Auteur Topic: Galanthus 2010/2011  (gelezen 64513 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #30 Gepost op: 3 november 2010, 21:04:42 »
Frankie,

is jouw Colossus alijd zo vroeg?
en over de reginae-olgae`s,de soort heeft vele klonen en de mijne is dus niet zo`n vroege maar wel een rijke bloeier.ik wil dus ook nog de Cambridge,die is veel eerder.
mijn Barnes gaat nu ook erg hard,nog `n dag of wat voor de bloei.en daarna de bloei van Autumn Beauty maar die is pas net boven de grond.

G. Colossus bloeit bij mij in een zachte herfst en zachte voorwinter nog voor half december. Maar mocht het plots erg beginnen verkoelen zal de ontwikkeling helemaal stil vallen.
Mijn reginae-olgae is de botanische specie. Van die cultivars heb ik er nog gene.Wat zijn de verschillen trouwens? Buiten de verschillende tijdstippen zijn er nog wel andere determiniatiekenmerken, zeker?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #31 Gepost op: 3 november 2010, 21:06:18 »
De bloemen van Galanthus hiemalis hadden genoeg aan een streepje zon om zich te openen.

Heel mooi Frankie. Hiemalis zou willen zeggen : "in de winter voorkomend ". En kijk hij is er al in de herfst.

Ik heb nog gelezen en gehoord dat hiemalis ook vroeg in de winter kan bloeien. Bij mij toont hij altijd z'n bloemen in november, ik kan er maar blij mee zijn. :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Galanthus 2010/2011
« Reactie #32 Gepost op: 3 november 2010, 21:32:15 »
Ik heb nog gelezen en gehoord dat hiemalis ook vroeg in de winter kan bloeien. Bij mij toont hij altijd z'n bloemen in november, ik kan er maar blij mee zijn. :D
Heeft hij toch op de juiste kalender gekeken ::), volgens de boeken komt hij in november en gaat door tot begin winter.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Galanthus 2010/2011
« Reactie #33 Gepost op: 3 november 2010, 21:42:44 »
Frankie,

is jouw Colossus alijd zo vroeg?
en over de reginae-olgae`s,de soort heeft vele klonen en de mijne is dus niet zo`n vroege maar wel een rijke bloeier.ik wil dus ook nog de Cambridge,die is veel eerder.
mijn Barnes gaat nu ook erg hard,nog `n dag of wat voor de bloei.en daarna de bloei van Autumn Beauty maar die is pas net boven de grond.

G. Colossus bloeit bij mij in een zachte herfst en zachte voorwinter nog voor half december. Maar mocht het plots erg beginnen verkoelen zal de ontwikkeling helemaal stil vallen.
Mijn reginae-olgae is de botanische specie. Van die cultivars heb ik er nog gene.Wat zijn de verschillen trouwens? Buiten de verschillende tijdstippen zijn er nog wel andere determiniatiekenmerken, zeker?

Ik heb net mijn foto's van vorige winter gecheckt Frankie en ik heb Colossus in bloei gefotografeerd op 20/02/2010... dus nog bijna 4 maand te gaan ?? ???  al was de vorige winter natuurlijk wel bijzonder koud !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #34 Gepost op: 3 november 2010, 21:55:32 »
Zo is dat, Luc, mijn exemplaar is verleden jaar beginnen bloeien iets na nieuwjaar maar heeft er dan wel zeer lang meer doorgegaan wat natuurlijk te wijten is aan die lange koude periode.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Galanthus 2010/2011
« Reactie #35 Gepost op: 7 november 2010, 16:16:48 »
ik wacht nog maar even met het aanschaffen van Colossus maar ik hou hem in de gaten.
mijn Barnes bloeit nu ook en de Autumn Beauty is grrrr opgegeten door de slakken,net als 2 van de 5 reginae-olgae`s in de voortuin. :'(
van reginae-olgae vernalis zijn de eerst bladpunten ook boven.ik kan nog niet zien of er dit jaar ook knoppen in zitten,vorig jaar helaas niet.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Galanthus 2010/2011
« Reactie #36 Gepost op: 7 november 2010, 19:07:05 »
Hier zal de volgende denkelijk elwesii 'Peter Gatehouse' zijn Frankie.De scheutjes komen net boven...

Deze stond vandaag dus te bloeien. Omdat er andere prioriteiten waren heb ik spijtig genoeg  geen foto kunnen nemen....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Galanthus 2010/2011
« Reactie #37 Gepost op: 1 december 2010, 09:33:49 »
Voor de Galanthus liefhebbers : hier vindt u alles ivm een nieuw boek dat is uitgebracht over uw geliefde witte bjoeties !!  ;D
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=191.msg5370
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Galanthus 2010/2011
« Reactie #38 Gepost op: 10 december 2010, 13:07:16 »
Na al dat geweld  ::) hier van die herfstbloeiende "G", keek ik met smacht iedere dag :-X naar de naamkaartjes van mijn G. elwesii.
Ik had de moed al bijna opgegeven tot ik gisteren, eindelijk, de eerste sprietjes boven de grond zag komen. Ik moet er eerlijkheids halve wel bij vertellen dat ze dit najaar (sept.) pas zijn geplant. Dus het is ze vergeven, hopelijk komen ze volgend jaar iets eerder.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Galanthus 2010/2011
« Reactie #39 Gepost op: 11 december 2010, 08:01:55 »
Hallo
Hier in de tuin staan al diverse elwesii met de neuzen ver boven. 'Fieldgate Prelude' van Colin Mason staat al met 7-8 cm bladscheuten met knoppen ertussen, maar ook 'Three Leaves', 'Earliest of all', elw var hiemails,'Mrs Mc Namara',  'Haydn'...staan al ver. Van de G plicatus is 'Colossus' al ver ontwikkeld. Deze bloeit normaal gezien bijna altijd begin januari, in een zachte winter zelfs met Kerstmis. Mijn tuin ligt wel erg beschut.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Galanthus 2010/2011
« Reactie #40 Gepost op: 11 december 2010, 12:51:40 »
Bij mij staan ook veel elwesii boven!
Ook de vroegstbloeiende dubblee voor mij (faringdon double) staat bijna in bloei!

Sinds eerst dit jaar heb ik niets meer over van mijn pol reginae-olgae 'cambridge'. Heel vreemd want dit was een goede groeier voor mij...!
Heeft er nog iemand meer dan 'normale' uitval binnenin de reginae)olgae groep?

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Galanthus 2010/2011
« Reactie #41 Gepost op: 11 december 2010, 19:09:31 »
Reg-olg 'Cambridge'
Ik heb alleszins al weet van minstens vier liefhebbers die hun 'Cambridge' recent kwijtspeelden. Is de reden de te natte voorbije zomermaanden? Deze reg-olgs zijn immers allen mediterrane planten, vaak goed gedraineerd, zomerdroog, soms bakkend in de zon. Mijn bodem is zwaar (leem maar zeer humeus door 40 jaar moestuinieren) maar elk mandje is met een doorlatend substraat gevuld...Toch vermoed ik dat het vochthoudend karakter bepalend is voor de uitval. Het is hier (dit geval) alleszins niet te wijten aan narcisvlieg+
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Galanthus 2010/2011
« Reactie #42 Gepost op: 11 december 2010, 20:38:38 »
Reg-olg 'Cambridge'
Ik heb alleszins al weet van minstens vier liefhebbers die hun 'Cambridge' recent kwijtspeelden. Is de reden de te natte voorbije zomermaanden? Deze reg-olgs zijn immers allen mediterrane planten, vaak goed gedraineerd, zomerdroog, soms bakkend in de zon. Mijn bodem is zwaar (leem maar zeer humeus door 40 jaar moestuinieren) maar elk mandje is met een doorlatend substraat gevuld...Toch vermoed ik dat het vochthoudend karakter bepalend is voor de uitval. Het is hier (dit geval) alleszins niet te wijten aan narcisvlieg+

Van harte welkom op ons forum Valentin !
 Ik vermoed ook dat ze niet houden van het vele (hemel)water dat we ook nog recentelijk hebben gekregen. Bij mij doet reginae-olgae het best op een zondoorstoofde plek in de tuin  waar de grond heel snel uitdrooogt.Nu de cv 'Cambridge' had ik nog niet in de collectie.
Heeft er iemand een foto van ? Wat zijn de kenmerken of speciale eigenschappen? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Galanthus 2010/2011
« Reactie #43 Gepost op: 11 december 2010, 22:16:39 »
de gewone reginae-olgae`s doen het prima bij mij.Cambridge staat nog op de wenslijst en 'Tilebarn Jamie'is een stuk lastiger in mijn tuin.hoop dat hij overleeft.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Galanthus 2010/2011
« Reactie #44 Gepost op: 11 december 2010, 22:33:59 »
Misschien zouden een aantal mensen die hun Reg-olg 'Cambridge' dit jaar verspeelden eens kunnen kijken naar de toestand van het (restant?) van de bollen. Als ze allemaal (gewoon) verrot zijn zonder spoor van de larven van de narcisvlieg of welk ander knager dan ook, zou dit misschien kunnen bijdragen tot het ontrafelen van de uitval.