Auteur Topic: BLOEI IN DE SCHADUW - 2011  (gelezen 86299 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #270 Gepost op: 30 augustus 2011, 08:11:22 »
In de halfschaduw geven de herfst -anemonen altijd nog veel kleur. Hier een paar soorten die je minder vaak aangeboden ziet.
D.w.z.  Königin Charlotte zie je wel vaak maar nooit de goede soort. Deze heeft mooi glimmend blad en heel mooi regelmatig gevormde bloemen.
Helaas ook in Engeland hebben ze deze plant volgens mij nooit bij RHS keuringen gehad en dus circuleren er nu helaas overal de verkeerde planten onder deze naam.

Anemone Königin Charlotte                       
Anemone Rosenschale                             


Luit,

die herfstanemonen zijn heel mooi. Dat van die 'Königin Charlotte' wist ik niet, dank je voor de uitleg, heel interessant. Weet je ook wie deze cultivar als eerste op de markt heeft gebracht?
Die 'Rosenschale' had ik nog nooit gezien.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #271 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:20:13 »
Wim, bedankt voor je reactie. Het grootste probleem is dat je de Britten moeilijk kunt overtuigen.
Zoiets moet gewoon door toeval een keer lukken. Helaas zijn ze nogal overtuigd van zichzelf.
Anemone Rosenschale is van Heinz Hagemann (1978) en mijn K. Charlotte heb ik ooit van hem gekregen. Ik herkende de plant daar die ik in mijn beginnende kwekerij jaren al eens gekweekt had. Hij was er zuinig mee want had er maar een paar.
De soort stamt al van 1898 van de fa. Pfitzer  bij Stuttgart.
Ik heb hier nog een mooie, nl. Anemone Pamina (Dr. Simon 1983)                     
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #272 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:25:50 »
Deze plant stond er nog florissant bij maar na de vele zware regen liggen ze nu helaas bijna plat,
Gentiana asclepiadea                                 
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #273 Gepost op: 31 augustus 2011, 20:40:26 »
Cortusa matthioli staat nu voor de tweede maal in bloei dit jaar. Vreemd, maar wel interessant.
Hoi Pim
even een vraagje die grijze achterwand die je op de achtergrond ziet is dat kunststof golfplaat ??? ::) .
ik wil ooit ??? weet nog niet wanneer een anderdeel van de tuin ophogen leek mij wel geschikt hier voor?
of is het iets anders.
alvast bedankt
Het is inderdaad een grijze / blauwe  kunststof golfplaat, Bert. Dat betreft een oud deel van mijn rotstuintje. Nu ca. zo'n 14 jaar oud. Die golfplaat staat tegen houten schuttingdelen aan, die tussen betonnen palen gemonteerd zijn. Voor die schuttingdelen heb ik eerst nog enkele houten paaltjes in de grond gewerkt. Anders is het kunststof zelf te 'slap'. Als ik het nu zou doen, zou ik hier niet meer voor kiezen. Dan zou ik iets opbouwen met een steensoort.
Heemskerk, Noord-Holland

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #274 Gepost op: 31 augustus 2011, 21:29:13 »
Helaas zijn ze nogal overtuigd van zichzelf.
:D :D

Anemone Rosenschale is van Heinz Hagemann (1978) en mijn K. Charlotte heb ik ooit van hem gekregen. Ik herkende de plant daar die ik in mijn beginnende kwekerij jaren al eens gekweekt had. Hij was er zuinig mee want had er maar een paar.
De soort stamt al van 1898 van de fa. Pfitzer  bij Stuttgart.
Ik heb hier nog een mooie, nl. Anemone Pamina (Dr. Simon 1983)                     

Dank je voor de grondige uitleg, Luit.

Die halfdubble 'Pamina' is ook wel een mooierd, deze heb ik wel nog in kwekerijen gezien.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #275 Gepost op: 19 september 2011, 13:17:26 »
Dit is de hoofdbloei van Saxifraga cortusifolia fortunei 'Rubrifolia'. Het bled heeft veel weg van Heuchera, maar het is toch echt een Sax. Deze plant schijnt de oervorm te zijn van de S., met hun minuscule rozetjes, die zo bevallig over de tufrotsen groeien met hun bloementapijt in het vroege voorjaar. Je kunt het bijna niet geloven als je deze species ziet. Op de achtergrond de tweede bloei van Corydalis kashmeriana.


Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #276 Gepost op: 19 september 2011, 13:52:12 »
Dit is de hoofdbloei van Saxifraga cortusifolia fortunei 'Rubrifolia'. Het bled heeft veel weg van Heuchera, maar het is toch echt een Sax. Deze plant schijnt de oervorm te zijn van de S., met hun minuscule rozetjes, die zo bevallig over de tufrotsen groeien met hun bloementapijt in het vroege voorjaar. Je kunt het bijna niet geloven als je deze species ziet. Op de achtergrond de tweede bloei van Corydalis kashmeriana.



Mooi plantje, Gerrit. Als je van deze soort houdt, kijk dan eens hier https://www.alpine-peters.de/shop/saxifraga/cortusifolia.html  ;)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #277 Gepost op: 19 september 2011, 14:53:57 »
Dat is even slikken Wim. Daar gaat weer een wereld voor mij open.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #278 Gepost op: 19 september 2011, 16:00:49 »
Dat is even slikken Wim. Daar gaat weer een wereld voor mij open.

Ik kom regelmatig eens op zijn algemene site: https://www.alpine-peters.de/shop/ en had eigenlijk nog nooit naar deze plantjes gekeken, tot ik vorig jaar persoonlijk contact maakte met Jürgen en hij me de papieren catalogus met de cultivars van S. cortusifolia opstuurde....was voor mij ook wel eens slikken, er zitten echte juweeltjes bij, vreemd dat deze niet vaker worden aangeplant want zo moeilijk lijken ze niet te zijn en ze brengen kleur in een periode waarin er heel weinig nog kleur brengt in de schaduwtuin.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2011, 16:24:17 door Wim Boens »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #279 Gepost op: 19 september 2011, 17:13:07 »
Na het slikken kwam het verslikken. Nou, als je op zoek ben naar een aardige aurikel, heb je hier keus genoeg. Hepatica's voor mensen met een dikke beurs. Diverse soorten, die bij mij op mijn wenslijst staan. Een mooie site. Bedankt voor de info. Heb jij al materiaal van deze Jurgen Wim? Zo ja, hoe was de kwaliteit?

Die saxen, mooi he. Als ik schaduwtuin genoeg had en ook geld natuurlijk kocht ik de hele verzameling. Uniek, en dan zo onbekend. (teminste, bij mij dan :o)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16862
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #280 Gepost op: 19 september 2011, 17:18:53 »
Inderdaad heel mooi ding Gerrit  !  In het verleden heb ik het ook al een keertje geprobeerd, helaas zonder succes...  :(  Wellicht onvoldoende schaduw waar ze toen uitgeplant stonden.
Ik moet het toch nog een keertje proberen.  Ook Aberconwy nurseries biedt een aantal soortjes aan.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #281 Gepost op: 19 september 2011, 17:22:51 »
Na het slikken kwam het verslikken. Nou, als je op zoek ben naar een aardige aurikel, heb je hier keus genoeg. Hepatica's voor mensen met een dikke beurs. Diverse soorten, die bij mij op mijn wenslijst staan. Een mooie site. Bedankt voor de info. Heb jij al materiaal van deze Jurgen Wim? Zo ja, hoe was de kwaliteit?

Die saxen, mooi he. Als ik schaduwtuin genoeg had en ook geld natuurlijk kocht ik de hele verzameling. Uniek, en dan zo onbekend. (teminste, bij mij dan :o)

Ik heb enkele Adonissen en Hepatica's van hem....hij levert echt wel heel goede kwaliteit (altijd meerdere goede, gezonde neuzen). Hij staat ook ieder jaar op de beurs van Nettetall in Duitsland.

Sommige dingen zijn idd heel prijzig, vandaar dat ik ook nog niet zoveel van hem heb...misschien probeer ik toch nog eens enkele van zijn Saxen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #282 Gepost op: 19 september 2011, 17:24:24 »
Inderdaad heel mooi ding Gerrit  !  In het verleden heb ik het ook al een keertje geprobeerd, helaas zonder succes...  :(  Wellicht onvoldoende schaduw waar ze toen uitgeplant stonden.
Ik moet het toch nog een keertje proberen.  Ook Aberconwy nurseries biedt een aantal soortjes aan.

Luc,

als je ooit eens wilt bestellen bij Peeters...laat me dat dan maar weten, wil wel eens een paar saxjes proberen en zo besparen we verzendingskosten  ;)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #283 Gepost op: 19 september 2011, 18:20:26 »
Ook Aberconwy nurseries biedt een aantal soortjes aan.


Aberconwy nursery?? Die verzenden toch niet? Ik heb daar ook het een en ander gezien en wil dat graag bestellen. (oa Phlox nana 'Mary Maslin')

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:BLOEI IN DE SCHADUW - 2011
« Reactie #284 Gepost op: 19 september 2011, 19:00:55 »
Ook Aberconwy nurseries biedt een aantal soortjes aan.


Aberconwy nursery?? Die verzenden toch niet? Ik heb daar ook het een en ander gezien en wil dat graag bestellen. (oa Phlox nana 'Mary Maslin')

Nee, die verzenden niet. Daar heb je Channel-hoppers voor nodig  ;) ;)