Auteur Topic: Zandbak voor knollen  (gelezen 22343 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Zandbak voor knollen
« Gepost op: 2 maart 2011, 13:28:44 »
Op het forum werd al enkele keren gevraagd op welke manier ik bepaalde van mijn bol- en knolgewasjes zoals Colchicum triphyllum, Crocus alatavicus en enkele Juno’s en Onco’s kweek.

Deze groeien dus in mijn “zandbak”. Ik heb dit systeem gekopieerd van Dr. John Lonsdale (Edgewood Gardens: http://www.edgewoodgardens.net/) die dit gebruikt om Onco’s en Juno’s te kweken.
Ik wou hier eens illustreren welke knollen het goed doen op die manier en welke het niet zo goed doen.

Hier, in bijlage, ten eerste een doorsnede van de bak. Het gaat dus om een verhoogde bak, gemaakt van vier betonplaten. Deze is gevuld met 40 cm zuiver zand. Onderaan 10 cm brekerszand en daarop 30 cm rijnzand 0/5. De bollen zijn dus geplant in zuiver zand. Bovenaan ligt nog een dun laagje siergrind tegen het opspatten van het zand.
Ook enkele foto’s van de bak in zijn geheel, vandaag gefotografeerd.

Deze bak wordt van 15 juni tot 15 september overdekt met een plastieken, doorzichtig “deksel”. (foto’s hier van volgen deze zomer). Voor de rest van het jaar staat hij bloot aan weer en wind.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2011, 13:38:25 »
Ik heb deze zandbak geplaatst in het najaar van 2009 en de meeste planten staan dus al zo'n kleine twee jaar in deze bak.

Van de ongeveer 40 "soorten" die ik er in probeerde, heb ik er zo twee naar de plantenhemel geholpen:

Calochortus uniflorus 'Cupido': waarschijnlijk verdraagt deze geen vorst met regen zoals bij ons.
En Allium sikkimense (zie foto) die waarschijnlijk niet kurkdroog mag staan in de zomer.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2011, 13:52:19 »
De meeste doen het echter goed in deze bak; enkele voorbeelden:

Colchicum kesselringii: 10/12/2009 en 08/02/2011
Crocus alatavicus: 22/01/2010 en 16/01/2011

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2011, 14:08:06 »
Crocus chrysanthus 'Uschak Orange' 25/02/2010 en 03/02/2011
Crocus fleischeri 15/03/2010 en 02/03/2011

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2011, 14:14:24 »
Crocus laevigatus 'Fontenayi': 22/01/2010 en 09/01/2011

Later meer

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2011, 14:15:27 »
Ziet er schitterend uit Wim :o :o, wel een heel werk geweest om aan te leggen. Ik neem aan dat de bollen/knollen wel in pot/mandje staan ingegraven ::) ?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2011, 14:21:40 »
Ziet er schitterend uit Wim :o :o, wel een heel werk geweest om aan te leggen. Ik neem aan dat de bollen/knollen wel in pot/mandje staan ingegraven ::) ?

Dank je, Cor. Was inderdaad wel een hele klus. Ik heb pas achteraf gerealiseerd dat ik ze beter in mandjes had aangeplant  ::) ze staan nu gewoon los in het zand. Van zodra ik enkele zal opnemen om te delen zal ik ze zeker herplanten in mandjes. Ik heb ook pas achteraf gerealiseerd dat ik misschien wel beter tussen de aarde en het zand een net had gelegd tegen muizen en dergelijke (maar ik moet nog eens bekijken wat ik het beste daarvoor zou gebruiken). Laat ons zeggen dat dit een experiment is waar ik veel uit bij leer.

Ik heb net twee dingen gemerkt aan de Iris sari die er in geplant staat...ten eerste er staan heel wat knoppen in  :D en ten tweede: er zitten bladluizen op  >:( (waar is mijn sproeimiddel)
« Laatst bewerkt op: 2 maart 2011, 14:38:45 door Wim Boens »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2011, 14:35:37 »
Heel interessant Wim !
Zo te zien een experiment met uitstekend resultaat !  :) :)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2011, 16:13:47 »
Heel interessant Wim !
Zo te zien een experiment met uitstekend resultaat !  :) :)

Voor de Crocussen toch.  :) Ik wacht vol spanning de bloei van de Alliums, Fritten, Juno's, Regelia's en Onco's af  ;)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #9 Gepost op: 2 maart 2011, 19:11:12 »
Uiterst interessant, Wim. Doordat je de bak afsluit van vocht van half juni tot half september boots je dan eigenlijk het warme, droge klimaat na welke die planten ondergaan in hun natuurlijke habitat.
Enkele vragen: - hoe hoog staat die plaat t.o.v. de planten, ik neem aan dat er voldoende luchtcirculatie moet zijn voor bijvoorbeeld die irissen?
                    - waarom het gebruik van twee soorten zand?
                    - is het gewoon rijnzand dat je toepast welke je kan verkrijgen bij de lokale bouwstofhandel?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #10 Gepost op: 2 maart 2011, 19:25:52 »
Uiterst interessant, Wim. Doordat je de bak afsluit van vocht van half juni tot half september boots je dan eigenlijk het warme, droge klimaat na welke die planten ondergaan in hun natuurlijke habitat.
Enkele vragen: - hoe hoog staat die plaat t.o.v. de planten, ik neem aan dat er voldoende luchtcirculatie moet zijn voor bijvoorbeeld die irissen?
                    - waarom het gebruik van twee soorten zand?
                    - is het gewoon rijnzand dat je toepast welke je kan verkrijgen bij de lokale bouwstofhandel?

Hallo Frankie,

Op die manier bootst ik inderdaad de natuurlijke omstandigheden na, ook deze periode is dezelfde als de periode waarin John Lonsdale zijn bakken afdekt:

- De plaat staat zo'n 35 cm boven de bak, twee kanten zijn ook afgedekt (westen en zuiden) maar er kan dus aan de andere kanten nog steeds lucht bij. Luchtcirculatie is van belang bij hoge luchtvochtigheid om schimmelziektes tegen te gaan. Ik plaats hier deze zomer zeker nog een fotootje van.
- Ik was eigenlijk van plan om deze volledig te vullen met brekerszand maar dat werd nogal prijzig  ::), dus heb ik alleen de onderste laag in brekerszand gedaan...ik neem aan , hoe grover het materiaal, hoe beter de afwatering. (zie discussie toeslagmaterialen: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=183.0)
- Het is gewoon rijnzand/rivierzand (0/5, het grofste dat in zakken te verkrijgen is, 0/7 is enkel in bulk te verkrijgen) van bij de lokale bouwstofhandel

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #11 Gepost op: 2 maart 2011, 20:01:07 »
Geweldig interessante uiteenzetting Wim . Opent allicht heel wat perspectieven ,ook voor de mensen zonder kas of mogelijkheden voor een kas.
Ik kan me voorstellen dat jij nog altijd graag in "je zandbak " vertoeft  ;)
Het is verbazend dat er heel wat bolgewassen  te kweken zijn mits zulke relatief kleine ingrepen. Ik zie met heel veel interesse uit naar het vervolg van je verhaal.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #12 Gepost op: 2 maart 2011, 20:12:59 »
Geweldig interessante uiteenzetting Wim . Opent allicht heel wat perspectieven ,ook voor de mensen zonder kas of mogelijkheden voor een kas.
Ik kan me voorstellen dat jij nog altijd graag in "je zandbak " vertoeft  ;)
Het is verbazend dat er heel wat bolgewassen  te kweken zijn mits zulke relatief kleine ingrepen. Ik zie met heel veel interesse uit naar het vervolg van je verhaal.


Hallo Kris,

Je zou volgens hetzelfde principe zelfs een "zandtrog" kunnen maken voor op het terras of balkon, zolang je zorgt voor goede afwatering.
Ik zit inderdaad nog altijd graag aan "de zandbak"  ;) ;) Ondertussen heb ik al een tweede zandbak; deze werd wat te vol...
Ik had, in plaats van deze zandbak ook een plunge kunnen maken in onze kas maar mijn voornaamste motivatie was eigenlijk: "ik wil niet nog meer rondlopen met de watergieter"! :D

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #13 Gepost op: 2 maart 2011, 20:21:33 »
Hallo Kris,
Je zou volgens hetzelfde principe zelfs een "zandtrog" kunnen maken voor op het terras of balkon, zolang je zorgt voor goede afwatering.
Ik zit inderdaad nog altijd graag aan "de zandbak"  ;) ;) Ondertussen heb ik al een tweede zandbak; deze werd wat te vol...
Ik had, in plaats van deze zandbak ook een plunge kunnen maken in onze kas maar mijn voornaamste motivatie was eigenlijk: "ik wil niet nog meer rondlopen met de watergieter"! :D

Dag Wim , ik heb hier 2 zulke troggen die gevuld zijn met zand en beetje grind. Eentje gevuld met Noordamerikanen en eentje met Zuidamerikanen (rotsplanten dan)
Ik heb dubbel zoveel interesse in deze uiteenzetting omdat ik ook besef dat ik iets moet gaan verzinnen om mijn ettelijke rondjes met de gieter in te dijken.
Ik begin teveel planten in pot te kweken en dat grijpt je op den duur naar de keel...Dus alle initiatieven om ze uit hun pot te bevrijden zijn welkom...     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #14 Gepost op: 2 maart 2011, 20:22:13 »
Dat moét wel werken Wim - als ik dat goed bekijk is het eigenlijk een verkleind model van wat wij in de botanische tuin van Göteborg zagen : verhoogde bedden - gevuld met praktisch zuiver zand - overdekt (wél het hele jaar door) en open langs de zijkanten.

Zie foto, maar hou geen rekening met de bezoeker in stille bewondering voor al dat moois !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen