Auteur Topic: Primula 2012  (gelezen 89198 keer)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Primula 2012
« Reactie #30 Gepost op: 22 maart 2012, 22:31:13 »

1/ Een stokoude Primula marginata in mijn rotstuin.


Ook bij mij Jan oude exemplaren van Pimula marginata, maar niet zoals bij u zo mooi bloeiende.
Elk jaar loopt de bloei verder terug. Wie weet daar een verklaring voor? Vaker verjongen door stek zoals bij Primula's wel vaker goed is? Een wondermiddel ??? toevoegen?

Gerrit,

Helemaal goed.......niet alle,maar de meesten Primula's zullen we door veel verjongen aan de bloei moeten houden.
Bijna elke 2  a 3 jaar wel,halen we de Primels uit de grond en 'Lijnen' ze met een mes.
Dan nemen we vaak ook kleine kopstekjes van jonge scheutjes.

 
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Primula 2012
« Reactie #31 Gepost op: 22 maart 2012, 22:41:50 »

1/ Een stokoude Primula marginata in mijn rotstuin.


Ook bij mij Jan oude exemplaren van Pimula marginata, maar niet zoals bij u zo mooi bloeiende.
Elk jaar loopt de bloei verder terug. Wie weet daar een verklaring voor? Vaker verjongen door stek zoals bij Primula's wel vaker goed is? Een wondermiddel ??? toevoegen?


Bijna elke 2  a 3 jaar wel,halen we de Primels uit de grond en 'Lijnen' ze met een mes.


 

Bart, leg dat eens uit?
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2012, 22:44:11 door Gerrit Eijkelenboom »

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Primula 2012
« Reactie #32 Gepost op: 22 maart 2012, 23:47:32 »
Sorry, foto van 'Broadwell Milkmaid' vergeten te plaatsen :
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Primula 2012
« Reactie #33 Gepost op: 22 maart 2012, 23:59:07 »
Bedankt voor de lovende woorden voor die Primula marginata, die staat al een jaar of 13 in mijn rotstuin. De plant is ongeveer 20 cm hoog, maar zoals vele Primula's, groeit de wortelstok na een aantal jaar heel ver door. Bij deze plant is die wortelstok wel ongeveer 15 cm lang en daardoor ligt die meer op de grond waardoor de Primula marginata niet zo hoog is.  Er waren een paar wortelstokken losgekomen van de moederplant en die heb ik een stuk afgesneden en opgepot. Bij sommige daarvan staat er nu ook al een bloem op.
Elk jaar bloeit die plant zo schoon, dus heeft ze het wel naar haar zin in mijn lokale omstandigheden : goed gedraineerde grond, halfschaduw en groeiend tussen rotsen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Primula 2012
« Reactie #34 Gepost op: 23 maart 2012, 14:26:48 »
Indien ik de omstandigheden van het plantgat vergelijk (voorzover het is te zien) Bij Jan en Gerrit, staan de planten bij Jan tussen de stenen en bij Gerrit
voor de stenen,(de 1e foto tenminste) waardoor ze misschien iets natter staan. Bovendien dacht ik dat de kleur van de bloem ook anders is. De oorzaak hiervan kan natuurlijk het blauw
zijn welke kleur moeilijk is te "vangen" door de camera, maar zie ik ook onderscheid in het blad?. Allebei getand welliswaar maar het blad van de planten van
Gerrit lijken mij ook lichter van kleur of ligt dit ook aan de camera en/of de lichtinval.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2012, 14:30:47 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula 2012
« Reactie #35 Gepost op: 23 maart 2012, 14:53:12 »
Indien ik de omstandigheden van het plantgat vergelijk (voorzover het is te zien) Bij Jan en Gerrit, staan de planten bij Jan tussen de stenen en bij Gerrit
voor de stenen,(de 1e foto tenminste) waardoor ze misschien iets natter staan. Bovendien dacht ik dat de kleur van de bloem ook anders is. De oorzaak hiervan kan natuurlijk het blauw
zijn welke kleur moeilijk is te "vangen" door de camera, maar zie ik ook onderscheid in het blad?. Allebei getand welliswaar maar het blad van de planten van
Gerrit lijken mij ook lichter van kleur of ligt dit ook aan de camera en/of de lichtinval.

@ Lida: Dat zou heel goed kunnen dat het de camera is en bij mij is de kleur geel bijna wit altijd. Maar je kan het programma aanpassen. ;)

Een Primula tussen stenen groeit beter dan één die in een vlakte staat zeg maar. Dat heb ik vroeger genoeg meegemaakt. ;)

Een beetje schaduw is voor sommige soorten een must. (Primula 'Serenity' onder andere)
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2012, 14:56:16 door Matthias Fouquaert »

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula 2012
« Reactie #36 Gepost op: 23 maart 2012, 15:00:49 »
Bedankt voor de lovende woorden voor die Primula marginata, die staat al een jaar of 13 in mijn rotstuin. De plant is ongeveer 20 cm hoog, maar zoals vele Primula's, groeit de wortelstok na een aantal jaar heel ver door. Bij deze plant is die wortelstok wel ongeveer 15 cm lang en daardoor ligt die meer op de grond waardoor de Primula marginata niet zo hoog is.  Er waren een paar wortelstokken losgekomen van de moederplant en die heb ik een stuk afgesneden en opgepot. Bij sommige daarvan staat er nu ook al een bloem op.
Elk jaar bloeit die plant zo schoon, dus heeft ze het wel naar haar zin in mijn lokale omstandigheden : goed gedraineerde grond, halfschaduw en groeiend tussen rotsen.

+1 :D

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Primula 2012
« Reactie #37 Gepost op: 23 maart 2012, 15:33:33 »
Primula 'Aire Waves' komt hier nu in bloei.

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Primula 2012
« Reactie #38 Gepost op: 23 maart 2012, 16:42:53 »
Primula 'Aire Waves' komt hier nu in bloei.

Staat deze 'Aire Waves in de zon s' middags ,? en alleszins een prachtig exemplaar. ;D

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Primula 2012
« Reactie #39 Gepost op: 23 maart 2012, 21:12:33 »
Wie kan ons hierover verder inlichten? Cor misschien?
Ik zal m'n best doen Lida;
Primula marginata is afkomstig van de Maritieme Alpen (omgeving Cannes en Nice), bijna altijd op kalkhoudende, vochthoudende en begroeide (grassy) bodem aan de noordkant van humusrijke spleten of rotsen, op hoogtes van 500 tot 3000 m. De "stam" kan tot 60 cm lang (niet rechtop staand) worden. Schaduw tot halfschaduw van struiken/bomen of rotsblokken wordt op prijs gesteld. De kleur kan variëren van rose, via lavendelblauw tot violet. Info afkomstig uit de AGS-guide Primulas uit Europa & America door Smith, Burrow & Lowe.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Primula 2012
« Reactie #40 Gepost op: 24 maart 2012, 09:11:10 »
Primula 'Aire Waves' komt hier nu in bloei.

Staat deze 'Aire Waves in de zon s' middags ,? en alleszins een prachtig exemplaar. ;D

Dank u, Matthias! 'S zomers staat hij onafgebroken in de zon van rond 11 uur (nu nog maar vanaf 12-13 uur) tot 's avonds. In een trog die enkel water bij krijgt tijdens zware droogteperiodes.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Primula 2012
« Reactie #41 Gepost op: 24 maart 2012, 16:33:54 »
Geweldig interessant om via het forum kennis te maken met geheel onbekende Primula's dan die welke ik in de tuin heb staan.
Alleen nu nog lectuur aanschaffen, want vele hier getoonden soorten staan niet in mijn boekje van Peter Ward "Primroses and Airiculas" en
ook niet in het boek van Roger Phillips & Martijn Rix  "Vaste Planten". Beide boeken zijn te beknopt en aan aan de Auriculas heb ik helemaal niets, want dit zijn kasplantjes, tenzij je ze een paraplu opzet voor de regenbuien.
Toch bloeien er momenteel elke dag hier weer andere Primula's waarvan ik intens kan genieten.
Deze bloeit onder een Rododendron preacox omdat de bloeitijd en de kleur van de bloemen overeenkomen.
Helaas heeft deze combinatie nogal geleden van de vorst periode na het mooie weer in januari.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2012, 20:17:34 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Primula 2012
« Reactie #42 Gepost op: 24 maart 2012, 17:00:47 »
Nog een Primula
Met eronder de Primula japonica voor de latere bloei.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2012, 17:08:26 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Primula 2012
« Reactie #43 Gepost op: 24 maart 2012, 19:04:06 »
Geweldig interessant om via het forum kennis te maken met geheel onbekende Primula's dan die welke ik in de tuin heb staan.
Alleen nu nog lectuur aanschaffen, want vele hier getoonden soorten staan niet in mijn boekje van Peter Ward "Primroses and Airiculas" en
ook niet in het boek van Roger Phillips & Martijn Rix  "Vaste Planten". Beide boeken zijn te beknopt en aan aan de Auriculas hebt ik helemaal niets, want dit zijn kasplantjes, tenzij je ze een paraplu opzet voor de regenbuien.
Lida, DÉ Primula-bijbel is het boek "Primula"van John Richards, ISBN 07134 8728 3, uitgegeven door B.T.Batsford in Londen, eerste uitgave 1993, tweede druk 2002. Dit gaat over de Primula's van de gehele wereld, het eerder door mij genoemde boek gaat specifiek over de Europese en Amerikaanse soorten (en is ook een stuk handzamer).
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2012, 19:05:42 door Cor van Kapel »

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Primula 2012
« Reactie #44 Gepost op: 24 maart 2012, 20:18:07 »
Geweldig interessant om via het forum kennis te maken met geheel onbekende Primula's dan die welke ik in de tuin heb staan.
Alleen nu nog lectuur aanschaffen, want vele hier getoonden soorten staan niet in mijn boekje van Peter Ward "Primroses and Airiculas" en
ook niet in het boek van Roger Phillips & Martijn Rix  "Vaste Planten". Beide boeken zijn te beknopt en aan aan de Auriculas heb ik helemaal niets, want dit zijn kasplantjes, tenzij je ze een paraplu opzet voor de regenbuien.
Lida, DÉ Primula-bijbel is het boek "Primula"van John Richards, ISBN 07134 8728 3, uitgegeven door B.T.Batsford in Londen, eerste uitgave 1993, tweede druk 2002. Dit gaat over de Primula's van de gehele wereld, het eerder door mij genoemde boek gaat specifiek over de Europese en Amerikaanse soorten (en is ook een stuk handzamer).
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl