Auteur Topic: Klimaatsverandering  (gelezen 98349 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #60 Gepost op: 7 november 2013, 17:40:49 »
 




I wish.....maar dan wel met hetgeen ik nu weet  ;D  ;D
-2( -2( -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #61 Gepost op: 7 november 2013, 19:02:00 »
-3(
Ook al gemerkt dat het al 3 dagen zowat onophoudelijk aan het regenen is ??  2-)( 2-)(
Het heeft wellicht niet direct iets met klimaatsverandering te maken, maar het zorgt in elk geval voor een doodse stilte op het forum...

Luc, je opmerking was voor mij aanleiding om eens op zoek te gaan naar wat feitenmateriaal (meten is weten !!!). Neerslaghoeveelheden worden in Nederland al heel lang gemeten door het KNMI. De volgende gegevens zijn ontleend aan een artikel dat in 2011 is gepubliceerd in het tijdschrift H2O en is te vinden op de website van de KNMI (http://www.knmi.nl/cms/content/103058/ruimtelijke_verdeling_van_neerslagtrends_in_nederland_in_de_afgelopen_100_jaar).

De jaarneerslag is in de periode tussen 1910 en 2009 gemiddeld in Nederland met 172 mm toegenomen, dat is een stijging van 25 procent. Die toename is voor bijna alle meetstations (97 %) statistisch significant.

In het winter-halfjaar (oktober-maart) is de neerslag in deze periode met 108 mm toegenomen, een stijging van 35 procent.

 --10 --10 --10



« Laatst bewerkt op: 7 november 2013, 19:04:41 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #62 Gepost op: 7 november 2013, 19:15:49 »
De KNMI berekent ook zogenaamde langjarige gemiddelden. Deze gemiddelden worden dan bij voorspellingen gebruikt om de normale hoeveelheid aan te geven. De huidige langjarige gemiddelden zijn gebaseerd op de metingen in de periode 1981-2010. Interessant zijn de volgende plaatjes, die de neerslag-verdeling over Nederland laat zien. De eerste drie plaatjes geven de gemiddelde hoeveelheid neerslag in de maand september, oktober en november. Het laatste plaatje geeft de gemiddelde jaarlijkse hoeveelheid neerslag.









Met name in de periode september t/m november valt er dus gemiddeld veel meer neerslag in de kustprovincies. Dit heeft ondermeer te maken met de temperatuur van het Noordzeewater, dat na de zomer relatief warm is.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #63 Gepost op: 7 november 2013, 19:36:53 »
En laten we dan ook nog even kijken naar de maandelijkse neerslagoverzichten van het weerstation in De Bilt om een indruk te krijgen van de hoeveelheid neerslag die er in mijn regio de afgelopen maanden is gevallen. De gegevens die staan vermeld achter Normaal zijn de langjarig gemiddelde waarden (periode 1981-2010) voor De Bilt.





De totale hoeveelheid neerslag voor september + oktober = 275 mm, tegen normaal 175 mm  --13 --13 --13



En in de eerste week van november is er al weer 55 mm bijgekomen  :-X :-X :-X


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #64 Gepost op: 7 november 2013, 19:43:55 »
Worden jullie nou zo sikkeneurig door dat beetje regen wat er valt -3( -3)(, dat valt er ieder jaar hoor.

Hmmmm, dat geldt in ieder geval niet voor De Bilt en omgeving, Cor.

De prognoses zijn dat de neerslaghoeveelheden in Nederland in de toekomst (tot 2100 doorberekend) verder zullen stijgen.  ))4 ))4 ))4
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #65 Gepost op: 7 november 2013, 19:53:28 »

Hmmmm, dat geldt in ieder geval niet voor De Bilt en omgeving, Cor.

De prognoses zijn dat de neerslaghoeveelheden in Nederland in de toekomst (tot 2100 doorberekend) verder zullen stijgen.  ))4 ))4 ))4

Dat komt dan goed uit, want het is nog niet zo lang geleden, dat we onze Helga en onze Willemijn met kaartjes in de weer zagen, waarop verdampingsoverschot en het tekort aan neerslag werden aangetoond.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #66 Gepost op: 7 november 2013, 20:10:14 »
Het lijkt me, Gerrit, dat het voor onze rotsplanten helemaal niet goed uitkomt. Juist in de periode dat ze in rust zijn, krijgen ze steeds meer neerslag te verwerken. En in het voorjaar, als ze graag voldoende water ontvangen omdat ze in hun groeiperiode zitten, is het tegenwoordig vaak droog en warm.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #67 Gepost op: 7 november 2013, 20:35:38 »
Dat is helemaal waar Hans. Met toenemende zorg kijk ik naar mijn tufsteenberg, die je hebt gezien. Met diverse saxkussentjes gaat het niet goed. Er verschijnen bruine plekken. Als maatregel heb ik de nabije bomen-en struikenhaag geheel gesnoeid, omdat overhangende takken alsmaar druipwater produceerden en licht wegnamen. Een aantal stenen heb ik eruit gehaald en onder de terrasoverkapping gelegd in de hoop nog wat te redden. Het overgrote deel van de saxen ziet er nog wel goed uit hoor, maar als dit zo doorgaat....
Hebben anderen dit probleem ook?

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #68 Gepost op: 7 november 2013, 21:02:19 »
Hier in de tuin in ieder geval wel, Gerrit, ik hoop dat we nu snel een wat drogere periode krijgen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #69 Gepost op: 7 november 2013, 21:02:49 »

De totale hoeveelheid neerslag voor september + oktober = 275 mm, tegen normaal 175 mm  --13 --13 --13

En in de eerste week van november is er al weer 55 mm bijgekomen  :-X :-X :-X

Met mijn "indruk" zat ik dus helemaal goed, Hans ! 
Het dagen aan een stuk regelmatig naar buiten kijken, tegen de gietende regen aan, liet overigens maar weinig twijfel bestaan...  --13

Een andere indruk die ik al een paar jaar krijg, is dat ons "wisselvallig" weer van vroeger : 2 dagen goed - één dag slecht - drie dagen goed - 3 dagen slecht, enz..... vervangen is door een patroon van langduriger periodes : 3 weken of meer na elkaar van hetzelfde, goed of slecht... en voor onze rotsplantjes is dit inderdaad niet positief !  ))8
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #70 Gepost op: 8 november 2013, 07:16:56 »
-3(
Ook al gemerkt dat het al 3 dagen zowat onophoudelijk aan het regenen is ??  2-)( 2-)(
Het heeft wellicht niet direct iets met klimaatsverandering te maken, maar het zorgt in elk geval voor een doodse stilte op het forum...

Luc, je opmerking was voor mij aanleiding om eens op zoek te gaan naar wat feitenmateriaal (meten is weten !!!). Neerslaghoeveelheden worden in Nederland al heel lang gemeten door het KNMI. De volgende gegevens zijn ontleend aan een artikel dat in 2011 is gepubliceerd in het tijdschrift H2O en is te vinden op de website van de KNMI (http://www.knmi.nl/cms/content/103058/ruimtelijke_verdeling_van_neerslagtrends_in_nederland_in_de_afgelopen_100_jaar).

De jaarneerslag is in de periode tussen 1910 en 2009 gemiddeld in Nederland met 172 mm toegenomen, dat is een stijging van 25 procent. Die toename is voor bijna alle meetstations (97 %) statistisch significant.

In het winter-halfjaar (oktober-maart) is de neerslag in deze periode met 108 mm toegenomen, een stijging van 35 procent.

 --10 --10 --10
Hans PELLEBOER!

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #71 Gepost op: 8 november 2013, 07:18:48 »
Dat is helemaal waar Hans. Met toenemende zorg kijk ik naar mijn tufsteenberg, die je hebt gezien. Met diverse saxkussentjes gaat het niet goed. Er verschijnen bruine plekken. Als maatregel heb ik de nabije bomen-en struikenhaag geheel gesnoeid, omdat overhangende takken alsmaar druipwater produceerden en licht wegnamen. Een aantal stenen heb ik eruit gehaald en onder de terrasoverkapping gelegd in de hoop nog wat te redden. Het overgrote deel van de saxen ziet er nog wel goed uit hoor, maar als dit zo doorgaat....
Hebben anderen dit probleem ook?
Ik heb al eerder gezegd, dat je hier op het zand moet komen wonen, Gerrit. ;)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #72 Gepost op: 8 november 2013, 11:56:43 »
 ((11 ((11 ((11 ((11

Het is op het moment dat ik dit post 11.56 u... en het heeft nog de hele morgen niet geregend !!!!!  --7 --7
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #73 Gepost op: 8 november 2013, 12:54:14 »
((11 ((11 ((11 ((11

Het is op het moment dat ik dit post 11.56 u... en het heeft nog de hele morgen niet geregend !!!!!  --7 --7

 >:( >:( >:( ssssssssssssssssttttt Draco Dormiens Nunquam Titillandus!

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Klimaatsverandering
« Reactie #74 Gepost op: 8 november 2013, 13:01:23 »
((11 ((11 ((11 ((11

Het is op het moment dat ik dit post 11.56 u... en het heeft nog de hele morgen niet geregend !!!!!  --7 --7

 >:( >:( >:( ssssssssssssssssttttt Draco Dormiens Nunquam Titillandus!

Te laat, hij wordt nu wakker (die hu... Titillandus) en tegen dat het donker wordt is het weer zover.
« Laatst bewerkt op: 8 november 2013, 13:03:17 door Gerrit Roest »
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland