinen :P
Maar het lijkt mij reuze interresant ger om ook te zien hoe u de troggen maakt.
want dit artikel heb ik natuurlijk toen niet gelezen.
Dus van mij mag u hier over een mooi artikel plaatsen
ben benieuwd :D

Dan wel nog eerst VRVlid worden, Bert.  ;) Want het tijdschrift is er enkel voor de leden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #57 Gepost op: 21 januari 2011, 21:51:39 »
Graag wil ik reageren op deze manier van troggen maken. Het ziet er allemaal erg mooi uit, echter als ik dit vergelijk met mijn eigen manier is dit toch wel erg omslachtig.
Waarom? Ik spit eenvoudig een gat in de grond en bepaal zelf iedere keer zonder vooraf mallen te maken hoe deze trog eruit ziet.
Rechthoekige troggen zijn het mooist als je de standaard maten aanhoudt zoals b.v. lengte 90cm, breedte 45 cm, hoogte 30cm, andere maten naar gelieve, maar ook platte schalen of ronde troggen zijn mogelijk. Zie fotos. Op deze manier zien troggen er niet zo strak uit en naar mijn mening natuurlijker. Maar dat is persoonlijke smaak.
Als er behoefte ontstaat aan de manier hoe ik dit doe kan ik terzijner tijd wel een artikeltje schrijven in jullie magazine.
Op foto 4 en 5 kun je b.v. goed zien hoe naar verloop van tijd een trog eruit ziet na het besmeren van de trog met karnemelk. (mosgroei)

Ger. Ik heb ze bij jou zien staan een paar jaar terug tijdens een open dag, prachtig die structuur en ook de beplanting. Ik heb er eind vorig jaar ook zo een gemaakt. Het viel mij wat tegen omdat die zandbak halfweg deels begon in te storten en het later uit de grond tillen was ook erg zwaar (de trog + het aanhangende zand). Maar nogmaals ze zijn prachtig. Over 'natuurlijk uiterlijk' is inderdaad een kwestie van smaak. Ik had voor ogen een stuk natuursteen waar een steenhouwer een functionele en nette trog uithakt zoals ik denk dat het vroeger gebeurde.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #58 Gepost op: 21 januari 2011, 21:54:53 »
Dan word dat maar is tijd dat ik dat ga doen dan. 8)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:hoe zelf een trog maken ?
« Reactie #59 Gepost op: 22 januari 2011, 12:01:45 »
Ger. Ik heb ze bij jou zien staan een paar jaar terug tijdens een open dag, prachtig die structuur en ook de beplanting. Ik heb er eind vorig jaar ook zo een gemaakt. Het viel mij wat tegen omdat die zandbak halfweg deels begon in te storten en het later uit de grond tillen was ook erg zwaar (de trog + het aanhangende zand). Maar nogmaals ze zijn prachtig. Over 'natuurlijk uiterlijk' is inderdaad een kwestie van smaak. Ik had voor ogen een stuk natuursteen waar een steenhouwer een functionele en nette trog uithakt zoals ik denk dat het vroeger gebeurde.

Ik heb ze ook al "live" mogen bewonderen en ze zijn idd heel mooi.
Ik denk dat het heel  interessant is om deze diverse werkwijzes naast mekaar te zetten, de liefhebber zal er allicht de methode uitkiezen die hem of haar het best ligt.
Ik heb er ook al zelf gemaakt en heb dan ook gebruik gemaakt van "een  mal ". Voor wie  de eerste keer zoiets doet is dat mischien iets gestructureerder en daardoor wat makkelijker. Nadat ik reeds de ervaring met "mal" (bekisting) heb zou ik ook durven beginnen op de methode van Ger.
Wat ik nog anders deed dan Gerrit is het bewerken van de trog. Ik begon hiermee op het moment dat de trog nog niet helemaal uitgehard was. Het juiste tijdstip is moeilkijk theoretisch op te geven ,dat is een beetje aanvoelen.Dit hangt ook af van de klimaatomstandigheden waarin je werkt. De mortelspecie moet hard genoeg zijn om de bekisting te kunnen verwijderen maar toch nog bewerkbaar. De beitel wordt nagenoeg niet gehanteerd bij deze methode.
Dan neem ik een stalen borstel om de kanten af te ronden en groeven aan te brengen. Maar ik ben dan ook geen goede beeldhouwer.
Hoe je het ook doet ,het is een lonende bezigheid als je de prijzen bekijkt voor de troggen die men in de handel verkoopt!   Zowel Gerrit als Ger zijn heel erg bedankt voor deze praktische bijdrages.Ik denk dat menig rotstuinier hier heel wat aan heeft.Het lijkt trouwens allemaal heel complex maar eens je het een keer hebt gedaan valt het wel mee. Het belangrijkste is de tijd .... vermits je met materialen werkt die opdrogen en dan nog moeilijk te verwerken zijn...
Maar ik ga er verder niet meer over uitweiden ,anders haal ik de suspens al uit het verhaal van Ger. Er mag nog wat over blijven voor ons tijdschrift.
Eigenlijk was de knappe rapportage van Gerrit ook wel te gebruiken.Dan beschrijven we de 2 methodes.Maar dat laten we helemaal over aan onze redacteur. Frankie , misschien moeten we een "troggen en schalen"-nummer maken?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "