Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 15054 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Crocus 2024
« Gepost op: 1 januari 2024, 00:43:09 »
Als dit maar geen heiligschennis oplevert: het openen van een crocustopic door een niet-croconut!  8))
Anyhow, ik heb tenminste gewacht tot het nieuwe jaar is aangebroken om zo een gele of rode kaart te vermijden...  )))2

Geen exclusieve, zeldzame of dure soort, maar gewoon een eerste vorm van Crocus sieberi die steeds maar elk jaar vroeger lijkt te bloeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2024, 00:43:58 »
Crocus hitticus met heel kleine bloempjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2024, 00:45:27 »
De bloemen van Crocus suavelens 'De Jager' worden al kapot gewaaid vooraleer ze kunnen openen.
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2024, 11:46:03 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2024, 11:24:47 »
Als dit maar geen heiligschennis oplevert: het openen van een crocustopic door een niet-croconut!  8))
Anyhow, ik heb tenminste gewacht tot het nieuwe jaar is aangebroken om zo een gele of rode kaart te vermijden...  )))2
Geen exclusieve, zeldzame of dure soort, maar gewoon een eerste vorm van Crocus sieberi die steeds maar elk jaar vroeger lijkt te bloeien.

Amai Frankie , foto's genomen juist na middernacht ?  Of was dat toch nog eentje van vorig jaar ? 7)) 7)) Wat dacht ge , ik zal al die croconuts eens de loef afsteken ?  7)) 7))
Die sieberi is inderdaad heel vroeg maar blijft nog steeds 1 van de mooiste soorten ....
Hier mijn seizoen opener ... Crocus korolkowii x 'Snow Tiger '
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2024, 12:03:28 »
Als dit maar geen heiligschennis oplevert: het openen van een crocustopic door een niet-croconut!  8))
Anyhow, ik heb tenminste gewacht tot het nieuwe jaar is aangebroken om zo een gele of rode kaart te vermijden...  )))2

Geen exclusieve, zeldzame of dure soort, maar gewoon een eerste vorm van Crocus sieberi die steeds maar elk jaar vroeger lijkt te bloeien.

Gefeliciteerd waarde Frankie, ze lagen hier allemaal op vinkenslag maar blijkbaar waart gij kort na middernacht nog nuchter genoeg om als zelf verklaarde 'niet croconut' de hele goegemeente in de vernieling te posten ! _02
Als moderator croconut moet ik u echter onmiddellijk terecht wijzen en bedenken met een dik verdiende  gelekaart8))  Als gij ooit wilt toegelaten worden in het gild van de Croconuts dan moet je onmiddellijk ophouden met Crocus sieberi te omschrijven als 'niet exclusief, niet duur, niet zeldzaam' Foei! Dit is vloeken in de kerk en je doet deze Kretenzer schoonheid héél veel tekort !  Het blijft voor mij en ongetwijfeld nog voor vele anderen één van de allermooiste Crocussoorten.  10))

Dit gezegd zijnde laat ik hier ook graag mijn eersteling los : Crocus tasseliensis
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2024, 12:27:52 »
Dit gezegd zijnde laat ik hier ook graag mijn eersteling los : Crocus tasseliensis

Mooi Luc , die denk ik kwijt geraakt te zijn maar zeker ben ik niet ...nog eens checken .Eentje zonder "zwarte connectives " ...Die hebben dat dus ook niet altijd zo te zien ... ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2024, 12:29:11 »
Als moderator croconut moet ik u echter onmiddellijk terecht wijzen en bedenken met een dik verdiende  gelekaart8))  Als gij ooit wilt toegelaten worden in het gild van de Croconuts dan moet je onmiddellijk ophouden met Crocus sieberi te omschrijven als 'niet exclusief, niet duur, niet zeldzaam' Foei! Dit is vloeken in de kerk en je doet deze Kretenzer schoonheid héél veel tekort !  Het blijft voor mij en ongetwijfeld nog voor vele anderen één van de allermooiste Crocussoorten.  10))


 7)) 7))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2024, 12:32:01 »
Als moderator croconut moet ik u echter onmiddellijk terecht wijzen en bedenken met een dik verdiende  gelekaart8))  Als gij ooit wilt toegelaten worden in het gild van de Croconuts dan moet je onmiddellijk ophouden met Crocus sieberi te omschrijven als 'niet exclusief, niet duur, niet zeldzaam' Foei! Dit is vloeken in de kerk en je doet deze Kretenzer schoonheid héél veel tekort !  Het blijft voor mij en ongetwijfeld nog voor vele anderen één van de allermooiste Crocussoorten.  10))

De getoonde Crocus lijkt me niet de Kretenzer schoonheid sieberi ssp.sieberi maar wel de al even mooie Griekse schoonheid ....sublimis of dergelijke ... ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2024, 12:36:34 »
Eerlijk gezegd denk ik het niet Kris, er is precies een verloop van kleur van bijna wit naar donkerder blauw... graag eens de buitenkant van de petalen laten zien Frankie ??
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2024, 12:45:34 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2024, 12:47:50 »
Dit gezegd zijnde laat ik hier ook graag mijn eersteling los : Crocus tasseliensis

Mooi Luc , die denk ik kwijt geraakt te zijn maar zeker ben ik niet ...nog eens checken .Eentje zonder "zwarte connectives " ...Die hebben dat dus ook niet altijd zo te zien ... ))4

Ze hebben dat zeker niet allemaal Kris.  Dit is mijn tweede keer dat ik hem bestel (1e maal Janis, deze komt van Dambrauskas), telkens zonder zwarte connectives.... toch een mooie Crocus vind ik.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #10 Gepost op: 1 januari 2024, 12:57:29 »
Ze hebben dat zeker niet allemaal Kris.  Dit is mijn tweede keer dat ik hem bestel (1e maal Janis, deze komt van Dambrauskas), telkens zonder zwarte connectives.... toch een mooie Crocus vind ik.

Zeer zeker Luc , ook zonder de zwarte toestanden een mooie Crocus ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #11 Gepost op: 1 januari 2024, 12:58:42 »
Crocus hitticus met heel kleine bloempjes.
Ja het formaat van de bloemen van deze soort valt toch elke keer een beetje tegen als ze bloeien ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #12 Gepost op: 1 januari 2024, 13:00:56 »
Eerlijk gezegd denk ik het niet Kris, er is precies een verloop van kleur van bijna wit naar donkerder blauw... graag eens de buitenkant van de petalen laten zien Frankie ??

Eh voila se ...het jaar is nog maar amper bezig en de Croconuts zijn al aan het discussiëren ... -2( -2( ((12 ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2024
« Reactie #13 Gepost op: 1 januari 2024, 13:05:30 »
Eerlijk gezegd denk ik het niet Kris, er is precies een verloop van kleur van bijna wit naar donkerder blauw... graag eens de buitenkant van de petalen laten zien Frankie ??

Eh voila se ...het jaar is nog maar amper bezig en de Croconuts zijn al aan het discussiëren ... -2( -2( ((12 ((12

Waarom wachten als ge'r de eerste dag al kunt mee beginnen hé Kris !  7))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #14 Gepost op: 1 januari 2024, 13:07:53 »
Waarom wachten als ge'r de eerste dag al kunt mee beginnen hé Kris !  7))

Een waarheid als een koe Luc , als Croconut is je seizoen erg kort he ...no time to loose ...
Zag daarnet dat ik zelfs  mijn allereerste Crocus gemist heb ...Dat was ook dit jaar sieheanus , maar de bloemen zijn op den duur omgevallen zonder open te komen met dank aan ons somber winter weertje.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "