Auteur Topic: Galanthus en mycorrhiza  (gelezen 11954 keer)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2011, 20:37:44 »
Even doordenken over deze pH-gebondenheid van mycorrhiza. Bij mulchen met bv. zure materialen als dennenschors kan dit betekenen dat de pH plots zakt (zuurder milieu) en dus de omstandigheden duidelijk minder gunstig zijn voor Galanthus. Sneeuwklokjes staan veel liever op basische tot neutrale grond.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2011, 10:42:23 »
Volgens hun maakt het geen verschil. Ik heb dus 'Rootgrow' besteld.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2011, 22:01:49 »
ik heb Rootgrow ook besteld,ben benieuwd

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2011, 08:23:06 »
Even doordenken over deze pH-gebondenheid van mycorrhiza. Bij mulchen met bv. zure materialen als dennenschors kan dit betekenen dat de pH plots zakt (zuurder milieu) en dus de omstandigheden duidelijk minder gunstig zijn voor Galanthus. Sneeuwklokjes staan veel liever op basische tot neutrale grond.
Valentin, ik denk nog maar even mee over de mycorrhyza :
Is het niet zo dat dennen een mycorrhyza schimmel nodig hebben en was er al niet gezegd dat sneeuwklokjes in de buurt van dennen het heel goed doen ? of heb ik dat verkeerd voor ?
Loes en Valentin, jullie hebben dus rootgrow besteld - ik ben benieuwd naar het resultaat - welke soort rootgrow hebben  jullie besteld ? Ik kwam volgende link tegen over  rootgrowplusTm - hier vernoemen ze dus duidelijk dat het ook voor bollen goed is : http://www.bierkreek.nl/uploads/tekst_afbeeldingen/file/SP%20rootgrowplus.pdf
Ze sommen daar ook  planten op ,die van nature mycorrhyza op hun wortels hebben zitten en die dus een positieve invloed kunnen hebben op de planten die heel dicht in de buurt staan ,zodat die ook mycorrhyza op hun wortels krijgen - bv looksoorten-
- dat vraagt om experimenten !
Ik denk wel dat je de mycorrhyza  niet direct zal mogen gebruiken bij je nieuwe bollen omdat je een fungicide hebt gebruikt ( die natuurlijk alle schimmels dood maakt ! ) maar eens een test bij het verplanten van andere bollen met behandelde en onbehandelde controle potten , zou wel duidelijkheid kunnen geven over het effect van mycorrhyza -
Hou ons zeker op de hoogte hé !
groetjes
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2011, 08:52:16 door Lily-Anne Vereecken »

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2011, 15:21:33 »
ik denk dat het dezelfde is hoor maar ik heb de grotere verpakking van 400 gram besteld.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2011, 15:50:08 »
Lily-Anne, erg interessant jouw link! Wat betreft mycorrhiza en dennen. Alle bomen, struiken, planten zullen wellicht mycorrhiza in hun buurrt hebben. De meest bekende mycorrhiza bij dennen en berken is wel die van de vligenzwam die in symbiose met de wortels van de boom, beter (alleen?) groeit door die myco.
Tja, sneeuwklokjes en dennen. Ruben heeft er goeie ervaringen mee blijkbaar. Zijn tuin herbergt ook enkele rododendrons en azalea's wat toch typische zuurminnende planten zijn. Toch doen zijn Galanthuusen het daar goed. Normailter zijn sneeuwklokjes kalkminnend, met andere woorden houden ze van een basische bodem. In de buurt van dennen is de pH juist lager dan 7, dus zuur!

Wat betreft Rootgrow. Ik denk idd dat er niet erg veel verschil zit in de inhoud van de verpakking. Anderzijds dacht ik net om de bodemflora (Na de fungicidebehandeling) te verrijken met die myco uit Rootgrow.... Het is een mogelijke piste.

Van look heb ik ook ooit gelzen dat een aftreksel ervan stimulerend en beschermend zou werken op sneeuwklokjes.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2011, 08:14:54 »
over look gesproken , daar ben ik een test mee aan het doen, om te zien of het helpt bij bladluizen op helleborus orientalis , maar dat zal ik bij
" plantenziektes , ongedierte en hun bestrijding  "  zetten om dit topic zuiver te laten en de moderator niet te veel werk te geven
groetjes - ben benieuwd wat jouw resultaten zullen geven !
Lily-Anne
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2011, 08:17:13 door Lily-Anne Vereecken »

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2011, 14:15:22 »
nog even over de zuurgraad.
de meesate galanthussen gedijen bij een wat basische grond maar er wordt gezegd dat de gele,zoals de vaker ook groene 'Lady Elphinstone' beter geel zijn in iets zuurdere grond.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #23 Gepost op: 14 januari 2011, 17:06:54 »
ik heb hier een zesentwintig (benaamde)  verschillende gelen staan in 4 species. Een goeie gele kleurt op elke grond goed. Ik heb hier basische bodem (vroeger als groentetuin bewerkt!). Een cv die niet goed kleurt tenzij op zure grond, is een minderwaardige selectie in mijn ogen.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2011, 14:10:07 »
ik heb de rootgrow ontvangen,niet in de bestelde pot van 400 gram maar in zakjes van 75 gram.ook goed.
helaas zag ik wel op de zakjes een houdbaarheidsdatum staan nl 04/11.da`s wel erg kort!
Valentin,heb jij de jouwe al binnen?

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2011, 14:23:53 »
Loes, dan is het maar goed dat je geen 400gr hebt gekocht want om die dan op tijd "op" te krijgen is dat messchien wat veel , tenzij je natuurlijk heel veel te behandelen hebt. Ik veronderstel dat je ook niet echt veel nodig zal hebben per vierkante meter - ga je een echte test doen met een deel dat je behandeld en een deel niet ?(met zelfde standplaats - soort ...) of ga je het direct aan alle bollen geven ?
succes ermee
Lily-Anne

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #26 Gepost op: 20 januari 2011, 21:57:49 »
Mijn 'Rootgrow' is van vorige week binnen. Ik heb het gebruikt bij het verplanten van de prachtige liaanroos 'Ethel' (weinig voorkomend), een echte abrikozenboomcultivar en een haagbeukenhaagje. Mijn 600 elwesiibollen waren ondertussen  al een week geplant. Mycorrhiza opstrooien of aangieten heeft geen zin. Ze werken enkel in symbiose met de wortels van planten. Ook Rootgrow moet dus rechtstreeks in contact zijn met de Galanthuswortels.
Ik denk er wel aan om de uitlopende bollen -binnen een paar weken- te begieten met een sterk verdunde oplossing van Superthrive. Deze oplossing is ook binnen en het stinkt inderdaad even hard als een volledige wietshop.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #27 Gepost op: 21 januari 2011, 15:10:26 »
hee,ik mis hier een berichtje,dacht dat ik ook op verzenden had gedrukt...zal de leeftijd wel zijn...ga maar eens wat sneeuwklokjes opeten(grapje)

berichtje luidde zo ongeveer:
ik heb mijn nieuw gekochte bollen opgepot met wat micorrhiza en zal de te verplanten sneeuwklokjes ook van mycorrhiza voorzien.ik ga ook een pol nivalissen delen en 1 deel met en 1 deel zonder teruplanten.eens kijken of er verschil is.


Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #28 Gepost op: 21 januari 2011, 15:29:40 »
hee,ik mis hier een berichtje,dacht dat ik ook op verzenden had gedrukt...zal de leeftijd wel zijn...ga maar eens wat sneeuwklokjes opeten(grapje)

berichtje luidde zo ongeveer:
ik heb mijn nieuw gekochte bollen opgepot met wat micorrhiza en zal de te verplanten sneeuwklokjes ook van mycorrhiza voorzien.ik ga ook een pol nivalissen delen en 1 deel met en 1 deel zonder teruplanten.eens kijken of er verschil is.



hallo Loes,

dat is wel mogelijk. Kijk maar eens hier: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=256.msg6467#msg6467

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus en mycorrhiza
« Reactie #29 Gepost op: 22 januari 2011, 22:43:19 »
Ha,dank je Wim.word ik toch nog niet seniel. :D