Auteur Topic: Colchicum & Merendera 2023  (gelezen 10081 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #75 Gepost op: 29 juli 2023, 10:33:38 »
Het is weer zover ....juli-augustus -september zijn hier bij mij traditioneel de maanden dat de bolgewassen (degene in de potten en vijvermandjes)  weer ontdaan worden van hun oude substraat en een nieuw substraat krijgen. Ben er nog steeds niet uit wat de goede frequentie is omdat te doen .Jaarlijks , om de 2 of 3 jaar ? Sommige lijken weer beter te bloeien na zo een opfrisbeurt maar er zijn er ook die dan weer een jaar minder presteren heb ik de indruk .Ik start uiteraard altijd met de herfstbloeiende soorten ....Met deze Colchicum montanum ben ik eigenlijk al aan de late kant want net als parnassicum kunnen die al vroeg starten met de bloei . Ze hebben echter nog geen wortel in het bloeiende stadium .... Wat je op de foto ziet zijn trouwens nog de oude wortels ...
Hier zijn alle bollen al verplant , Kris . Uw mengsel ziet er hetzelfde uit als mijn mengsel , vroeger gebruikte ik veel grof zand en weinig steenslag , nu gebruik ik veel steenslag o.a. bims  . Ik heb een voorkeur om niet te veel bollen in 1 pot te planten zodat je ze niet ieder jaar hoeft te verplanten . Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier van werken hé . Alvast veel plezier ....

Hey Danny , dan ben jij duidelijk al vlijtiger geweest dan ik .... ((3.   Nu ja , ik begin er altijd maar aan eind juli ...nooit vroeger eigenlijk .Zie je zelf een voordeel om dat vroeger te doen ?
Wat mijn mengsel betreft ben ik inderdaad sinds een 3 -tal jaar over geschakeld naar een erg mineraal mengsel met onder andere bims , perliet, grof zand , Japans split ...Zowat alle humus is geweerd uit mijn mengsel . Het bevalt me redelijk goed (minder rot , schimmels , minder kans om teveel water te geven ...)Ik zeg redelijk omdat dit substraat heel goed werkt voor bijvoorbeeld de Colchicums maar Crocus is een ander paar mouwen ...Sommigen houden ervan en andere helemaal niet .Maar heeft misschien nog met andere factoren te maken ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #76 Gepost op: 29 juli 2023, 11:12:44 »
Het is weer zover ....juli-augustus -september zijn hier bij mij traditioneel de maanden dat de bolgewassen (degene in de potten en vijvermandjes)  weer ontdaan worden van hun oude substraat en een nieuw substraat krijgen. Ben er nog steeds niet uit wat de goede frequentie is omdat te doen .Jaarlijks , om de 2 of 3 jaar ? Sommige lijken weer beter te bloeien na zo een opfrisbeurt maar er zijn er ook die dan weer een jaar minder presteren heb ik de indruk .Ik start uiteraard altijd met de herfstbloeiende soorten ....Met deze Colchicum montanum ben ik eigenlijk al aan de late kant want net als parnassicum kunnen die al vroeg starten met de bloei . Ze hebben echter nog geen wortel in het bloeiende stadium .... Wat je op de foto ziet zijn trouwens nog de oude wortels ...
Hier zijn alle bollen al verplant , Kris . Uw mengsel ziet er hetzelfde uit als mijn mengsel , vroeger gebruikte ik veel grof zand en weinig steenslag , nu gebruik ik veel steenslag o.a. bims  . Ik heb een voorkeur om niet te veel bollen in 1 pot te planten zodat je ze niet ieder jaar hoeft te verplanten . Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier van werken hé . Alvast veel plezier ....

Hey Danny , dan ben jij duidelijk al vlijtiger geweest dan ik .... ((3.   Nu ja , ik begin er altijd maar aan eind juli ...nooit vroeger eigenlijk .Zie je zelf een voordeel om dat vroeger te doen ?
Wat mijn mengsel betreft ben ik inderdaad sinds een 3 -tal jaar over geschakeld naar een erg mineraal mengsel met onder andere bims , perliet, grof zand , Japans split ...Zowat alle humus is geweerd uit mijn mengsel . Het bevalt me redelijk goed (minder rot , schimmels , minder kans om teveel water te geven ...)Ik zeg redelijk omdat dit substraat heel goed werkt voor bijvoorbeeld de Colchicums maar Crocus is een ander paar mouwen ...Sommigen houden ervan en andere helemaal niet .Maar heeft misschien nog met andere factoren te maken ...

Ik denk niet dat het een voordeel is om wat vroeger te verplanten , Kris . Maar het is hier een gewoonte omdat de meeste bollen in bollenbedjes geplant zijn en niet of maar deels afgedekt zijn en daardoor ook wat vroeger terug in gang schieten . Maar ik denk dat het tijdsstip van verplanten ook niet zo belangrijk is , zolang de bollen maar in rust zijn . Sinds enkele jaren gebruik ik ook meer en meer Bims of lava steentjes in mijn mengsel , maar ook turven en compost maken deel uit van mijn mengsel . Zeker crocussen houden van compost . Ik heb de meeste spontane zaailingen in compostgrond en mijn humusbed bulkt van de crocussen .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #77 Gepost op: 29 juli 2023, 12:30:33 »
Interessante materie mensen!  ((3
Zelf start ik volgende week pas met het ompotten... de Tour de France zat in de weg...  --6
Sedert enkele jaren ben ik begonnen met de bollen slechts om de twee jaar te verpotten. Tot nu bevalt dat niet slecht.  Het vergt wel veel van mijn nieuwsgierigheid want van de potten die onaangeroerd blijven weet ik natuurlijk niet of de bollen vermeerderd, verminderd of verdwenen zijn...  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #78 Gepost op: 29 juli 2023, 13:53:54 »
Zelf start ik volgende week pas met het ompotten... de Tour de France zat in de weg...  --6

Verdorie Luc ....ik wist niet dat die door uwen hof kwamen ....ook ambetant .... -2( -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #79 Gepost op: 29 juli 2023, 13:55:37 »
Interessante materie mensen!  ((3
Zelf start ik volgende week pas met het ompotten... de Tour de France zat in de weg...  --6
Sedert enkele jaren ben ik begonnen met de bollen slechts om de twee jaar te verpotten. Tot nu bevalt dat niet slecht.  Het vergt wel veel van mijn nieuwsgierigheid want van de potten die onaangeroerd blijven weet ik natuurlijk niet of de bollen vermeerderd, verminderd of verdwenen zijn...  ((--11

Ik denk dat om de 2 jaar wel beter is Luc maar zoals je terecht opmerkt heb je geen controle over de algemene toestand van de bollen onder de grond ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #80 Gepost op: 29 juli 2023, 17:28:41 »
Zelf start ik volgende week pas met het ompotten... de Tour de France zat in de weg...  --6

Verdorie Luc ....ik wist niet dat die door uwen hof kwamen ....ook ambetant .... -2( -2( -2(

Tja... ze zoeken het hooggebergte op hé Kris !  -2( -2( -2( --11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #81 Gepost op: 29 juli 2023, 20:05:06 »

Zelf start ik volgende week pas met het ompotten... de Tour de France zat in de weg...  --6
Verdorie Luc ....ik wist niet dat die door uwen hof kwamen ....ook ambetant .... -2( -2( -2(
Tja... ze zoeken het hooggebergte op hé Kris !  -2( -2( -2( --11

 --11 --3 -2( :D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #82 Gepost op: 15 augustus 2023, 21:52:51 »
Een eerste Colchicum in bloei. C. alpinum, een eerder onopvallend soortje, een collectie uit de omgeving van Briancon.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #83 Gepost op: 16 augustus 2023, 17:45:39 »
Een eerste Colchicum in bloei. C. alpinum, een eerder onopvallend soortje, een collectie uit de omgeving van Briancon.

Mooi met die gele bloemstengel , Frankie . Een soortje die je niet zo vaak ziet ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #84 Gepost op: 16 augustus 2023, 19:43:53 »
Mijn persoonlijke favoriet is deze stengelloze Colchicum pyrenaica . Een eerste bescheiden bloem is de voorbode van weken plezier op heel wat plaatsen in de tuin .
In de Pyreneeën bloeien ze massaal vanaf eind juli tot eind september
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #85 Gepost op: 17 augustus 2023, 10:48:52 »
Een eerste Colchicum in bloei. C. alpinum, een eerder onopvallend soortje, een collectie uit de omgeving van Briancon.

Nog nooit in de collectie gehad Frankie ....wordt denk ik nooit aangeboden ....Ik hoor wel eens links en rechts dat het niet altijd een trouwe bloeier is ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #86 Gepost op: 17 augustus 2023, 10:50:36 »
Mijn persoonlijke favoriet is deze stengelloze Colchicum pyrenaica . Een eerste bescheiden bloem is de voorbode van weken plezier op heel wat plaatsen in de tuin .
In de Pyreneeën bloeien ze massaal vanaf eind juli tot eind september

Dat geloof ik heel graag Danny ! Is ook een heel goede kleur , ze zijn vaker fletser dan dit ....Mocht je ooit eens een  bolletje over hebben wil ik graag met je ruilen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #87 Gepost op: 17 augustus 2023, 19:23:40 »
Mijn persoonlijke favoriet is deze stengelloze Colchicum pyrenaica . Een eerste bescheiden bloem is de voorbode van weken plezier op heel wat plaatsen in de tuin .
In de Pyreneeën bloeien ze massaal vanaf eind juli tot eind september

Dat geloof ik heel graag Danny ! Is ook een heel goede kleur , ze zijn vaker fletser dan dit ....Mocht je ooit eens een  bolletje over hebben wil ik graag met je ruilen ....

Heb ze al meermaals zien bloeien in de natuur Kris , prachtig is dat ! Ik kan zeker wel eens een bolletje missen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #88 Gepost op: 17 augustus 2023, 22:03:14 »
Mijn persoonlijke favoriet is deze stengelloze Colchicum pyrenaica . Een eerste bescheiden bloem is de voorbode van weken plezier op heel wat plaatsen in de tuin .
In de Pyreneeën bloeien ze massaal vanaf eind juli tot eind september
Danny is dat hetzelfde als Merendera pyrenaica?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Colchicum & Merendera 2023
« Reactie #89 Gepost op: 18 augustus 2023, 19:44:59 »
Mijn persoonlijke favoriet is deze stengelloze Colchicum pyrenaica . Een eerste bescheiden bloem is de voorbode van weken plezier op heel wat plaatsen in de tuin .
In de Pyreneeën bloeien ze massaal vanaf eind juli tot eind september
Danny is dat hetzelfde als Merendera pyrenaica?

Jazeker Herman , er worden verschillende namen gebruikt maar het gaat om dezelfde plant
Ieper , West-Vlaanderen