Auteur Topic: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.  (gelezen 12818 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #120 Gepost op: 13 augustus 2023, 09:32:56 »
Ondertussen staat Zauschneria septentrionalis al geruime tijd in bloei. Een waardevolle bloeier in de droge en hete zomermaanden.

Ik vind het een pracht van een plant Frankie . En ook -buiten de prachtige bloemkleur -is de latere bloeitijd echt een zegen voor onze tuinen .Waar ik wel mee worstel is de uiteindelijke plaats die hij gaat innemen ? Lijkt me nogal een grotere jongen en in onze eerder kleine tuin kan dat wel lastig worden heb ik de indruk ....Of kan je hem via snoei of andere een beetje onder controle houden ? Is hij te stekken ?

Inderdaad Kris, de rijke bloei in deze tijd van het jaar is zeer welgekomen.
Maar het is niet een van de kleinste planten in de rotstuin. De mat meet nu in zijn tweede jaar al ongeveer 40 cm doorsnede en groeit nog verder. Hij neemt dus wel wat ruimte in beslag. Eventueel kan hij door snoei wel wat korter gehouden denk ik. Stekken heb ik nog niet gedaan. Dat zou je eens moeten vragen aan Luc G. want ik heb de plant van hem.
Oei, pas nu gezien, sorry...

De plant breidt uit door ondergrondse uitlopertjes, die wortelen en kunnen gemakkelijk als reeds bewortelde stek gebruikt worden.  Die uitlopertjes moet je toch wel in de gaten houden, want ze kunnen soms verschijnen waar je't niet op prijs stelt.... Al is dat enkel bij de naaste buren, ze komen in mijn ervaring niet bepaald plots 30 cm of meer van de moederplant vandaan boven.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #121 Gepost op: 13 augustus 2023, 09:35:10 »
Origanum amanum, de witte vorm is eveneens een plant die niet te lijden heeft van een veranderend klimaat.

Die staat er heel mooi bij Frankie !  In of tussen de tufstenen ??  Mijn exemplaar staat gewoon in de rotstuin maar doet het niet zo goed.  Hij 'tjoolt' verder met slechts een paar bloempjes...  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #122 Gepost op: 13 augustus 2023, 15:13:13 »
Convolvulus suendermannii bloeit lang door met diverse tussenpozen ...Een ander bloei patroon dan  Convolvulus compactus die hier altijd zo goed als 1 bloeiperiode  heeft (en dan  helemaal vol staat in 1 keer  ) en het daarna een beetje voor bekeken houd qua bloei .( sporadisch is er enige  nabloei ) Deze suendermannii heeft per keer minder bloemen (al naar gelang de groottte van de plant , dit is nog een jonge plant en dus ongeveer  3 per keer) maar bloeit meerdere keren in de zomer . Onnodig te zeggen dat deze soort heel goed de droogte en warmte verdraagt en dus zeker in deze topic thuis hoort ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #123 Gepost op: 15 augustus 2023, 21:40:21 »
Origanum amanum, de witte vorm is eveneens een plant die niet te lijden heeft van een veranderend klimaat.

Die staat er heel mooi bij Frankie !  In of tussen de tufstenen ??  Mijn exemplaar staat gewoon in de rotstuin maar doet het niet zo goed.  Hij 'tjoolt' verder met slechts een paar bloempjes...  ((--11

Hij staat tussen de tufstenen, Luc. De witte vorm is inderdaad iets minder groeikrachtig dan de gewone roze vorm. Het duurt wel een tijdje vooraleer een nieuw exemplaar aanslaat in de tuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #124 Gepost op: 15 augustus 2023, 21:42:03 »
Convolvulus suendermannii bloeit lang door met diverse tussenpozen ...Een ander bloei patroon dan  Convolvulus compactus die hier altijd zo goed als 1 bloeiperiode  heeft (en dan  helemaal vol staat in 1 keer  ) en het daarna een beetje voor bekeken houd qua bloei .( sporadisch is er enige  nabloei ) Deze suendermannii heeft per keer minder bloemen (al naar gelang de groottte van de plant , dit is nog een jonge plant en dus ongeveer  3 per keer) maar bloeit meerdere keren in de zomer . Onnodig te zeggen dat deze soort heel goed de droogte en warmte verdraagt en dus zeker in deze topic thuis hoort ....

Ik heb ook wel wat Convolvulus in de tuin, maar zelden zie ik daar bloemen op. Ook weer niet gemakkelijkste om te behagen in de tuin vind ik. Misschien eens uitkijken naar een goede kloon.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #125 Gepost op: 17 augustus 2023, 10:57:55 »
Convolvulus suendermannii bloeit lang door met diverse tussenpozen ...Een ander bloei patroon dan  Convolvulus compactus die hier altijd zo goed als 1 bloeiperiode  heeft (en dan  helemaal vol staat in 1 keer  ) en het daarna een beetje voor bekeken houd qua bloei .( sporadisch is er enige  nabloei ) Deze suendermannii heeft per keer minder bloemen (al naar gelang de groottte van de plant , dit is nog een jonge plant en dus ongeveer  3 per keer) maar bloeit meerdere keren in de zomer . Onnodig te zeggen dat deze soort heel goed de droogte en warmte verdraagt en dus zeker in deze topic thuis hoort ....
Ik heb ook wel wat Convolvulus in de tuin, maar zelden zie ik daar bloemen op. Ook weer niet gemakkelijkste om te behagen in de tuin vind ik. Misschien eens uitkijken naar een goede kloon.

Een andere kloon kan altijd uitkomst bieden Frankie ...Al vind ik suendermannii meestal wel een betrouwbare bloemer. De kleinere Convolvulus compactus kan wel eens wisselvalliger zijn qua bloei .
Ze hebben in ieder geval warmte en zon nodig ....En geen te natte winters .... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #126 Gepost op: 18 augustus 2023, 11:51:16 »
prachtige Origanum amanum ((12 frankie

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #127 Gepost op: 21 augustus 2023, 10:00:31 »
Met deze Convolvulus parnassicus ben ik ook heel blij ....voorlopig nog geen bloei maar dat komt wel ...Was dit juweeltje na de winter bijna kwijt en had hem blijkbaar ook op een totaal foutieve  plek gezet .Nu staat hij in deze schaal tussen tufsteen en heeft hij zich herpakt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #128 Gepost op: 21 augustus 2023, 10:01:46 »
Ook bepaalde "Silvers " uit het geslacht Saxifraga kunnen tocg wel wat hebben op gebied van droogte en warmte ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #129 Gepost op: 22 augustus 2023, 10:05:24 »
Ik heb deze gezaaid als Townsendia montana en ik denk dat dit correct is ....Er zijn in dit geslacht naar alle waarschijnlijkheid wel wat foutief benaamde planten in omloop maar de zaden kwamen van een liefhebber in de USA die zijn namen wel goed op orde heeft . Het is overigens ook allemaal niet simpel om de soms kleine verschillen te onderscheiden en misschien dat ze soms ook kruisen in cultuur ?
De meeste Townsendia's zijn wit of soms wat flets van kleur maar deze heeft mijn inziens een heel goede kleur .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1055
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #130 Gepost op: 22 augustus 2023, 17:25:55 »
Heel mooi
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #131 Gepost op: 24 augustus 2023, 21:08:17 »
Ik heb deze gezaaid als Townsendia montana en ik denk dat dit correct is ....Er zijn in dit geslacht naar alle waarschijnlijkheid wel wat foutief benaamde planten in omloop maar de zaden kwamen van een liefhebber in de USA die zijn namen wel goed op orde heeft . Het is overigens ook allemaal niet simpel om de soms kleine verschillen te onderscheiden en misschien dat ze soms ook kruisen in cultuur ?
De meeste Townsendia's zijn wit of soms wat flets van kleur maar deze heeft mijn inziens een heel goede kleur .

Mooie planten die Townsendia's, Kris, maar naar mijn mening horen ze niet thuis in dit topic. Ik heb er reeds verschillende geprobeerd in de open tuin, trog en pot. Zonder bescherming tegen overmatige regenval redden ze het niet. Droogte en hoge temperaturen kunnen ze gemakkelijk aan, maar een veranderend klimaat is natuurlijk meer dan hitte en zon. Ook overvloedige regen en lange natte periodes horen er ook bij.

Ik wil hier niet de schoolmeester uithangen  ;D  maar dat was eigenlijk een beetje de bedoeling bij het opstarten van dit topic, dat toekomstige rotstuinplanten tegen ALLES bestand moeten zijn bij buitenteelt. Maar nogmaals, het genus Townsendia is een prachtig geslacht met onwaarschijnlijk mooie planten in het genus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #132 Gepost op: 24 augustus 2023, 21:11:43 »
Ook bepaalde "Silvers " uit het geslacht Saxifraga kunnen tocg wel wat hebben op gebied van droogte en warmte ...

Hmmm, dit is op het randje, Kris. Heel wat silvers kunnen inderdaad heel wat aan, maar toch... indien ze tijdens de heetste uren van de dag niet in de schaduw staan mag je het echt wel vergeten. Ze verbranden allemaal bij temperaturen hoger dan 30°. Maar akkoord, ze verdragen heel wat droogte en ook met natte winters hebben ze niet al te veel problemen, indien ze op de juiste plaats staan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #133 Gepost op: 25 augustus 2023, 10:24:31 »
Ook bepaalde "Silvers " uit het geslacht Saxifraga kunnen tocg wel wat hebben op gebied van droogte en warmte ...
Hmmm, dit is op het randje, Kris. Heel wat silvers kunnen inderdaad heel wat aan, maar toch... indien ze tijdens de heetste uren van de dag niet in de schaduw staan mag je het echt wel vergeten. Ze verbranden allemaal bij temperaturen hoger dan 30°. Maar akkoord, ze verdragen heel wat droogte en ook met natte winters hebben ze niet al te veel problemen, indien ze op de juiste plaats staan.
Hmmmm .... -2( -2( Ik heb met een aantal  'silvers'  niet zo'n last in de volle zon Frankie ....Ook niet met de warme en droge periodes...Wel als ik nieuwe planten krijg van iemand anders  die waarschijnlijk nog niet zijn aangepast aan mijn warme en droge tuin ...Maar het zal zich stilaan wel op het randje aan het begeven zijn . Als het nog extremer gaat worden zal ik ook moeten passen zeker...Dat besef is er zeker .Nu er is - tenminste hier in onze tuin - ook wat verschil tussen de diverse soorten , cultivars etc ...Zoals je weet heb ik ook die Hepatica in volle zon . En bakken doet het hier heus wel in de tuin .Ik verspeel dan weer andere dingen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.
« Reactie #134 Gepost op: 25 augustus 2023, 10:35:47 »
Ik heb deze gezaaid als Townsendia montana en ik denk dat dit correct is ....Er zijn in dit geslacht naar alle waarschijnlijkheid wel wat foutief benaamde planten in omloop maar de zaden kwamen van een liefhebber in de USA die zijn namen wel goed op orde heeft . Het is overigens ook allemaal niet simpel om de soms kleine verschillen te onderscheiden en misschien dat ze soms ook kruisen in cultuur ?
De meeste Townsendia's zijn wit of soms wat flets van kleur maar deze heeft mijn inziens een heel goede kleur .
Mooie planten die Townsendia's, Kris, maar naar mijn mening horen ze niet thuis in dit topic. Ik heb er reeds verschillende geprobeerd in de open tuin, trog en pot. Zonder bescherming tegen overmatige regenval redden ze het niet. Droogte en hoge temperaturen kunnen ze gemakkelijk aan, maar een veranderend klimaat is natuurlijk meer dan hitte en zon. Ook overvloedige regen en lange natte periodes horen er ook bij.
Ik wil hier niet de schoolmeester uithangen  ;D  maar dat was eigenlijk een beetje de bedoeling bij het opstarten van dit topic, dat toekomstige rotstuinplanten tegen ALLES bestand moeten zijn bij buitenteelt. Maar nogmaals, het genus Townsendia is een prachtig geslacht met onwaarschijnlijk mooie planten in het genus.

Ik was  in mijn enthousiasme inderdaad een beetje voorbarig om hem hier te posten Frankie . Je opmerking  als schoolmeester is dan ook terecht  -2( -2( -2(
Het is inderdaad vooral een plant voor hete en droge zomers en niet voor onze natte winters .Juist is juist ....Maar toch heb ik een aantal soorten weten over te houden in onze tuin  zonder extra winterbescherming  ...De eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat dit  nooit in de open volle tuin was maar alleen in troggen .Degene die overgebleven waren hebben echter  de voorbije  extreem natte winter niet overleefd. Mits een afdakje had dat wel gelukt ...Maar omdat de voorbije winters het toelieten was ik daar wat laks in geworden . Er is zeker ook nog een verschil in vochtgevoeligheid tussen de diverse soorten . Zo ervaar ik bijvoorbeeld ook T. hookeri  als nog vocht gevoeliger ... Ook nog vermelden dat ik ze alleen uitplant in een substraat van 60 procent scherp zand en 40 procent Japans grit.

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "