Auteur Topic: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin  (gelezen 63417 keer)

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #255 Gepost op: 12 januari 2017, 21:17:00 »
Zoals gewoonlijk weer niet bepaald een mini-projectje Filip... !  -2(

Dat valt ook alweer mee hoor Luc. De muur is 4 m lang en 1 meter breed. Moest ik een ongelimiteerde hoeveelheid stenen ter beschikking hebben zou ik de hele 75 m erfscheiding kunnen doen. Dat zou pas een gigantisch project zijn.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #256 Gepost op: 12 januari 2017, 21:21:08 »
Ragnar blijft maar aan de slag!  ((3
Die houten afsluitingen...nog afkomstig van één of andere drakkar die niet meer zeewaardig was, zeker?  -2(


Zeker Frankie, ze waren trouwens overschot van mijn vorig projectje van vorige winter met de mal van de maanbrug.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #257 Gepost op: 12 januari 2017, 21:25:03 »
Ben benieuwd naar het resultaat! De basis van je muur zou wel eens  een ideale schuilplaats kunnen worden  voor amfibieën denk ik . Is het de bedoeling dat er op die droge stapelmuur plantjes zullen geplant worden?

Laat die beestjes maar komen hoor Lily-Anne, als ze zich daar goed voelen. En inderdaad zal de muur beplant worden. Ik voorzie bovenaan Sempervivums en op de schaduwkant rotsvarens. De zonkant ga ik voorlopig nog niet beplanten, want dat is de kant van het containerpark. Daar zie ik dus technisch gezien niets van. Maar we zien wel. Misschien moet ik alles wel afbreken als ze zien dat ik 40 cm eigendom gestolen heb...
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #258 Gepost op: 12 januari 2017, 21:30:00 »
De volgende lagen stenen, in het midden opgevuld met zand. Dit is wel niet volgens de regels maar dit houdt de muur vochtiger voor aanplantingen. Trouwens ik had geen steenpuin meer en dit was het enige vulmiddel dat ik nog had. Bovendien zou het opvullen van de binnenkant met natuursteen pure verspilling  zijn, zowel van steen als van tijd.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #259 Gepost op: 12 januari 2017, 21:31:58 »
Oei, mijn middelen raken uitgeput. Ik zal nog wat moeten rondrijden.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #260 Gepost op: 12 januari 2017, 23:07:49 »
De volgende lagen stenen, in het midden opgevuld met zand. Dit is wel niet volgens de regels maar dit houdt de muur vochtiger voor aanplantingen. Trouwens ik had geen steenpuin meer en dit was het enige vulmiddel dat ik nog had. Bovendien zou het opvullen van de binnenkant met natuursteen pure verspilling  zijn, zowel van steen als van tijd.


Enkele bedenkingen
Ik vraag me wel af, of die grond niet wat gaat inzakken na een tijd , zodat er uiteindelijk weinig verband is tussen de binnen en buitenmuur. Steenslag ( kan ook goed vocht vasthouden) om de muur op te vullen, is er wel genoeg te vinden op het containerpark aan de andere kant van de muur.  Zou de muur geen ''gemakkelijke toegang'' tot je tuin kunnen zijn voor ongewenste bezoekers?

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #261 Gepost op: 13 januari 2017, 16:28:32 »
De volgende lagen stenen, in het midden opgevuld met zand. Dit is wel niet volgens de regels maar dit houdt de muur vochtiger voor aanplantingen. Trouwens ik had geen steenpuin meer en dit was het enige vulmiddel dat ik nog had. Bovendien zou het opvullen van de binnenkant met natuursteen pure verspilling  zijn, zowel van steen als van tijd.


Enkele bedenkingen
Ik vraag me wel af, of die grond niet wat gaat inzakken na een tijd , zodat er uiteindelijk weinig verband is tussen de binnen en buitenmuur. Steenslag ( kan ook goed vocht vasthouden) om de muur op te vullen, is er wel genoeg te vinden op het containerpark aan de andere kant van de muur.  Zou de muur geen ''gemakkelijke toegang'' tot je tuin kunnen zijn voor ongewenste bezoekers?

Zou allemaal kunnen Lily-Anne, dat er verzakkingen komen. Afwachten. Ik kan ze altijd opnieuw hergebruiken, indien nodig. En steenslag ligt er inderdaad genoeg op het containerpark, maar eens het in de container gedumpt wordt, is het eigendom van het park. Dus teveel rompslomp om te vragen. Bovendien wil ik niet te veel vragen, ze laten me nu al om de haverklap passeren langs het park om in mijn tuin te lossen. En die muur zal toch beter ongewensten buitenhouden dan een paar losse paletten, niet ? Dat was trouwens niet het opzet hoor.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #262 Gepost op: 14 januari 2017, 16:19:01 »
Maar er is nieuw materiaal aangekomen, wat een geluk
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #263 Gepost op: 14 januari 2017, 16:21:57 »
En dan maar verder stapelen. Het is een tijdrovend werkje, zeker als je het goed wilt doen. Te goed is nu ook niet nodig anders vind ik geen plaats meer om plantjes tussen te wringen.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #264 Gepost op: 14 januari 2017, 16:23:46 »
Ook aan de achterkant wordt aandacht geschonken . Ik probeer beide kanten even gaaf te houden.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #265 Gepost op: 14 januari 2017, 16:28:33 »
Ondertussen lag deze lading castle rock stenen gratis op me te wachten. Dus heb ik die ook maar tussendoor even meegenomen, samen met een nieuwe lading stenen, nu wat dikker. Oude arduinen veldborduurtjes.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #266 Gepost op: 14 januari 2017, 16:30:10 »
Wat ik daar mee ga doen is nog niet duidelijk, maar hier zijn de volgende lagen van de muur.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #267 Gepost op: 14 januari 2017, 16:32:54 »
En zo zien ze eruit op de muur.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #268 Gepost op: 14 januari 2017, 16:34:44 »
En zo ziet het er voorlopig uit.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #269 Gepost op: 14 januari 2017, 16:44:02 »
Alles bij elkaar wordt het zeker een aantrekkelijk geheel Filip !
Harelbeke-West-Vlaanderen