Auteur Topic: Diverse bloembollen 2013  (gelezen 70011 keer)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #15 Gepost op: 3 januari 2013, 20:21:27 »
Dat zal wel een record zijn zeker Kris ?  :o :o

Ik heb even terug moeten zoeken maar het betreft hier een plant die aangekocht is als Adonis dahurica bij Peters in Duitsland .De moederplant zou afkomstig zijn van Polen .
A. dahurica  is een naam die niet algemeen wordt aanvaard....Ik vermoed dat de meesten hem slechts als een vorm van amurensis beschouwen.
Het is wel zo dat deze vorm (voor sommigen soort) vroeger bloeit ....Hier bloeit hij altijd 2 weken tot een maand vroeger als de gewone amurensis die ik hier kweek . Later nog een foto met de bloem helemaal open ....  
De bloemknoppen op mijn A. amurensis in de rotstuin staan ook al zo ver als de jouwe Kris. Ik geloof niet dat dit uitzonderlijk vroeg is.

Hier staat er nog geen enkele boven. Bij jou is het de steriele cultivar 'Fukujukai', niet Luc?
Ik heb er nooit een cultivarnaam bij gehad. Dit is een foto van de plant vorig seizoen.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2013, 20:26:51 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2013, 20:35:54 »
Ik heb er nooit een cultivarnaam bij gehad. Dit is een foto van de plant vorig seizoen.

Yup, dat is 'Fukujukai'! Correct: Adonis 'Fukujukai' (= Adonis ramosa x Adonis amurensis subsp. multiflora), een steriele hybride, maar een zeer goede groeier!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2013, 20:38:07 »
De bloemknoppen op mijn A. amurensis in de rotstuin staan ook al zo ver als de jouwe Kris. Ik geloof niet dat dit uitzonderlijk vroeg is.

Voor mijn omstandigheden toch wel hoor Luc ! Of beter gezegd mijn geografische ligging .... Ik kan de gewone vorm van amurensis nooit zo vroeg in knop of bloem krijgen als jij Luc. (of ik moet ze gaan forceren )Er is nu eenmaal minder invloed in het binnenland van dat zeeklimaat ....Ik vermoed dat de temperatuur toch net iets hoger is bij jullie , vooral 's nachts en dat maakt een wereld van verschil ...
Als jij  de zogenaamde dahurica of beter nog de vroege vorm uit Polen zou kweken was hij misschien nog vroeger  ! ? Of misschien is jouw plant ook wel van daar afkomstig ? Ik ken hier in onze contreien in ieder geval niemand die amurensis zo vroeg in bloei heeft....Bij Koen staan ze in bloei eind januari en dan hebben ze waarschijnlijk enkele dagen in de tunnel gestaan .
Altijd benieuwd of er in andere delen van het land of Nederland zulke meldingen van vroegbloeiende amurensis is ?
Dus dat vroeg bloeien lijkt me toch een eigenschap van deze vorm van amurensis ....
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2013, 20:39:40 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2013, 20:42:59 »
in principe wordt hij zelfs niet meer als aparte vorm aanvaard

Dat is wat ik ook al vermoedde Wim . Nu ja qua blad, loof en groeiwijze kan ik ze na de bloei ook niet onderscheiden ....Alleen sterft deze vorm ook sneller af na de bloei . Hij is vrij snel na de bloei weer weg ...(maar is hier ook altijd vroeger als mijn andere amurensis)     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2013, 20:44:04 »
Die vroege Poolse vorm (= A. dahurica) van A. amurensis is idd wel altijd vroeger. Hier zou hij eigenlijk ook al boven moeten staan, dus morgen zal ik zeker nog eens checken!
Maar er is een verschil in zowel bloem als bladvorm tussen A. amurensis en A. 'Fukujukai'. En die van Luc is wel degelijk A. 'Fukujukai'.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #20 Gepost op: 3 januari 2013, 20:47:45 »
in principe wordt hij zelfs niet meer als aparte vorm aanvaard

Dat is wat ik ook al vermoedde Wim . Nu ja qua blad, loof en groeiwijze kan ik ze na de bloei ook niet onderscheiden ....Alleen sterft deze vorm ook sneller af na de bloei . Hij is vrij snel na de bloei weer weg ...(maar is hier ook altijd vroeger als mijn andere amurensis)     

De "zuivere" vorm van A. amurensis is nog steeds heel moeilijk te vinden in de verkoop, meestal is het ofwel 'Fukujukai' of 'Fukurokuju' (de laatste is geen hybride en dus wel vruchtbaar)!! Er is echter wel een verschil in bloem en/of bladvorm tussen de cultivars en de zuivere soort.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #21 Gepost op: 3 januari 2013, 20:58:50 »
De "zuivere" vorm van A. amurensis is nog steeds heel moeilijk te vinden in de verkoop, meestal is het ofwel 'Fukujukai' of 'Fukurokuju' (de laatste is geen hybride en dus wel vruchtbaar)!! Er is echter wel een verschil in bloem en/of bladvorm tussen de cultivars en de zuivere soort.

Ik herinner me nu weer dat we die discussie vorig jaar ook hebben gehad Wim ...Ik dacht dat we toen hadden besloten dat Koen wel een zuivere amurensis in de verkoop had ? Nu ja ik heb 2 keer amurensis , 1 keer van Peters en 1 keer van Koen en dan nog die Poolse vorm die ik toonde op 1 januari ...En misschien nog eentje ....(wat van een vriend uit Zweden komt )en afkomstig zou zijn van China (die staat voorlopig nog als Adonis sp. China )
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #22 Gepost op: 3 januari 2013, 21:06:02 »
De "zuivere" vorm van A. amurensis is nog steeds heel moeilijk te vinden in de verkoop, meestal is het ofwel 'Fukujukai' of 'Fukurokuju' (de laatste is geen hybride en dus wel vruchtbaar)!! Er is echter wel een verschil in bloem en/of bladvorm tussen de cultivars en de zuivere soort.

Ik herinner me nu weer dat we die discussie vorig jaar ook hebben gehad Wim ...Ik dacht dat we toen hadden besloten dat Koen wel een zuivere amurensis in de verkoop had ? Nu ja ik heb 2 keer amurensis , 1 keer van Peters en 1 keer van Koen en dan nog die Poolse vorm die ik toonde op 1 januari ...En misschien nog eentje ....(wat van een vriend uit Zweden komt )en afkomstig zou zijn van China (die staat voorlopig nog als Adonis sp. China )

Zowel bij Koen als bij Peeters is het 'Fukujukai', behalve dan de A. dahurica van Peeters, die wel een A. amurensis is! Die soort uit China is ofwel A. amurensis ofwel A. chrysocyathus...als je zou weten waar exact uit China hij komt kan ik hem wel determineren (ik had dat vorig jaar ook gevraagd, maar je hebt er nooit op gereageerd).

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #23 Gepost op: 3 januari 2013, 21:35:46 »
Zowel bij Koen als bij Peeters is het 'Fukujukai', behalve dan de A. dahurica van Peeters, die wel een A. amurensis is! Die soort uit China is ofwel A. amurensis ofwel A. chrysocyathus...als je zou weten waar exact uit China hij komt kan ik hem wel determineren (ik had dat vorig jaar ook gevraagd, maar je hebt er nooit op gereageerd).

Bedankt Wim om weer ons geheugen op te frissen....Wat de China-ganger betreft , ik  heb waarschijnlijk toen niet gereageerd omdat ik dat eenvoudig weg niet weet of ik moet erover gezien hebben  ))2
Maar als ik mijn bron nog eens mail zal ik het hem vragen , is eigenlijk wel interessant om te weten. Daar heb je alleszins een punt .
Ze zijn qua bloem alleszins (veel )kleiner als hetgeen ik ken als amurensis ....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #24 Gepost op: 3 januari 2013, 22:23:46 »
Deze gaan dit jaar hier voor het eerst ook bloemen.
Nu nog wachten tot de bloemen opengaan.

Wie is de onbekende soldaat Johan ?
Het is er één uit de familie van de Asparagaceae.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15642
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #25 Gepost op: 6 januari 2013, 21:13:06 »
Tijdens een zeldzaam moment van licht en zon kon ik onze Adonis nog eens fotograferen.
Adonis amurensis ( vorm uit Polen , vroeger ook wel dahurica genoemd ) in volle  glorie.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #26 Gepost op: 7 januari 2013, 09:58:47 »
Tijdens een zeldzaam moment van licht en zon kon ik onze Adonis nog eens fotograferen.
Adonis amurensis ( vorm uit Polen , vroeger ook wel dahurica genoemd ) in volle  glorie.   

Super  ((14

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #27 Gepost op: 7 januari 2013, 22:13:02 »
Tijdens een zeldzaam moment van licht en zon kon ik onze Adonis nog eens fotograferen.
Adonis amurensis ( vorm uit Polen , vroeger ook wel dahurica genoemd ) in volle  glorie.   

Ik had geen weet van deze vorm van A.amurensis.
Maar ik ben ergens wel geneigd om me deze eens aan te schaffen.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #28 Gepost op: 10 januari 2013, 19:22:22 »
Een eerste corydalis in het nieuwe seizoen : corydalis curviflora
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Diverse bloembollen 2013
« Reactie #29 Gepost op: 10 januari 2013, 19:48:31 »
Een eerste corydalis in het nieuwe seizoen : corydalis curviflora

Is het eigenlijk niet zo, dat deze soort permanent doorgroeit en doorbloeit, als je hem voortdurend van nieuwe verse humusrijke grond voorziet en als er geen vorst optreedt zoals bij jou in de kas Luc?