Auteur Topic: Zandbak voor knollen  (gelezen 22368 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #30 Gepost op: 27 december 2011, 17:18:58 »
Ik ben een bloembollenbak aan 't maken voor mijn "moeilijke"alliums en ik vraag me af welk mengsel te gebruiken.
Wim gebruikt zuiver rijnzand met een onderlaag van breekzand.
Luc weet je nog wat ze in Goeteborg gebruiken?
Rik wat is het "standard" mengsel?
Van een proef met een zandbed heb ik geleerd zuiver zand te vermijden.Ik had hetzelfde probleem als Paul Cumbleton te Wisley:Zeer moeilijk te gieten na een hete dag(hier heel gewoon van juni tot september).
Wat ander mengsel hebben jullie gebruikt?

Welke Alliums wil je in je bloembollenbak laten groeien, Jan? Ik ben maar een beetje nieuwsgierig, hoor  ;)
Ga je de bak (periodiek) overdekken?

Voor Alliums zou ik gewoon een goed drainerend mengsel gebruiken, iets in het genre van: 50% tuingrond (wij hebben hier een zandgrond) en 50% drainerend materiaal (grof zand, Japans split,...).

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #31 Gepost op: 31 december 2011, 16:49:24 »
Ik ben een bloembollenbak aan 't maken voor mijn "moeilijke"alliums en ik vraag me af welk mengsel te gebruiken.
Wim gebruikt zuiver rijnzand met een onderlaag van breekzand.
Luc weet je nog wat ze in Goeteborg gebruiken?
Rik wat is het "standard" mengsel?
Van een proef met een zandbed heb ik geleerd zuiver zand te vermijden.Ik had hetzelfde probleem als Paul Cumbleton te Wisley:Zeer moeilijk te gieten na een hete dag(hier heel gewoon van juni tot september).
Wat ander mengsel hebben jullie gebruikt?

Al mijn bloembollenbakken bouw ik tegenwoordig als volgt op:
hoogte: +/- 30 cm
onderste 20 cm: vruchtbare zandleem (lokale witloofgrond)
bovenste 10 cm: 1 deel potgrond (DCM) + 1 deel grof rijnzand + 1 deel Japans split + 1 deel zandleem
al mijn bollen worden opgepot in vijvermandjes; deze mandjes worden meestal gevuld met 1 deel potgrond + 1 deel grof rijnzand + 1 deel Japans split + 1/2 deel zandleem + beendermeel en potas

Ik leg geen drainagemateriaal onderaan, omdat mijn grond geen hoge grondwatertafel heeft; deze zomer (nat!) had ik toch last van capillair vocht, waardoor mijn onco's maar niet in rust gingen; deze wortelen immers zeer diep!
Voor de rest van de bollen geen enkel probleem.  Het mengsel lijkt zwaar, maar gelijkt op de bodems in hun oorsprongsgebieden!
Hendrik

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #32 Gepost op: 31 december 2011, 18:49:09 »
Hallo Hendrik,
Ik ben benieuwd of je al eens geëxperimenteerd hebt met het (deels) blootstellen van Oncos aan de elementen. Zo lees ik op de website van Sepp Maier dat hij vanaf eind februari tot half juni de afdekking verwijderd zodat de regen de planten onbelemmerd kan bereiken. Volgens mij doet Koen Van Poucke dit ook. En Wim heeft Oncos groeien in zijn zandbak die zelfs nog veel minder afgedekt wordt. Zoja, wat zijn jouw ervaringen en welke soortjes zouden zich voor deze behandeling lenen?
Groeten, Sven

PS. Luc, als deze posting hier niet op z'n plek staat, graag verplaatsen. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #33 Gepost op: 1 januari 2012, 18:43:36 »
Hallo Hendrik,
Ik ben benieuwd of je al eens geëxperimenteerd hebt met het (deels) blootstellen van Oncos aan de elementen. Zo lees ik op de website van Sepp Maier dat hij vanaf eind februari tot half juni de afdekking verwijderd zodat de regen de planten onbelemmerd kan bereiken. Volgens mij doet Koen Van Poucke dit ook. En Wim heeft Oncos groeien in zijn zandbak die zelfs nog veel minder afgedekt wordt. Zoja, wat zijn jouw ervaringen en welke soortjes zouden zich voor deze behandeling lenen?
Groeten, Sven

PS. Luc, als deze posting hier niet op z'n plek staat, graag verplaatsen. 

Ook ik stel de onco's in de lente bloot aan de elementen; een bloembollenbak dient enkel om de planten, knollen en bollen vanaf mei/juni tot oktober/november een droge zomerrust te geven.
In principe kunnen alle onco's onder dit regime; vraag is wel hoe winterhard de zuiderse soorten zijn; er is hierover bijzonder weinig geweten...en misschien kunnen ze beter tegen vorst dan verwacht???
Gr.
Hendrik

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #34 Gepost op: 1 januari 2012, 19:46:41 »
Wow wat een interresante topic ((12
Ik wist dat deze er was.
Maar omdat ik toen misschien minder met bollen had niet verder gelezen ))2
Eigenlijk wilde ik ook zo iets gaan doen.
Maar dan veel kleiner i.v.m Kleinere tuin.
Maar ik heb het met plezier gelezen. ((12
Ik probeer komende week nog wel iets te posten.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #35 Gepost op: 1 januari 2012, 20:26:12 »
Hallo Hendrik,
Ik ben benieuwd of je al eens geëxperimenteerd hebt met het (deels) blootstellen van Oncos aan de elementen. Zo lees ik op de website van Sepp Maier dat hij vanaf eind februari tot half juni de afdekking verwijderd zodat de regen de planten onbelemmerd kan bereiken. Volgens mij doet Koen Van Poucke dit ook. En Wim heeft Oncos groeien in zijn zandbak die zelfs nog veel minder afgedekt wordt. Zoja, wat zijn jouw ervaringen en welke soortjes zouden zich voor deze behandeling lenen?
Groeten, Sven

PS. Luc, als deze posting hier niet op z'n plek staat, graag verplaatsen.  

Dit onderwerp mag hier best blijven staan Sven !  ;)
Ik ben sedert begin vorig jaar aan het experimenteren met Iris paradoxa, Iris iberica ssp elegantissima en Iris korolkowii buiten, in een speciaal daarvoor aangelegd aanhangseltje aan mijn "tufsteenbergje", eigenlijk ook een klein "zandbakje".
Zie ook hier : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=368.msg9649#msg9649

De planten staan dus in een soort verhoogd bed, in ca 10 cm zuiver zand geplant, met daaronder goede, voedzame tuingrond.
Ze zijn aangeplant in maart en hebben het uitstekend gedaan.  De 3 planten zijn sterk bijgegroeid.  :)
Korolkowii en Paradoxa hebben goed gebloeid... Paradoxa zelfs tot 4 maal toe, gespreid van april tot oktober  :o - zie ook in de Iris thread hierover.
De planten zijn de hele zomer lang niet in rust gegaan - ze hebben vanaf juni bij slecht weer (en dat was er nogal de afgelopen zomer...  ;D) een glasplaatje over zich heen gekregen om tegen het meeste nat beschermd te staan.
Pas eind oktober/begin november is het blad bruin geworden en zijn de planten min of meer in rust gegaan.
Laag tegen de grond ontwaar ik nu nieuwe groeipunten.
Of ze de winter verder goed doorstaan en hoe de bloei dan eventueel zal zijn volgend voorjaar moet ik uiteraard nog ervaren...  
Je zult hier daarvan te gelegener tijd de resultaten wel te zien krijgen.  ;)



Harelbeke-West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #36 Gepost op: 1 januari 2012, 21:23:33 »
Heel interessant, Hendrik en Luc!
Hendrik, vanaf wanneer verwijder je de bescherming en laat je de regen de planten bereiken? Ook vanaf eind februari wanneer de strengste vorst voorbij is?
Luc, is de glasplaat nu nog aanwezig of heb je die inmiddels verwijderd?
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2012, 21:36:11 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #37 Gepost op: 1 januari 2012, 22:23:45 »
De glasplaatjes staan er nog Sven - pas op, het gaat niet om één grote plaat die de hele oppervlakte overdekt, maar het kleinere type van b.v. 20 x 30 cm dat eigenlijk nauwelijks groot genoeg is volgens het formaat van de plant.  Van opzij bereikt er dus zeker nog vocht de planten en hun wortels.  Ik ben niet van plan die weg te halen voor midden of eind februari, afhankelijk van het weer.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #38 Gepost op: 8 januari 2012, 10:51:15 »
die bollenbakken zijn zeker wel mooi ((12
Maar ik heb daar te weinig ruimte voor.
Nu was mijn idee om een bak met de afmetingen hoogte: ongeveer 25 cm 
                                                                         breet : ongeveer 36 cm
                                                                         lengte: ongeveer 55 cm
hier voor te gebruiken. (zie foto)
Dan dacht ik om in de bodem of zijkant gaten te maten voor de afvoer van water.
En als het regent een plaat waar ik 4 draadeinden 1meter lang (op elke hoek 1) monteer.
deze plaat heeft dan dezelfde afmetigen als de bak. zodat de bak niet te nat word bij regen.
Wat zand betreft 50/50 rijnzand brekerzand en bovenop een laagje afdekgrind
dat rijnzand waar kan je dat halen?
Misschien is de bak wat te klein ))8 maar moet toch iets als je weinig ruimte heb ))4
Wie helpt mij uit de (brand) --12 --12

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #39 Gepost op: 8 januari 2012, 11:53:57 »
Bert,

ik denk dat dat wel kan lukken...alleen zal die plastieken bak misschien wel kapot vriezen.

Ik zou er de bodem volledig uithalen, zodat je perfecte drainage hebt!

Je zou ook het mengsel van Hendrik kunnen gebruiken. Daar moet je minder gaan bijmesten in de loop van het jaar.

Rijnzand kun je halen bij de bouwstoffenleverancier...neem dan wel de grofste korrelgrootte (normaal is dit 0/5)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #40 Gepost op: 8 januari 2012, 19:35:31 »
Bedankt voor het antwoord wim.
Maar ik dat de bak niet erg vlug kapot vriest,want ik heb ze ook als zaaibak staan .
Dan staan er ongeveer 35 zaaipotten in.
Ik neem aan dat ik met zo'n bak met vullen begin als je de eerste bollen in de grond doet??
Moet je na de bloei dan ook de bollen uit de grond in de bak halen?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #41 Gepost op: 8 januari 2012, 19:38:14 »
Bert,

bij mij blijven die er het ganse jaar in staan (voor 3-4 jaar aan een stuk). Je kunt die inderdaad vullen van zodra je knollen hebt om er in te planten.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #42 Gepost op: 8 januari 2012, 20:09:37 »
bedankt Wim, ((12
Als het me  gaat lukken zal ik foto's tonen.
Blijf deze topic volgen ((12

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #43 Gepost op: 21 januari 2012, 17:57:21 »
Ben een lijst aan het maken wat er in zo'n bak kan heb al enkele via deze pagina en mijn bollenboek overgenomen.
Kunnen jullie mij helpen aan e.v.t gemakkelijke voor- najaars bloeiers voor mij.
Zelf blijf ik ook doorzoeken  ))4
alvast bedankt

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #44 Gepost op: 18 maart 2012, 12:26:49 »
Laag tegen de grond ontwaar ik nu nieuwe groeipunten.
Of ze de winter verder goed doorstaan en hoe de bloei dan eventueel zal zijn volgend voorjaar moet ik uiteraard nog ervaren...  
Je zult hier daarvan te gelegener tijd de resultaten wel te zien krijgen.  ;)

Luc, ik ben benieuwd hoe het met de drie Irissen is gegaan die in jouw "zandbakje" staan. Zijn ze de winter goed doorgekomen?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.