Auteur Topic: Bloei juli-augustus 2011  (gelezen 61674 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #30 Gepost op: 4 juli 2011, 19:58:45 »
Mooie Campanula Theo, houdt niet van water op zijn hoofd. Heb je hem in de winter buiten overgehouden?

Bij mij in bloei:

Gentiana cruciata phlogifolia 'Blue Cross'
Haplopappus reideri (?)
Rupicapnos africana.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #31 Gepost op: 4 juli 2011, 20:22:46 »
De !e keer dat ik een Campanula raineri "alba" in bloei heb,nu de slakken in de gaten houden.

Gefeliciteerd Theo !  Ik zou vannacht niet gaan slapen als ik u was...  ;D ;)  


Best een mooie Gentiaan Gerrit !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #32 Gepost op: 4 juli 2011, 20:34:40 »
Mooie Campanula Theo, houdt niet van water op zijn hoofd. Heb je hem in de winter buiten overgehouden?

Bij mij in bloei:

Gentiana cruciata phlogifolia 'Blue Cross'
Haplopappus reideri (?)
Rupicapnos africana.

Mooie zomerbloeiers, Gerrit. De Rupicapnos africana ken ik niet, maar doet me denken aan een Corydalis?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2633
  • Geslacht: Man
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #33 Gepost op: 4 juli 2011, 20:36:10 »
Hij heeft de hele winter buiten gestaan Gerrit,heb hem niet afgedekt,dus kreeg geregeld water op z,n hoofd.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #34 Gepost op: 4 juli 2011, 20:39:35 »
Mooie Campanula Theo, houdt niet van water op zijn hoofd. Heb je hem in de winter buiten overgehouden?

Bij mij in bloei:

Gentiana cruciata phlogifolia 'Blue Cross'
Haplopappus reideri (?)
Rupicapnos africana.
Zeker een prachtige Gentiaan, Gerrit.
Happlopappus reideri heb ik jaren.......... geleden eens aangeschaft en weer van de hand gedaan, omdat hij zich toch wat kolosaal uit begon te breiden.
In 2008 in Utrecht een plant onder de naam Aster dumulosus aangeschaft, die toen al sprekend leek op Haplopappus reideri. Zie ingevoegde foto.
Over Aster dumulosus kan ik trouwens niet veel informatie achterhalen. Wellicht is het dezelfde plant.
Heemskerk, Noord-Holland

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #35 Gepost op: 4 juli 2011, 21:20:34 »
Er zijn nochtans genoeg Phloxen waarmee je menig anti-Phloxer kunt overtuigen om die afkeer af te werpen Cor  ;D
Nou als het niet te veel gevraagd is, wil ik me wel als slachtoffer van jouw overtuigings drang ter beschikking stellen. Verder :-X :-X.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #36 Gepost op: 4 juli 2011, 23:23:54 »

Happlopappus reideri heb ik jaren.......... geleden eens aangeschaft en weer van de hand gedaan, omdat hij zich toch wat kolosaal uit begon te breiden.
In 2008 in Utrecht een plant onder de naam Aster dumulosus aangeschaft, die toen al sprekend leek op Haplopappus reideri. Zie ingevoegde foto.
Over Aster dumulosus kan ik trouwens niet veel informatie achterhalen. Wellicht is het dezelfde plant.
Aha, daar is er weer een ;D ;D ;D
Pim, in de 70er jaren hebben wij een keer deze blauwbloeiende plant vanuit Duitsland geimporteerd en na zeker 15 jaren kwamen wij er bij toeval achter dat Haplopappus soorten meestal geelbloeiend waren.
Toen was er nog geen internet en je was afhankelijk van kennis uit boeken of kwekers die meer wisten van bepaalde planten dan je zelf wist.
En in die tijd was eigenlijk in Nederland nog maar weinig te krijgen op het gebied van alpine planten, alles was eigenlijk nieuw.
Het bleek dat de Haplopappus ri(e)derii die door ons in NL verspreid werd een Erigeron glaucus was.
Bij zoeken naar echte Haplopappus stuitten wij op Haplopappus coronopifolius wat een leuk plantje is maar
toch niet zo bijzonder mooi. Deze plant zie je af en toe nog wel eens en ook onder de juiste naam Haplopappus glutinosus.

Het verbaast me hoe lang een plant met een verkeerde naam in omloop schijnt te blijven, want wij hebben onze (aangepaste) kennis altijd weer doorgegeven aan andere kwekers.  :o :o :o
Hier zie je een plaat van de geelbloeiende plant:
http://www.plantenencyclopedie.nl/plantengids/haplopappus-glutinosus.html

Nu heb je tenminste weer een juiste naam bij een plant.
maar pas op, Erigeron glaucus kan nogal erg breed worden ::) ::) :D
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #37 Gepost op: 5 juli 2011, 22:00:54 »
Aconitum napellus subsp. tauricum staat nu op zijn mooist. Hij verlangt net als alle monnikskappen een vochtige bodem. De hoogte van dit monnikskapje is daarbij 42 cm. Ik weet niet of er iemand is die een nog lagere plant heeft. In zijn boek 'Rotsplanten' noteert Wiert Nieuman dat de plant op de foto in het boek slechts 25 cm hoog is. Ik kan het nauwelijks geloven.
Maar wat hou ik van deze plant. De late bloei, de mooie bloemkleur en de ranke bloeiwijze zijn hier niet vreemd aan. Jawel, ik heb het voor deze plant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #38 Gepost op: 5 juli 2011, 22:04:13 »
Ik kwam ook nog via een collegarotstuinier in het bezit van een tweede plant. Deze wordt met zijn 65 cm (nog in pot) echter heel wat hoger. De bloemen staan daarbij ook minder dicht bij elkaar dan de voorgaande plant. Blijkbaar zal dit een ander ondersoort zijn (of kruising). Niettemin eveneens een zeer aardige plant. Wanneer hij in volle grond zal staan, zal die waarschijnlijk nog een tiental cm hoger worden.
Ik denk dat ik deze plant Aconitum napellus tauricum 'L.G.' zal noemen.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #39 Gepost op: 5 juli 2011, 23:04:09 »

Happlopappus reideri heb ik jaren.......... geleden eens aangeschaft en weer van de hand gedaan, omdat hij zich toch wat kolosaal uit begon te breiden.
In 2008 in Utrecht een plant onder de naam Aster dumulosus aangeschaft, die toen al sprekend leek op Haplopappus reideri. Zie ingevoegde foto.
Over Aster dumulosus kan ik trouwens niet veel informatie achterhalen. Wellicht is het dezelfde plant.
Aha, daar is er weer een ;D ;D ;D
Pim, in de 70er jaren hebben wij een keer deze blauwbloeiende plant vanuit Duitsland geimporteerd en na zeker 15 jaren kwamen wij er bij toeval achter dat Haplopappus soorten meestal geelbloeiend waren.
Toen was er nog geen internet en je was afhankelijk van kennis uit boeken of kwekers die meer wisten van bepaalde planten dan je zelf wist.
En in die tijd was eigenlijk in Nederland nog maar weinig te krijgen op het gebied van alpine planten, alles was eigenlijk nieuw.
Het bleek dat de Haplopappus ri(e)derii die door ons in NL verspreid werd een Erigeron glaucus was.
Bij zoeken naar echte Haplopappus stuitten wij op Haplopappus coronopifolius wat een leuk plantje is maar
toch niet zo bijzonder mooi. Deze plant zie je af en toe nog wel eens en ook onder de juiste naam Haplopappus glutinosus.

Het verbaast me hoe lang een plant met een verkeerde naam in omloop schijnt te blijven, want wij hebben onze (aangepaste) kennis altijd weer doorgegeven aan andere kwekers.  :o :o :o
Hier zie je een plaat van de geelbloeiende plant:
http://www.plantenencyclopedie.nl/plantengids/haplopappus-glutinosus.html

Nu heb je tenminste weer een juiste naam bij een plant.
maar pas op, Erigeron glaucus kan nogal erg breed worden ::) ::) :D
Nou wederom zeer bedankt Luit!
Je meldde laatst dat je Aladin's  lampje niet was, maar je komt toch dicht in de buurt moet ik zeggen. ;) ;)
Nogmaals bedankt voor je informatie.
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2011, 23:05:54 door Pim Hols »
Heemskerk, Noord-Holland

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #40 Gepost op: 5 juli 2011, 23:28:52 »
Another Cremantodium,, according to Jurasek it is C brunneo-pilosum. Grown from seeds collected in Min Chan, Sichuan at 4200 meter.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #41 Gepost op: 6 juli 2011, 12:05:07 »
Ik kwam ook nog via een collegarotstuinier in het bezit van een tweede plant. Deze wordt met zijn 65 cm (nog in pot) echter heel wat hoger. De bloemen staan daarbij ook minder dicht bij elkaar dan de voorgaande plant. Blijkbaar zal dit een ander ondersoort zijn (of kruising). Niettemin eveneens een zeer aardige plant. Wanneer hij in volle grond zal staan, zal die waarschijnlijk nog een tiental cm hoger worden.
Ik denk dat ik deze plant Aconitum napellus tauricum 'L.G.' zal noemen.  ;)
Dag collega Frankie,
Ik had je wel verwittigd dat mijn exemplaar wat hoger werd, eens in de volle grond zal hij er echter veel beter uit zien (zie foto's) want de bloemen staan duidelijk veel dichter bij elkaar.  Enig opzoekwerk in de Kew Plant List heeft mij ook geleerd dat Aconitum napellus tauricum synoniem is van Aconitum tauricum.  De plant blijkt ook zéér variabel met hoogtes die variëren tussen 25 cm (foto Wiert Nieuwman in "Rotsplanten") en 1 meter (talloze foto's uit het wild).
Mijn exemplaar is vele jaren geleden opgekweekt uit zaad van de NRV zaaddistributie en zaait zich ook uit.  De bloemen variëren in hoogte tussen 50 en 80 cm?
Eén van die nakomelingen staat nu dus in Lichtervelde...  ;D ;)

« Laatst bewerkt op: 6 juli 2011, 12:20:50 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #42 Gepost op: 6 juli 2011, 12:26:04 »
Een heel moeilijk te fotograferen plant vind ik Limonium paradoxum.  Zijn bloeiaren laten zich niet gemakkelijk vereeuwigen.  Ik heb hem dan ook maar uit verschillende hoeken gefotografeerd.

 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #43 Gepost op: 6 juli 2011, 19:21:08 »
Ik kwam ook nog via een collegarotstuinier in het bezit van een tweede plant. Deze wordt met zijn 65 cm (nog in pot) echter heel wat hoger. De bloemen staan daarbij ook minder dicht bij elkaar dan de voorgaande plant. Blijkbaar zal dit een ander ondersoort zijn (of kruising). Niettemin eveneens een zeer aardige plant. Wanneer hij in volle grond zal staan, zal die waarschijnlijk nog een tiental cm hoger worden.
Ik denk dat ik deze plant Aconitum napellus tauricum 'L.G.' zal noemen.  ;)
Dag collega Frankie,
Ik had je wel verwittigd dat mijn exemplaar wat hoger werd, eens in de volle grond zal hij er echter veel beter uit zien (zie foto's) want de bloemen staan duidelijk veel dichter bij elkaar.  Enig opzoekwerk in de Kew Plant List heeft mij ook geleerd dat Aconitum napellus tauricum synoniem is van Aconitum tauricum.  De plant blijkt ook zéér variabel met hoogtes die variëren tussen 25 cm (foto Wiert Nieuwman in "Rotsplanten") en 1 meter (talloze foto's uit het wild).
Mijn exemplaar is vele jaren geleden opgekweekt uit zaad van de NRV zaaddistributie en zaait zich ook uit.  De bloemen variëren in hoogte tussen 50 en 80 cm?
Eén van die nakomelingen staat nu dus in Lichtervelde...  ;D ;)




Volgens wat ik ergens gelezen heb, Luc, komen er negen subspecies van A. napellus voor in het wild, die allemaal variëren in hoogte. Of er daar ééntje bij zit die slechts 25 cm hoog wordt, betwijfel ik. Wie weet is er iemand op dit forum die de kleinste heeft?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #44 Gepost op: 6 juli 2011, 19:31:57 »
prachtige foto luc van de Limonium paradoxum vooral foto 2 is mooi.
complimenten :D