Auteur Topic: Primula allionii  (gelezen 8378 keer)

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula allionii
« Reactie #15 Gepost op: 8 juli 2012, 17:17:25 »
Update: Ik heb nu een tiental soorten van Primula allionii en uiteraard enkele hybriden. De meeste leven nog en ik heb enkele  stekken genomen als back up.

Nu vraag ik mij af of ik deze allionii's die op de foto's te zien zijn in de winter zou afdekken of niet ?

De allionii onder de zandsteenrots staat meer naar de oostkant en krijgt toch veel regen te verwerken en de allionii van AGS die staat meer naar het zuiden gericht en krijgt meer zon. De kasseisteen staat licht hellend en ook daar komt veel regen. ::)

Uit welk materiaal maken jullie een dakje ?

Ik denk aan glas of plastic golfplaten.

Alvast bedankt ;)



 


Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula allionii
« Reactie #16 Gepost op: 8 juli 2012, 17:21:29 »
Als de slakken ze niet vinden groeien de meeste toch en daar ben ik al blij om.... ;D

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Primula allionii
« Reactie #17 Gepost op: 8 juli 2012, 18:01:25 »
Ziet er allemaal veelbelovend uit Matthias !
Persoonlijk vind ik dat ze het meeste te lijden hebben van de volle, hete zon in de zomer - wat dat betreft zit je dus in het algemeen goed.
Als het té heet wordt (wat je je dit jaar kan afvragen...  :-\) kan je altijd met een losse steen of rots voor wat bijkomende schaduw zorgen.
Wat afdakjes betreft ; bij mij zijn die jaren geleden gemaakt uit plexiglas en dat voldoet uitstekend.  Ik gebruik ook nog wel eens wat losse glasstukken om bijkomende bescherming te improviseren.
Je kan natuurlijk ook een heel stukje rotstuin met een golfplaat afdekken.  De mogelijkheden zijn onbeperkt !
Ik hoor echter ook graag van andere mensen nog wat ze in elkaar flansen...?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula allionii
« Reactie #18 Gepost op: 18 juli 2012, 13:40:49 »
Ziet er allemaal veelbelovend uit Matthias !
Persoonlijk vind ik dat ze het meeste te lijden hebben van de volle, hete zon in de zomer - wat dat betreft zit je dus in het algemeen goed.
Als het té heet wordt (wat je je dit jaar kan afvragen...  :-\) kan je altijd met een losse steen of rots voor wat bijkomende schaduw zorgen.
Wat afdakjes betreft ; bij mij zijn die jaren geleden gemaakt uit plexiglas en dat voldoet uitstekend.  Ik gebruik ook nog wel eens wat losse glasstukken om bijkomende bescherming te improviseren.
Je kan natuurlijk ook een heel stukje rotstuin met een golfplaat afdekken.  De mogelijkheden zijn onbeperkt !
Ik hoor echter ook graag van andere mensen nog wat ze in elkaar flansen...?


Thx Luc en zelfs bij dit weer heb ik enkele soorten die verbranding vertonen. ((15
Ik denk dat ik uit golfplaten wel iets kan maken en is ook lichter dan glas.

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula allionii
« Reactie #19 Gepost op: 30 juli 2012, 18:28:36 »
Vandaag een grote Primula allionii ' Marie Tabbard' eens onder de loep genomen. Enkele stekjes nemen en verpotten. ;D


Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula allionii
« Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2012, 17:18:38 »
De allionii's en andere hebben een dakje gekregen. Dus nu om de week eens water geven. ;D

Ik neem binnenkort wel enkele foto's. ;)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Primula allionii
« Reactie #21 Gepost op: 2 november 2012, 13:56:54 »
Alvast bedankt voor de vele reacties ;)

Het probleem is dat ik niet echt plaats heb voor een kas. De soorten die het minder doen in volle zon of te nat in de winter staan in een bak onder een Picea abies en dat lukt ook wel ;).

Ik denk dat ik enkele alionii's ga proberen in Balgemse zandsteen (boord) en dus niet in de rotstuin. ( om 3 uur zon in de zomer en in de winter droog ))4)

Wie weet nog enkele hybriden die het iets beter doen ,,?
Matthias, ik heb hier Allioni` Oliver`. Deze staat in de stapelmuur op het noorden tegen het huis, krijgt nooit zon, niet echt een dakje boven ´t hoofd. De bovenste foto is van 2010, de onderste twee van 2011 en op topic Primula 2012 antwoord 143, 5 april staat 2012 afgebeeld. Hij staat hier dus al zeker drie jaar en ziet er niet naar uit, dat ie er mee gaat stoppen. Dus lijkt me dit wel een sterke vorm (hybride).Succes.

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula allionii
« Reactie #22 Gepost op: 10 december 2012, 11:54:52 »
Alvast bedankt voor de vele reacties ;)

Het probleem is dat ik niet echt plaats heb voor een kas. De soorten die het minder doen in volle zon of te nat in de winter staan in een bak onder een Picea abies en dat lukt ook wel ;).

Ik denk dat ik enkele alionii's ga proberen in Balgemse zandsteen (boord) en dus niet in de rotstuin. ( om 3 uur zon in de zomer en in de winter droog ))4)

Wie weet nog enkele hybriden die het iets beter doen ,,?
Matthias, ik heb hier Allioni` Oliver`. Deze staat in de stapelmuur op het noorden tegen het huis, krijgt nooit zon, niet echt een dakje boven ´t hoofd. De bovenste foto is van 2010, de onderste twee van 2011 en op topic Primula 2012 antwoord 143, 5 april staat 2012 afgebeeld. Hij staat hier dus al zeker drie jaar en ziet er niet naar uit, dat ie er mee gaat stoppen. Dus lijkt me dit wel een sterke vorm (hybride).Succes.

Bedankt voor het antwoord Gerard.
Ah de cultivar 'Oliver' die heb ik nog niet tegengekomen. Komt op de lijst. ;)


Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula allionii
« Reactie #23 Gepost op: 10 december 2012, 12:06:17 »
Momenteel staan deze Primula's onder een dakje (met de materialen die ik kon vinden ::)).

Ook heb ik enkele allionii's onder een kasseisteen gezet. ;D


Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Primula allionii
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2012, 00:00:06 »
Matthias....

Ik kweek verschillende allionii's.
De moederplanten staan allemaal in pot met erg veel lucht er omheen.
Ze hebben vlak voor de sneeuw nog allemaal een flinke gieter over hun kop gehad.....geen flauwekul
ze kunnen een boel hebben...als de voeten maar droog blijven.
Buiten is het dus eigenlijk niks vind ik,maar als je in grote potten kweekt..die kunnen het hele voorjaar/zomer/herfst
gewoon buiten staan in weer en wind.  Wordt het aanhoudend nat dan onder dak.

In de natuur worden ze ook nat van regen e.d maar water kan snel weg en ze 'waaien' droog.
We hebben op het moment nog 50 a 60 allionii's staan.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Primula allionii
« Reactie #25 Gepost op: 11 december 2012, 18:38:18 »
Het grootste probleem met Primula allionii is inderdaad het weer, regen en (veel) wind kunnen ze wel hebben, maar waar ze absoluut niet tegen kunnen, zijn omstandigheden zoals bijvoorbeeld mist en/of weinig wind. Dan zijn ze heel vatbaar voor een aanval van schimmels, op 1 dag kan op die manier een hele plant aangetast zijn.


www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula allionii
« Reactie #26 Gepost op: 13 december 2012, 12:44:22 »
Bedankt voor de feedback. ;)

Ik heb al eentje verloren aan voetrot. Namelijk de cultivar 'Tony'.

Dus ik zal er nog wel een paar aanschaffen op beurzen. ;D


De UPO (unidentified primula object) van nonkel jan blijft nog steeds het sterkst tussen de allioni 's. ;D 8)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Primula allionii
« Reactie #27 Gepost op: 13 december 2012, 13:45:14 »
Alvast bedankt voor de vele reacties ;)

Het probleem is dat ik niet echt plaats heb voor een kas. De soorten die het minder doen in volle zon of te nat in de winter staan in een bak onder een Picea abies en dat lukt ook wel ;).

Ik denk dat ik enkele alionii's ga proberen in Balgemse zandsteen (boord) en dus niet in de rotstuin. ( om 3 uur zon in de zomer en in de winter droog ))4)

Wie weet nog enkele hybriden die het iets beter doen ,,?
Matthias, ik heb hier Allioni` Oliver`. Deze staat in de stapelmuur op het noorden tegen het huis, krijgt nooit zon, niet echt een dakje boven ´t hoofd. De bovenste foto is van 2010, de onderste twee van 2011 en op topic Primula 2012 antwoord 143, 5 april staat 2012 afgebeeld. Hij staat hier dus al zeker drie jaar en ziet er niet naar uit, dat ie er mee gaat stoppen. Dus lijkt me dit wel een sterke vorm (hybride).Succes.

Bedankt voor het antwoord Gerard.
Ah de cultivar 'Oliver' die heb ik nog niet tegengekomen. Komt op de lijst. ;)


Matthias, laat even weten als je hem gevonden hebt, anders zal ik komende zomer een stek naar je toezenden,ok?

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula allionii
« Reactie #28 Gepost op: 7 april 2013, 16:16:06 »
Alvast bedankt voor de vele reacties ;)

Het probleem is dat ik niet echt plaats heb voor een kas. De soorten die het minder doen in volle zon of te nat in de winter staan in een bak onder een Picea abies en dat lukt ook wel ;).

Ik denk dat ik enkele alionii's ga proberen in Balgemse zandsteen (boord) en dus niet in de rotstuin. ( om 3 uur zon in de zomer en in de winter droog ))4)

Wie weet nog enkele hybriden die het iets beter doen ,,?
Matthias, ik heb hier Allioni` Oliver`. Deze staat in de stapelmuur op het noorden tegen het huis, krijgt nooit zon, niet echt een dakje boven ´t hoofd. De bovenste foto is van 2010, de onderste twee van 2011 en op topic Primula 2012 antwoord 143, 5 april staat 2012 afgebeeld. Hij staat hier dus al zeker drie jaar en ziet er niet naar uit, dat ie er mee gaat stoppen. Dus lijkt me dit wel een sterke vorm (hybride).Succes.

Bedankt voor het antwoord Gerard.
Ah de cultivar 'Oliver' die heb ik nog niet tegengekomen. Komt op de lijst. ;)


Matthias, laat even weten als je hem gevonden hebt, anders zal ik komende zomer een stek naar je toezenden,ok?
Heb je een mail gestuurd Gerard. ;)