Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 651776 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1860 Gepost op: 14 juni 2014, 21:39:21 »
Op de tuf staat momenteel Dianthus haematocalyx var. alpinus te bloeien. Deze ondersoort valt op door de liggende stijve stengels.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1861 Gepost op: 15 juni 2014, 00:46:22 »
Tenzij ik het me niet herinner maar ik denk dat we deze plant niet hebben zien verschijnen dit voorjaar......
En dat met de status die hij heeft en de speciale betekenis voor de NRV ...
Ondertussen al weer een weekje (of iets meer) uitgebloeid (dat ging snel hier met die warme golf .....)
Bemerk de verschillen tussen deze 2 vormen uit diverse gebieden afkomstig .

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Deze klassieker staat trouwens hoog genoteerd op mijn lijstje om te ontdekken in de vrije natuur. Na Androsace helvetica, Androsace alpina en Eritrichium nanum, ga ik dit keer op zoek naar Physoplexis comosa en Campanula morretiana in de centrale Dolomieten, het gebied tussen Völs en de   Pordoipas. Iemand die deze schoonheden daar al gezien heeft?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1862 Gepost op: 15 juni 2014, 09:09:16 »
Campanula persicifolia planiflora (C. nitida) heeft zich in de loop der jaren vrijelijk uitgezaaid op, in en tussen de tufstenen.
Ooit begonnen met 1 blauw exemplaar zitten er ook witte vormen tussen de zaailingen (zie achteraan midden)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1863 Gepost op: 15 juni 2014, 18:54:05 »
Deze klassieker staat trouwens hoog genoteerd op mijn lijstje om te ontdekken in de vrije natuur. Na Androsace helvetica, Androsace alpina en Eritrichium nanum, ga ik dit keer op zoek naar Physoplexis comosa en Campanula morretiana in de centrale Dolomieten, het gebied tussen Völs en de   Pordoipas. Iemand die deze schoonheden daar al gezien heeft?

Ik zou wel willen Frankie , maar ik heb ze nog niet gezien waar jij heen gaat. Wel al Physoplexis gezien aan het Garda meer..........
Maar in ieder geval goeie vooruitzichten en hij past helemaal in het rijtje Europese sterren die je daar noemt. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1864 Gepost op: 15 juni 2014, 18:58:56 »
Fraaie exemplaren, Kris, toch al weer enkele jaren geleden dat ik er nog eens eentje zag bloeien in mijn tuin. Hier lukt het voor geen meter meer met  Physoplexis.

Het zou een gevolg kunnen zijn  Frankie van het feit dat ze in het prille voorjaar te droog staan.
Ik heb dat vroeger ook nog gekend en nu let ik erop dat ik de tufsteenrotsen waarop ze groeien goed vochtig houd vanaf eind februari en zeker ook in maart en april.
Waar ik ze gezien heb aan het Garda meer stonden ze op kalkrotsen die bevloeid werden door watervalletjes ed ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1865 Gepost op: 15 juni 2014, 20:01:49 »
Tenzij ik het me niet herinner maar ik denk dat we deze plant niet hebben zien verschijnen dit voorjaar......
En dat met de status die hij heeft en de speciale betekenis voor de NRV ...
Ondertussen al weer een weekje (of iets meer) uitgebloeid (dat ging snel hier met die warme golf .....)
Bemerk de verschillen tussen deze 2 vormen uit diverse gebieden afkomstig .

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Schitterend Kris , dit vind ik persoonlijk een van de mooiste rotsplanten ! Ik ben deze plant op verschillende plaatsen aan het uitproberen . Voorlopig nog geen groot succes maar we leren altijd bij ...........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1866 Gepost op: 15 juni 2014, 20:08:49 »
Fraaie exemplaren, Kris, toch al weer enkele jaren geleden dat ik er nog eens eentje zag bloeien in mijn tuin. Hier lukt het voor geen meter meer met  Physoplexis.

Het zou een gevolg kunnen zijn  Frankie van het feit dat ze in het prille voorjaar te droog staan.
Ik heb dat vroeger ook nog gekend en nu let ik erop dat ik de tufsteenrotsen waarop ze groeien goed vochtig houd vanaf eind februari en zeker ook in maart en april.
Waar ik ze gezien heb aan het Garda meer stonden ze op kalkrotsen die bevloeid werden door watervalletjes ed ....

Dat heb ik ondertussen ook ondervonden dat deze plant zeker niet te droog mag staan . Teveel zon hebben ze blijkbaar ook niet graag .
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1867 Gepost op: 15 juni 2014, 20:56:16 »
Staat al een jaar of 5 in zijn steen, groeide niet en bloeide niet. Totdat.....jippie ((3

Acantholimon ulicinum var. lycaonicum

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1868 Gepost op: 15 juni 2014, 22:08:50 »
Fraaie exemplaren, Kris, toch al weer enkele jaren geleden dat ik er nog eens eentje zag bloeien in mijn tuin. Hier lukt het voor geen meter meer met  Physoplexis.

Het zou een gevolg kunnen zijn  Frankie van het feit dat ze in het prille voorjaar te droog staan.
Ik heb dat vroeger ook nog gekend en nu let ik erop dat ik de tufsteenrotsen waarop ze groeien goed vochtig houd vanaf eind februari en zeker ook in maart en april.
Waar ik ze gezien heb aan het Garda meer stonden ze op kalkrotsen die bevloeid werden door watervalletjes ed ....

Dat verklaart veel natuurlijk, ik meende altijd dat ze eerder op een drogere bodem zouden moeten groeien, niet dus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1869 Gepost op: 15 juni 2014, 22:10:49 »
Deze klassieker staat trouwens hoog genoteerd op mijn lijstje om te ontdekken in de vrije natuur. Na Androsace helvetica, Androsace alpina en Eritrichium nanum, ga ik dit keer op zoek naar Physoplexis comosa en Campanula morretiana in de centrale Dolomieten, het gebied tussen Völs en de   Pordoipas. Iemand die deze schoonheden daar al gezien heeft?

Ik zou wel willen Frankie , maar ik heb ze nog niet gezien waar jij heen gaat. Wel al Physoplexis gezien aan het Garda meer..........
Maar in ieder geval goeie vooruitzichten en hij past helemaal in het rijtje Europese sterren die je daar noemt.

Het Gardameer? Welke omgeving dan juist, waarschijnlijk Monte Baldo of zo? Ook bij Tremalzo zouden ze groeien?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1870 Gepost op: 15 juni 2014, 22:13:56 »
Het Gardameer? Welke omgeving dan juist, waarschijnlijk Monte Baldo of zo? Ook bij Tremalzo zouden ze groeien?

In de buurt van Limone .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1871 Gepost op: 15 juni 2014, 22:14:42 »
Dat heb ik ondertussen ook ondervonden dat deze plant zeker niet te droog mag staan . Teveel zon hebben ze blijkbaar ook niet graag .

Dat klopt Danny , bakken doen ze ook niet echt graag ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1872 Gepost op: 15 juni 2014, 22:26:55 »
Het Gardameer? Welke omgeving dan juist, waarschijnlijk Monte Baldo of zo? Ook bij Tremalzo zouden ze groeien?

In de buurt van Limone .

Da's anderhalf uur van mijn verblijfplaats, da's te doen. Verbaasd me toch wel enigszins dat die daar groeien. Ik had die eerder in het hooggebergte verwacht.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1873 Gepost op: 15 juni 2014, 22:43:32 »
Da's anderhalf uur van mijn verblijfplaats, da's te doen. Verbaasd me toch wel enigszins dat die daar groeien. Ik had die eerder in het hooggebergte verwacht.

Het is maar één van de vele vindplaatsen in dat gebied Frankie. Waarschijnlijk niet eens de meest sensationele .Ze zullen meestal  ongetwijfeld wel hogerop groeien veronderstel ik ......
Je moet je maar is bevragen bij Johan Van den Akker bijvoorbeeld , die kent het daar op zijn duimpje.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #1874 Gepost op: 16 juni 2014, 08:44:24 »
Da's anderhalf uur van mijn verblijfplaats, da's te doen. Verbaasd me toch wel enigszins dat die daar groeien. Ik had die eerder in het hooggebergte verwacht.

Het is maar één van de vele vindplaatsen in dat gebied Frankie. Waarschijnlijk niet eens de meest sensationele .Ze zullen meestal  ongetwijfeld wel hogerop groeien veronderstel ik ......
Je moet je maar is bevragen bij Johan Van den Akker bijvoorbeeld , die kent het daar op zijn duimpje.

Ik heb ze destijds ook gezien bovenop de Tre Cime di Lavaredo in de Dolomieten, Frankie
Harelbeke-West-Vlaanderen