Auteur Topic: Epimedium  (gelezen 117714 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #90 Gepost op: 3 mei 2011, 19:37:28 »
Gerrit, Wim; volgens het "Verklarend woordenboek van wetenschappelijke plantennamen" van dr. C.A. Backer is
'repent' afkomstig van het Latijnse repêre, hetgeen kruipen; kruipend (stengel, uitlopers, wortelstof enz.) betekent.

Lamina(tus,a,um) komt van het Latijnse 'lamina', hetgeen plaat (iets plats); van een of meer (opvallende) platen voorzien betekent.

Misschien hebben jullie er wat aan.

Lijkt me wel een handig boek, Cor. Dank je voor de verklaringen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #91 Gepost op: 3 mei 2011, 19:48:23 »

Verder zegt de eerste site iets interessants over 'lamina'. Dat is hier geel. Betekent 'laminia; zoiets wat ik dan maar 'het neusje' van de bloem noem. Ik heb nog eens goed gekeken, de cup, waarbinnen meeldraden en stamper zitten,( er is bijna geen cup, hoor) is idd geel.
afijn, het is goed op bijgevoegde foto te zien. Zo alles bij elkaar, 3 kleuren in een bloem, toch wel mooi.



Heb het snel eens opgezocht en en "lamina" kan inderdaad ook slaan op het platte gedeelte van de petalen (dit in tegenstelling tot de sporen van de petalen)
[/quote]

Cor, het lijkt me helemaal juist. Ook Wim zegt hetzelfde. Resumerend zit het m.i. zo: Epimediums hebben 4 petalen (bloemblaadjes) Aan de buitenkant zijn ze meestal puntig (sporen) en lopen met een curve naar binnen om daar bij elkaar te komen in een wat platter gedeelte. (Lamina) Daar vormen ze een soort mondje, waar binnenin de bevruchting plaats vindt.


Met dank

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #92 Gepost op: 3 mei 2011, 19:59:50 »
Een van de laaatst bloeiende E., maar wel een van de meest spectaculaire, E. wushanense nova.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #93 Gepost op: 7 mei 2011, 13:36:58 »
Een van de laaatst bloeiende E., maar wel een van de meest spectaculaire, E. wushanense nova.

Een heel mooie, Gerrit. Doet het wel goed zo te zien. Prachtig blad ook wel! Komt van bij Koen, niet?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #94 Gepost op: 7 mei 2011, 15:08:08 »
Ja Wim, hij komt bij Koen vandaan, vorig jaar en ik ben er zo enthousiast over, dat ik dit jaar de twee andere vormen ook heb aangeschaft, nl Wushanense nova cc 014193 en Wushanense Og 93019. Maar nog mooier is de vorm wushanense 'Spinny Leaved Form', te zien in de catalogus van Garden Vision Nursery. Maar bij Koen voor een Amerikaanse prijs. Dus ik wacht nog even een jaartje.( En dan is ie er niet meer.)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #95 Gepost op: 7 mei 2011, 15:31:21 »
Ja Wim, hij komt bij Koen vandaan, vorig jaar en ik ben er zo enthousiast over, dat ik dit jaar de twee andere vormen ook heb aangeschaft, nl Wushanense nova cc 014193 en Wushanense Og 93019. Maar nog mooier is de vorm wushanense 'Spinny Leaved Form', te zien in de catalogus van Garden Vision Nursery. Maar bij Koen voor een Amerikaanse prijs. Dus ik wacht nog even een jaartje.( En dan is ie er niet meer.)

Heb hier ook de cataloog van Garden Vision liggen. Altijd om bij te watertanden... ;)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #96 Gepost op: 7 mei 2011, 16:41:51 »
Hierbij presenteer ik de eerste blauwe epimedium. De naam: Epimedium 'Blue ha ha'.

Was het maar waar. Dit is een door de weersomstandigheden vervormde nabloei van E.gr.'Queen Esta'. De bloemetjes zijn ongeveer 1cm groot, maar door de macro-instelling opgeblazen. Maar de kleur is echt. Niet bewerkt. Toch leuk.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #97 Gepost op: 7 mei 2011, 19:26:57 »
Hierbij presenteer ik de eerste blauwe epimedium. De naam: Epimedium 'Blue ha ha'.

Was het maar waar. Dit is een door de weersomstandigheden vervormde nabloei van E.gr.'Queen Esta'. De bloemetjes zijn ongeveer 1cm groot, maar door de macro-instelling opgeblazen. Maar de kleur is echt. Niet bewerkt. Toch leuk.

 :D :D

Jammer dat het geen echte blauwe is. Met een blauwe Epi zou je wel een klein fortuintje kunnen vergaren  ;)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #98 Gepost op: 8 mei 2011, 15:49:10 »
Twee nieuwe epimediums in bloei.

Foto 1: E. illicifolium, een tere epimedium met fraai langwerpig doornachtig blad. Traag groeiend.
Foto 2 en 3: E.omeiense 'Pale Fire Sibling'. Voor mij een raadselachtige naam. Siblings, zijn kinderen van hetzelfde ouderpaar. Het is een natuurlijke hybride tussen E.acuminatum en E. fangii, van de berg Omei.
Ik hoop dat hij zich in de toekomst beter gaat gedragen, want het is nu een wat rommelig geheel.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #99 Gepost op: 8 mei 2011, 16:15:30 »
Foto 2 en 3: E.omeiense 'Pale Fire Sibling'. Voor mij een raadselachtige naam. Siblings, zijn kinderen van hetzelfde ouderpaar. Het is een natuurlijke hybride tussen E.acuminatum en E. fangii, van de berg Omei.
Ik hoop dat hij zich in de toekomst beter gaat gedragen, want het is nu een wat rommelig geheel.

De naam is inderdaad wat vreemd, je zou denken dat er nog een zusje of broertje is met de naam 'Pale Fire'. Als deze het gedrag van fangii heeft over gehouden zal het wel een beetje rommelig blijven vrees ik. Als ik het goed heb zien de andere x omeiense cultivars ('Akame' (= 'Emei Shan'), 'Myriad Years', 'Razzleberry', 'Starlight' en 'Stormcloud') er ook altijd wat onverzorgd uit. Ik heb echter geen van deze in mijn tuin dus ik kan er geen foto's van tonen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #100 Gepost op: 10 mei 2011, 11:32:12 »
Ik heb even moeten nadenken over het gedrag van de cultivars met de naam x omeiense. Ik heb nu 4 van die cultivars en heb ze nog eens goed bekeken.( Stormcloud, Akane, Myriad Years en Pale Fire Siblings) Ze hebben alle 4 dezelfde horizontale groeiwijze. Dat kan komen omdat de mooiste ouder, E.'fangii' gevonden is "on the ridge of cliffs....vertical abysses" (catalogus Garden Vision)
Akane heeft bloesem ver boven de plant en is bijzonder 'showy', de andere 3 verstoppen hun bloemen onder de bladeren. Maar het zijn wel heel bijzondere bloemen. Ik laat hier Myriad Years zien waarbij ik de tak met mijn hand optil, om onder het blad te fotograferen. (Sven toonde hem ook al reeds) Ik moet dus volgend jaar iets bedenken om de takken van de omeiense-groep, behalve Akane verticaal te dwingen, door een ring of zo neer te leggen meteen na het afknippen van het oude loof in de winter.
Resumerend Wim, ik vind de omeinse-cultivars behoren bij de mooiste van de vele epimediums die ik nu bezit.


Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #101 Gepost op: 10 mei 2011, 13:18:07 »
Ik heb even moeten nadenken over het gedrag van de cultivars met de naam x omeiense. Ik heb nu 4 van die cultivars en heb ze nog eens goed bekeken.( Stormcloud, Akane, Myriad Years en Pale Fire Siblings) Ze hebben alle 4 dezelfde horizontale groeiwijze. Dat kan komen omdat de mooiste ouder, E.'fangii' gevonden is "on the ridge of cliffs....vertical abysses" (catalogus Garden Vision)
Akane heeft bloesem ver boven de plant en is bijzonder 'showy', de andere 3 verstoppen hun bloemen onder de bladeren. Maar het zijn wel heel bijzondere bloemen. Ik laat hier Myriad Years zien waarbij ik de tak met mijn hand optil, om onder het blad te fotograferen. (Sven toonde hem ook al reeds) Ik moet dus volgend jaar iets bedenken om de takken van de omeiense-groep, behalve Akane verticaal te dwingen, door een ring of zo neer te leggen meteen na het afknippen van het oude loof in de winter.
Resumerend Wim, ik vind de omeinse-cultivars behoren bij de mooiste van de vele epimediums die ik nu bezit.

Gerrit,

ik geef je 100% gelijk, de bloemen van deze cultivars zijn van de mooiste bij de Epi's, prachtig om te zien, maar door de E. fangii genen heb ik bij deze planten altijd de indruk dat het wat rommelige planten zijn...of dat ze proberen ergens in het geniep onderdoor te kruipen  ::) ::)

Ik vraag me af wat het effect van zo'n ring zou zijn, ik zou zeggen: zeker proberen en volgend jaar laten zien!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Epimedium
« Reactie #102 Gepost op: 12 mei 2011, 13:11:53 »
In antwoord 58 laat Sven ons Epimedium wushanense 'Caramel' zien. Nu pas bloeit hij bij mij. Ik heb de jonge plant bij aankoop meteen in drieen gedeeld. Ik weet niet of dat zo'n goed idee is geweest. Alle 3 de kloons hebben een moeilijke tijd gehad en nu is er bloei. Ik las ook ergens, dat epimediums bij deling uit minstens 1/3 deel van de moederplant moeten bestaan, om een goede hergroei te garanderen. Dit lijkt mij een 'broodje aap verhaal' (is dit ook in het Vlaams?). Want als ik zie hoe Vision Garden zijn planten verstuurt (Danielle heeft een zending uit Amerika) dan moet je er een vergrootglas bij nemen en vraag je je af of het wel ooit goed komt, en dat voor astronomische bedragen.
Wel nu, ik kan mijn planten nu vergelijken met die van Sven. Het blad is anders. Mijn bladeren zijn gevlekt en die van Sven glanzend groen, zoals beschreven in de catalogus van Koen. Mijn kloon komt bij Coen Jansen uit Dalfsen (Overijssel) vandaan. De bloemkleur bij Sven is wat donkerder dan bij mij.
Ik heb 4 foto's om te vergelijken van 2 locaties in de tuin.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Epimedium
« Reactie #103 Gepost op: 12 mei 2011, 13:32:41 »
In antwoord 58 laat Sven ons Epimedium wushanense 'Caramel' zien. Nu pas bloeit hij bij mij. Ik heb de jonge plant bij aankoop meteen in drieen gedeeld. Ik weet niet of dat zo'n goed idee is geweest. Alle 3 de kloons hebben een moeilijke tijd gehad en nu is er bloei. Ik las ook ergens, dat epimediums bij deling uit minstens 1/3 deel van de moederplant moeten bestaan, om een goede hergroei te garanderen. Dit lijkt mij een 'broodje aap verhaal' (is dit ook in het Vlaams?). Want als ik zie hoe Vision Garden zijn planten verstuurt (Danielle heeft een zending uit Amerika) dan moet je er een vergrootglas bij nemen en vraag je je af of het wel ooit goed komt, en dat voor astronomische bedragen.
Wel nu, ik kan mijn planten nu vergelijken met die van Sven. Het blad is anders. Mijn bladeren zijn gevlekt en die van Sven glanzend groen, zoals beschreven in de catalogus van Koen. Mijn kloon komt bij Coen Jansen uit Dalfsen (Overijssel) vandaan. De bloemkleur bij Sven is wat donkerder dan bij mij.
Ik heb 4 foto's om te vergelijken van 2 locaties in de tuin.

Hallo Gerrit,
Ik zal vanavond thuis nog eens nadrukkelijk naar mijn planten kijken en wat foto's maken. Wat ik nu al wel kan zeggen is dat het jonge blad van mijn "Caramel" er hetzelfde uit ziet als dat van jouw plant. Het blad dat je op de eerder door mij getoonde foto ziet, is het oude blad van vorig jaar. Dat heb ik deze winter niet afgeknipt. En de bloemkleur (of zoals dat op de foto over komt) is misschien ook wel wat afhankelijk van de standplaats. Mijn planten staan zeer schaduwrijk.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2011, 13:34:31 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Epimedium
« Reactie #104 Gepost op: 12 mei 2011, 13:37:39 »
In antwoord 58 laat Sven ons Epimedium wushanense 'Caramel' zien. Nu pas bloeit hij bij mij. Ik heb de jonge plant bij aankoop meteen in drieen gedeeld. Ik weet niet of dat zo'n goed idee is geweest. Alle 3 de kloons hebben een moeilijke tijd gehad en nu is er bloei. Ik las ook ergens, dat epimediums bij deling uit minstens 1/3 deel van de moederplant moeten bestaan, om een goede hergroei te garanderen. Dit lijkt mij een 'broodje aap verhaal' (is dit ook in het Vlaams?). Want als ik zie hoe Vision Garden zijn planten verstuurt (Danielle heeft een zending uit Amerika) dan moet je er een vergrootglas bij nemen en vraag je je af of het wel ooit goed komt, en dat voor astronomische bedragen.
Wel nu, ik kan mijn planten nu vergelijken met die van Sven. Het blad is anders. Mijn bladeren zijn gevlekt en die van Sven glanzend groen, zoals beschreven in de catalogus van Koen. Mijn kloon komt bij Coen Jansen uit Dalfsen (Overijssel) vandaan. De bloemkleur bij Sven is wat donkerder dan bij mij.
Ik heb 4 foto's om te vergelijken van 2 locaties in de tuin.

Volgens mij is dat idd een broodje aap verhaal, hoor. Wij gebruiken meestal "urban legend" of stadslegende voor zo'n verhaaltje, by the way. De kwekers die ik ken, scheuren hun grootste moederplanten soms in 20-40 stukjes bij deling.

De bloem van jouw kloon doet me meer denken aan karamel dan die van Sven. Is dit een wildselectie van O. Mikinori? Ik vermoed dat er heel wat zaailingen van E. wushanense, die deze bruine verkleuring in de bloem hebben, verkocht worden als 'Caramel'. Er zal wel ergens een originele 'Caramel' zijn. Sven, zo te zien heb jij de jouwe gekocht met collectienummer, dus waarschijnlijk is die dan correct benaamd.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2011, 13:47:15 door Wim Boens »