Auteur Topic: Narcissus 2023  (gelezen 10204 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2023
« Reactie #180 Gepost op: 20 november 2023, 21:17:35 »
Ondanks het pokkeweer toch al een eerste bloem van N. 'Craighton Clanger', die welk elk jaar vroeger lijkt te bloeien. De overige bloemknoppen zitten overigens allemaal klaar voor vuurwerk.
Moa goh ....of hoe zeggen jullie dat ook al weer Frankie ?  -2( -2( Alle gekheid op een stokje , erg vroeg ...

Moa gow vint!  --11
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2023
« Reactie #181 Gepost op: 20 november 2023, 23:29:08 »
En waarom heet de hybride eigenlijk x alleniae? Is dat vernoemd naar de eerste vinder?
Deze hybride is beschreven in 2000 maar ik vind geen vermelding waar de naam naar refereert.

Even rond gesnuisterd en gevonden dat de naam alleniae te danken is aan een Nieuw Zeelandse botanica : Betty Molesworth-Allen overleden in 2002.
Vreemde connectie als je het mij vraagt.

Vreemde connectie als je het mij vraagt.

Met alle respect voor de dame in kwestie uiteraard maar die lijkt me inderdaad redelijk verloren gelopen toen .... ))4


Vanwaar die scepsis mannen ??

Haar volledige naam (Allen is de naam van haar man) is Betty Molesworth-Allen  alleniae is de Latijnse afleiding van Allen.
De dame in kwestie heeft haar levensavond gesleten in Los Barrios (nabij Algeciras, provincie Cadiz) - waar ze ereburger was en waar een park naar haar is genoemd (Betty Molesworth botanical park).  Ze ontdekte in die regio ook een varen die alleen daar in Europa te vinden is (Psilotum nudum)
Behalve de Narcis is ook nog Centaurea molesworthiae naar haar genoemd.  Ze was echt geen 'niemand' in de botanische wereld dus.

VoilĂ , tot daar mijn betoog.  -2( -2(


Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Narcissus 2023
« Reactie #182 Gepost op: 21 november 2023, 08:49:20 »
Vanwaar die scepsis mannen ??

Noem het zeker geen scepsis Luc .... :) Alleen vond ik het niet voor de hand liggend dat een dame uit Nieuw Zeeland (andere kant van de wereld toch )de Spaanse flora komt beschrijven . Maar zo zie je maar dat er nooit grenzen zijn voor onze planten . Mooi verhaal trouwens , bedankt om toe te lichten ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Narcissus 2023
« Reactie #183 Gepost op: 12 december 2023, 12:21:09 »
De eerste zijn er weer .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2023
« Reactie #184 Gepost op: 26 december 2023, 16:48:53 »
Een rijkbloeiende plant, spijtig genoeg naamloos, want ik kocht hem als cantabricus. Dat is het niet. Wellicht een hybride. Maar ieder jaar betrouwbaar bloeiend, rond kerstmis soms zelfs wat vroeger. De kleur is bijna wit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2023
« Reactie #185 Gepost op: 26 december 2023, 17:21:03 »
Een rijkbloeiende plant, spijtig genoeg naamloos, want ik kocht hem als cantabricus. Dat is het niet. Wellicht een hybride. Maar ieder jaar betrouwbaar bloeiend, rond kerstmis soms zelfs wat vroeger. De kleur is bijna wit.
Ziet er een romieuxii/ albidus hybride uit als je naar de ver uitstekende stamper en meeldraden kijkt, maar zeker de moeite
« Laatst bewerkt op: 29 december 2023, 12:14:14 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Narcissus 2023
« Reactie #186 Gepost op: 27 december 2023, 10:54:53 »
Een rijkbloeiende plant, spijtig genoeg naamloos, want ik kocht hem als cantabricus. Dat is het niet. Wellicht een hybride. Maar ieder jaar betrouwbaar bloeiend, rond kerstmis soms zelfs wat vroeger. De kleur is bijna wit.

Na de zangeres zonder naam nu ook de Narcissus zonder naam Frankie ...Ik ken dat gevoel natuurlijk , wij willen altijd een correcte naam bij een plant hebben . Dat is ook weer zo een typische afwijking van ons ....Een schoon potje om de feesttafel op te luisteren !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2023
« Reactie #187 Gepost op: 27 december 2023, 11:37:46 »
Een rijkbloeiende plant, spijtig genoeg naamloos, want ik kocht hem als cantabricus. Dat is het niet. Wellicht een hybride. Maar ieder jaar betrouwbaar bloeiend, rond kerstmis soms zelfs wat vroeger. De kleur is bijna wit.
Ziet er een romieuxii/ albidus hybride uit, maar zeker de moeite

Merci voor de aanvulling, Luc.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2023
« Reactie #188 Gepost op: 27 december 2023, 11:41:15 »
Een rijkbloeiende plant, spijtig genoeg naamloos, want ik kocht hem als cantabricus. Dat is het niet. Wellicht een hybride. Maar ieder jaar betrouwbaar bloeiend, rond kerstmis soms zelfs wat vroeger. De kleur is bijna wit.

Na de zangeres zonder naam nu ook de Narcissus zonder naam Frankie ...Ik ken dat gevoel natuurlijk , wij willen altijd een correcte naam bij een plant hebben . Dat is ook weer zo een typische afwijking van ons ....Een schoon potje om de feesttafel op te luisteren !

Als je een correcte naam hebt bij een waardevolle plant is dat altijd een meerwaarde natuurlijk he. Hoe dan ook, het zal me niet beletten om er van te genieten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2023
« Reactie #189 Gepost op: 29 december 2023, 12:13:01 »
Op een zucht van het eindejaar start de eerste narcis in de rotstuin, niet meer te bedwingen door het aanhoudende zachte weer.
Een hybride tussen Narcissus bulbocodium en Narcissus romieuxii met tussenliggende eigenschappen.
Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Narcissus 2023
« Reactie #190 Gepost op: 29 december 2023, 12:20:33 »
Op een zucht van het eindejaar start de eerste narcis in de rotstuin, niet meer te bedwingen door het aanhoudende zachte weer.
Een hybride tussen Narcissus bulbocodium en Narcissus romieuxii met tussenliggende eigenschappen.
Luc, een mooie narcis! Hij is nog niet ontdekt door de slakken.  --11
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Narcissus 2023
« Reactie #191 Gepost op: 29 december 2023, 12:26:04 »
Op een zucht van het eindejaar start de eerste narcis in de rotstuin, niet meer te bedwingen door het aanhoudende zachte weer.
Een hybride tussen Narcissus bulbocodium en Narcissus romieuxii met tussenliggende eigenschappen.

Die staat er fantastisch bij Luc ! Ondanks het toch wel natte weer van de afgelopen weken ...Het vroeg bloeien neemt hij dan blijkbaar toch over van romieuxii want bulbocodium bloeit hier altijd later . Echt een aanrader zo te zien ...Blijft ook redelijk compact zo te zien .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2023
« Reactie #192 Gepost op: 29 december 2023, 14:37:09 »
Die staat er fantastisch bij Luc ! Ondanks het toch wel natte weer van de afgelopen weken ...Het vroeg bloeien neemt hij dan blijkbaar toch over van romieuxii want bulbocodium bloeit hier altijd later . Echt een aanrader zo te zien ...Blijft ook redelijk compact zo te zien .
Inderdaad volgt deze hybride de bloeitijd van N. romieuxii.  N. bulbocodium bloeit pas binnen een maand of twee.
Als je o.a. naar de lengte van de helmdraden kijkt zie je de invloed van N. bulbocodium - bij N. romieuxii komen de helmdraden met meeldraden ruim buiten de bloemkelk, bij N. bulbocodium blijven ze binnen de bloemkelk.

Hoogte van de groep is ongeveer 13-15 cm.
Nog een positief iets aan deze hybride is de zeer lange bloeitijd, 4 weken is zeker geen uitzondering.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2023
« Reactie #193 Gepost op: 29 december 2023, 14:38:36 »
Op een zucht van het eindejaar start de eerste narcis in de rotstuin, niet meer te bedwingen door het aanhoudende zachte weer.
Een hybride tussen Narcissus bulbocodium en Narcissus romieuxii met tussenliggende eigenschappen.
Luc, een mooie narcis! Hij is nog niet ontdekt door de slakken.  --11
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit slakkenschade had op deze narcis.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Narcissus 2023
« Reactie #194 Gepost op: 29 december 2023, 15:12:46 »
Hoogte van de groep is ongeveer 13-15 cm.
Nog een positief iets aan deze hybride is de zeer lange bloeitijd, 4 weken is zeker geen uitzondering.

Dat maakt hem nog interessanter Luc ! Is dat een eigen kruising ? Of bestaan er zulke benaamde vormen van ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "