Auteur Topic: Bloei maart-april 2020  (gelezen 24035 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #225 Gepost op: 27 april 2020, 21:46:01 »
Een rijkelijk bloeiende phlox en Ramonda myconi

Toch maar eventjes de zonnebril opzetten om deze Phlox te bekijken, Mark!  8)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1039
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #226 Gepost op: 27 april 2020, 21:49:49 »
Een andere plant die me erg kan bekoren is deze Arenaria grandiflora met veel en grote witte bloemen.
Deze gaat op het wensenlijstje. Mooi bloeiend.
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #227 Gepost op: 27 april 2020, 21:53:41 »
Deze Erinacea anthyllis stemt me heel tevreden. Alhoewel de plant nog klein is maakt hij toch al vrij veel bloemen, die bovendien vrij donker van kleur zijn.
Het zonnige en droge voorjaar heeft alleszins bijgedragen aan een goede bloei.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #228 Gepost op: 27 april 2020, 21:54:34 »
Een andere plant die me erg kan bekoren is deze Arenaria grandiflora met veel en grote witte bloemen.
Deze gaat op het wensenlijstje. Mooi bloeiend.

Ja zeker, Mark, op dit moment is het net een wit tapijtje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #229 Gepost op: 27 april 2020, 23:14:37 »
Een andere plant die me erg kan bekoren is deze Arenaria grandiflora met veel en grote witte bloemen.

Ken ik niet Frankie , ziet er zeker mooi uit , lijkt wat op een campanula ?

Ja, van ver zo kan hij aan een Campanula doen denken, maar is er allerminst aan verwant, Danny. Het is een plant die ik binnenkort eens zal proberen te stekken.

Ik heb hier al vele jaren Arenaria montana die wel heel erg gelijkend is - beide soorten bestaan wel degelijk en worden allebei vermeld in de AGS encyclopedie - A. montana zaait zich uit en inmiddels staat hij hier op heel wat plaatsen uitgezaaid, geen probleem overigens om die te verwijderen.  Ik pot er eens enkele op.  ;)

Hij groeit ook lekker door elkaar met Veronica rupestris (3e foto)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #230 Gepost op: 27 april 2020, 23:23:14 »
Hij is de tuin binnengekomen als Campanula tridentata, maar ik vermoed dat dit Campanula biebersteiniana moet zijn.

 ))4  Heb je die van bij Holzbecher Frankie ?  Ik meen mij te herinneren dat we die beiden daar aangeschaft hebben na het zien van de tweekleurige Campanula met een reuzenbloem, eerst in een privĂ© tuin en vervolgens bij Holzbecher tussen de showplanten...  De jonge dame nam ons dan mee naar een bak met verkoopbare planten en dat bleek deze te zijn, met etiket Campanula tridentata.
Hij bloeit hier ook net met een eerste bloem die weliswaar heel mooi is, maar niet zo groot als wij in CZ te zien kregen...  ((--11 
Het is ook nog een jonge plant, de mogelijkheid bestaat dat de bloemen volgend jaar groter zijn, dat moeten we afwachten.
Overigens blijkt bij nazicht C. biebersteiniana geen geldige naam maar een niet erkend synoniem van...... Campanula tridentata - ik bekijk dat morgen nog eens van dichterbij.  Spannend toch... onze plantenjacht  -2(

Als ik het nu helemaal verkeerd voor heb en jou plant komt niet van Holzbecher dan vervalt dat verhaal natuurlijk... behalve dan dat van de juiste benaming.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #231 Gepost op: 28 april 2020, 05:37:16 »
Mooi overzichtjes Herman !

Hier een plant die we hier niet vaak tegenkomen ...Carduncellus......als de zoekmachines van ons forum betrouwbaar zijn al geleden van 2011 toen Luc S. en Luit Van Delft zowel Carduncellus rhaponticoides als pinnatus toonden .....
Ik kom hier met een Carduncellus hybride - ex Michael Kammerlander .....
Een distel van goede afkomst ...
Carduncellus rhaponticoides is hier momenteel aan het bloeien.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #232 Gepost op: 28 april 2020, 05:55:13 »
Enkele opvallende bloeiers uit de rotstuin
Alyssum propinquum die niet hoger komt dan 1 cm
Anthyllis montana (rubra ?)
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #233 Gepost op: 28 april 2020, 05:56:42 »
Chrysanthemum marwesii
Daphne arbuscula grandiflora
Hypericum aegypticum
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #234 Gepost op: 28 april 2020, 05:58:40 »
Een erg laagblijvende penstemon waarvan ik de label kwijt ben. In de winterperiode lopen de bladeren wat rood aan.
Herkent iemand deze ?
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #235 Gepost op: 28 april 2020, 17:19:27 »
Hij is de tuin binnengekomen als Campanula tridentata, maar ik vermoed dat dit Campanula biebersteiniana moet zijn.

 ))4  Heb je die van bij Holzbecher Frankie ?  Ik meen mij te herinneren dat we die beiden daar aangeschaft hebben na het zien van de tweekleurige Campanula met een reuzenbloem, eerst in een privĂ© tuin en vervolgens bij Holzbecher tussen de showplanten...  De jonge dame nam ons dan mee naar een bak met verkoopbare planten en dat bleek deze te zijn, met etiket Campanula tridentata.
Hij bloeit hier ook net met een eerste bloem die weliswaar heel mooi is, maar niet zo groot als wij in CZ te zien kregen...  ((--11 
Het is ook nog een jonge plant, de mogelijkheid bestaat dat de bloemen volgend jaar groter zijn, dat moeten we afwachten.
Overigens blijkt bij nazicht C. biebersteiniana geen geldige naam maar een niet erkend synoniem van...... Campanula tridentata - ik bekijk dat morgen nog eens van dichterbij.  Spannend toch... onze plantenjacht  -2(

Als ik het nu helemaal verkeerd voor heb en jou plant komt niet van Holzbecher dan vervalt dat verhaal natuurlijk... behalve dan dat van de juiste benaming.

Inderdaad, Luc, hij komt ook van bij Holzbecher. De bloemen hier zijn toch vrij groot en meten in doorsnede wel 4 cm.

Wat de naamgeving betreft. Ik heb er even de monografie van Graham Nicholls er bij gehaald en die beschrijft beide als aparte soorten, maar de verschillen zijn gering.

C. biebersteiniana groeit in rotsachtig terrein in scree omstandigheden terwijl C. tridentata op turfgrond groeit.
C. biebersteiniana heeft bloemen van 3 tot 4 cm doorsnede, terwijl C. tridentata bloemen heeft van 2 tot 3 cm, dus heel wat kleiner.

Maar ik denk dat Nicholls en ook de taxonomen het niet helemaal zeker weten. Er wordt ook verwezen naar C. ardonensis, C. bellidifolia en C. saxifraga die allen nauw verwant zijn, en waarbij verwarring gauw gebeurd is. Alle soorten komen uit de Caucasus.

Nicholls geeft wel mee dat C. tridentata bloemen heeft met een witte basis, zoals onze plant dus. Biebersteiniana zou dat niet hebben...

Ik denk dat we het nooit zeker zullen weten. Het kan dan nog een hybride zijn ook, als ze opgekweekt zijn uit zaad van een tuin. En ik denk meer in die richting, te meer omdat de bloemen van uw plant kleiner zijn dan de mijne. Als ze vegetatief vermeerderd zijn, zouden de bloemen even groot moeten zijn.
In ieder geval, ik vind het een knappe vorm, benieuwd of we die ook zullen kunnen verder houden. Ik probeerde al diverse van die vertegenwoordigers uit die groep, maar een echt lang leven lijken ze niet besloten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #236 Gepost op: 28 april 2020, 17:24:08 »
Enkele opvallende bloeiers uit de rotstuin
Alyssum propinquum die niet hoger komt dan 1 cm
Anthyllis montana (rubra ?)

Mooi, die Alyssum. Is hij doorlevend, ik heb de indruk dat veel soorten kortlevend zijn en zich uitzaaien. Geen uitzaai van deze?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #237 Gepost op: 28 april 2020, 17:26:53 »
Een andere plant die me erg kan bekoren is deze Arenaria grandiflora met veel en grote witte bloemen.

Ken ik niet Frankie , ziet er zeker mooi uit , lijkt wat op een campanula ?

Ja, van ver zo kan hij aan een Campanula doen denken, maar is er allerminst aan verwant, Danny. Het is een plant die ik binnenkort eens zal proberen te stekken.

Ik heb hier al vele jaren Arenaria montana die wel heel erg gelijkend is - beide soorten bestaan wel degelijk en worden allebei vermeld in de AGS encyclopedie - A. montana zaait zich uit en inmiddels staat hij hier op heel wat plaatsen uitgezaaid, geen probleem overigens om die te verwijderen.  Ik pot er eens enkele op.  ;)

Hij groeit ook lekker door elkaar met Veronica rupestris (3e foto)

Een kleine correctie, ik heb nog eens gekeken naar het label en dat zegt Arenaria montana 'Grandiflora'. Het is dus een selectie van de soort. Van deze plant zag ik nog geen zaailingen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Harry Jans

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
    • zin in een virtuele reis? Kijk op:
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #238 Gepost op: 28 april 2020, 17:39:24 »
Deze Erinacea anthyllis stemt me heel tevreden. Alhoewel de plant nog klein is maakt hij toch al vrij veel bloemen, die bovendien vrij donker van kleur zijn.
Het zonnige en droge voorjaar heeft alleszins bijgedragen aan een goede bloei.

Prachtige plant Frankie! Ik denk dat de vorm 'Alhambra' is. Een selectie van Michael Kammerlander en vermeerdert door Gerd Stopp.
Ik heb er twee al jaren in de tuin, in de volle zon, maar bloeit slechts met echt een enkele bloem  :(
Zal waarschijnlijk nog niet droog genoeg staan.
Leeuwenbergweg 50, 7371 AL Loenen, Nederland

bezoek ook eens mijn website: www.jansalpines.com
meer dan 26.000 foto's

Harry Jans

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
    • zin in een virtuele reis? Kijk op:
Re: Bloei maart-april 2020
« Reactie #239 Gepost op: 28 april 2020, 17:43:03 »
Chrysanthemum marwesii
Daphne arbuscula grandiflora
Hypericum aegypticum

Luc, voor mij de mooiste Daphne die er is. Moet een plaatsje in elke rotstuin hebben.
Leeuwenbergweg 50, 7371 AL Loenen, Nederland

bezoek ook eens mijn website: www.jansalpines.com
meer dan 26.000 foto's