Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 242726 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #30 Gepost op: 2 januari 2013, 22:01:32 »
Saxifraga 'Minutifolia' is inderdaad een vorm van Saxifraga paniculata, dus is de eigenlijke naam Saxifraga paniculata 'Minutifolia'.
Ook Saxifraga 'Minor' is een vorm van paniculata en volgens mij is die praktisch hetzelfde. ;) ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #31 Gepost op: 2 januari 2013, 23:38:16 »
De silvers komen in de winter mooi tot hun recht. Frankie begon er terecht mee.

Op foto  1 en 2 Saxifraga minutifolium, misschien wel de sax met de kleinste rozetten. Ik heb ze op diverse plekken in mijn tufsteen scree uitgeplant. Daar hebben ze veel concurrentie van mos. Hoe hou je dat weg uit de kussentjes.
Foto 3 en 4 een prachtige silver, waar ik nu de naam niet van weet. Het kaartje zit misschien in het piepkleine gaatje waar ze als stekje begonnen zijn.

Edit: Saxifraga minutifolium moet zijn Saxifraga (paniculata) 'Minutifolia'
Heel mooi Gerrit, vooral die onderste Longifolia. Schitterend, die mooie witte randen.  ((12

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #32 Gepost op: 2 januari 2013, 23:39:44 »
Ik ben nu even niet thuis, Hans, maar begin nu wel heel nieuwsgierig te worden naar mijn eigen saxen.
De afstand Soesterberg-Leusden is niet zo ver.

Ik zou niet te lang weg blijven Gerard. Anders mis je het één en ander aan bloei. Het is de laatste dagen erg snel gegaan met de saxen.
Morgen naar huis, ben erg benieuwd, wordt vervolgd. ((10

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #33 Gepost op: 3 januari 2013, 18:02:40 »
Die prachtig mooie rozetten zijn geen Saxifraga longifolia's, maar wel een of andere kruising van Sax. longifolia met een andere Sax. Misschien met S. cochlearis, hostii, callosa ?
In feite maakt het niet uit, het zijn gewoon mooie nakomelingen.  8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #34 Gepost op: 3 januari 2013, 19:06:09 »
Toch heeft ie een naam. Maar....
Gekocht een keer op de NRV-verkoopdag. Bij een wat ouder echtpaar, dat daar altijd staat. Ik ga daar altijd als een van de eerste naar toe. Vaak mooie silvers. Ze hebben altijd maar een paar exemplaren van iets. Maar altijd spotgoedkoop.
Mensen met liefde voor hun plantjes.
Heb jij ze niet gezien Jan? Ze stonden schuin tegenover je.
Deze silver ga ik gauw vermeerderen en duur verkopen. Ga maar gauw in de rij staan. Nee hoor, weggeven aan wie ze wil.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #35 Gepost op: 3 januari 2013, 19:56:27 »
De silvers komen in de winter mooi tot hun recht. Frankie begon er terecht mee.

Op foto  1 en 2 Saxifraga minutifolium, misschien wel de sax met de kleinste rozetten. Ik heb ze op diverse plekken in mijn tufsteen scree uitgeplant. Daar hebben ze veel concurrentie van mos. Hoe hou je dat weg uit de kussentjes.
Foto 3 en 4 een prachtige silver, waar ik nu de naam niet van weet. Het kaartje zit misschien in het piepkleine gaatje waar ze als stekje begonnen zijn.

Edit: Saxifraga minutifolium moet zijn Saxifraga (paniculata) 'Minutifolia'

Hoi Gerrit, de Sax op de laatste foto, en ook op de een na laatste, is volgems mij: 'Cecil Davies' . Een hybride met longifoliabloed in de gelederen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #36 Gepost op: 3 januari 2013, 21:04:47 »

Hoi Gerrit, de Sax op de laatste foto, en ook op de een na laatste, is volgems mij: 'Cecil Davies' . Een hybride met longifoliabloed in de gelederen.

Daar lijkt hij wel heel erg op Gert. Hier staat jouw plant.

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=612.20

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #37 Gepost op: 3 januari 2013, 21:41:52 »
Nog wat zilver, vorig jaar aangeplant in deze trog. Er staan in ieder geval 4 soorten in, de bovenste is S. minutissima verder dacht ik S. 'Cecil Davis' S. paniculata 'Jaromir Grulich' en S. X 'Hare Knoll Beauty'
De zicht zijde is de zonkant en aan de andere kant staan enkele kabschia's aangplant.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #38 Gepost op: 3 januari 2013, 22:30:36 »
Nog wat zilver, vorig jaar aangeplant in deze trog. Er staan in ieder geval 4 soorten in, de bovenste is S. minutissima verder dacht ik S. 'Cecil Davis' S. paniculata 'Jaromir Grulich' en S. X 'Hare Knoll Beauty'
De zicht zijde is de zonkant en aan de andere kant staan enkele kabschia's aangplant.


Een spectaculair mooie trog is dat, Gerrit !  ((14  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #39 Gepost op: 3 januari 2013, 23:24:13 »
Inderdaad mooi dat samenspel van die zilverrozetten. ((14

Sax. 'minutissima' bestaat wel, is een soort Sax. van de Himalaya, en ziet er wellicht gans anders uit want van de sectie 'Ciliatae'.
Is het ook niet gewoon S. minutifolia ???

Dit vond ik op het internet over Saxifraga minutissima :

'Saxifraga minutissima D.S.Rawat, a new and extremely small species of Saxifraga (Saxifragaceae), is described from the Garhwal Himalaya, India. It differs from all other species of Saxifraga, except Saxifraga bicuspidata, in having five stamens and lacking petals. It can be distinguished from Saxifraga bicuspidata in having leaves and sepals entire. The finely striate pollen exine pattern of Saxifraga minutissima indicates that the species belongs to Saxifraga section Ciliatae. Its prostrate, axillary leafy shoots and lack of crisped, rufous hairs strongly suggests a place in Saxifraga subsection Serpyllifoliae, where one of its closest relatives may be Saxifraga stella-aurea.'

En Saxifraga 'Jaromir' is gevonden in de tuin van de wijlen Jaromir Grulich, maar dat het een paniculata is, dat is niet zeker. Het is gewoon S. 'Jaromir', met rode bloemen.

Dit ter info. ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #40 Gepost op: 4 januari 2013, 00:04:59 »
Hoe dan ook, de trog van Gerrit ziet er geweldig uit, en zal alleen maar mooier worden met de jaren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #41 Gepost op: 4 januari 2013, 13:35:10 »
Nog wat zilver, vorig jaar aangeplant in deze trog. Er staan in ieder geval 4 soorten in, de bovenste is S. minutissima verder dacht ik S. 'Cecil Davis' S. paniculata 'Jaromir Grulich' en S. X 'Hare Knoll Beauty'
De zicht zijde is de zonkant en aan de andere kant staan enkele kabschia's aangplant.

Die gaan we namaken!!!!!!Schitterend Gerrit

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #42 Gepost op: 4 januari 2013, 13:41:14 »
Ik ben nu even niet thuis, Hans, maar begin nu wel heel nieuwsgierig te worden naar mijn eigen saxen.
De afstand Soesterberg-Leusden is niet zo ver.

Ik zou niet te lang weg blijven Gerard. Anders mis je het één en ander aan bloei. Het is de laatste dagen erg snel gegaan met de saxen.
Raar iets toch, de natuur........
Gisteren thuis, er bloeit nog helemaal niets ))8

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #43 Gepost op: 4 januari 2013, 13:51:23 »
Ik ben nu even niet thuis, Hans, maar begin nu wel heel nieuwsgierig te worden naar mijn eigen saxen.
De afstand Soesterberg-Leusden is niet zo ver.

Ik zou niet te lang weg blijven Gerard. Anders mis je het één en ander aan bloei. Het is de laatste dagen erg snel gegaan met de saxen.
Raar iets toch, de natuur........
Gisteren thuis, er bloeit nog helemaal niets ))8

Dat is dan jammer, vooral als je je erop  had verheugd oom iets van de lente te kunnen zien in je tuin
Bij dit weer duurt het echter niet zo lang meer hoor.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #44 Gepost op: 4 januari 2013, 14:23:22 »
Een Sax. gekocht onder de naam:  paniculata 'Minutissima'

Welke naam het ook mag zijn. ik ga voor de zeer kleine blauw/zilver rozetten.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2013, 14:25:47 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl