Auteur Topic: Galanthus 2013/2014  (gelezen 103615 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #375 Gepost op: 4 maart 2014, 18:59:26 »
))4  Groeit toch maar ontzettend traag aan hoor Wim ......

Hoe lang heb je hem al, Kris?

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #376 Gepost op: 9 maart 2014, 18:36:04 »
De sneeuwklokjes gaan stilaan over maar deze stonden vandaag nog heel mooi:

Galanthus nivalis 'Doncaster double scharlock' --> een dubbele scharlockii, let op de gesplitste spathe (ezelsoren)
Galanthus nivalis 'Wonston Double' --> een late maar erg mooie dubbele
Galanthus 'Armine'
Galanthus 'Anne of Geierstein' --> de bloemblaadjes zijn zo dik dat je ze haast niet kan knijpen (als de bloemen geloten zijn)

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #377 Gepost op: 9 maart 2014, 19:44:12 »
Deze staan inderdaad nog erg mooi.
G. Doncaster double scharlokii heb ik ook net aangeschaft bij Monksilver in Nettetal. Ik vind hem erg leuk.
Maar G. Wonston Double spreekt me ook erg aan.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #378 Gepost op: 12 maart 2014, 22:20:58 »
Het hele alfabet ? Ik zag een tijdje geleden een door Gerard Oud gevonden klokje met een W tekening. Van Ian Christie kreeg ik dit jaar een klokje Castle Ann met een A tekening. Hierbij een eigen gevonden half poculiformklokje met een dubbel V tekening. Iemand anders nog andere letters ?

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #379 Gepost op: 12 maart 2014, 23:08:51 »
Weer een goed klokjes seizoen afgesloten. De allerlaatste die nog in bloei staat Peardrop. Gekocht bij PC Nijssen.

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #380 Gepost op: 16 maart 2014, 23:02:07 »
Had het klokjesseizoen eigenlijk al afgerond, maar liep alsnog in west nederland tegen een nieuwe vindplaats aan. Bij de eerste verkenning pal aan het pad deze vondst !

Eddy Tijtgat

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 100
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #381 Gepost op: 17 maart 2014, 20:01:47 »
Zeer mooie vondst Gert. Heeft op het eerste zicht veel weg van 'Valentine's day' zou ik zeggen. ))4 ))4

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #382 Gepost op: 17 maart 2014, 22:56:23 »
Hi Eddy, ik heb zelf Valentine's Day (1 enkel klokje) ook staan dus ik denk dat ik kan vergelijken. Valentine's Day is volgens mij meer invers poculiform zoals dat heet. De buitenblaadjes van dit bloempje zijn iets langer. Verder is dit klokje beduidend groter, heeft relatief een lang vruchtbeginsel en is mogelijk laat. De stevige pol stond onder de bomen in een populatie die afgelopen vrijdag nog behoorlijk in bloei stond. Ik ben benieuwd wat hij op een lichtere plek doet, dat gaan we volgend jaar zien.   ))4

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #383 Gepost op: 18 maart 2014, 00:01:02 »
Gert, heel knappe vondst, echt je beste vondst tot nog toe! Fraai ding!

Ik ben het met je eens dat dit klokje op het eerste zicht een invers poculiform karakter lijkt te hebben, maar niet zo verfijnd is. Het is een subliem getekende nivalis. Het doet op het eerste zicht inderdaad meteen denken aan mijn Galanthus nivalis 'Valentine's Day' maar dat is een invers poculiforme sneeuwklokje met evenlange binnenste en buitenste rokjes.
Er zijn toch enkele verschillen die ik denk op de foto te kunnen opmerken, ook al is oordelen op een foto in feite 'half werk'.
De grootte van de buitenste bloemblaadjes (beduidend langer dan de binnenste), het ovarium, het ietwat grotere en grovere merkje op de buitenste dan dat van de binnenste bloemblaadjes  en het grotere bloemformaat in zijn geheel maken het toch anders . Vooral het late tijdstip van de bloei- op dit moment terwijl VD bijvoorbeeld al een maand uitgebloeid is- is opvallend!
Ter vergelijking een foto van mijn 'Valentine's Day' hieronder!



De invers poculiforme "Valentine's Day" in 'Grakes Heredij' bloeiend op 12 februari (5 weken geleden!)

Toen ik VD vond in 2004, was het één schamel bolletje waarvan ik nu met veel moeite een stockje heb opgekweekt. Zo'n pol vinden is echt wel bijzonder, Gert! Proficiat...keep on finding them!
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2014, 00:11:28 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Gert Geensen

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 74
  • Geslacht: Man
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #384 Gepost op: 15 mei 2014, 23:28:20 »
Sometimes you are lucky. Gevonden bij het verpotten van mijn galanthus nivalis Noalene. In  1 jaar van 1 naar 8 bollen.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Galanthus 2013/2014
« Reactie #385 Gepost op: 16 mei 2014, 21:10:36 »
Ziet er inderdaad 'vigorous' uit!