Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 651797 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2925 Gepost op: 12 oktober 2023, 21:34:32 »
Deze Androsace waarvan ik het label kwijt ben doet het goed in de tufsteen ...Van deze plant heb ik inmiddels ook  zaailingen kunnen opkweken die ik straks ook op deze steen wil zetten ...

Dus bij deze heb ik dat ook gedaan .....De middelste plant is de ouder van degene boven en onder hem ....

Knap, Kris. Ik heb het idee dat dergelijke Androsace meer kans op overleven hebben als ze uitgeplant worden op een geschikte steen. Hij lijkt
 op hirtella maar kan ook cylindrica zijn? Wordt de steen ook afgeschermd tegen regen?
Mijn eigen experimenten met Androsace op steen lijken tot nu toe erg bevredigend.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2926 Gepost op: 13 oktober 2023, 17:09:23 »
Nog snel een  mini tuftuintje aangelegd ....Tegelijkertijd crevice- tuftuin en trogje....

Nog eentje om te volgen...  wellicht vol geplant met makkelijke en uitbundige groeiers...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2927 Gepost op: 13 oktober 2023, 17:10:55 »
Nog snel een  mini tuftuintje aangelegd ....Tegelijkertijd crevice- tuftuin en trogje....
Nog eentje om te volgen...  wellicht vol geplant met makkelijke en uitbundige groeiers...  -2(

 -2( -2( Zoiets in den aard Luc ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2928 Gepost op: 13 oktober 2023, 17:14:28 »
Knap, Kris. Ik heb het idee dat dergelijke Androsace meer kans op overleven hebben als ze uitgeplant worden op een geschikte steen. Hij lijkt
 op hirtella maar kan ook cylindrica zijn? Wordt de steen ook afgeschermd tegen regen?
Mijn eigen experimenten met Androsace op steen lijken tot nu toe erg bevredigend.

Dank je wel Frankie. Een gedeelde goesting ....Zou ook die kruisingen tussen beide kunnen zijn ....De schaal werd vorig jaar onder de dakoversteek van het tuinhuis gezet maar pas ergens begin december ...Daar komt soms nog wel wat regen (bij hevige wind of als de regen er schuin onder gaat in bepaalde situaties ) maar daar staat hij toch wat droger ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2929 Gepost op: 13 oktober 2023, 22:38:10 »
Knap, Kris. Ik heb het idee dat dergelijke Androsace meer kans op overleven hebben als ze uitgeplant worden op een geschikte steen. Hij lijkt
 op hirtella maar kan ook cylindrica zijn? Wordt de steen ook afgeschermd tegen regen?
Mijn eigen experimenten met Androsace op steen lijken tot nu toe erg bevredigend.

Dank je wel Frankie. Een gedeelde goesting ....Zou ook die kruisingen tussen beide kunnen zijn ....De schaal werd vorig jaar onder de dakoversteek van het tuinhuis gezet maar pas ergens begin december ...Daar komt soms nog wel wat regen (bij hevige wind of als de regen er schuin onder gaat in bepaalde situaties ) maar daar staat hij toch wat droger ...

Bij mij staan ze dus ook onder dezelfde omstandigheden onder een dakoversteek en dat bevalt ze goed. Wat 'verwaaide' regen kunnen ze nog net hebben. Daar verblijven ze eigenlijk het ganse jaar. Enkel bij warm weer verhuizen ze naar een koeler plekje om dat daar dan toch weer wat te veel zon komt tijdens de zomer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2930 Gepost op: 23 december 2023, 19:50:09 »
Deze Silver Saxifraga valt ook nog steeds op in de tufsteentuin wanneer het donker en grijs weer is ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2931 Gepost op: 23 december 2023, 20:40:09 »
Deze Silver Saxifraga valt ook nog steeds op in de tufsteentuin wanneer het donker en grijs weer is ....
Kris, ik zie zo weinig mossen, heb je daar met deze regen geen last van?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2932 Gepost op: 24 december 2023, 10:21:00 »
Deze Silver Saxifraga valt ook nog steeds op in de tufsteentuin wanneer het donker en grijs weer is ....
Kris, ik zie zo weinig mossen, heb je daar met deze regen geen last van?

Dat valt  inderdaad heel goed mee Herman .Dit is het stuk wat het meeste zon (in uren zon per dag)  krijgt van de hele tuin .Daar heb je natuurlijk niet zoveel aan in deze tijd van het jaar en met een typische natte en grijze winter .....Het is natuurlijk zo , hoe zachter de steen hoe meer kans op mos . In dit stuk liggen tufstenen van verschillende bronnen en met een verschillende hardheid. De beste voor de planten zijn natuurlijk de meer zachte maar daar doet mos het ook beter op .Ik heb vorig jaar nog wat tufsteen bijgekocht die zachter zijn .Je kan er soms met een oude schroevendraaier een plantgat in maken terwijl je voor de hardere een diamantboor nodig hebt .Die stenen hebben nu na een jaar al iets meer neiging om met mos te begroeien . Maar ze liggen ook in een gedeelte waar wat minder zon komt .
Maar over het algemeen heb ik nooit echt overdreven  last gehad van mos op de tufsteen .In mijn vorige tuin herinner ik me dat ik ooit eens wat hebben moeten verwijderen maar dat lijkt al een eeuwigheid geleden. Misschien is de lucht bij jou nog iets zuiverder ?Zijn mossen ook niet gevoelig aan luchtkwaliteit of zijn dat alleen de korstmossen die alleen gedijen in zuivere lucht ? Ik had bijvoorbeeld vroeger ook veel meer last van mossen op de zachte turfblokken !!! Daar moest ik vaak Shortia's die op  de turfblokken groeiden bevrijden van een mosinvasie .Nu ik erover nadenk ... ))4 ook dat is nu veel minder ...Ook te maken met de opwarming ? Of eerder met de vervuiling van de lucht?
« Laatst bewerkt op: 24 december 2023, 10:24:14 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2933 Gepost op: 24 december 2023, 15:30:09 »
Kris, hopelijk blijven de mossen in de toekomst ook weg. Hier wordt het elk jaar erger en erger, vooral ook het levermos dat moeilijk te verwijderen is. Dat betekent dan ook dat ik regelmatig toch eens spuit om het onder controle te houden.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2934 Gepost op: 26 december 2023, 16:59:41 »
Kris, hopelijk blijven de mossen in de toekomst ook weg. Hier wordt het elk jaar erger en erger, vooral ook het levermos dat moeilijk te verwijderen is. Dat betekent dan ook dat ik regelmatig toch eens spuit om het onder controle te houden.

Helemaal mee eens met de theorie van Kris en evenzeer dat het wel heel erg wordt met levermossen !!  Dat zijn echte kl....tz...ken van mossen, heel moeilijk te verwijderen bovendien.  Die heb je vooral meer op de iets schaduwrijkere en vochtiger plaatsen is mijn ervaring. B.v.  beneden in een tufsteentrog met hoogteverschillen.  Beneden verzamelt zich dan regen en of gietwater iets vaker en heb je prijs... tenminste dat is mijn ervaring... en als je die verwijdert het je 2 cm afstrooksel mee...  >:(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2935 Gepost op: 27 december 2023, 10:57:59 »
Helemaal mee eens met de theorie van Kris en evenzeer dat het wel heel erg wordt met levermossen !!  Dat zijn echte kl....tz...ken van mossen, heel moeilijk te verwijderen bovendien.  Die heb je vooral meer op de iets schaduwrijkere en vochtiger plaatsen is mijn ervaring. B.v.  beneden in een tufsteentrog met hoogteverschillen.  Beneden verzamelt zich dan regen en of gietwater iets vaker en heb je prijs... tenminste dat is mijn ervaring... en als je die verwijdert het je 2 cm afstrooksel mee...  >:(

Er is mos wat  misschien niet tot irritatie zou leiden in de tuin ...... Kate Moss ?   7)) 7))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2936 Gepost op: 27 december 2023, 11:33:21 »
Helemaal mee eens met de theorie van Kris en evenzeer dat het wel heel erg wordt met levermossen !!  Dat zijn echte kl....tz...ken van mossen, heel moeilijk te verwijderen bovendien.  Die heb je vooral meer op de iets schaduwrijkere en vochtiger plaatsen is mijn ervaring. B.v.  beneden in een tufsteentrog met hoogteverschillen.  Beneden verzamelt zich dan regen en of gietwater iets vaker en heb je prijs... tenminste dat is mijn ervaring... en als je die verwijdert het je 2 cm afstrooksel mee...  >:(

Er is mos wat  misschien niet tot irritatie zou leiden in de tuin ...... Kate Moss ?   7)) 7))

Mos zeg, mos ta woar zin... (westvlaams)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2937 Gepost op: 27 december 2023, 12:58:02 »
Mos zeg, mos ta woar zin... (westvlaams)

Vertel Frankie .... 7)) 7)) 7))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2938 Gepost op: 27 december 2023, 17:02:32 »
Mos zeg, mos ta woar zin... (westvlaams)

Vertel Frankie .... 7)) 7)) 7))

Vrij vertaald is dit: Maar zeg, mocht dat waar zijn...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2939 Gepost op: 27 december 2023, 19:51:16 »
Vrij vertaald is dit: Maar zeg, mocht dat waar zijn...
Zover was ik al , ondanks mijn beperkte talenkennis Frankie …maar wat als …🤔
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "