Auteur Topic: Lilium polyphyllum  (gelezen 1226 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Lilium polyphyllum
« Gepost op: 14 augustus 2012, 20:25:51 »
Een goede kennis van me is al heel lang op zoek naar een Lilium polyphyllum, een soort die groeit aan de Indiase kant van het Himalaya gebergte. Vooralsnog heeft hij de plant in Europa niet kunnen vinden. Uiteindelijk heeft hij een collega van een neef van hem, die zo nu en dan in India werkt, bereid gevonden om een aantal Indiase kwekerijen te bezoeken en te vragen naar bollen van deze soort. Hij kreeg echter te horen dat de bollen van Indiase origine niet zo erg goed van kwaliteit zijn en dat ze daarom hun bollen importeren uit ... Nederland! Jullie kunnen je wel voorstellen dat hij enigszins uit het veld geslagen is. Nu resteert de grote vraag: wie weet of deze Lilium soort inderdaad in Nederland wordt gekweekt en zoja, door wie en zijn er bollen te koop? Ik ben benieuwd of iemand van jullie hier iets meer over weet en mijn kennis verder kan helpen in de queeste naar zijn Heilige Graal.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Lilium polyphyllum
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:53:07 »
Sven,

er is een introductie van Lilium polyphyllum in Europa geweest, door Margaret en Henry Taylor in 1993 verzameld boven Manaslu in Himachal Pradesh. Er zijn enkele Europeanen die zaailingen van deze soort hebben (verkregen uit de tuin van de Taylors). Maar er is niemand waarvan ik weet dat ze er kunnen missen, ze hebben er meestal maar een handvol van en het zijn nog allemaal jonge plantjes!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Lilium polyphyllum
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2012, 15:00:20 »
P.S. Het is zeker niet de gemakkelijkste soort en is tijdens een zwoele zomer heel gevoelig voor botrytis!

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Lilium polyphyllum
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2012, 20:27:25 »
Bedankt voor al je berichtjes, Wim! -7( ((14
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.