Auteur Topic: Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent  (gelezen 9447 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent
« Reactie #30 Gepost op: 29 januari 2012, 14:13:07 »
Dat de "drink" achteraf een succes was, blijkt uit bijgaande beelden die mij door een welwillend VRV-lid werden doorgestuurd. (Bedankt Gerd !  ;))

Heel goed initiatief van Gerd ! Zijn foto's zijn tof en brengen de gezelligheid van gisteren nog eens terug in onze huiskamers ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re:Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent
« Reactie #31 Gepost op: 29 januari 2012, 14:41:39 »
Ziet er allemaal plezant uit, en daarnaast ook nog een boel kennis tot je nemen,wat wil je nog meer ((14 ((13.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent
« Reactie #32 Gepost op: 29 januari 2012, 16:17:25 »
Hierbij nog enkele sfeerfoto's van onze nieuwjaarsdrink.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent
« Reactie #33 Gepost op: 29 januari 2012, 18:33:06 »
Hebt u ook een potje onvoorziene uitgaven ((8 ((8.
Wegens het uitlopen van "borrel - hapje en tombola", vond ik een cadeautje van de Stadwacht van Gent --2 onder mijn ruitewisser --10, weg winst van m'n mooie tombola plantjes --19 --3.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent
« Reactie #34 Gepost op: 29 januari 2012, 18:35:45 »
Hebt u ook een potje onvoorziene uitgaven ((8 ((8.
Wegens het uitlopen van "borrel - hapje en tombola", vond ik een cadeautje van de Stadwacht van Gent --2 onder mijn ruitewisser --10, weg winst van m'n mooie tombola plantjes --19 --3.

Oei, das minder, Cor. Een tip, er zit ook een knopje "lang parkeren" of "dagtarief" op de meters (dan mag je een ganse dag blijven staan voor "maar" 3 euro)!
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2012, 18:37:17 door Wim Boens »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent
« Reactie #35 Gepost op: 29 januari 2012, 18:58:01 »
Hebt u ook een potje onvoorziene uitgaven ((8 ((8.
Wegens het uitlopen van "borrel - hapje en tombola", vond ik een cadeautje van de Stadwacht van Gent --2 onder mijn ruitewisser --10, weg winst van m'n mooie tombola plantjes --19 --3.

Ja dat is minder natuurlijk....
Altijd best een dagticket nemen daar Cor! Nu wel opmerken dat we niet echt  uitgelopen zijn qua tijd .Onze aktiviteiten lopen meestal van 10-16.00h . Maar soms is het ook al gedaan om 15.00h .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent
« Reactie #36 Gepost op: 29 januari 2012, 20:45:11 »
Hebt u ook een potje onvoorziene uitgaven ((8 ((8.
Wegens het uitlopen van "borrel - hapje en tombola", vond ik een cadeautje van de Stadwacht van Gent --2 onder mijn ruitewisser --10, weg winst van m'n mooie tombola plantjes --19 --3.

Het is algemeen bekend dat onze nationale schatkist het moeilijk heeft in deze crisis tijden Cor... we zijn u dan ook erg dankbaar voor uw milde steun...  ;D ;) :-X
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent
« Reactie #37 Gepost op: 29 januari 2012, 21:04:22 »
Het is algemeen bekend dat onze nationale schatkist het moeilijk heeft in deze crisis tijden Cor... we zijn u dan ook erg dankbaar voor uw milde steun... 
Steun toch liever uw tombola dan de kas van de gemeente Gent --13 --13.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent
« Reactie #38 Gepost op: 29 januari 2012, 21:08:45 »
Dat is een hele wijze beslissing Cor.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent
« Reactie #39 Gepost op: 31 januari 2012, 19:24:18 »
Vandaag kreeg ik een mail binnen van oudstrijder Jules Debusschere die onze bijeenkomst eveneens uiterst geslaagd vond. Dit is zijn relaas van die dag:


Zaterdag 28 jan jl. eerste vergadering van onze vrv.
Eerst en vooral gelukkig nieuwjaar 2012, goede gezondheid en veel bloemengenot voor iedere lezer en lid van onze vereniging.
Proficiat aan het bestuur voor de inrichting van de dag en het nieuwjaarstraktaat
De afwezigen hadden ongelijk, doch en bij de 50 aandachtige toehoorders volgden de spreekbeurt omtrent het geslacht Hepatica.
We moesten dit wel volgen in een lokaaltje juist groot genoeg, dicht bijeen 'twas gezellig. Na de middag was er een visuele voorstelling
van wat mogelijks te zien zal zijn op de trip naar Harlow, zaterdag 3/03 aanstaande.
De dag eindigde met een traktaat en de gebruikelijke tombola.
Ja de clubkas moet ergens wat centen bijeen sprokkelen om dit alles mogelijk te maken.
En om van de kas te spreken, ze is gezond! Dank aan alle aanwezigen en vooral de leden van over de grens.
Terug naar de tombola. Vooraf aan de trekking van de prijswinnaars was heel wat belangstelling omtrent de planten op de tafels.
Of was het omdat ene leverbloempje die er tussenstond met een serieus prijskaartje weet?
In ieder geval, het doet deugt in de prijzen te vallen en ik was erbij.
Toegegeven, ik ben ook aan de plantentafel weest neuzen wat zoal te verdelen viel.
Mijn oog viel op een potje zonder plant maar met een voor mij aantrekkelijk etiket met erop Dactylorhisa foliosa.
Dacht bij mezelf, val ik in de prijzen en dat bewuste potje staat er nog, dan is dit het mijne.
Waarempel, het nummer 47 werd afgeroepen en die nummer was in mij bezit en potje stond er nog.
Wat weten we nu omtrent Dactylorhisa foliosa. Hierna volgt een vrije vertaling omtrent dit juweel volgens "Das Grosse Buch der Steingarten Pflanzen"
aangevuld met wat te lezen staat in de cataloog van "De Bolle-Jist".

Dactylorhisa foliosa: (sym. Orchis madeirensis) Bladrijk standelkruid, afkomstig van het eiland Madeira, wat meteen aanwijst dat de plant
niet winterhard is. Alwaar de plant voorkomt in moerassige weiden, moerassen en schaduwrijke bossen. Een hoog wordende soort tussen 50 a 70 cm,
hier zal dat heel wat minder zijn, maar verhoudingsgewijs heeft het grote knollen. De vijf tot acht lancetvormige, brede en lange bladeren in een spitse punt
en zijn meestal ongevlekt. De bloeiaar is in aanvang van de bloei piramidaal gevormd, in volle bloei eerder cilindrisch en dicht met bloempjes bezet.
Bloemen kunnen we verwachten van mei tot juni, zijn roos- tot purperkleurig, iets gevlekt met een min of meer geaderde tekening en redelijk groot.
Hebben duidelijk zijdelingse afstaande sepalen en een breed ronde, licht drielobbige vlakke lip met een onduidelijke punt en streep tekening.
De spoor is kort, opvallend dun, horizontaal naar achter gericht, recht of zwak gebogen.

De soort is tamelijk tolerant en aanvaard verscheidene standplaatsen, alhoewel een zonnige en ietwat beschutte omgeving de voorkeur geniet.
Het plantsubstraat zal overwegend een mineraal gedeelte omvatten doch voldoende vochtigheid bevatten door toevoeging van lemig zand en spahnum.

Zelf zal ik het lichtzure mengsel aanwenden destijds verschenen in ons huisorgaan nr 3, daterend juli, augustus, september 2004 van de hand van ons lid
Jan Opstaele.

Voor wie dit niet (meer) bezit: 2 delen substraat afzonderlijk klaar te maken, 1 mineraal en 1 organisch gedeelte
Het mineraal gedeelte omvat
- 70% vulcakorrel
- 30% perliet

Het organisch gedeelte omvat
- 40% zaai- en stekgrond
- 20% onbemeste potgrond
- 20% goede vijveraarde
- 20% dennennaalden

Na deze twee delen afzonderlijk te hebben klaargemaakt, nemen we 60% mineraal en 40% organisch materiaal om ons uiteindelijk substraat te bekomen waarin we planten.
Al opgemerkt, we komen telkens aan 100%.

Hoe vul je nu je plantpot? Zelf neem ik grote emmers in plastic, boor op vijf cm van de bodem enkele gaatjes vijf a zes mm doormeter, vul dit onderste gedeelte op met gravé, maat 6/14,
daarop ons zelfgemaakt substraat en dit tot op vijf cm van de bovenrand, plant nu de knol of rhizoom met de bovenkant of neus juist boven het mengsel, klop enkele malen op de zijkant van de emmers
tijdens het vullen, zodoende zal het substraat na enige tijd niet inzakken. Vul de rest van de emmer met vulca tot de bovenrand. Zo kan de emmer de grond in, geef een eerste maal goed regenwater,
het teveel gaat er wel uit via de geboorde gaatjes en een voorraad water blijft in de onderste vijf cm. In de winter kan je indien nodig afdekken met stro, zorg evenwel dat de laag stro niet kan wegwaaien.


Jules Debusschere

051/72 20 84
 
 
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Eerste VRV voorjaarsbijeenkomst 2012 op 28 januari in Gent
« Reactie #40 Gepost op: 31 januari 2012, 21:32:03 »
@Jules: we hadden blijkbaar dezelfde plant op het oog , maar het heeft niet mogen zijn voor mij  --13 --13

Ik heb in ieder geval ook erg genoten van die dag - de lezingen waren allebei heel boeiend en heel goed gebracht .Hartelijke dank aan Chris en Luc !
De Nieuwjaarsdrink was een heel goed idee en hopelijk de start van een nieuwe traditie - het deed deugd om een aantal mensen wat beter te leren kennen .
De tombola was reuze spannend en de prijzen mochten zeker gezien zijn ! Bedankt aan de gulle schenkers .Ik kijk al uit naar de volgende bijeenkomst !!!
Ook bedankt aan het bestuur voor hun inzet de voorbije tijd - dat kan alleen maar meer leden aantrekken !
Gr Lily-Anne