Auteur Topic: Op reis door Cornwall  (gelezen 3778 keer)

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #30 Gepost op: 26 juni 2023, 14:08:25 »
Nog een grappige observatie, voor mij nieuw, maar wellicht voor velen al bekend. Er staat hier enorm veel wilde wortel, Daucus carota. Een prachtige witte schermbloemige die veel insecten lokt ( zie ook mijn eerdere foto van de gele kever). Als je goed kijkt zie je dat sommige schermen een klein vreemd rood of zwart bloempje hebben in het midden. De functie is onbekend, maar mogelijk om ( meer?) insecten te lokken.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #31 Gepost op: 26 juni 2023, 15:08:48 »
Nog een grappige observatie, voor mij nieuw, maar wellicht voor velen al bekend. Er staat hier enorm veel wilde wortel, Daucus carota. Een prachtige witte schermbloemige die veel insecten lokt ( zie ook mijn eerdere foto van de gele kever). Als je goed kijkt zie je dat sommige schermen een klein vreemd rood of zwart bloempje hebben in het midden. De functie is onbekend, maar mogelijk om ( meer?) insecten te lokken.

Hoe gek is dit natuurfenomeen ....Goede observatie ook Mark  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #32 Gepost op: 26 juni 2023, 15:10:32 »
Een dagje naar Mount St Michael, dat is de tegenhanger van het Franse Mont St Michel, en overigens ook eeuwen bestuurd door de Fransen! Een interessant kasteel met een prachtige tuin. Op die prachtige bloemplakken op de rotsen kom ik later terug.

Zo ....weten we ook wie Mark Stolk is ...denk niet dat we mekaar al ontmoet hebben ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #33 Gepost op: 26 juni 2023, 15:16:59 »
Dank voor de aanvullingen Kris. Ik meende al eerder opgemaakt te hebben dat succulenten jouw interesse hebben. Dan kom je hier wel aan je trekken. Die donkere is denk ik de Aeonium Schwarzkopf.

Dat klopt Mark ....was met cactussen en succulenten bezig voor dat ik met alpenplanten/rotsplanten bezig was ...Heb zowat 31 jaar een omvangrijke collectie cactussen en succulenten (in Vlaanderen :vetplanten )gehad in een serre van 5,5 x 6,2m ....Deze collectie is inmiddels een jaar of zeven opgedoekt maar "het bloed gaat waar het niet kruipen kan " zeggen we in Vlaanderen . Dus inmiddels zijn er toch weer  enkele cactussen , succulenten en vooral  winterharde cactussen en succulenten opnieuw in de collectie geslopen . Het blijven planten die me boeien , al is het nu wat kleinschaliger qua verzamelen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #34 Gepost op: 26 juni 2023, 20:59:53 »
Een dagje naar Mount St Michael, dat is de tegenhanger van het Franse Mont St Michel, en overigens ook eeuwen bestuurd door de Fransen! Een interessant kasteel met een prachtige tuin. Op die prachtige bloemplakken op de rotsen kom ik later terug.

Zo ....weten we ook wie Mark Stolk is ...denk niet dat we mekaar al ontmoet hebben ?
Dat denk ik niet. Wellicht elkaar een keer voorbij gelopen op de plantenmarkt in de hortus in Utrecht? En ik sta zo klein op mijn profielfoto dat ik dacht, vooruit ik gooi m er in.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #35 Gepost op: 26 juni 2023, 23:46:19 »
Vandaag weer een mooi stuk langs de kliffen gelopen. Helaas nog geen dolfijnen gespot. Wel roofvogels, raven en zeevogels zoals Alken en Jan van genten. En natuurlijk heel veel Engels gras, Armeria maritima. Het meeste is al uitgebloeid helaas, een maand eerder moeten de kliffen paars zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2023, 00:31:20 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #36 Gepost op: 26 juni 2023, 23:58:17 »
We zagen  in de categorie gele bloemen de Gallium verum (Lady’s bedstraw, bij ons is die wit), vlasbekje (Linaria vulgaris), Agrimonia eupatoria ( gewone agrimonie) en de gewone rolklaver ( die soms ook rode of rood-gele bloemen heeft)
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #37 Gepost op: 27 juni 2023, 00:04:25 »
En eindelijk dan een groepje orchideeën. Het is een dactylorhiza maar ik weet niet precies welke. Het lijkt op een maculata maar er zitten nergens spikkels op de bladeren. Verder was er een opvallende variatie in de bloemen.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #38 Gepost op: 27 juni 2023, 00:09:29 »
Verder overal veel mooie korstmossen en lichens en verschillende vetplantjes, vermoedelijk o.a. Sedum  album.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #39 Gepost op: 27 juni 2023, 00:12:28 »
En het uitzicht blijft maar fascinerend…….
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #40 Gepost op: 27 juni 2023, 09:11:46 »
En het uitzicht blijft maar fascinerend…….

Schitterend , die ongeschonden kustlijnen !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #41 Gepost op: 27 juni 2023, 13:04:34 »
Prachtige en intrigerende regio die jij schitterend in beeld brengt, Mark !  Een echt toeristisch pamflet is dat.
Het klimaat is daar toch wel heel bijzonder dat het een flora boordevol tegenstellingen kan herbergen !  Ik ben wat laat in je relaas ingevallen maar ik neem alles in mij op.  Ik was ooit in de buurt, maar niet helemaal tot in het uiterste topje.
Ik raakte tot Exmoor en Exeter en de kustlijnenen in die buurt zijn ook al heel spectaculair.   
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #42 Gepost op: 27 juni 2023, 16:05:15 »
Heel mooi in beeld gebracht Mark! We zijn daar ook eens geweest en het is verbazingwekkend wat daar allemaal buiten kan groeien! Smaakt naar meer!

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #43 Gepost op: 27 juni 2023, 20:45:53 »
Dank jullie voor de lovende woorden. Vandaag wat oude bloemenfoto’s want vandaag zaten we ondergronds. De echte koekoeksbloem, de grote pimpernel en een grote distel.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Op reis door Cornwall
« Reactie #44 Gepost op: 27 juni 2023, 20:54:29 »
Ja, ondergronds dus. Cornwall is al meer dan 4000 jaar  beroemd om zijn mijnen. En een goede rotsplanten liefhebber kan geen kans voorbij laten gaan om eens te kijken waar de wortels van onze planten in groeien. Vandaag waren we in een tinmijn die zich tot onder de zee uitstrekt. Er werd tin en koper gewonnen maar er zat nog meer arsenicum in het gesteente. Dat was overigens ook de reden waarom men hier Cornish pasty ( pastei) at. Een maaltijd verpakt in een deegkorst met een vouwrand. Die kon je vasthouden met je vingers zodat je zo min mogelijk arsenicum binnenkreeg. De gemiddelde levensverwachting van een mijnwerker was begin vorige eeuw 27 jaar… Deze mijn is in 1990 gesloten. Nu nog is de grond daar ernstig vervuild met metalen en toch beginnen er alweer planten op te groeien
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2023, 21:51:23 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet