Auteur Topic: Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent  (gelezen 3199 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Gepost op: 31 januari 2012, 12:02:01 »
De eerstvolgende lezingen dag van de VRV gaat, zoals reeds aangekondigd in ons tijdschrift, door op zaterdag 25 februari om 10 u in  de Plantentuin Universiteit Gent, Karel Lodewijk Ledeganckstraat 35, 9000 Gent.

De lezingen gaan opnieuw door in het gebruikelijke auditorium 3 op het gelijkvloers, ingang via de plantentuin !

Ook nu weer heeft de VRV alles in het werk gesteld om een veelbelovend programma in elkaar te knutselen !

Onze spreker van de dag is niemand minder dan Noorderbuur Wiert Nieuman !  -6(

Wiert is in de rotsplantenwereld een naam als een klok, een kleine bloemlezing uit zijn C.V. spreekt boekdelen :

- jarenlang medewerker van de Botanische Tuinen in Utrecht met hun unieke rotstuin
- hoofdredacteur van Folium Alpinum, het hoogstaande tijdschrift van de NRV
- auteur van twee hoog aangeschreven boeken over onze hobby : "Rotsplanten" en "Rotstuinen"
- wereldreiziger met talloze reizen op zijn actief naar bijna alle gebergten die onze aardbol rijk is.
- notoir plantenkenner en -liefhebber in hart en nieren
- enz....

Op 25 februari zal Wiert onze kennis met twee heel interessante lezingen verrijken :

1) In "Where the Sky came down" neemt hij ons mee naar de Rocky Mountains in de Verenigde Staten, een gebied waarvan de plantengroei tijdens onze lezingen nog niet  eerder werd belicht.   Aan deze lacune wordt nu een einde gemaakt : bereidt u voor op massa's schitterende foto's van Eritrichium nanum, E. howardii, Aquilegia jonesii, enz... enz...  Je krijgt foto's te zien van Polemonium viscosum zoals je hem nooit eerder hebt gezien - Deze "Sky Pilot" (de bijnaam van deze schoonheid in de US) inspireerde onze spreker tot de naam van deze lezing.


Na de middag :

2) "Recycling tuinieren".  De meesten onder ons waren al wel eens in de Botanische Tuin van Utrecht en daar konden wij de beroemde "bollen", gemaakt van gebroken tegels, aanschouwen... een schoolvoorbeeld van wat Wiert als "Recycling Tuinieren" omschrijft.  Maar er is nog veel meer en tijdens zijn tweede lezing zal hij ons daar alles over vertellen.


Voeg daar nog bij onze berucht en beroemde tombola waarin weer eens een aantal zeldzame rotsplanten zullen te winnen zijn, en je hebt weer een goed gevuld programma dat je als VRV lid niet wilt missen !!    ((3
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2012, 12:10:46 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2012, 22:34:02 »
Ik had het geluk om ooit te samen met Wiert op reis te gaan naar China. Niet alleen wij overigens ,maar we zaten samen in een groep die met Harry naar China reisde.
Ik kan alleen maar bevestigen dat het een levende encyclopedie is en een uiterst aangename plantenvriend !Van Wiert steek je altijd iets op .Zelden kom je een plant tegen in de natuur waarvan Wiert het bestaan niet afweet.
De rotsplantenliefhebberij in de lage landen heeft heel veel te danken aan deze pioniers. Ik denk dat zijn boeken en bijdrages ons allemaal heel erg heeft geinspireerd en ook zal blijven inspireren.
We kijken weer uit wat Wiert in petto heeft.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2012, 22:20:20 »
Ik ben al zo'n dozijn jaren bezig met rotsplanten en de manier waarop ik de liefhebberij beleef heb ik grotendeels te danken aan Wiert.
In mijn beginjaren was het niet zo vanzelfsprekend om een deftig nederlandstalig boek over deze hobby te bemachtigen. Toen ik beide boeken van Wiert, Rotstuinen en Rotsplanten in handen kreeg, was er geen houden meer aan. De vele prachtige foto's en de vlotte teksten inspireerden mij enorm. De plezante vertelstijl van Wiert was hier niet vreemd aan. Ook zijn grondige kennis van alpines vond ik erg bewonderenswaardig.
Zoals Kris al aanhaalt is Wiert een echte pionier in het vak en ook voor mij persoonlijk was hij de man die me het bergpad van de rotsplanten heeft doen bewandelen.
Dat hij een vlotte verteller is kan ik zeker ook beamen, jaren geleden zag ik hem nog aan het werk met een voordracht over schaduwplanten, en dat deed hij met verve.
Een hele eer dus om dit zwaargewicht te mogen begroeten in Gent.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2012, 21:47:26 »
Het boek over rotsplanten van Wiert Nieuman is een van mijn eerste boeken over onze schoonheden ((14
Het komt regelmatig weer van pas.
Tot Zaterdag iedereen. -2( -2(

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2012, 22:24:19 »
 ))(10

Nog een kleine praktische tip voor a.s. zaterdag !!

Zaterdag wordt de wielerklassieker Gent - Gent (Omloop het Nieuwsblad) verreden.
De start is om 11.30 u op hoop en al een kilometer van onze lezingszaal.

http://www.omloophetnieuwsblad.be/nl/elite-men/race/track

In de directe omgeving zal het dan ook vrij druk zijn en parking zal wellicht moeilijker te vinden zijn dan op andere keren.
Iets vroeger komen dan normaal lijkt mij in deze omstandigheden dan ook aangewezen !

Een gewaarschuwde VRV'er is er twee waard !!  ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2012, 19:08:29 »
BERICHT VAN ONZE VOORZITTER !



Voor de aanhangers  van onze tombola van a.s. zaterdag   volgt hier alvast  een voorproefje .

Het lijkt erop  dat we een beetje de weg zijn ingeslagen van de thema’s met onze verloting .Naast het feit  dat ook nu weer enige diversiteit is verzekerd loopt er toch  weer een rode draad door dit gebeuren. Eigenlijk zelfs 2  draadjes….

 Het eerste thema noemt ““schaduwplanten” . We slaan dus nog even verder de weg in van die mooie Hepatica’s van vorige keer . Ook dit keer weer een aantal exclusieve planten die daar zullen te winnen zijn ! Deze meer dan aardige soorten werden gratis geschonken aan onze VRV door José Callens van “ Green Mile Nursery “ .Waarvoor natuurlijk weer onze waardering en dank. Ik weet nu reeds dat ook onze gastspreker Wiert in de wolken zal zijn met deze keuze. Onze Nederlandse vriend weet ook als geen ander de schaduwplanten en de soorten uit de groene dalen te waarderen. Dat heb ik zelf mogen vaststellen toen we samen in China waren.

Het tweede thema brengt de orchideetjes onder de aandacht. Ze zijn tegenwoordig wel goed verkrijgbaar in meerdere kwekerijen en ook deze planten konden we via een kwekerijtje bemachtigen.

De vorige formule van verloten waarbij de meest  exclusieve planten niet in 1 keer op de tafels terecht komen maar druppelsgewijs infiltreren werd algemeen als beter beoordeeld. De spankracht blijft tot het einde en ook de loten die pas op het einde uit de zak komen maken nog kans op die heel bijzondere planten. Dus gaan we op die manier verder …

Heb ik alleen nog een overzichtje voor jullie van wat er zoal mag verwacht worden :

Saxifraga ‘Mary Golds’ + ‘Rex’  + ‘Whitehill’ +  ’Rosea’ + megaeseflora “Jupiter”
Lewisia tweedy – Hymenoxis scaposa – Lewisia  ‘Ashwood Yellow ‘- Aster coloradoensis -Trillium chloropetalum-Scoliopus bigelovii -
Androsace halleri + chaixii + hedraeantha ; -Primula ‘Cowichan Red ‘- Ramonda myconii
Delosperma hirtum – Delosperma sutherlandii – – Calceolaria tenella
 Asyneuma limonifolium ssp limonifolium – Cyclamen graecum – Colchicum longiflorum-Fritillaria involucrata-Galanthus ikariae var snogerupi-Galanthus ‘Spindlestone Surprise’
Calanthe tricarinata – Cypripedium flavum ‘Album’ –Cypripedium reginae – Dactylorhiza foliosa x majalis – Pleione ‘Shantung Ducat’ +  formosana ‘Cairngorm’ Alba
Arthropodium cirratum-Asarum maculatum-Craspedia robusta-Myosotidium hortensia

Planten werden geschonken door Green Mile Nursery – Freddy Van de Winckel –Kris  De Raeymaeker – Luc Gilgemyn – Frankie Wulleman
 

Heel veel dank aan de milde schenkers vanwege de ganse VRV.

Wij hopen zoals steeds op een goede loterijverkoop.

Tot zaterdag en nog deze tip : “ vergeet niet om tijdig of anders genoeg geld in de parkeermeter te stoppen .Meest voordelige manier als je de ganse dag aanwezig bent is  een dagticket dus eerst gele toets en dan pas munten toevoegen in dat geval…”   

 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2012, 22:04:51 »
dat is inderdaad een goede tip.
Tot morgen iedereen ((12

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2012, 19:31:38 »
Een dikke  ((14 voor Wiert.
Twee hele mooie voordrachten gezien vandaag. De verwachtingen waren groot maar werden ingelost. Dat kan ook niet anders met onze gast van vandaag met zijn staat van verdienste.
Heel goed gebracht, Wiert vertelt zoals hij schrijft op zijn gekende, vloeiende manier met de nodige komische accenten en oog voor het schijnbaar oninteressante. De talrijke prachtige foto's spraken voor zich.

Ik heb er zeker van genoten en weer heel wat bijgeleerd. Ik wist dit al langer, maar Wiert heeft ons nog maar eens doen inzien wat voor een prachtige liefhebberij wij hebben en dat wij vaak echt wel bevooroordeelde mensen zijn.

Bedankt Wiert!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2012, 19:36:56 »
Daar sluit ik me geheel bij aan Frankie het was een  -6(  dag

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2012, 09:43:16 »
Ben het helemaal eens met Bert en Frankie. Buiten het feit dat beide lezingen inhoudelijk natuurlijk picco bello waren geniet ik steeds weer van het enthousiasme dat Wiert ten toon spreid ! Goede verteller onze Wiert .
Met zulk enthousiasme zou zelfs de meest verstokte anti -rotstuinier aanvangen met het kweken van rotsplantjes.
Je zou gisteren zo mee naar  Amerika gevlogen hebben of aan de recycletuin zijn begonnen!
Van zulke mensen kunnen we er nooit genoeg hebben , een uithangbord voor onze hobby . Bedankt Wiert.
Voor het overige ondanks enkele afwezigen door verlof en ziekte toch nog een acceptabele opkomst. Ook waren er wat afwezigen door het gelijkvallen met Nettetal , maar ook dat viel nog mee. En ook bij ons ging er een super Galanthus de deur uit ....Tijdens de tombola ging er zo maar eventjes een Galanthus "Spindlestone Surprise " de deur uit.(met dank aan José Callens )  De Jules was de gelukkige ! En die heeft, als je het even omrekent minder dan 10 euro gekost.  ((6   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2012, 11:30:26 »
Voor de Wiert :
 ((3 ((3 ((3


een staande ovatie !
Aan de lofredes hierboven kan ik niets meer toevoegen !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2012, 12:09:39 »
Ik heb er toch nog dit aan toe te voegen.
José Callens van Green Mile Nursery wil ik dan toch nog eventjes extra bedanken voor zijn gulle gift ten voordele van de VRV. Dit noemt men dan: een groot hart voor de vereniging hebben. Enkel met zulke gemotiveerde leden kan een vereniging draaiende worden gehouden. Daarom nogmaals, many, many thanks, José! Uw stap uit de schaduw is zeker niet onopgemerkt geweest.  ((14
Ook de andere schenkers mogen niet worden vergeten. Bedankt!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Tweede VRV voorjaarsbijeenkomst op 25 februari 2012 te Gent
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2012, 21:01:59 »
De Wiert is keigoed in zowel het geven van een lezing als het schrijven van een boek over onze boeiende hobby.
Toen hij aan het woord was, kon je bij wijze van spreken, een muis horen lopen. Spijtig dat er geen muis aanwezig was om dit te alleen maar te bevestigen.
Natuurlijk kan recycling-rotstuinieren alleen maar afkomstig zijn van een Hollander, niet vanwege de reputatie van krenterigheid die onze noorderburen (soms onterecht) bezitten, maar vooral vanwege hun sublieme ideeën. Het beste idee vond ik in dat verband de rechtopstaande betonnen zuil met binnenin aarde. Eenvoudig, maar je moet er maar opkomen.
Een geslaagde zaterdag dus.

Leiomerus
www.rots-plant.be  -  website over juwelen