Auteur Topic: Bloei november - december 2013  (gelezen 28658 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #15 Gepost op: 8 november 2013, 13:40:39 »
Deze Campanula gaat stug door 8) zelfs na de regen staan er nog mooie bloemen op :-*
75353-0
Niet allemaal ))8 maar die knoppen kunnen nog opengaan als het weer meewerkt ))4 ))4
75355-1
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #16 Gepost op: 8 november 2013, 21:13:11 »
prachtig Gerrit
hier weet hij ook van geen ophouden ((12

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #17 Gepost op: 8 november 2013, 22:39:40 »
Deze Campanula gaat stug door 8) zelfs na de regen staan er nog mooie bloemen op :-*
(Link naar bijlage)
Niet allemaal ))8 maar die knoppen kunnen nog opengaan als het weer meewerkt ))4 ))4
(Link naar bijlage)
Ik denk dat die Campanula het noorden kwijt is ...
Helemaal niet uitzonderlijk, er zijn zo talloze mensen ook.
Wel raar.
Als planten het noorden kwijt zijn, beginnen ze te bloeien.
Bij mensen is dat net het tegenovergestelde; in plaats van open te bloeien, klappen ze dicht.... ))4

Ik heb niet gedronken hoor, af en toe denk ik eens na. ???
Gebeurt gemiddeld drie maal per jaar.

:o
 -4(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #18 Gepost op: 9 november 2013, 09:12:34 »

Gebeurt gemiddeld drie maal per jaar.


Als ik die posts van jouw zo bekijk Jan, dan is 3 maal toch een understatement...  -5(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #19 Gepost op: 9 november 2013, 11:44:55 »
Och, dat hangt gewoon af van de jaren.
Ik denk dat ik ooit het meeste nagedacht heb in de knusse baarmoeder, daar kon immers niemand je gedachten verstoren ... --6
 --3
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #20 Gepost op: 9 november 2013, 13:07:29 »
Ja het bloei seizoen is inderdaad al bijna verlopen.
Hier en daar nog wat (na) bloei.
Maar als jullie willen zien wat er globaal in mijn tuin in bloei heeft gestaan het afgelopen seizoen.
Kijk even op mijn http://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/ heb er gisteren foto's van mijn tuin opgezet. ((14 ((12
Laat maar weten wat je ervan vind. ;D

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #21 Gepost op: 9 november 2013, 16:59:08 »
Ja het bloei seizoen is inderdaad al bijna verlopen.
Hier en daar nog wat (na) bloei.
Maar als jullie willen zien wat er globaal in mijn tuin in bloei heeft gestaan het afgelopen seizoen.
Kijk even op mijn http://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/ heb er gisteren foto's van mijn tuin opgezet. ((14 ((12
Laat maar weten wat je ervan vind. ;D

Heel mooi gemaakt Bert , allemaal schitterende foto's !  -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #22 Gepost op: 9 november 2013, 18:10:59 »
Heel mooi Bert ! Met de namen erbij zou het voor mij nog duidelijker zijn
Gr

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #23 Gepost op: 10 november 2013, 12:07:55 »
Als je met het muis de foto's aan klikt komt de naam erbij te staan ((12

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #24 Gepost op: 10 november 2013, 19:35:03 »
Heel zeker geen rotsplant, maar een tropische potplant die nu pas aan bloeien begint te denken. Het is dan ook een korte-dagplant.
Salvia elegans (ananassalie) met zijn eetbare bloemen en bladeren, die dan ook nog eens een positief effect hebben bij depressie, angststoornis en hoge bloeddruk!

75528-0

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #25 Gepost op: 10 november 2013, 21:34:59 »
Heel zeker geen rotsplant, maar een tropische potplant die nu pas aan bloeien begint te denken. Het is dan ook een korte-dagplant.
Salvia elegans (ananassalie) met zijn eetbare bloemen en bladeren, die dan ook nog eens een positief effect hebben bij depressie, angststoornis en hoge bloeddruk!

(Link naar bijlage)
Gelukkig hebben wij NRV/VRV ers daar allemaal geen last van, hè.......... --13

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #26 Gepost op: 10 november 2013, 22:26:16 »
Gelukkig hebben wij NRV/VRV ers daar allemaal geen last van, hè.......... --13

 _08 _08 _08

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #27 Gepost op: 10 november 2013, 22:45:13 »
In mijn tijd van de Salviamania zo'n 10 jaar geleden, had ik deze en heel veel andere subtropische planten. Er is toen een tijd geweest, dat de ene na de andere door mn. Hans Kramer van de Hessenhof op de markt werd gebracht. Allemaal even mooi en spectaculair. Winterhardheid was wel een puntje van aandacht, zo werd er gezegd. Maar eenvoudigweg wat stekken nemen en het volgend jaar had je weer nieuwe. Wat kunnen kwekers toch hun spullen goed aan de man brengen.
Afijn, de meeste planten verhoutten reeds na een jaar en stekken wortelden niet.

Salvia elegans, met veel bombarie gelanceerd, krijgt zijn bloei in dit jaargetijde en dan maakt de vorst er al snel een eind aan. Als je hem afknipt heb je een sterke prettige ananasgeur, maar de verhoute plant loopt, vorstvrij bewaard in het voorjaar slecht opnieuw uit. Maar de bloem is het aanzien waard. 

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #28 Gepost op: 11 november 2013, 08:27:33 »
In mijn tijd van de Salviamania zo'n 10 jaar geleden, had ik deze en heel veel andere subtropische planten. Er is toen een tijd geweest, dat de ene na de andere door mn. Hans Kramer van de Hessenhof op de markt werd gebracht. Allemaal even mooi en spectaculair. Winterhardheid was wel een puntje van aandacht, zo werd er gezegd. Maar eenvoudigweg wat stekken nemen en het volgend jaar had je weer nieuwe. Wat kunnen kwekers toch hun spullen goed aan de man brengen.
Afijn, de meeste planten verhoutten reeds na een jaar en stekken wortelden niet.

Salvia elegans, met veel bombarie gelanceerd, krijgt zijn bloei in dit jaargetijde en dan maakt de vorst er al snel een eind aan. Als je hem afknipt heb je een sterke prettige ananasgeur, maar de verhoute plant loopt, vorstvrij bewaard in het voorjaar slecht opnieuw uit. Maar de bloem is het aanzien waard.

Hmmm, ik heb die plant hier al 10 jaar. In pot weliswaar en hij wordt ieder jaar bij de eerste grondvorst (vandaag dus :D) binnen gezet. Daar staat hij niet helemaal vorstvrij en hij verliest er bij de ergste vorst dan ook al zijn bladeren (vaak omdat ik de potkluit ook te veel laat opdrogen ::) )Hij bloeit ook ieder jaar heel getrouw, maar meestal staat de pot al binnen voor hij bloeit, dit is de eerste keer in 4 jaar dat hij weer eens buiten bloeit. Ik knip hem ieder jaar in het voorjaar terug tot op het oude hout (zo'n 15 cm van de grond) en dan vormt hij gedurende het voorjaar en de zomer een mooie bos bladeren met een supergeur.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Bloei november - december 2013
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2013, 10:16:41 »
Daar staat hij niet helemaal vorstvrij

Daar zeg je zoiets. Wellicht ging het bij mij daar telkens mis. Ik zette mijn planten op een onverwarmde slaapkamer, maar daar was de temperatuur toch nog altijd minimaal 10 graden. De planten liepen in februari bij het langer licht worden uit, met lange dunne geelgroene twijgen. De zwaar verzwakte kluiten zette hun laatste krachten in, en wanneer het echt nodig was, begin mei, hadden ze de kracht niet meer en stierven.

Je moet het wel hebben, een goede overwinteringsplaats, waar je geen omkijken naar hebt. Iets boven nul.
Meestal is dat een garage. Daar zette ik altijd mijn Agapanthussen in pot. Net geen vorst binnen, altijd koud. Tot de horrorwinter van 2012, met temperaturen van -23. Al mijn magnifieke oude Agapanthussen naar de vaantjes. Als ik de foto's nog zie van hun bloei in de zomer.... ))11