Auteur Topic: Foto van de dag  (gelezen 527730 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #2055 Gepost op: 6 juni 2016, 16:14:59 »
Ha, ook hier in Lelystad, tijdens een fietstocht vanmiddag, de bijenorchis, Ophrys apifera.

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #2056 Gepost op: 6 juni 2016, 19:29:40 »
Mooi hoor Gerrit, fijn dat er ook bij jou in de buurt deze schoonheid voorkomt! :-*
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #2057 Gepost op: 6 juni 2016, 20:21:31 »
WoW! Fantastisch dat je dit zomaar kan ontdekken Gerrit ! Ik heb nog nooit een Ophris live kunnen zien en hoop dat dat ooit eens lukt. Wie weet op de orchideewandeling met de VRV binnenkort ?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #2058 Gepost op: 6 juni 2016, 22:23:03 »
Ha, ook hier in Lelystad, tijdens een fietstocht vanmiddag, de bijenorchis, Ophrys apifera.

Het is en blijft een mooie ding om te zien in de natuur! ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #2059 Gepost op: 11 juni 2016, 14:36:29 »
Arisaema flavum. De meest makkelijke. Maar fotogeniek.


Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Foto van de dag
« Reactie #2060 Gepost op: 11 juni 2016, 19:50:27 »
Als ik zo is je foto's bekijk zijn veel plantenfoto's fotogeniek.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #2061 Gepost op: 12 juni 2016, 15:53:56 »
Vreemde foto van de dag, zult u zeggen, maar kijk even naar boven, naar mijn foto van de bijenorchis. Beide foto's zijn identiek, genomen op dezelfde plaats, er zit alleen een week tussen. De ganse berm van wel 2 km lang is gemaaid, duizenden rietorchissen die daar stonden te pronken en  misschien wel de eerste bijenorchis zijn afgemaaid.
Had ik dit kunnen voorkomen? Ik heb het geprobeerd. Ik heb na het nemen van de eerste foto meteen naar de gemeente gebeld. Ik wilde vragen naar maaibeheer, eventuele berschermingsmaatregelen, maar helaas degene die er over ging was niet aanwezig.
Misschien toch niet de goede instelling, dacht ik. Wij hebben hier een natuurbeschermingsorganisatie, het Flevolandschap. Ik gebeld, gemeld dat het over een zeldzame orchidee ging, maar helaas degene die erover ging was niet aanwezig, en morgen ook niet en overmorgen gaat hij u terug bellen was de verzekering. Ik heb twee telefoonnummers doorgegeven, maar u raadt het al: er werd niet teruggebeld.
Wat had ik meer kunnen doen. Ik heb overwogen om terug te gaan en ijzer met linten te plaatsen. Ik heb het niet gedaan en heb daar nu spijt van.
(het is bij de wet verboden in Nederland om orchideeën te plukken, af te maaien en uit te scheppen).

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #2062 Gepost op: 12 juni 2016, 17:50:36 »
Je kan uiteraard niet meer doen Gerrit! Eigenlijk zijn die verantwoordelijken in de fout gegaan en dienen in gebreke gesteld te worden en vervangen door beter gemotiveerde mensen.
Nu zouden de natuurbeschermingsorganisatie's stappen moeten kunnen zetten om zo'n drama in de toekomst te vermijden op deze plaats en op de juiste momenten te laten maaien en afvoeren .
Hopelijk kunnen de gemaaide orchissen zich terug herstellen vanuit de knol .

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #2063 Gepost op: 12 juni 2016, 18:03:56 »
Nou LA, ik ben er nog niet klaar mee he. Ik ga morgen bellen, ik laat het er niet bij zitten.
Wat betreft de laatste opmerking: Je hebt gelijk, volgend jaar zal de plant zich weten te herstellen vanuit de knol inderdaad. Maar het gaat niet alleen om die ene bijenorchis. De enorme hoeveelheid aan rietorchissen die daar zijn afgemaaid. Planten in hun volle bloei, dat is niet te bevatten.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #2064 Gepost op: 12 juni 2016, 21:53:12 »
Wat spijtig, zeg, en wat een wanbeheer! Geen enkele orchidee die zich nog kan uitzaaien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #2065 Gepost op: 13 juni 2016, 13:52:16 »
Wat spijtig, zeg, en wat een wanbeheer! Geen enkele orchidee die zich nog kan uitzaaien.

Wanbeheer zou ik het niet noemen. Geen beheer is beter. Want daar kwam ik achter na heel wat gebel. Het blijkt een provinciale weg te zijn. En de beheerder wist niet van het belang ervan of van orchideeën. Hij geeft opdracht tot maaien en dat kon gemakkelijk op een later tijdstip, zei hij.
Dus volgend jaar moet ik maar vroegtijdig bellen en hem herinneren aan ons gesprek. Ja en meer kan ik niet doen lijkt. me.


Edit Ik heb misschien onvoldoende benadrukt, dat de beheerder me ter wille wilde zijn. Hij gaat het maaien uitstellen tot 1 aug. Alleen denk ik, dat ik hem er volgend jaar aan moet helpen herinneren
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2016, 18:44:33 door Gerrit Eijkelenboom »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #2066 Gepost op: 13 juni 2016, 17:55:36 »
Eigenlijk legt de maaibeheerder de verantwoordelijkheid nu bij jou!
Stel dat jij hem nu op tijd vergeet te verwittigen, dan is het volgend jaar weer te laat .
Is dat nu zo moeilijk om het nu al in de agenda voor volgend jaar en de jaren nadien, te noteren?
Enfin, laten we hopen dat het goed komt.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #2067 Gepost op: 17 juni 2016, 21:03:48 »
Zomersneeuw

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #2068 Gepost op: 20 juni 2016, 08:30:26 »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #2069 Gepost op: 20 juni 2016, 11:47:57 »
Zomersneeuw

Net niet genoeg voor een sneeuwpop, Gerrit !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen