Auteur Topic: Dactylorhiza  (gelezen 116111 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dactylorhiza
« Reactie #60 Gepost op: 6 juni 2011, 16:30:10 »
Van een gemakkelijke Orchidee gesproken, deze Dactylorhiza foliosa doet het bij mij prima in een
heel gewone rotsplanten grond. Waar ik deze ook maar plaats; jaarlijks krijg ik een verdubbeling van de populatie. Maar volgens een kenner zou het hier echter om hybride gaan, aangezien D. foliosa een niet zo forse plant wordt.

Freddy,  ze zijn prachtig om zien ! die van mij ziet er bijlange nog niet zo fors uit - alhoewel hij wel groter en sterker is dan vorig jaar .
wat bedoel je met een gewone rotsplanten grond ? de helft potgrond en de helft zand of fijne grit ? of een mengeling met jouw tuingrond ( welke?)
Veel zon of veel schaduw ?
Staat hij in de winter binnen of overwinterd hij buiten - met of zonder bescherming ?
Mijn plant heb ik nog niet buiten durven laten overwinteren - omdat ik niet zeker ben dat  hij winterhard genoeg is - en hij staat in een bloempot ingegraven waar hij af en toe geen zon krijgt .Met die pot is het wel heel gemakkelijk om hem dan binnen te halen zonder verstoring van de wortels .
NB als er zaad op mocht komen , en je hebt wat te veel , dan hou ik mij aanbevolen .Ik vrees dat die van mij geen of nauwelijks zaad zal maken                     (  hij kan ook alleen zichzelf bevruchten ( niet zo goed ) of kruisbestuiving van de gewone rietorchissen die ik heb. Ik zou ze ook graag proberen  zaaien op karton
groetjes
Lily-Anne

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #61 Gepost op: 6 juni 2011, 21:04:04 »
Toch blijf ik met twijfels zitten; aangezien ik het getoonde exemplaar kocht in 2006 en het jaar voordien
ook al een voor mij identieke D. foliosa aanschafte bij dezelfde verkoper, echter blijft deze veel kleiner
(15-20 cm) en deze bloeit ook veel later ???
Hoeveel later bloeit die dan Freddy, volgens Landwehr valt de bloei in mei-juni.
Ik kan je een foto van de betreffende tekeningen via een PM sturen, zit copyright op, dus kan hier niet publiceren dan schiet Luc me lek ;D ;D

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #62 Gepost op: 6 juni 2011, 23:19:26 »

Bedankt voor de toelichting Cor.
Toch blijf ik met twijfels zitten; aangezien ik het getoonde exemplaar kocht in 2006 en het jaar voordien
ook al een voor mij identieke D. foliosa aanschafte bij dezelfde verkoper, echter blijft deze veel kleiner
(15-20 cm) en deze bloeit ook veel later ???
Wat betreft de Dactylorhiza foliosa, zal ik proberen wat duidelijkheid te verschaffen.
Ik ken deze planten vrij goed, want ik denk dat de planten die de laatste jaren in Nl. en B. zijn verkocht allemaal dezelfde herkomst hebben, nl. Noordwijkerhout.

Ik ben ooit begonnen met 1 plant en het duurde wel ca. zeven of acht jaar voor ik de eerste vermeerdering aandurfde. Eigenlijk moet ik zeggen ‘moest’ vermeerderen.
Mijn plant stamde af van de firma van Tubergen en het zal ca. 1980 geweest zijn dat ik hem kreeg van een vroegere kwekerijchef die ik goed kende. Van Tubergen had hem ooit uit Engeland of Schotland en ik heb in oude tijdschriften van AGS en SRGC wel zwart wit foto’s gezien van waarschijnlijk dezelfde plant.
Mijn plant werd hier op de kwekerij geplant en de eerste jaren hebben wij hem in de winter steeds afgedekt met ramen want dat deed men bij van Tubergen ook, maar in een jaar hadden we het vergeten en was de winter vrij streng en de plant overleefde.
Toen groeide er ook steeds te veel onkruid omheen (te weinig tijd) en werd de plant eens meegespoten tegen onkruid (per abuis), ik meen met Round Up !!!!!
De plant kwam weer vrolijk terug en werd 2 jaar later met het onkruid mee afgemaaid met zo’n touwtje van een bosmaaier. Dus het volgende voorjaar haalde ik de plant er maar uit en potte zo’n 35 planten op. (De eerste foto laat de plant zien groeiend tussen het onkruid).
Die werden een jaar later weer uitgeplant en na enkele jaren weer opgepot.
Ik zal wat foto’s bij voegen van zulke uitgeplante exemplaren en ook van planten in potten.

We hebben veel met allerlei mensen gediscussieerd over de naam en ik weet haast wel zeker dat het geen D. foliosa (maderensis) en ook geen D. elata is.
D. elata is zeker een meter hoog, maar praktisch nooit te koop helaas.
Zaad hebben ze bij mij nooit gevormd en ook door bestuiving van inheemse riet orchis die zich hier ook vaak uitzaaien zijn er nooit zaailingen gevonden.
Dus zal deze soort wel steriel zijn, wat weer wijst op een hybride.

Het is een gemakkelijke plant voor veel tuinen, maar zoals hier is gebeurd kan er ook zomaar een bladvlekken ziekte in optreden en daar is haast niets aan te doen.
Bij ons is dat ook gebeurd zo’n 5 jaar terug en de voorraad verdween bijna geheel als sneeuw voor de zon. Nu in dit voorjaar schijn de ziekte hopelijk voorbij te zijn en heb ik op een aantal plekken weer gezonde plantjes en planten staan, zelfs per abuis ondiep afgeschoffelde plantjes kwamen later weer boven. Ik zal ze nu allemaal moeten markeren want anders vind ik ze niet omdat ik op de zelfde bedden allerlei andere planten heb tussen gezet.
Ook een foto van gewone Dactylorhiza zaailingen in een kussen van Dianthus Pink Jewel en een foto van D. foliosa vorige week van een van de grootste exemplaren nu.
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #63 Gepost op: 6 juni 2011, 23:25:05 »
Nog en paar foto's van vollegronds cultuur
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #64 Gepost op: 6 juni 2011, 23:26:11 »
en de laatste 2
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dactylorhiza
« Reactie #65 Gepost op: 7 juni 2011, 19:39:11 »
Heel erg bedankt voor je uitvoerige toelichting Luit ! Daar kunnen we weer wat van opsteken en maakt dit forum ook zo leuk.Jij hebt natuurlijk als vakman midden in dit beroep gestaan en het is zeer leuk om even mee achter de schermen te duiken ... ;)
Wij hebben in onze vereniging nog zo'n bodemloos vat wat betreft ervaring en kennis(Jan vergeef me de uitdrukking) in de naam van Jan Balis. Hij wijdde reeds in 2006  (nummer 11  uitgave juli-augustus)een interessante bijdrage over deze orchidee in ons tijdschrift  onder de titel : "een orchidee uit Hombeek"  . Heel goed artikel en ook daar werd getwijfeld en gewikt en gewogen . Andere namen die daar naar voor komen zijn  Dactylorhiza purpurella , foliorella en diens meer .Er is duidelijk veel verwarring maar in grote lijnen ook ergens bevestiging met hetgeen Luit naar voor brengt. Ja het zijn niet voor niks de heren met de ervaring ! Ik hoor Jan het trouwens ook zo graag vertellen , al die weetjes en ervaringen.Zalige momenten zijn dat....
Nu, ik heb ooit de echte Dactylorhiza maderensis / foliosa " live" ontmoet  (dus in het wild in de natuur)tijdens onze trip naar Madeira .Ik kan je zeggen dat die planten uit de cultuur  niet in de verste verte lijken op hetgeen wij in het wild zagen ...Nu overdrijf ik waarschijnlijk wat, maar die planten zoals ik ze hier zie (en ook ken uit de eigen collectie)zijn vele malen forser en hebben veel meer bloemen per stengel etc...etc...De planten die we zagen in Madeira zijn veel slanker , minder bloemen ...Spijtig maar ik heb hier alleen beelden van op dia .Misschien moet ik ze bij gelegenheid maar eens inscannen.
Voor diegene die ons tijdschrift nog hebben , lees dit nummer nog maar eens na ter aanvulling van wat Luit hier zo mooi heeft gedebiteerd.
 
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2011, 19:40:58 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #66 Gepost op: 7 juni 2011, 22:47:45 »
Ziet er allemaal prachtig uit Luit,als ik dat zo belijk staan ze in een ietwat zanderige grond,of zit ik er dan helemaal naast?
Ook boeiend hoe je het allemaal beschrijft.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dactylorhiza
« Reactie #67 Gepost op: 8 juni 2011, 08:22:33 »
Tja.... en dan te bedenken dat ze't bij mij helemaal nooit goed gedaan hebben ondanks diverse pogingen...  :-\ :-[ :-X

Een indrukwekkend schouwspel Luit, heel erg bedankt ook voor het verhelderend verhaal !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Dactylorhiza
« Reactie #68 Gepost op: 8 juni 2011, 21:37:18 »

Bedankt voor de toelichting Cor.
Toch blijf ik met twijfels zitten; aangezien ik het getoonde exemplaar kocht in 2006 en het jaar voordien
ook al een voor mij identieke D. foliosa aanschafte bij dezelfde verkoper, echter blijft deze veel kleiner
(15-20 cm) en deze bloeit ook veel later ???
Wat betreft de Dactylorhiza foliosa, zal ik proberen wat duidelijkheid te verschaffen.
Ik ken deze planten vrij goed, want ik denk dat de planten die de laatste jaren in Nl. en B. zijn verkocht allemaal dezelfde herkomst hebben, nl. Noordwijkerhout.

Ik ben ooit begonnen met 1 plant en het duurde wel ca. zeven of acht jaar voor ik de eerste vermeerdering aandurfde. Eigenlijk moet ik zeggen ‘moest’ vermeerderen.
Mijn plant stamde af van de firma van Tubergen en het zal ca. 1980 geweest zijn dat ik hem kreeg van een vroegere kwekerijchef die ik goed kende. Van Tubergen had hem ooit uit Engeland of Schotland en ik heb in oude tijdschriften van AGS en SRGC wel zwart wit foto’s gezien van waarschijnlijk dezelfde plant.
Mijn plant werd hier op de kwekerij geplant en de eerste jaren hebben wij hem in de winter steeds afgedekt met ramen want dat deed men bij van Tubergen ook, maar in een jaar hadden we het vergeten en was de winter vrij streng en de plant overleefde.
Toen groeide er ook steeds te veel onkruid omheen (te weinig tijd) en werd de plant eens meegespoten tegen onkruid (per abuis), ik meen met Round Up !!!!!
De plant kwam weer vrolijk terug en werd 2 jaar later met het onkruid mee afgemaaid met zo’n touwtje van een bosmaaier. Dus het volgende voorjaar haalde ik de plant er maar uit en potte zo’n 35 planten op. (De eerste foto laat de plant zien groeiend tussen het onkruid).
Die werden een jaar later weer uitgeplant en na enkele jaren weer opgepot.
Ik zal wat foto’s bij voegen van zulke uitgeplante exemplaren en ook van planten in potten.

We hebben veel met allerlei mensen gediscussieerd over de naam en ik weet haast wel zeker dat het geen D. foliosa (maderensis) en ook geen D. elata is.
D. elata is zeker een meter hoog, maar praktisch nooit te koop helaas.
Zaad hebben ze bij mij nooit gevormd en ook door bestuiving van inheemse riet orchis die zich hier ook vaak uitzaaien zijn er nooit zaailingen gevonden.
Dus zal deze soort wel steriel zijn, wat weer wijst op een hybride.

Het is een gemakkelijke plant voor veel tuinen, maar zoals hier is gebeurd kan er ook zomaar een bladvlekken ziekte in optreden en daar is haast niets aan te doen.
Bij ons is dat ook gebeurd zo’n 5 jaar terug en de voorraad verdween bijna geheel als sneeuw voor de zon. Nu in dit voorjaar schijn de ziekte hopelijk voorbij te zijn en heb ik op een aantal plekken weer gezonde plantjes en planten staan, zelfs per abuis ondiep afgeschoffelde plantjes kwamen later weer boven. Ik zal ze nu allemaal moeten markeren want anders vind ik ze niet omdat ik op de zelfde bedden allerlei andere planten heb tussen gezet.
Ook een foto van gewone Dactylorhiza zaailingen in een kussen van Dianthus Pink Jewel en een foto van D. foliosa vorige week van een van de grootste exemplaren nu.

Luit, in bovenstaand verhaal heb je het over een ‘bladvlekkenziekte’.
Nu heb ik onlangs bij een aantal Orchissen eveneens aangetast blad gezien, bij mij in de tuin. Zie bijgaande fotootjes.
Wellicht zou je hier je licht op willen laten schijnen? Daar vlak naast staan Orchissen in prima conditie. Wat zou ik het beste kunnen doen? Bij voorbaat dank.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Dactylorhiza
« Reactie #69 Gepost op: 8 juni 2011, 21:39:01 »
En nog enkele fotootjes t.a.v. bovenstaande vraag aan Luit.
Heemskerk, Noord-Holland

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #70 Gepost op: 9 juni 2011, 23:05:33 »

Wij hebben in onze vereniging nog zo'n bodemloos vat wat betreft ervaring en kennis(Jan vergeef me de uitdrukking) in de naam van Jan Balis. Hij wijdde reeds in 2006  (nummer 11  uitgave juli-augustus)een interessante bijdrage over deze orchidee in ons tijdschrift  onder de titel : "een orchidee uit Hombeek"  . Heel goed artikel en ook daar werd getwijfeld en gewikt en gewogen . Andere namen die daar naar voor komen zijn  Dactylorhiza purpurella , foliorella en diens meer .Er is duidelijk veel verwarring maar in grote lijnen ook ergens bevestiging met hetgeen Luit naar voor brengt. Ja het zijn niet voor niks de heren met de ervaring ! Ik hoor Jan het trouwens ook zo graag vertellen , al die weetjes en ervaringen.Zalige momenten zijn dat....
 
Er is inderdaad veel verwarring over de naam en bijv. D. Purpurella schijnt een beetje op de D. foliosa te lijken, maar ik heb verscheidene keren geprobeerd die soort ook te kweken, maar dat ging helemaal niet. Deze schijnt in Ierland voor te komen en zal daar vermoedelijk op zure grond groeien terwijl hier de pH ongeveer tussen 6 en 7 ligt.

Ik zou het erg prettig vinden als je dit artikel eens zou kunnen scannen Kris!
En dan misschien hier als Pdf plaatsen?

Ik had al vaker gehoord dat de echte D. foliosa of D. maderensis er op Madeira heel anders uitziet, dus wat in de boeken staat.... :-\
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #71 Gepost op: 9 juni 2011, 23:13:03 »

Wellicht zou je hier je licht op willen laten schijnen?
Pim, om het even duidelijk te maken, ik ben niet Aladdin's lampje  ;D ;D :o
Maar heb toch je foto's bekeken en denk dat die van de tweede vier van een andere plant zijn??
Dat ziet er naar uit als een soort ziekte die ook wel in koren voorkomt,(dus ook riet) en dat zie je vaak bij rietorchis.
De eerste serie baart me iets meer zorg, maar kan ook hetzelfde verschijnsel zijn.
Ik heb wat foto's van het ziek in D. foliosa en ook vandaag een paar van rietorchis gemaakt.
Op een foto staan ook een gezonde en zieke plant naast elkaar, maar ik denk niet dat het de gevreesde ziekte is.
Ook een blad van rietorchis met wat bruinverkleuring, maar is normaal.

Helaas is laten uitzieken de enige mogelijkheid of in het najaar de knollen opnemen en helemaal schoon maken en weer opnieuw op een ander plekje planten.
Er schijn geen middel te bestaan. Ik heb eerst ook met van alles gespoten, maar het ziek gaat verder.
Tot vorig jaar dan...... :-\
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Dactylorhiza
« Reactie #72 Gepost op: 10 juni 2011, 09:25:16 »

Wellicht zou je hier je licht op willen laten schijnen?
Pim, om het even duidelijk te maken, ik ben niet Aladdin's lampje  ;D ;D :o
Maar heb toch je foto's bekeken en denk dat die van de tweede vier van een andere plant zijn??
Dat ziet er naar uit als een soort ziekte die ook wel in koren voorkomt,(dus ook riet) en dat zie je vaak bij rietorchis.
De eerste serie baart me iets meer zorg, maar kan ook hetzelfde verschijnsel zijn.
Ik heb wat foto's van het ziek in D. foliosa en ook vandaag een paar van rietorchis gemaakt.
Op een foto staan ook een gezonde en zieke plant naast elkaar, maar ik denk niet dat het de gevreesde ziekte is.
Ook een blad van rietorchis met wat bruinverkleuring, maar is normaal.

Helaas is laten uitzieken de enige mogelijkheid of in het najaar de knollen opnemen en helemaal schoon maken en weer opnieuw op een ander plekje planten.
Er schijn geen middel te bestaan. Ik heb eerst ook met van alles gespoten, maar het ziek gaat verder.
Tot vorig jaar dan...... :-\

Bedankt voor je info Luit.
De tweede vier foto's zijn inderdaad van een andere plant met een iets ander ziekteverschijnsel.
Ik denk dat ik de knollen van het najaar maar ga reinigen en dan afwacht hoe ze het jaar daarop terugkomen.
Nogmaals bedankt voor je inspanningen. ;)
Heemskerk, Noord-Holland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dactylorhiza
« Reactie #73 Gepost op: 10 juni 2011, 21:59:02 »
hier is mijn dactylorhiza foliosa - vorig jaar bloeide hij voor het eerst , en nu is hij wat groter en sterker maar nog maar 1 stengel - hij staat in een stenen pot ingegraven in de schaduw border omdat ik hem nog niet durf buiten laten overwinteren - hier en daar lees ik dat ze winterhard zijn en daarom vraag ik me af of het veilig is om het te wagen hem buiten te laten in de winter . Er beginnen blijkbaar toch enkele vruchtbeginsels te zwellen , dus zal ik hopelijk toch zaden hebben - ik vraag me wel af of het dan kruisingen zijn met mijn gewone dactylorhiza's of dat het een resultaat is van zelfbestuiving
gr
L.A.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dactylorhiza
« Reactie #74 Gepost op: 11 juni 2011, 10:56:36 »
Ik zou het erg prettig vinden als je dit artikel eens zou kunnen scannen Kris!
En dan misschien hier als Pdf plaatsen?
Ik had al vaker gehoord dat de echte D. foliosa of D. maderensis er op Madeira heel anders uitziet, dus wat in de boeken staat.... :-\

Dag Luit , als het goed is kan jij als VRV-lid ook onze oude nummers bekijken op de website(als je inlogt met je paswoord). Hij staat er tussen als PDF : nummertje 3 van 2006.
Mocht dit problemen geven horen we het wel ...
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2011, 11:01:25 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "