Auteur Topic: chippen  (gelezen 13493 keer)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:chippen
« Reactie #30 Gepost op: 7 januari 2012, 22:00:37 »
Gerard, ik heb -  zoals je weet - al meer dan 35 jaar sneeuwklokjes, verzamelde, selecteerde  en kweekte meer dan 500 cv's, dus...heus niet de laatste drie- vier jaren. Ik weet dus wel dat ze buitenstaan  ))8, ik ben geen nitwit... Ik zou zeggen: ga eens kijken hoe de ervaren kwekers al vele decennia met hun G's omgaan... Ik leer nog frequent, elk groeiseizoen opnieuw. Ik ga nu in februari weer naar 4 ervaren kwekerijen in UK. IK voel me nooit te oud om te leren... ik denk niet dat ik alles al weet erover. Dat maakt het juist boeiend!
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2012, 09:21:12 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re:chippen
« Reactie #31 Gepost op: 8 januari 2012, 10:14:55 »
Ik heb lang genoeg op de Rijksmiddelbare Tuinbouwschool gezeten om je toch nog wel wat tips te geven hoor! Bovendien zit het bollenvak bij ons in de familie ( 5de gen)

(Gerard, het gaat hem NIET om potten buiten, maar om de potten met chips die ik drie jaar binnen hou. Daarvan weet ik heel precies de samenstelling. Bovendien heb ik mij de vorige vijftien jaar gebaseerd op wat de Engelse kwekers al een halve eeuw doen....) Ik begrijp nu waarom de bloembollenteelt nooit zon grote vlucht heeft genomen als in ons kleine landje!
« Laatst bewerkt op: 9 november 2012, 21:23:00 door Gerard Oud »

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:chippen
« Reactie #32 Gepost op: 21 januari 2012, 08:01:42 »
Loes,
Vandaag voor het eerst dit onderdeel van het forum gelezen.
Voel me wel een nitwit. Toch heel fijn om nu te kunnen lezen en zien
hoe jij werkt met de Sneeuwklokjes bollen. Lijkt me een geweldige
bezigheid. Heel veel succes verder en ik duim voor je om nog meer
groen te kunnen fotograferen van je bulbils.
Lida
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2012, 11:25:58 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:chippen
« Reactie #33 Gepost op: 21 januari 2012, 11:58:48 »
Geeft niets Lida en ik zal binnenkort weer een foto plaatsen van de bulbils,inmiddels 8 blaadjes

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:chippen
« Reactie #34 Gepost op: 21 januari 2012, 13:50:55 »
Geweldig hoor, zo zie je maar, kennis is macht en macht maakt geld, ook al is dat niet het belangrijkste.
Succes in je werkzaamheden is veelal het allerbelangrijkste. Geeft enorm veel voldoening.
Trouwens de Galanthus die jij hebt "gechipt" is bij mij verdwenen. Dus één afname heb je al tzt.
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re:chippen
« Reactie #35 Gepost op: 4 november 2012, 16:06:04 »
Hello iedereen
Nu er minder werk is in de tuin , meer tijd om enkele foto's te plaatsen,
In 2010 ben ik gestart metchippen, ook 2011 en 2012 de resultaten vallen tot nu goed mee,
Dit jaar was de ontwikkeling van de bulblets trager ( langer in de plastiek zak gelaten +- 15 weken)
ik ben nogal verwonderd dat niet meer leden zich aan chipping wagen , er is wel wat werk aan maar de uitdaging is boeiend;
Loes heeft een poging ondernomen maar de ik meen ergens gelezen te hebben dat in de strenge winter de bulblets gesneuveld zijn.
Niet opgeven Loes de aan houder wint
Ik had alles vorige en deze winter afgedekt
de uitgeplante bulblets staan in een vijvermand buiten afgedekt met een glasplaat en halfschaduw ( zie foto )
Ik hoop volgende lente de eerste bloei te hebben met Blewbury tart
Maar  niet te vroeg kraaien !!!


Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re:chippen
« Reactie #36 Gepost op: 4 november 2012, 16:42:17 »
Nog een bericht dat aansluit bij chippen
reeds meermaals gelezen dat  een aangevreten bol nog kansen heeft om nieuw leven te geven.
Was daar tot voor kort nogal ongelovig in;
Maar in september ,bij kontrole vond ik een bol George Elwes die voor 75 % was opgevreten ( van de dader -daders geen spoor)
Waarschijnlijk heel belangrijk ,er was nog een randje van de bolplaat te zien.
Het restant goed gereinigd en behandeld met anti schimmel product( half uur ondergedompeld)
Ik heb die in een plastiek zak geplaatsd met vermiculite zoals bij chippen en wat bleek na 5 weken  ontwikkelden er 4 bulblets.
Wat enorm snel is  ? (naar mijn gevoel) misschien omdat het later op het jaar is,
 Ik weet niet of er leden zijn die nog zulke ervaringen hebben ?
Ik wou deze ervaring toch delen met de leden en er uit leren om soms dure bollen grondig te kontroleren en ze nog een kans te geven.
sorry in vorig bericht 2 dezelfde foto .
Nog enkele foto's van chipping resultaten 2012
Marc

Peter Kleine

  • Junior
  • **
  • Berichten: 53
Re:chippen
« Reactie #37 Gepost op: 17 december 2012, 20:56:27 »
Hoi Marc,

Heb jij de chips nu gewoon in geel zand staan? Laat je ze daar ook in "aanslaan"? Voor mijn gevoel zou ik eerder zaai en stekgrond gebruiken omdat dat ziektekiem-arm is.

Ik heb het afgelopen jaar ook willen proberen maar het is er niet van gekomen. Bovendien vind ik het ook wel lastig om (jonge) galanthussen te houden in (9cm) potten.

Ik heb nog een boek in de kast staan waarin ook de mogelijkheid van bladstekken vermeld staat als vermeerderingsmethode voor Galanthus. Ik lees er op het forum niets over. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Mijn laatste R.O. staat nog in bloei..... Heel erg gespreide bloei dit jaar van R.O. Ik heb er al maanden plezier van. En dat terwijl al mijn R.O.'s toch echt van een en dezelfde bol af komen..... Rarara, maar je hoort mij niet klagen hoor! ((12

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re:chippen
« Reactie #38 Gepost op: 17 december 2012, 22:30:24 »
Hello Peter
Ik plaats de chips in  een vijvermand +-15/15 cm.
Onderaan ongeveer 1 cm fijne kompost
daarna ongeveer 2 cm mengsel 1/2 bladgrond 1/2 vermiculite
daarna +- 1à 2 cm rijnzand (te zien op de foto's) de chips worden hierin geplaatst
dan begieten met een schimmelwerende oplossing dezelfde die ik gebruik als de chips in de plastiek zak zitten om te ontwikkelen.
daarna chips juist bedekken met  rijnzad
en terug +-3 cm mengsel 1/2 bladgrond 1/2 vermiculite ( met bladgrond bedoel ik gewoon wat je koopt in een tuincenter)
de vijvermanden staan buiten afgedekt met een glasplaat en bij vorst dek ik af
Dit heb ik in 2011 en dit jaar toegepast
de chips van 2011 worden niet meer afgedekt en sommige priemen reeds boven .
de chips 2012  is er 1 soort die reeds groei vertoond nl. Peshmeni
Vermeerderen door bladstek heb nog niets gelezen .
Wel zou er soms een  kruissnede in de bolplaat aangebracht worden om het splitsen van de bol te versnellen.
Ik heb dit toegepast op 1 bol maar meer daarover later
hopelijk helpt deze info je meer op weg  , groetjes
Marc

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:chippen
« Reactie #39 Gepost op: 18 december 2012, 08:48:49 »
Heel interessante info, Marc !  6))
Daar zullen wel meer liefhebbers van de witte schoonheden wat aan hebben !  )2)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Peter Kleine

  • Junior
  • **
  • Berichten: 53
Re:chippen
« Reactie #40 Gepost op: 18 december 2012, 19:49:14 »
Bedankt Marc!
Dit soort informatie is erg handig. Ik ga aankomende zomer maar eens een poging ondernemen.

Dat kruisen van bollen weet ik ook, maar ik heb het nog niet gedaan. Ik vraag me wel af of de gekruiste bol behouden blijft. Komen er gewoon klisters onderaan en zal de bol in de komende jaren weer herstellen? Of gaat de bol verloren net zoals bij chippen?

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re: chippen
« Reactie #41 Gepost op: 31 oktober 2013, 22:29:55 »
juni 2010 Reg Olg ( cambridge)gechipt en vandaag de eerste bloei , een tweede bloem is onder weg.
Ook Blewbury tart en Peter Gateshouse heb ik toen gechipt , P G gaf niets  van BL T had ik in augustus 11 bolletjes
augustus 2013 had ik 13 bolletjes waarvan er nu 2 bloeien. Ben wel verrast dat er zo vlug bloeibare bollen uitgroeien.
Zijn er leden die hierover ervaringen hebben

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: chippen
« Reactie #42 Gepost op: 1 november 2013, 00:22:36 »
Een kleine vraag,

Zou deze techniek eveneens op andere bolgewassen toegepast kunnen worden? O.a. Rodohypoxis?

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re: chippen
« Reactie #43 Gepost op: 1 november 2013, 14:07:13 »
hello Didier
Chippen kan toegepast worden op narcis en ook wel op lelie denk ik, misschien ook op allium ?
Nog niet gelezen dat het kan op Rodohypoxis .maar misschien het proberen waard.
Zelf heb ik alleen ervaring( beetje) op galanthus, dit jaar de  vierde keer en heel weinig mislukking tot nu toe! 
Ik vind een leuke uitdaging die wel wat tijd vraagt
Marc

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: chippen
« Reactie #44 Gepost op: 1 november 2013, 20:44:37 »
Is Rhodohypoxis niet veel te klein om te chippen?
Die vermenigvuldigen zich toch heel snel ?