Auteur Topic: Bloei Mei-Juni 2024  (gelezen 1169 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16846
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #60 Gepost op: Gisteren om 18:13:56 »
Penstemon 'Six Hills' is de beste Penstemon voor de rotstuin. Bloeit zeer rijk met grote bloemen in een dieproze kleur. Een aanwinst, met dank aan de gulle schenker.

Blij dat hij het zo goed doet e.  Bovenin de rotstuin beheerste hij de omgeving toen ik hem laatst bij jjou zag.  De moederplant doet het ook nog steeds prima al staat hij hier op grondniveau.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4912
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #61 Gepost op: Gisteren om 20:01:20 »
Penstemon 'Six Hills' is de beste Penstemon voor de rotstuin. Bloeit zeer rijk met grote bloemen in een dieproze kleur. Een aanwinst, met dank aan de gulle schenker.

Blij dat hij het zo goed doet e.  Bovenin de rotstuin beheerste hij de omgeving toen ik hem laatst bij jjou zag.  De moederplant doet het ook nog steeds prima al staat hij hier op grondniveau.
Die moet je eens vermeerderen !  😋
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16566
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #62 Gepost op: Gisteren om 21:19:52 »
Penstemon 'Six Hills' is de beste Penstemon voor de rotstuin. Bloeit zeer rijk met grote bloemen in een dieproze kleur. Een aanwinst, met dank aan de gulle schenker.

Blij dat hij het zo goed doet e.  Bovenin de rotstuin beheerste hij de omgeving toen ik hem laatst bij jjou zag.  De moederplant doet het ook nog steeds prima al staat hij hier op grondniveau.
Die moet je eens vermeerderen !  😋

Dat was ik ook van plan, Luc. Deze soort moet absoluut onder de liefhebbers kunnen blijven!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16566
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #63 Gepost op: Gisteren om 21:20:36 »
Eentje uit Turkije: de kleine Aethionema subulatum. Staat al vele jaren in de rotstuin, maar maakt geen zaad. Stekken is tot nu toe iedere keer mislukt.

Soms is dat ook goed Frankie , wij zagen in Tsjechië hoe sommige Aethionema 's ook kunnen woekeren door middel van uitzaai  ...Misschien eens op een ander tijdstip stekken en met behulp van hormonen?

Is zeker het proberen waard, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16566
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #64 Gepost op: Gisteren om 21:25:40 »
Er gebeurt heel veel in een week tijd in een rotstuin deze periode van het jaar ....Voor het vertrek naar Tsjechië nog niet helemaal open en toen we terugkwamen al uitgebloeid .
Waarschijnlijk is dit Genista subcapitata 'Minor'

Bijzonder mooi, Kris. Hij lijkt wat op wat ik hier heb als Genista pilosa 'Minor'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16566
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #65 Gepost op: Gisteren om 21:28:09 »
Hier weer wat kleine Noord-Amerikanen die momenteel bloeien...

Penstemon penlandii (een lokale inheemse plant uit Colorado)

Penstemon virens (uit Wyoming)

Scutellaria nana var. sapphirina (slechts 8 centimeter hoog, uit Nevada)

Sisyrinchium idahoense

Mooie reeks alweer, Thomas, die scutellaria heb ik hier ook staan. Een gemakkelijke plant die zich een weg baant tussen de stenen in de crevicegarden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16566
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #66 Gepost op: Gisteren om 21:51:04 »
Een ouwe getrouwe in de rotstuin is deze Saponaria x olivana. Schitterende plant die het nog altijd goed doet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16566
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #67 Gepost op: Gisteren om 22:04:49 »
Saponaria ocymoides staat al weken lang te bloeien met massa's roze bloemen. Waardevolle langbloeier in de rotstuin maar vraagt wel wat ruimte.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #68 Gepost op: Vandaag om 09:42:23 »
Een ouwe getrouwe in de rotstuin is deze Saponaria x olivana. Schitterende plant die het nog altijd goed doet.

Blijft een topper Frankie ! Ik heb een heel oude plant opnieuw moet stekken en verversen omdat na heel veel jaren de bloei er toch uit was … :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16846
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #69 Gepost op: Vandaag om 15:26:02 »
Penstemon 'Six Hills' is de beste Penstemon voor de rotstuin. Bloeit zeer rijk met grote bloemen in een dieproze kleur. Een aanwinst, met dank aan de gulle schenker.

Blij dat hij het zo goed doet e.  Bovenin de rotstuin beheerste hij de omgeving toen ik hem laatst bij jjou zag.  De moederplant doet het ook nog steeds prima al staat hij hier op grondniveau.
Die moet je eens vermeerderen !  😋

Ik heb hem al eens vermeerderd Luc (enkele uitlopers die zich geworteld hadden had ik opgepot) maar die bleven een paar jaar in de verkoop steken...  Ik zal het toch maar nog eens proberen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16846
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #70 Gepost op: Vandaag om 15:50:20 »
Als je'r een weekje bent dan gebeurt er uiteraard veel in de tuin, mijn betere wederhelft had het goede idee  enkele kiekjes te schieten, hierbij :

Paeonia peregrina - stond in knop voor mijn vertrek en was uitgebloeid  week later...

Oxalis 'Purple Heart' doet het hier uitstekend in de tuin
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16846
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #71 Gepost op: Vandaag om 15:56:32 »
Linum capitatum vonden we massaal in alle Tsjechische tuinen, hij zaait dus heel makkelijk uit.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16846
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #72 Gepost op: Vandaag om 16:05:23 »
Saponaria ocymoides staat al weken lang te bloeien met massa's roze bloemen. Waardevolle langbloeier in de rotstuin maar vraagt wel wat ruimte.

Een onderschatte plant Frankie, gemakkelijk en rijk bloeiend, elk jaar weer.  Als je wat plaats hebt is hij niet te versmaden.  Blij dat hij het ook bij jou uitstekend doet en nog een troef : de slakken lusten hem niet!  -2(

Dat laatste is ook het geval met het kleine struikje Hypericum aegypticum dat rijk bloeit ondanks het rotweer.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4912
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #73 Gepost op: Vandaag om 18:34:32 »
Penstemon 'Six Hills' is de beste Penstemon voor de rotstuin. Bloeit zeer rijk met grote bloemen in een dieproze kleur. Een aanwinst, met dank aan de gulle schenker.

Blij dat hij het zo goed doet e.  Bovenin de rotstuin beheerste hij de omgeving toen ik hem laatst bij jjou zag.  De moederplant doet het ook nog steeds prima al staat hij hier op grondniveau.
Die moet je eens vermeerderen !  😋

Ik heb hem al eens vermeerderd Luc (enkele uitlopers die zich geworteld hadden had ik opgepot) maar die bleven een paar jaar in de verkoop steken...  Ik zal het toch maar nog eens proberen.
Is mij niet eerder opgevallen..... dju toch
Torhout, West-Vlaanderen