Auteur Topic: De smeltwatertrog  (gelezen 34554 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #60 Gepost op: 3 april 2014, 22:23:51 »
Ondertussen in de smeltwatertrog.
Enkele planten zijn vlak voor het voorjaar gesneuveld, nadat ze de ganse winter hebben overleefd: Androsace alpina, Ranunculus alpestris en traunfellneri. Vooral wat die beide ranunculussen betreft, ben ik wel nogal teleurgesteld.
Ranunculus seguieri leeft nog en toont slechts één bloem. Hopelijk ontwikkelt deze plant zich nog verder.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #61 Gepost op: 3 april 2014, 22:34:47 »
Primula frondosa doet het ook goed. Hopelijk zal deze zich nu uitzaaien in de trog.

Salix reticulata loopt ook terug uit.

Primula hirsuta doet het meer dan voortreffelijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #62 Gepost op: 4 april 2014, 08:46:47 »
Teleurstelling hoort nu eenmaal bij onze hobby, Frankie...  :(
Maar van dergelijke experimenten leren we allemaal bij !  Je kan je afvragen hoe nat het biotoopje heeft gestaan afgelopen winter, met al die oneindige regen... ?  Heb jij zo'n vochtmetertje om te voelen ??
Alvast P.hirsuta lijkt het biotoop te bevallen... dat is in elk geval positief, want zoals bekend is dat ook geen makkelijke jongen... maar dan wel eentje die het graag vochtig heeft... (dat geldt ook voor R. seguiri)  ))4 ))4  Het is nog vroeg om al conclusies te trekken, maar dit zou wel al in een bepaalde richting kunnen wijzen.  Vochtminners uitplanten zou wel eens de boodschap kunnen wezen..
In elk geval blijft het spannend om volgen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #63 Gepost op: 4 april 2014, 21:15:56 »
Teleurstelling hoort nu eenmaal bij onze hobby, Frankie...  :(
Maar van dergelijke experimenten leren we allemaal bij !  Je kan je afvragen hoe nat het biotoopje heeft gestaan afgelopen winter, met al die oneindige regen... ?  Heb jij zo'n vochtmetertje om te voelen ??
Alvast P.hirsuta lijkt het biotoop te bevallen... dat is in elk geval positief, want zoals bekend is dat ook geen makkelijke jongen... maar dan wel eentje die het graag vochtig heeft... (dat geldt ook voor R. seguiri)  ))4 ))4  Het is nog vroeg om al conclusies te trekken, maar dit zou wel al in een bepaalde richting kunnen wijzen.  Vochtminners uitplanten zou wel eens de boodschap kunnen wezen..
In elk geval blijft het spannend om volgen.

Ik blijf het zeker nog proberen volgens dit concept, Luc, een aantal planten moet misschien enige tijd 'vast' staan vooraleer ze willen floreren. De gesneuvelde ranonkels zal ik zeker vervangen door nieuw materiaal, misschien 'deugde' dat materiaal niet. Veel vragen blijven dus nog open. Een aantal ranonkels zoals bijvoorbeeld crenatus leeft nog maar toont geen bloemen. Ik zag vanavond nog dat R. bilobus een bloem vertoont.

De trog is vrijwel de hele winter bedekt geweest met een plaat zodat de trog relatief droog werd gehouden.

En inderdaad, Luc, vooral vochtminnende planten zullen hier kunnen gedijen.

Als op de keper beschouwt, is het inderdaad nog veel te vroeg om conclusies te maken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #64 Gepost op: 4 april 2014, 21:41:23 »
Het lijkt me een moeilijke uitdaging Frankie , maar zeker de moeite om te proberen ! Het zijn stuk voor stuk heel moeilijke planten . De jonge plantjes zijn ook nog niet heel diep ingeworteld . Heel interessant en leerzaam om op te volgen ! Misschien hebben enkele plantjes net iets te droog komen te staan , na gans de winter een dakje gehad te hebben ? Ik zou het zeker nog eens proberen met de plantjes die verloren gegaan zijn . Veel succes !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #65 Gepost op: 7 april 2014, 20:54:02 »
Het lijkt me een moeilijke uitdaging Frankie , maar zeker de moeite om te proberen ! Het zijn stuk voor stuk heel moeilijke planten . De jonge plantjes zijn ook nog niet heel diep ingeworteld . Heel interessant en leerzaam om op te volgen ! Misschien hebben enkele plantjes net iets te droog komen te staan , na gans de winter een dakje gehad te hebben ? Ik zou het zeker nog eens proberen met de plantjes die verloren gegaan zijn . Veel succes !  ((14

Merci Danny, voor de aanmoedigende reactie. Dit experiment is zeker nog niet afgelopen.

Vandaag komt een eerste bloem piepen van R. bilobus. Deze plant was de hele winter wintergroen, in tegenstelling tot de andere ranonkels.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #66 Gepost op: 7 augustus 2014, 11:52:04 »
Inmiddels ziet de smeltwatertrog er nu zo uit. Enkele planten zijn verdwenen zoals bijvoorbeeld R. alpestris, maar degene die overgebleven zijn staan er fris en groen bij. Enkel R. sequieri en R. parnassifolius zijn niet meer te zien, daar ze al in zomerrust zijn. Ik denk dat ik stilaan de trog wat droger zal moeten houden nu.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #67 Gepost op: 7 augustus 2014, 11:54:19 »
R. bilobus (foto 1)
R. crenata (foto 2)
Soldanella minima (foto 3)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #68 Gepost op: 7 augustus 2014, 11:56:36 »
En nog enkele primels.
P. hirsuta (foto 1)
P. farinosa (foto 2), waarvan ik het zaad in de trog heb versrpeid.
Primula warshenewskiana (foto 3)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #69 Gepost op: 7 augustus 2014, 16:48:41 »
Inmiddels ziet de smeltwatertrog er nu zo uit. Enkele planten zijn verdwenen zoals bijvoorbeeld R. alpestris, maar degene die overgebleven zijn staan er fris en groen bij. Enkel R. sequieri en R. parnassifolius zijn niet meer te zien, daar ze al in zomerrust zijn. Ik denk dat ik stilaan de trog wat droger zal moeten houden nu.

Deze planten hebben het naar hun zin zo te zien , toch wel mooie resultaten Frankie !  ((14 Het zijn toch wel geen simpele planten . Mooi experiment !
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #70 Gepost op: 7 augustus 2014, 17:14:09 »
Heel mooi Franky ! Een plezier om naar te kijken!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #71 Gepost op: 7 augustus 2014, 17:36:23 »
Merci Lily-Anne en Danny, de eerste succesjes blijven me toch enigszins de moed geven om hiermee door te gaan en in de toekomst nog wat van die zaken in de trog uit te proberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #72 Gepost op: 7 augustus 2014, 17:46:33 »
De trog op zich is mooi, rust in doorgevoerde variatie, Frankie en toch ook al deels een succes. Dat laatste noodt zeker tot verder gaan met experimenteren.

Met vriendelijke groeten,
 
Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #73 Gepost op: 7 augustus 2014, 20:26:00 »
 ((14 ((12 -6( Frankie

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: De smeltwatertrog
« Reactie #74 Gepost op: 7 augustus 2014, 20:33:53 »
Ziet er goed uit hoor Frankie. Ik denk dat je idd moet blijven doorgaan. En op een dag dan ..........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "