Auteur Topic: Colchicum & Merendera 2010  (gelezen 40491 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #90 Gepost op: 11 september 2010, 23:11:46 »
[C. agrippinum zou een kruising zijn tussen C. variegatum (vandaar het ruitjespatroon) en C. autumnale (vandaar dat hij redelijk gemakkelijk groeit op een gewone zonnige standplaats). Ik heb deze wel nog maar net gekocht dus ik wacht nog af hoe hij zich zal gedragen in de tuin.

Ik zat er daarstraks nog aan te denken Wim ,maar ik wist niet meer van buiten wie de tweede partij was.Variegatum wist ik nog zeker omdat dit één van mijn grote favorieten is .Hij bloeit hier nog niet (vorig jaar al wel).Variegatum is overigens niet voldoende winterhard hier ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #91 Gepost op: 12 september 2010, 08:58:30 »
Ik begin ze mooier en mooier te vinden, hoe meer ik ze zie. Welke soorten zouden jullie aanbevelen voor de rotstuin?

Frankie,

voor mij passen de meeste soorten wel in de rotstuin als je je niet te veel stoort aan de grote bladeren in de zomer.

C. byzantinum is één van de gemakkelijkste.
C. bivonae en zijn cultivars zijn wel leuk voor in de rotstuin.
En de meeste benaamde cultivars zijn wel goed.

Ik zou die kleinere botanische soorten als C. kesselringii, C. luteum, C. montanum niet buiten proberen.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #92 Gepost op: 12 september 2010, 10:47:23 »

C. agrippinum zou een kruising zijn tussen C. variegatum (vandaar het ruitjespatroon) en C. autumnale (vandaar dat hij redelijk gemakkelijk groeit op een gewone zonnige standplaats). Ik heb deze wel nog maar net gekocht dus ik wacht nog af hoe hij zich zal gedragen in de tuin.

Ik heb C. agrippinum en C. bivonae al jaren in volle grond staan. Winterhardheid is helemaal geen probleem.
In volle grond gaan ze wel wat forser blad ontwikkelen.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #93 Gepost op: 13 september 2010, 21:48:30 »
Ik begin ze mooier en mooier te vinden, hoe meer ik ze zie. Welke soorten zouden jullie aanbevelen voor de rotstuin?

Ik lees op het Schots forum hoopvolle berichten over Colchicum montanum (synoniem pyrenaica).Wordt ook wel bij het geslacht Merendera gerekend.
Ik denk dat dit één van de meest geschikte soorten moet zijn(als we ook naar bladontwikkeling kijken) en wil mij daar toekomstig wel eens aan wagen.Ook volgens het " enceclopedy of Alpines van de AGS" zou dit moeten lukken...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #94 Gepost op: 14 september 2010, 10:17:04 »
Ik lees op het Schots forum hoopvolle berichten over Colchicum montanum (synoniem pyrenaica).Wordt ook wel bij het geslacht Merendera gerekend.
Ik denk dat dit één van de meest geschikte soorten moet zijn(als we ook naar bladontwikkeling kijken) en wil mij daar toekomstig wel eens aan wagen.Ook volgens het " enceclopedy of Alpines van de AGS" zou dit moeten lukken...
Kris,
Merendera montana kun je zonder probleem in de rotstuin plaatsen. Denk wel aan wat extra voeding geven na de bloei.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #95 Gepost op: 16 september 2010, 21:22:09 »
Merendera montana kun je zonder probleem in de rotstuin plaatsen. Denk wel aan wat extra voeding geven na de bloei.

Bedankt Luc. Weer eentje om te bevrijden uit "zijn pot"  ;D 
Colchicum cupani pulverulentum staat ondertussen ook te bloeien.Wegens het niet al te fraaie weer vandaag stonden de bloemen alweer toe toen ik thuis kwam van het werk.Dit is een kleine soort en dus zeker  de moeite meer dan waard.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #96 Gepost op: 18 september 2010, 16:39:22 »
Die C. cupanii ssp. pulverulentum is wel leuk met zijn smalle bloemblaadjes.

Hier bloeien vandaag:

Colchicum 'Autumn Herald'
Colchicum 'Rosy Dawn'
Colchicum 'Waterlily'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #97 Gepost op: 18 september 2010, 18:59:25 »
Die C. 'Waterlily' is een snoepje  :-* Wim.
Stelt die nog ander eisen aan zijn/haar standplaats als de andere C. ?
Wordt tijd dat ik ook een rotsplantenborder aan ga leggen.


Mvrgr

CorvK

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #98 Gepost op: 18 september 2010, 20:20:10 »
Mooi schouwspel Wim.
Waterlily heb ik ook nog ooit in de tuin gehad, maar ik heb hem verwijderd.  Zijn blad leek wel een rabarberblad... (lichtjes overdreven.. ;D ;D) en nam naar mijn mening veel te veel plaats in tijdens de lente.. :'(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #99 Gepost op: 19 september 2010, 08:47:13 »
Die C. 'Waterlily' is een snoepje  :-* Wim.
Stelt die nog ander eisen aan zijn/haar standplaats als de andere C. ?
Wordt tijd dat ik ook een rotsplantenborder aan ga leggen.


Mvrgr

CorvK

Cor, C. 'Waterlily' vraagt dezelfde standplaats als een gewone tuin-colchicum. Goed gedraineerd in de halfschaduw. Deze staat nu wel niet in een rotstuin maar gewoon in de tuin onder een oude perenboom.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #100 Gepost op: 19 september 2010, 08:50:23 »
Mooi schouwspel Wim.
Waterlily heb ik ook nog ooit in de tuin gehad, maar ik heb hem verwijderd.  Zijn blad leek wel een rabarberblad... (lichtjes overdreven.. ;D ;D) en nam naar mijn mening veel te veel plaats in tijdens de lente.. :'(

 Een rabarberblad :o ;D

Oké, zijn blad is wel bij de grootste van de Colchicums en hij is waarschijnlijk niet echt geschikt voor de rotstuin maar ik vind het donkergroene blad eigenlijk niet zo lelijk, ...donkergroen kun je ook als achtergrond gebruiken voor allerlei andere bloemen  ::)

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #101 Gepost op: 19 september 2010, 18:26:27 »

Bedankt Luc. Weer eentje om te bevrijden uit "zijn pot"  ;D  
Colchicum cupani pulverulentum staat ondertussen ook te bloeien.Wegens het niet al te fraaie weer vandaag stonden de bloemen alweer toe toen ik thuis kwam van het werk.Dit is een kleine soort en dus zeker  de moeite meer dan waard.  


Colchicum cupanii var. pulverulentum, waarvan een detail van de open bloem hieronder, komt nog uit een zaadcollectie in Zaghouan, Tunesië door Mike Salmon en Chris Lovell (collectienummer SL250).
Kris, je foto is wellicht genomen in zwak licht want de bloem is in werkelijkheid lichter van kleur.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2010, 18:29:04 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #102 Gepost op: 19 september 2010, 20:02:09 »
Colchicum cupanii var. pulverulentum, waarvan een detail van de open bloem hieronder, komt nog uit een zaadcollectie in Zaghouan, Tunesië door Mike Salmon en Chris Lovell (collectienummer SL250).
Kris, je foto is wellicht genomen in zwak licht want de bloem is in werkelijkheid lichter van kleur.

Klopt Luc, de foto is 's avonds genomen .Eigenlijk op het randje om nog foto's te nemen.Hij is ook bij mij in werkelijkheid lichter dan op die foto maar toch ziet mijn pulverulentum er wat anders uit dan de jouwe....Ik heb inmiddels nieuwe foto's die ik nog tracht te posten ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #103 Gepost op: 19 september 2010, 20:43:32 »
Hier komt hij Luc.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #104 Gepost op: 20 september 2010, 13:08:41 »
De varieteit pulverulentum wordt door P. Christian aangeboden als een soort met bloemen met lichte en donkerder zones en een licht streeppatroon. Ik ken wel de oorsprong van zijn planten niet .
John Lonsdale heeft op de website van "pacificbulb" een foto staan van deze soort met duidelijk gestreepte bloemblaadjes zoals ook mijn foto toont.
Ik weet niet hoe uniform de bloemkleur is over het vrij grote verspreidingsgebied.
Een bijkomend kenmerk van deze varieteit is de lichte beharing op de bladeren die daardoor een zilveren schijn hebben.
Torhout, West-Vlaanderen