Auteur Topic: Epimedium  (gelezen 117722 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #75 Gepost op: 27 april 2011, 18:06:24 »
Goede spelling of niet, vertaling uit het Japans is blijkbaar lastig (kan ik me voorstellen) Koen vertelde daar nog een leuke anecdote over. Bij zijn Japanse bezoek aan een kwekerij aldaar en bij  het aanschaffen van een mooie plant vraagt Koen naar de naam en ter plekke verzint de Japanse kweker een mooie naam voor Koen. Voor iedere klant weer een andere naam. Het is zo, dat Japanners er prijs op stellen om een unieke plant te hebben. Zo kan je eer inleggen bij anderen denk ik dan. Maar Koen wilde natuurlijk de echte gangbare naam weten, maar toen stuitte hij op veel onbegrip. Tegen mij verzuchtte hij, dat het met die Japanse epimediums en hun namen dan wel erg snel fout kan gaan en dat het dus heel gemakkelijk is, dat er vele namen voor dezelfde plant in omloop zijn.

Japans is inderdaad geen gemakkelijke taal, ze hebben dan ook nog eens verschillende schrijfwijzen (Kanji, Katakana, Hiragana, Romaji). Wel een leuk verhaal van Koen, hij heeft al veel contacten gehad met onze Aziatische vrienden en kan er dan ook een heleboel leuke anekdotes over vertellen  ;).

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #76 Gepost op: 27 april 2011, 18:49:23 »
Mijn E. wushanense 'Caramel' is nog niet open. Jouw exemplaar is niet erg chocolade Sven. Er moet toch iets caramelkleurig inzitten. Ik heb de mijne nog nooit bloeiend gezien, ben benieuwd naar de kleur. Als je de plaatjes van diverse sites bekijkt, zie je veel nuance- kleurverschillen.

3 opnames van Epimedium 'Spine Tingler'. Als de naam 'prikkelende ruggengraat' betekent kan ik dat gelet op foto 2 een beetje begrijpen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #77 Gepost op: 28 april 2011, 12:56:06 »
3 opnames van Epimedium 'Spine Tingler'. Als de naam 'prikkelende ruggengraat' betekent kan ik dat gelet op foto 2 een beetje begrijpen.

En nog een leuk bloempje ook, mijn plant heeft dit jaar niet gebloeid want hij is nog ietsje te jong!

Hier ook nog E. dolichostemon in bloei.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #78 Gepost op: 28 april 2011, 18:20:30 »
Epimedium dolichostemon is een ouder van E.'Amanogawa'. Hier zie je, dat het kind, de bloeiwijze, mooier is dan de ouder. Nu is het ook wel een subliem huwelijk, 'dolichostemon x acuminatum., dus daar moeten wel mooie kinderen uit voort komen.
Laat bij jou Wim, bij mij is 'dolichstemon'allang uitgebloeid en zet al zaad.

Hier toon ik Epimedium grandiflorum 'Mount Kitadake'. Een grote bos met bladeren, op foto 1 met maar enkele bloemetjes. foto 2.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #79 Gepost op: 30 april 2011, 14:18:43 »
Hier getoond: Epimedium 'Mikinorii', genoemd naar de Japanse epimedium zoeker Mikinori Ogisu.
Ik vind deze plant niet bijster goed. De bloemen hangen onder de bladeren. Voor de foto heb ik het blad opgetild. De kleur ,roze/mauve vind ik ook maar zo zo. Wel in twee kleuren, dat dan weer wel.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2011, 14:21:12 door Gerrit Eijkelenboom »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #80 Gepost op: 30 april 2011, 15:14:29 »
Hier getoond: Epimedium 'Mikinorii', genoemd naar de Japanse epimedium zoeker Mikinori Ogisu.
Ik vind deze plant niet bijster goed. De bloemen hangen onder de bladeren. Voor de foto heb ik het blad opgetild. De kleur ,roze/mauve vind ik ook maar zo zo. Wel in twee kleuren, dat dan weer wel.

Ziet er nog een jonge plant uit maar ze geeft toch wel redelijk wat bloemen...ik zou ze niet onmiddellijk afschrijven.  :) Is het een clumper of een spreader?
« Laatst bewerkt op: 30 april 2011, 16:12:06 door Wim Boens »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #81 Gepost op: 30 april 2011, 15:54:52 »
Het is inderdaad een 2 jaar jonge plant. Ik zal hem zeker niet afschrijven. Ik was misschien wat te negatief.

Hij is hard gegroeid, de pol meet 15cm, dus dat kan duiden op een spreader. Ik heb geen informatie kunnen vinden op het web, ook niet op de fora. Mark heeft hem nooit beschreven. Ik zal hem op NARGC posten en Mark vragen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #82 Gepost op: 30 april 2011, 16:11:55 »
Het is inderdaad een 2 jaar jonge plant. Ik zal hem zeker niet afschrijven. Ik was misschien wat te negatief.

Hij is hard gegroeid, de pol meet 15cm, dus dat kan duiden op een spreader. Ik heb geen informatie kunnen vinden op het web, ook niet op de fora. Mark heeft hem nooit beschreven. Ik zal hem op NARGC posten en Mark vragen.

Gerrit, hij staat hier: http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flora_id=2&taxon_id=242320625 en hier: http://www.johnjearrard.co.uk/plants/epimedium/epimediummikinorii/epimediummikinorii.html maar daar kunnen we nu ook niet echt uit opmaken of het een spreader is!

Of toch, te vlug gesproken: "Rhizome shortly repent, compact." Het is dus iets tussen een clumper en een spreader met heel korte rizomen.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2011, 16:13:58 door Wim Boens »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #83 Gepost op: 30 april 2011, 17:07:33 »
Wim, mijn woordenboek geeft geen goede vertaling voor 'repent'

Verder zegt de eerste site iets interessants over 'lamina'. Dat is hier geel. Betekent 'laminia; zoiets wat ik dan maar 'het neusje' van de bloem noem. Ik heb nog eens goed gekeken, de cup, waarbinnen meeldraden en stamper zitten,( er is bijna geen cup, hoor) is idd geel.
afijn, het is goed op bijgevoegde foto te zien. Zo alles bij elkaar, 3 kleuren in een bloem, toch wel mooi.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #84 Gepost op: 30 april 2011, 17:21:32 »
Wim, mijn woordenboek geeft geen goede vertaling voor 'repent'

Verder zegt de eerste site iets interessants over 'lamina'. Dat is hier geel. Betekent 'laminia; zoiets wat ik dan maar 'het neusje' van de bloem noem. Ik heb nog eens goed gekeken, de cup, waarbinnen meeldraden en stamper zitten,( er is bijna geen cup, hoor) is idd geel.
afijn, het is goed op bijgevoegde foto te zien. Zo alles bij elkaar, 3 kleuren in een bloem, toch wel mooi.


Repent is berouw hebben ::) ::), maar hier zullen ze wel kruipend bedoelen (denk aan het latijnse repens(omlaag gaan)). Lamina betekent normaal gezien de bladschijf maar hier zal het wel op dat deel van de petalen slaan dat jij beschrijft en dat duidelijk geel is op jouw foto (i.t.t. die foto op John Jearrard's site)!

Heb het snel eens opgezocht en en "lamina" kan inderdaad ook slaan op het platte gedeelte van de petalen (dit in tegenstelling tot de sporen van de petalen)
« Laatst bewerkt op: 30 april 2011, 17:24:14 door Wim Boens »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #85 Gepost op: 30 april 2011, 17:33:19 »
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zou de plant op John Jearrard's plaat wel een A. 'Mikinorii' zijn, ook als je naar het blad op zijn foto kijkt. Dat is wel niet zo duidelijk, kan bij een andere plant horen.

Bedankt voor de uitleg van 'lamina'.

Ik wacht nu verder de reactie van Mark af. (als die komt).

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #86 Gepost op: 30 april 2011, 17:37:09 »
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zou de plant op John Jearrard's plaat wel een A. 'Mikinorii' zijn, ook als je naar het blad op zijn foto kijkt. Dat is wel niet zo duidelijk, kan bij een andere plant horen.

Bedankt voor de uitleg van 'lamina'.

Ik wacht nu verder de reactie van Mark af. (als die komt).

Heb dit ook al gedacht, ik zal John eens mailen...het is een heel vriendelijke kerel, hoor.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #87 Gepost op: 2 mei 2011, 11:28:58 »
Gerrit,

ik heb een antwoord van John. Hij zegt dat de plant die jij toont dichter bij het origineel, zoals gepubliceerd door Stearn, komt. Dus misschien is die van hem een hybride of een natuurlijke variatie.
Hij zou heel blij zijn als er meerdere klonen van deze plant de ronde doen, daar er van vele soorten maar één kloon in cultivatie is!


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #88 Gepost op: 2 mei 2011, 13:37:21 »
Met het jonge brons/bruine blad staat de jonge plant Epimedium franchetti "Brimstone Butterfly" te bloeien.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Epimedium
« Reactie #89 Gepost op: 3 mei 2011, 19:09:00 »
Gerrit, Wim; volgens het "Verklarend woordenboek van wetenschappelijke plantennamen" van dr. C.A. Backer is
'repent' afkomstig van het Latijnse repêre, hetgeen kruipen; kruipend (stengel, uitlopers, wortelstof enz.) betekent.

Lamina(tus,a,um) komt van het Latijnse 'lamina', hetgeen plaat (iets plats); van een of meer (opvallende) platen voorzien betekent.

Misschien hebben jullie er wat aan.