Auteur Topic: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners  (gelezen 148276 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #375 Gepost op: 13 februari 2016, 16:53:48 »
Pleionius weet wel een mooi plekje te vinden !  Een kenner !  ;)

Zijn hoogdagen komen er aan !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #376 Gepost op: 14 februari 2016, 12:46:01 »
De vier vrolijke vrienden maken het nog altijd te bont volgens sommigen.

Pleionius denkt er het zijne van en trekt zich dan ook meestal terug onder het tablet tussen de Pleiones.
Die Pleionius van jou heeft zo te zien ook een paar Sjoeffies (biere dÁchouffe) op en is er maar bij gaan liggen...........?

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #377 Gepost op: 14 februari 2016, 22:15:44 »
Pleionius is de nuchterheid zelve.
Al liggend geniet hij nog meer van de Pleionebloemen.

Zo lag hij deze namiddag naar Pleione humilis te kijken.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #378 Gepost op: 14 februari 2016, 22:17:08 »
En terwijl Pleionius aan het genieten was, schrok Aroidius zich een puntmuts toen hij zag dat Arisaema nepenthoides in bloei stond.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #379 Gepost op: 21 februari 2016, 15:28:01 »
Gisteren tijdens mijn inspectieronde door de tuin zag ik dat er bij de vleesetende planten nog niet veel gebeurd is dit jaar.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #380 Gepost op: 21 februari 2016, 15:29:00 »
Eerst even Carnivourius op zoeken om te vragen hoe het komt dat er nog niets gebeurd is.
Hij had zich goed verstopt tussen de planten want het duurde een tijdje voor ik hem gevonden had.
Even gevraagd hoe het komt dat er nog niets gedaan is aan de vleesetende planten.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #381 Gepost op: 21 februari 2016, 15:32:16 »
Hij is blijkbaar niet tevreden over de organisatie in Hortus Salmagundi.
Toen ik vroeg wat er zoal fout is met de organisatie zei hij op een nogal botte, onbeleefde toon dat hij het allemaal alleen moet doen, zonder hulp van de andere helpertjes.
Veel kon ik daar niet opzeggen, buiten het feit dat hij altijd alleen voor de vleesetende planten moet zorgen. En dat de andere kabouters zo wie zo al niet staan te springen om te helpen met de vleesetende planten.

Ja, zie hij, maar dan komen ze nog helpen om de afgesneden bekers weg te doen, en dat doen zelfs nu niet.
Ik had al een vermoeden waar het kabouterschoentje knelde, voor alle zekerheid toch even gaan vragen bij de andere kabouters.
En wat ik vermoedde klopte ook.
Voor zijn grapje van vorig jaar, http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1784.15 ,waren ze dus nog altijd op zoek om hem ook eens een poets te bakken.

Alleen heeft hun poets nu iets meer gevolgen voor Carnivourius dan zijn grap vorig jaar voor de andere kabouters.
Hopelijk leert hij hieruit zijn lesje en zal hij in het vervolg wat beter nadenken voor hij nog eens iets uithaalt en zal hij wat vriendelijker zijn tegen de andere kabouters.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2016, 15:59:09 door Johan Keulemans »
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #382 Gepost op: 21 februari 2016, 15:33:45 »
In de namiddag maar even gaan kijken of Carnivourius nu al iets gedaan had.
Maar geen Carnivourius te zien. Dan maar op zoek naar Carnivourius voor een woordje uitleg.
Hij had zich goed verstopt want het duurde een tijdje voor hij gevonden was.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #383 Gepost op: 21 februari 2016, 15:35:07 »
Even gevraagd waar hij mee bezig was.

Blijkbaar was hij voorbereidingen aan het doen om de vleesetende planten te gaan verpotten.
En daar gebruikt hij dus het zwaardere materiaal voor.
Hij had de betonmolen zien staan en dacht bij zichzelf ‘Aangezien er vandaag niemand mee aan het werken is en als niemand mij komt helpen dan ga ik daar gebruik van maken. Kan ik twee zaken ter gelijke tijd doen (snoeien en turf mengen), wat denken die ander kabouters wel.’
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #384 Gepost op: 21 februari 2016, 15:36:13 »
En terwijl de betonmolen de blonde turf en het regenwater mengde, ging hij met de snoeischaar aan het werk.
Tussendoor ging hij even kijken of de turf al goed gemengd was, zodat hij om te beginnen al 500 liter blonde turf gemengd heeft om de komende dagen aan het verpotten te kunnen beginnen.
Het snoeien vlotte ook goed, zodat al meer dan de helft gedaan is.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2016, 15:57:50 door Johan Keulemans »
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #385 Gepost op: 21 februari 2016, 22:02:43 »
Een heel werkje om die allemaal te snoeien ! Moeten die ook elk jaar allemaal verpot worden ? Of om de hoeveel tijd is dat noodzakelijk?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #386 Gepost op: 22 februari 2016, 08:40:06 »
Een heel werkje om die allemaal te snoeien ! Moeten die ook elk jaar allemaal verpot worden ? Of om de hoeveel tijd is dat noodzakelijk?

Je hebt gelijk, Lily-Anne !  Johan mag zich gelukkig prijzen dat hij die vele kabouterhandjes heeft om te helpen !  --3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #387 Gepost op: 27 februari 2016, 21:27:47 »
Als Carnivourius goed doorwerkt lukt het meestal wel om ze allemaal te snoeien op één dag.
Nadien moet hij dan nog wel in de veenmoerassen gaan snoeien.

Het verpotten doe ik als ik zie dat de planten te groot worden voor de pot waarin ze staan, en ook als ik zie dat de turf 'op' is.
Zie je aan de kleur en textuur van de turf.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #388 Gepost op: 28 februari 2016, 17:08:58 »
Ondanks het zonnetje toch maar fris vandaag met die noordoosten wind.

De meeste kabouters zaten dan ook lekker in hun kabouterwoning van hun zondag, en wie weet wat nog,  te genieten. Enkele konden het toch niet laten en maakten toch een wandelingetje door de tuin om hun planten te bekijken.  Al zochten ze wel de meest warme en windvrije plekjes op. In het overdekte rotstuintje trof ik Fernius en Succulentus aan die één en ander aan het bespreken waren.

Fernius vindt dat het hoogdringend is om een Delosperma in te tomen aangezien hij over een Cheilanthes aan het groeien is. Voorzichtig bracht Fernius dit aan bij Succulentus. Tot zijn verbazing beloofde Succulentus om dit binnenkort te doen als de weersomstandigheden en temperaturen beter zijn.  Fernius kon zijn oren niet geloven dat de prikkelbare Succulentus er direct mee instemde. Fernius weet natuurlijk niet dat Succulentus nog enkele stekken moet nemen voor in een nog te bouwen stukje rotstuin in Hortus Salmagundi.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Hortus Salmagundi, een tuin die nooit zal af zijn en zijn eigenwijze bewoners
« Reactie #389 Gepost op: 28 februari 2016, 17:09:45 »
En terwijl ik daar dan toch was en mijn fototoestel bij had vroegen ze of ik enkele foto’s kon maken terwijl ze bij hun planten staan.
Uit hoffelijk liet Fernius Succulentus voor gaan om op de foto te gaan.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)