Auteur Topic: Juno iris 2013  (gelezen 28607 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Juno iris 2013
« Reactie #15 Gepost op: 30 december 2012, 09:11:46 »
Inderdaad knap wat Luc en Luc ons hier tonen . Toch gaat mijn voorliefde nog iets meer naar de nog lagere soorten ...Dus Rik , laat die persica maar komen ....Leg wel een kwijldoekje gereed. Er zijn hier wel wat neuzen boven van oa ' Harangon' maar de bloei zal toch nog wel wat op zich laten wachten vermoed ik ...Ja we staan al weer te popelen natuurlijk !
De bloemen op deze iris staan bij mij maar een 15cm hoog. Veel lager bloeien (met blad) kan wel niet.
Maar je bedoeld dat je liefst de soorten hebt die bloeien voor het blad zich ontwikkeld ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Juno iris 2013
« Reactie #16 Gepost op: 30 december 2012, 09:13:23 »
Heel mooi Luc!
En goed op tijd, want het is een winterbloeier.
ik wist niet dat deze plant zo goed winterhard is (ook als ze in blad staat?).
De pot stond tijdens de vorige vorstperiode met een minimum aan bescherming en zonder extra verwarming in de serre waar mijn meeste irissen staan.  Er was maar heel beperkte bladschade. Na de vorst hebben de planten blijven groeien tot ergens in april. -10°C zonder afdekken is misschien wat optimistisch gesteld ?



Ik vermoed dat ze (zoals veel andere juno's) best wat vorst kunnen hebben - zolang je ze maar van de regen weg houdt.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Juno iris 2013
« Reactie #17 Gepost op: 30 december 2012, 09:16:30 »
Inderdaad knap wat Luc en Luc ons hier tonen . Toch gaat mijn voorliefde nog iets meer naar de nog lagere soorten ...Dus Rik , laat die persica maar komen ....Leg wel een kwijldoekje gereed. Er zijn hier wel wat neuzen boven van oa ' Harangon' maar de bloei zal toch nog wel wat op zich laten wachten vermoed ik ...Ja we staan al weer te popelen natuurlijk !
De bloemen op deze iris staan bij mij maar een 15cm hoog. Veel lager bloeien (met blad) kan wel niet.
Maar je bedoeld dat je liefst de soorten hebt die bloeien voor het blad zich ontwikkeld ?

Ben even gaan nameten : de stengel is 8 cm tot net onder de bloem - het geheel meet 14 cm tot bovenaan de bloem.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Juno iris 2013
« Reactie #18 Gepost op: 30 december 2012, 09:19:35 »
De bloemen op deze iris staan bij mij maar een 15cm hoog. Veel lager bloeien (met blad) kan wel niet.
Maar je bedoeld dat je liefst de soorten hebt die bloeien voor het blad zich ontwikkeld ?

Die 15 cm valt best goed mee Luc, aan de hand van de foto had ik hem hoger ingeschat....En natuurlijk ook waardevol omdat ze nu al bloeien.  
Maar ik bedoel idd soorten die bloeien voor het blad zich ontwikkeld. Heb me idd wat verkeerd uitgedrukt .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Juno iris 2013
« Reactie #19 Gepost op: 30 december 2012, 09:22:33 »

Ben even gaan nameten : de stengel is 8 cm tot net onder de bloem - het geheel meet 14 cm tot bovenaan de bloem.

Bedankt Luc , helemaal verkeerd ingeschat dus . Betekent dat hij welkom is .... 10))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Juno iris 2013
« Reactie #20 Gepost op: 30 december 2012, 09:58:40 »
De foto is genomen bij zeer slechte lichtomstandigheden - in werkelijkheid is de bloem wel "blauwer", al heb ik wel de indruk dat hij minder fel is van kleur dan jouw exemplaar  !   Variatie binnen de soort ??  )1)
Hij heeft wel een heel aantrekkelijke geur, wat op de foto niet zichtbaar is...  )2)
Luc ik denk dat je witbalans oorzaak is van de blekere kleur. Als ik het, in de exif-gegevens van je foto, goed zie stond de witbalans op automatisch. Je hebt niet geflitst, dan kan het haast niet anders dan dat je witbalans (die wil n.l. naar grijstinten niveleren) de schuldige is.

Edit: De witbalans stond bij Luc S. ook wel op automaat maar dat is een ander merk camera en iedere camera fabrikant heeft z'n eigen intrepetaties van de verhoudingen voor de witbalans. Ik zou nog eens wat expirimenteren met de witbalans -8(. Jammer dat je niet in RAW-format hebt gefotografeerd anders kon je hem achteraf eenvoudig aanpassen 8).

Maar ehhh het blijven snoepjes van planten ((12.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2012, 15:49:05 door Cor van Kapel »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Juno iris 2013
« Reactie #21 Gepost op: 30 december 2012, 11:38:29 »
Je hebt ongetwijfeld gelijk Cor - even nakijken wat ik kan doen.
 ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Juno iris 2013
« Reactie #22 Gepost op: 30 december 2012, 18:01:24 »
Inderdaad knap wat Luc en Luc ons hier tonen . Toch gaat mijn voorliefde nog iets meer naar de nog lagere soorten ...Dus Rik , laat die persica maar komen ....Leg wel een kwijldoekje gereed. Er zijn hier wel wat neuzen boven van oa ' Harangon' maar de bloei zal toch nog wel wat op zich laten wachten vermoed ik ...Ja we staan al weer te popelen natuurlijk !

En hierbij de beloofde foto van 'Vash'.
Iris persica staat nog altijd in knop - ik zou ook niet buitenkome, met zo'n weer...
Gr.
rik

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:Juno iris 2013
« Reactie #23 Gepost op: 30 december 2012, 19:05:36 »
Heel mooi Rik.
Morgenavond heb je in ieder geval (stil) vuurwerk in de tuin.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Juno iris 2013
« Reactie #24 Gepost op: 30 december 2012, 22:29:17 »
Prachtige kleurvarieteit Hendrik.  Moet hem ook eens aanschaffen.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Juno iris 2013
« Reactie #25 Gepost op: 31 december 2012, 08:38:12 »
Inderdaad knap wat Luc en Luc ons hier tonen . Toch gaat mijn voorliefde nog iets meer naar de nog lagere soorten ...Dus Rik , laat die persica maar komen ....Leg wel een kwijldoekje gereed. Er zijn hier wel wat neuzen boven van oa ' Harangon' maar de bloei zal toch nog wel wat op zich laten wachten vermoed ik ...Ja we staan al weer te popelen natuurlijk !

En hierbij de beloofde foto van 'Vash'.
Iris persica staat nog altijd in knop - ik zou ook niet buitenkome, met zo'n weer...
Gr.
rik
Een blikvanger Rik, lijkt wel heel erg op "Harangon" vind ik.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Juno iris 2013
« Reactie #26 Gepost op: 31 december 2012, 12:56:41 »
Inderdaad knap wat Luc en Luc ons hier tonen . Toch gaat mijn voorliefde nog iets meer naar de nog lagere soorten ...Dus Rik , laat die persica maar komen ....Leg wel een kwijldoekje gereed. Er zijn hier wel wat neuzen boven van oa ' Harangon' maar de bloei zal toch nog wel wat op zich laten wachten vermoed ik ...Ja we staan al weer te popelen natuurlijk !

En hierbij de beloofde foto van 'Vash'.
Iris persica staat nog altijd in knop - ik zou ook niet buitenkome, met zo'n weer...
Gr.
rik
Een blikvanger Rik, lijkt wel heel erg op "Harangon" vind ik.

Vind ik ook Luc; het grootste verschil zit in de bloeitijd; Vash is vlot 2 weken vroeger.


Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Juno iris 2013
« Reactie #27 Gepost op: 31 december 2012, 16:29:50 »
Dacht dat ik hem ook had , maar het is blijkbaar Iris nicolai wat ik hier in de verzameling heb....Leunen nicolai en rosenbachiana ook niet dicht bij mekaar aan ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Juno iris 2013
« Reactie #28 Gepost op: 6 januari 2013, 10:47:50 »
Inderdaad knap wat Luc en Luc ons hier tonen . Toch gaat mijn voorliefde nog iets meer naar de nog lagere soorten ...Dus Rik , laat die persica maar komen ....Leg wel een kwijldoekje gereed. Er zijn hier wel wat neuzen boven van oa ' Harangon' maar de bloei zal toch nog wel wat op zich laten wachten vermoed ik ...Ja we staan al weer te popelen natuurlijk !

En hierbij de beloofde foto van 'Vash'.
Iris persica staat nog altijd in knop - ik zou ook niet buitenkome, met zo'n weer...
Gr.
rik

Ondertussen bloeiten Iris persica en Iris stenophylla ssp. stenophylla...
Nog nooit zo vroeg geweest!
Hierbij een triofotootje. 
Hendrik

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Juno iris 2013
« Reactie #29 Gepost op: 6 januari 2013, 11:10:06 »
Mooie Irissen Hendrik. Knappe prestatie om ze in leven te houden, laat staan om zo al zo vroeg in bloei te verkrijgen.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl