Auteur Topic: Saxifraga 2017  (gelezen 69283 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #615 Gepost op: 20 maart 2017, 22:56:58 »
Deze S. stribrnyi in een tufsteen is ook al een behoorlijke joekel.
Die groeit daar inderdaad goed, ik heb de mijne gestekt, ga een paar stekjes in mijn crevice planten. Zal daar veel beter groeien dan in de pot waar de moederplant staat. ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #616 Gepost op: 20 maart 2017, 23:00:13 »
Dit is Crevice Garden Number 4, daar staan onder meer heel veel Allendales. Je ziet al een paar Saxen staan van ver, maar velen moeten nog flink groeien. Hier staan een slordige 110 verschillende Saxjes. Er is nog plaats voor meer.  ;D

Prachtige saxentuin, Leio!  ((12 ((3
Merci, bij sommige Saxen moet je wel veel geduld hebben, andere groeien als kool.
Is maar best ook dat de meeste traag groeien, anders zou alles vlug vol staan.
Mocht ik daar bijvoorbeeld Aubrieta zetten, het zou een schoon schouwspel zijn, maar alles zou op korte tijd door Aubrieta ingenomen zijn ....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #617 Gepost op: 20 maart 2017, 23:03:11 »
Deze had ik onder de naam 'Jan Bürghel', maar is het niet. Hij lijkt wat op 'Marco Polo', maar is veel forser in groei.
Ik zal morgen eens mijn 'Jan Bürgel' onder de loep nemen. Dat kan niet anders dan de juiste zijn, want die heb ik van Karel Lang zelf en het is ook zijn creatie.
In ieder geval, op het eerste gezicht lijkt die wel op Jan B.
Er is ook een 'Bürgel' ...niet te verwarren met Jan B.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #618 Gepost op: 20 maart 2017, 23:28:11 »
Ik vind Coolock Gem en Allendale Celt zo een beetje de mooiste zuiver witte Frankie - Hopelijk vindt Jan dit geen vloeken in de (Cumulus)kerk... Cumulus is niet helemaal zuiver wit - een beetje licht roze is nooit ver weg !  Ik wuif alvast de witte vlag naar de Jan !  ))(10

Je hebt hier een medestander Luc -2(

 _08  Voorzichtig, Gerrit !  Niet iedereen is het daar mee eens vrees is.... straks moeten we beiden onderduiken.  :o --11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #619 Gepost op: 21 maart 2017, 08:27:59 »
[
Pfffffffff, NIKS kan dit overtreffen !!!   :P -2( ((3 --11 ((12 -6)

Zonder geintjes, dit is wel een prachtexemplaar zo tussen de rotsen geprangd Jan !  En  ))4  voorlopig is hij inderdaad zuiver wit.  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #620 Gepost op: 21 maart 2017, 09:56:22 »
Ja, duik maar onder zoveel je wil, de CUMULUS-sekte zal jullie wel weten te vinden. --11

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #621 Gepost op: 21 maart 2017, 09:57:32 »
 -2( -6)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #622 Gepost op: 21 maart 2017, 10:04:02 »
Ik wou eens een goede foto van x anglica 'Myra' posten, maar de regen was me voor. Vandaar deze keer verregende bloemen.

Nog maar eens mijn mysterieuze x anglica (wel afgedekt), er zit een kaartje bij : x irvingii MOP' Is inderdaad een inside joke, ha ha. Was beetje mis.
Enfin, deze x anglica ga ik alleszins vermeerderen !

De derde is een 'Winifred' met kleinere bloemen dan mijn andere Winifreddiekes. Het is nochtans dezelfde, maar mijn andere hebben misschien meer kolensintels in hun pot, ha ha.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 10:25:59 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #623 Gepost op: 21 maart 2017, 13:23:23 »
De derde is een 'Winifred' met kleinere bloemen dan mijn andere Winifreddiekes. Het is nochtans dezelfde, maar mijn andere hebben misschien meer kolensintels in hun pot, ha ha.


Jan, wat is eigenlijk je bedoeling van die kolensintels in de potten van saxen? Extra drainage? Geven die nog nuttige stoffen af? Welke samenstelling hebben die kolensintels ? Meng je ze onder de potgrond of op de bodem? Welke hoeveelheid per potje? Heb je al vergelijkende testen gedaan met of zonder?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #624 Gepost op: 21 maart 2017, 18:51:07 »
Ja, duik maar onder zoveel je wil, de CUMULUS-sekte zal jullie wel weten te vinden. --11

 -4(

 -2(

Ik heb ook nog een geeltje met een kort steeltje : Saxifraga 'Vlatava'

en Saxifraga stribrnyi vindt het ook plezierig in de gewone grond van de rotstuin.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #625 Gepost op: 21 maart 2017, 20:37:11 »
Saxifraga federici-augusti ssp. federici-augusti
Saxifraga federici-augusti ssp. Grisebachii
Saxifraga stribrnyi

Prachtige planten, Gerrit. Wat is de herkomst van die eerste twee? Die worden namelijk bijna nooit aangeboden, en al zeker niet correct op naam.

ssp. grisebachii zelf gezaaid in 2009 N.R.V. zaden. De plant op de foto is dan weer een zaailing van de originele planten.
ssp. federicii-augusti ook zelf gezaaid 2013 Dit is de eerste bloei.
Correcte naam? Wat is het verschil tussen de twee ssp.?  grisebachii zou wat groter (forser) zijn. Zolang ik geen verdere informatie heb ga ik ervan uit dat de namen juist zijn.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #626 Gepost op: 21 maart 2017, 22:38:08 »
Ja, duik maar onder zoveel je wil, de CUMULUS-sekte zal jullie wel weten te vinden. --11

 -4(

 -2(

Ik heb ook nog een geeltje met een kort steeltje : Saxifraga 'Vlatava'

en Saxifraga stribrnyi vindt het ook plezierig in de gewone grond van de rotstuin.

Geen nood, Luc, de CUMULUS sekte is van een heel vriendelijke aard. Het enige wat verlangd wordt, is dat je tenminste 5 CUMULUSSEN in je persoonlijke rotstuin zet. Ook alle dagen het CUMULUS gebed opzeggen. Elke dag lieve woordjes tegen je CUMULUSSEN zeggen. Ze beschermen tegen de zomerzon. Er geen experimenten mee uitvoeren. Als je CUMULUSSEN zaadjes geven, ze zeker zaaien. Er aan denken dat CUMULUSSEN altijd op de eerste plaats komen.
Als je dat allemaal flink uitvoert, dan duurt het echt niet lang tot wanneer je CUMULUS verslaafd bent, gaat bijna automatisch .... --11 ((3 -2( -2( -2( -2(

Die 'Vltava' is wel mooi, denk dat dat de juiste schrijfwijze is, het is er zelfs ene die ik nog niet heb.  --6 :o ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #627 Gepost op: 21 maart 2017, 22:57:08 »
 -2((  Jan, ik heb maar één Cumulus....  :o  even goede vrienden hoop ik  _08  ;)

Vlatava is dacht ik toch, de juiste naam Jan, je brengt mij in opperste Saxenverwarring - zie ook hier http://www.saxifraga.org/plants/saxbase/taxon.asp?Taxon=2548

Ik heb hem al veeeeeeeeeeele jaren - de plant op de foto staat in een tufsteen en is een stek van de originele plant die een zware aanval van mos moest incasseren.... als je die nog niet hebt kan ik proberen daar iets aan te doen !  8)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #628 Gepost op: 21 maart 2017, 23:02:47 »
De derde is een 'Winifred' met kleinere bloemen dan mijn andere Winifreddiekes. Het is nochtans dezelfde, maar mijn andere hebben misschien meer kolensintels in hun pot, ha ha.


Jan, wat is eigenlijk je bedoeling van die kolensintels in de potten van saxen? Extra drainage? Geven die nog nuttige stoffen af? Welke samenstelling hebben die kolensintels ? Meng je ze onder de potgrond of op de bodem? Welke hoeveelheid per potje? Heb je al vergelijkende testen gedaan met of zonder?
Ik heb heel lang in een firma gewerkt die import en export van steenkool deed. Steenkool is van plantaardige oorsprong, dus zou dat ook goed moeten zijn voor planten, zou je denken. Natuurlijk, aardolie is dat ook, maar niet zo goed voor planten ....ha ha.
Enfin, je kent wel hoogovencokes, dat gebruikt wordt om ijzererts te smelten om ijzer en staal te maken. Wel het 'afval' daarvan dat zijn hoogovenslakken. Die slakken werden vroeger soms gebruikt door boeren om hun land te bemesten. In die slakken zit trouwens fosfor, calcium en ijzer, elementen die planten wel kunnen gebruiken.
Nu cokes worden gemaakt met vetkolen. Vetkolen zijn antracieten met veel vlucht, bevatten dus relatief veel gas.
Ik gebruik slakken of sintels van magere antraciet (met weinig vlucht), door de hoge temperatuur smelten de niet-brandbare bestanddelen van de steenkool en vormen een soms harde slak of zender. Het kunnen gewoon stenen zijn, er zit alleszins nog koolstof in en net als bij hoogovenslakken ook calcium, fosfor, ijzer en nog veel andere elementen. Dus ben ik een jaar of drie geleden voorzichtig begonnen met die slakken te gebruiken in mijn mengsel voor Saxifraga's en ook Primula's.
Je mag wel niet te veel gebruiken want je verhoogt er gevoelig de ph mee. De eerste resultaten waren goed, ik gebruikte het eerst in mijn kleine potjes voor stekjes die veel moeten groeien, later in stenen potten voor mijn moederplanten en later in mijn crevices.
Ik gebruik het dus als een soort, speciale meststof.
Mijn mengsel : gewoon echt grof zand, een echte 3-8 mm, een heel klein beetje klei (onze tuingrond), wat slakken (geen levende ha ha, soms doe ik er wel geplette echte slakken bij, ha ha), de laatste tijd doe ik er ook een klein beetje echte turf (geen potgrond) bij, omdat mijn mengsel anders te zwaar wordt. Daarbij natuurlijk bergsplit 2-8mm en gele Jura kalksteen.
Ach ja, ik vergat de geëxpandeerde kleikorrels nog.  --11
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 23:17:29 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #629 Gepost op: 21 maart 2017, 23:10:29 »
-2((  Jan, ik heb maar één Cumulus....  :o  even goede vrienden hoop ik  _08  ;)

Vlatava is dacht ik toch, de juiste naam Jan, je brengt mij in opperste Saxenverwarring - zie ook hier http://www.saxifraga.org/plants/saxbase/taxon.asp?Taxon=2548

Ik heb hem al veeeeeeeeeeele jaren - de plant op de foto staat in een tufsteen en is een stek van de originele plant die een zware aanval van mos moest incasseren.... als je die nog niet hebt kan ik proberen daar iets aan te doen !  8)
Ik heb gekeken in mijn boekje 'Porophyllum Cultivars Complete Checklist' van Adrian Young en ook op de site van de Saxifrage society en daar staat wel degelijk mijn schrijfwijze. Enfin, het is er ene van Holenka en die Tsjechen schrijven toch altijd rare dingen, vandaar dat sommige mensen 'Your Song' gebruiken in plaats van het juiste 'Tvoje Pisen' (heb daar lang op geoefend, ha ha) --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen