Auteur Topic: Ranunculaceae  (gelezen 150388 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ranunculaceae
« Reactie #180 Gepost op: 11 mei 2014, 14:02:07 »

Ranunculus parnassifolius, een pot die al jaren op het dak staat


Die "hoogtekuur" schijnt hem wel te bevallen Gert !  Heel mooi exemplaar !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Ranunculaceae
« Reactie #181 Gepost op: 11 mei 2014, 14:07:06 »

Ranunculus parnassifolius, een pot die al jaren op het dak staat


Die "hoogtekuur" schijnt hem wel te bevallen Gert !  Heel mooi exemplaar !!

Hoogtekuur mag je indd wel tussen haakjes zetten want het is toch nog steeds een dikke meter onder NAP ;D

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ranunculaceae
« Reactie #182 Gepost op: 11 mei 2014, 21:14:43 »
Ranunculus sequerii, een 4 jaar oude zaaling
Ranunculus parnassifolius, een pot die al jaren op het dak staat
Adonis brevistyla 2x, staat in de voortuin, wordt bij mij niet hoger dan 30 cm

Die R. parnassifolius is een dijk van een plant, Gert, daar mag je terecht trots op zijn.  ((14 Als ik jouw plant bezie en vergelijk met de mijn jong exemplaartje, heb ik nog een hele weg af te leggen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #183 Gepost op: 12 mei 2014, 20:35:16 »
Ranunculus parnassifolius, een pot die al jaren op het dak staat

Voor zo'n plant ga je al eens op je dak en wij uit ons dak Gert  ;D
Dijk van een plant ,zo zie je ze niet vaak.  Plunge jij die potten ? Kan je ons eventueel iets zeggen over de grondsamenstelling en het waterregime ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Ranunculaceae
« Reactie #184 Gepost op: 12 mei 2014, 21:43:03 »
Ranunculus parnassifolius, een pot die al jaren op het dak staat

Voor zo'n plant ga je al eens op je dak en wij uit ons dak Gert  ;D
Dijk van een plant ,zo zie je ze niet vaak.  Plunge jij die potten ? Kan je ons eventueel iets zeggen over de grondsamenstelling en het waterregime ?

Deze pot staat gewoon op het dak, dus niet ingegraven in een bak met zand. De plant staat in een rotsplanten mengsel: brekerzand, split, potgrond en doorgevroren molshopenklei. En krijgt water met de andere planten, in de winter staan de potten onder glas maar hou ik ze bij tijd en wijle wel nat. In maart het glas eraf en sproeien, 1 x per twee dagen op hele warme dagen elke dag.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #185 Gepost op: 12 mei 2014, 21:52:58 »
Deze pot staat gewoon op het dak, dus niet ingegraven in een bak met zand. De plant staat in een rotsplanten mengsel: brekerzand, split, potgrond en doorgevroren molshopenklei. En krijgt water met de andere planten, in de winter staan de potten onder glas maar hou ik ze bij tijd en wijle wel nat. In maart het glas eraf en sproeien, 1 x per twee dagen op hele warme dagen elke dag.

Bedankt Gert , weer eentje die we proberen te doorgronden ...... ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Ranunculaceae
« Reactie #186 Gepost op: 18 mei 2014, 23:36:35 »
Anemone coronaria 'De Caen'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #187 Gepost op: 24 mei 2014, 10:41:25 »
Ranunculus seguieri staat hier nu al een aantal jaren in de tuin..........Hij geeft ieder jaar wel wat bloemetjes maar je kan zijn performance in de lage landen niet vergelijken met wat ze in de natuur doen .. ::) ))8
Maar wij moeten dan al blij zijn met het feit dat ie overleeft en dan toch die paar bloemen nog tevoorschijn tovert.
Wie het kleine niet eert ......   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Ranunculaceae
« Reactie #188 Gepost op: 24 mei 2014, 11:07:59 »
Eén bloem op deze schoonheid loont al de moeite hé Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #189 Gepost op: 24 mei 2014, 13:55:02 »
Eén bloem op deze schoonheid loont al de moeite hé Kris !

Jawel Luc  , hij heeft er wel een 5- tal geproduceerd maar dit jaar kwamen ze erg verspreid. En dan heeft een rups of slakje de eerste 2 ook nog eens aan diggelen gevreten ......... --13
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #190 Gepost op: 24 mei 2014, 22:44:35 »
In 2007 maakte ik kennis met deze soort gedurende onze trip naar Sichuan.Ik heb het over Caltha scaposa die daar op grote hoogte stond te schitteren . Sinds die tijd liet deze plant me niet meer los. Terug in België kon ik 2 exemplaren bemachtigen op de open deur bij Ger. Ik zocht een plekje uit in de rotstuin waar de grond wat rijker en vochtiger was. Ik had ze immers zien groeien in China in de natte vette klei . Een andere plant hield ik in pot. Geen van beide planten kon ik lang houden. De plek in de rotstuin was waarschijnlijk nog te droog en te warm. Weer later plantte ik er eentje in een vijvermandje en zette hem net als onze inheemse Caltha weg maar dat werd ook niks .  Ik kocht opnieuw een exemplaar aan en deze keer ging hij het peatbed in. Op het laagste punt en geklemd tussen een altijd vochtige turfblok en een koele granietsteen. Het plantgat werd verrijkt met vette klei. En ik kreeg de plant een eerste keer in bloem maar het formaat van de bloemen viel me tegen. Ik kreeg deze plant nog is in bloem maar de bloemen werden zowaar kleiner ipv groter. Uiteindelijk heeft ook deze plant het loodje gelegd.
Vorig jaar kon ik weer een paar kloeke planten bemachtigen en deze keer zette ik er eentje op de grens van de vijver en de tufarotstuin. Als het water te hoog komt in de vijver krijgt hij het erg nat want de vijver is technisch niet helemaal goed geconstrueerd. Er zitten een paar kleine foutjes aan waardoor er bij te hoge waterstand af en toe wat water wegsijpelt.  Maar soms komt hij ook droger te staan.
En nu staat hij voor de eerste keer te schitteren. De bloemen blijven niet zo laag als degene die op 4000m hoogte groeien maar de plant ziet er toch niet slecht uit vind ik zelf. Enfin dat mogen jullie zelf oordelen.     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ranunculaceae
« Reactie #191 Gepost op: 25 mei 2014, 00:01:57 »
In 2007 maakte ik kennis met deze soort gedurende onze trip naar Sichuan.Ik heb het over Caltha scaposa die daar op grote hoogte stond te schitteren . Sinds die tijd liet deze plant me niet meer los. Terug in België kon ik 2 exemplaren bemachtigen op de open deur bij Ger. Ik zocht een plekje uit in de rotstuin waar de grond wat rijker en vochtiger was. Ik had ze immers zien groeien in China in de natte vette klei . Een andere plant hield ik in pot. Geen van beide planten kon ik lang houden. De plek in de rotstuin was waarschijnlijk nog te droog en te warm. Weer later plantte ik er eentje in een vijvermandje en zette hem net als onze inheemse Caltha weg maar dat werd ook niks .  Ik kocht opnieuw een exemplaar aan en deze keer ging hij het peatbed in. Op het laagste punt en geklemd tussen een altijd vochtige turfblok en een koele granietsteen. Het plantgat werd verrijkt met vette klei. En ik kreeg de plant een eerste keer in bloem maar het formaat van de bloemen viel me tegen. Ik kreeg deze plant nog is in bloem maar de bloemen werden zowaar kleiner ipv groter. Uiteindelijk heeft ook deze plant het loodje gelegd.
Vorig jaar kon ik weer een paar kloeke planten bemachtigen en deze keer zette ik er eentje op de grens van de vijver en de tufarotstuin. Als het water te hoog komt in de vijver krijgt hij het erg nat want de vijver is technisch niet helemaal goed geconstrueerd. Er zitten een paar kleine foutjes aan waardoor er bij te hoge waterstand af en toe wat water wegsijpelt.  Maar soms komt hij ook droger te staan.
En nu staat hij voor de eerste keer te schitteren. De bloemen blijven niet zo laag als degene die op 4000m hoogte groeien maar de plant ziet er toch niet slecht uit vind ik zelf. Enfin dat mogen jullie zelf oordelen.     

Als ik lees hoeveel moeite je er voor hebt moeten doen, kan ik alleen maar zeggen dat dit een heel mooi resultaat is, Kris, de bloemen zien er uit als van een 'gewone' dotterbloem, maar dan op zo'n compacte plant...erg mooi.
Ik probeerde hem ook al eens in mijn vochtige smeltwatertrog, maar hield het na de winter voor bekeken. Ook in de gewone rotstuin op het laagste niveau werd het niks.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Ranunculaceae
« Reactie #192 Gepost op: 25 mei 2014, 00:05:20 »
Ranunculus seguieri staat hier nu al een aantal jaren in de tuin..........Hij geeft ieder jaar wel wat bloemetjes maar je kan zijn performance in de lage landen niet vergelijken met wat ze in de natuur doen .. ::) ))8
Maar wij moeten dan al blij zijn met het feit dat ie overleeft en dan toch die paar bloemen nog tevoorschijn tovert.
Wie het kleine niet eert ......

Ook hier in mijn smeltwatertrog was de voorstelling niet veel meer, Kris, ik vrees dat we hier niet veel meer mogen verwachten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Ranunculaceae
« Reactie #193 Gepost op: 25 mei 2014, 10:32:10 »
Als ik lees hoeveel moeite je er voor hebt moeten doen, kan ik alleen maar zeggen dat dit een heel mooi resultaat is, Kris, de bloemen zien er uit als van een 'gewone' dotterbloem, maar dan op zo'n compacte plant...erg mooi.
Ik probeerde hem ook al eens in mijn vochtige smeltwatertrog, maar hield het na de winter voor bekeken. Ook in de gewone rotstuin op het laagste niveau werd het niks.

Haha,  toch nog een liefhebber voor deze prachtige dotter ....Het verwondert me niet dat dit de Frankie is. ;)
In de natuur zijn ze nog veel compacter Frankie , als ik tijd vind (ja met al die " kiezingen"  )zal ik eens de foto uit de natuur posten. Zien we meteen het verschil.
Als ik jou was zou ik het toch nog eens proberen. Er zijn genoeg planten die ik maar na 4 of 5 pogingen kan kweken.....
Maar ik weet het , er blijven er ook over waarbij het nooit lukt.
Ik ben van het koppige type dat niet snel opgeeft........ 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ranunculaceae
« Reactie #194 Gepost op: 25 mei 2014, 18:09:55 »
Heel mooi Kris, die Calta scaposa ! En blijkbaar een lastige klant. Mooi dat ze zo laag blijven .  Hopelijk komt er zaad op, zodat je zelf nakomelingen kan kweken . Ik ben ook een grote liefhebber van dotterbloem en heb de gewone soort , rijkelijk vertegenwoordigd, in de vijver. Het enige nadeel is, dat ze na de bloei meestal niet zo mooi meer zijn hier en last krijgen van meeldauw. Na een tijdje verbeteren ze dan weer.