Auteur Topic: Tulipa 2022  (gelezen 10473 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulipa 2022
« Reactie #45 Gepost op: 6 maart 2022, 15:51:34 »
Ik kan wel zien dat de lente in Vlaanderen toch net iets eerder komt dan hier in Amsterdam want de tulpen zijn hier nog niet zo ver als bij jullie  ))8
Met dank voor de prachtige foto's dat geeft al heel wat 'voorpret'....

Je hebt het nog tegoed dan Steven ....Ja wij wonen in het Zuiden he  -2( -2(
Dit tulpje staat al een aantal jaren gewoon in de rotstuin...maar heeft het precies toch niet makkelijk ...

 -2( Je laat het kleine ding ook niet bepaald door een zachte ondergrond zijn weg zoeken zo te zien... het is een rotstulp!  -2(

Dan heeft deze Tulipa cretica het toch gemakkelijker in zijn pot bij mij en dat bevalt hem opperbest heb ik de indruk. Al staat hij nog niet volledig in bloei is hij toch al een fotootje waard.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Tulipa 2022
« Reactie #46 Gepost op: 6 maart 2022, 19:40:49 »
In de rotstuin : Tulipa orthopoda ...

Knappe soort, Kris. Staat hij al lang in de tuin?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Tulipa 2022
« Reactie #47 Gepost op: 6 maart 2022, 19:41:55 »
Ik kan wel zien dat de lente in Vlaanderen toch net iets eerder komt dan hier in Amsterdam want de tulpen zijn hier nog niet zo ver als bij jullie  ))8
Met dank voor de prachtige foto's dat geeft al heel wat 'voorpret'....

Je hebt het nog tegoed dan Steven ....Ja wij wonen in het Zuiden he  -2( -2(
Dit tulpje staat al een aantal jaren gewoon in de rotstuin...maar heeft het precies toch niet makkelijk ...

-2( Je laat het kleine ding ook niet bepaald door een zachte ondergrond zijn weg zoeken zo te zien... het is een rotstulp!  -2(

Dan heeft deze Tulipa cretica het toch gemakkelijker in zijn pot bij mij en dat bevalt hem opperbest heb ik de indruk. Al staat hij nog niet volledig in bloei is hij toch al een fotootje waard.

Ook de moeite, Luc. Zie ik goed dat dit een volledig witte vorm is?
« Laatst bewerkt op: 7 maart 2022, 18:00:49 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Tulipa 2022
« Reactie #48 Gepost op: 7 maart 2022, 12:30:15 »

In de rotstuin : Tulipa orthopoda ...

Knappe soort, Kris. Staat hij al lang in de tuin?


Nog maar tweede jaar Frankie …
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulipa 2022
« Reactie #49 Gepost op: 7 maart 2022, 18:02:07 »
Ik kan wel zien dat de lente in Vlaanderen toch net iets eerder komt dan hier in Amsterdam want de tulpen zijn hier nog niet zo ver als bij jullie  ))8
Met dank voor de prachtige foto's dat geeft al heel wat 'voorpret'....

Je hebt het nog tegoed dan Steven ....Ja wij wonen in het Zuiden he  -2( -2(
Dit tulpje staat al een aantal jaren gewoon in de rotstuin...maar heeft het precies toch niet makkelijk ...

-2( Je laat het kleine ding ook niet bepaald door een zachte ondergrond zijn weg zoeken zo te zien... het is een rotstulp!  -2(

Dan heeft deze Tulipa cretica het toch gemakkelijker in zijn pot bij mij en dat bevalt hem opperbest heb ik de indruk. Al staat hij nog niet volledig in bloei is hij toch al een fotootje waard.

Ook de moeite, Luc. Zie ik goed dat dit een volledig witte vorm is?

Niet volledig wit, Frankie,  hij is wel heel licht roze, wordt iets donkerder als de bloem ouder wordt.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Tulipa 2022
« Reactie #50 Gepost op: 8 maart 2022, 11:37:14 »
Dan heeft deze Tulipa cretica het toch gemakkelijker in zijn pot bij mij en dat bevalt hem opperbest heb ik de indruk. Al staat hij nog niet volledig in bloei is hij toch al een fotootje waard.
Ik vermoed dat T. cretica wat variabel is over het verspreidingsgebied.
Dit exemplaar lijkt één van de hogere te zijn.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Tulipa 2022
« Reactie #51 Gepost op: 8 maart 2022, 11:38:00 »
Ook uit Kreta is deze Tulipa saxatiles
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Tulipa 2022
« Reactie #52 Gepost op: 8 maart 2022, 11:40:22 »
Nog enkele andere in bloei.
Tulipa greigii - de zelfde groep gefotografeerd uit twee standplaatsen
Tulipa brachystemon uit Kazakhstan
Tulipa lemmersii uit Kazakhstan
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Tulipa 2022
« Reactie #53 Gepost op: 8 maart 2022, 11:42:07 »
Tulipa tschimganica
Tulipa koktebelica uit het geteisterde Ukraine
Torhout, West-Vlaanderen

Sjaak de Groot

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 157
Re: Tulipa 2022
« Reactie #54 Gepost op: 8 maart 2022, 17:04:24 »
Luc je saxatilis is geen saxatilis, T. saxatilis is een tulp met glimmend blad, is 3n en heeft een stuk meer DNA als jouw tulp. bovendien komt saxatilis uit de bergen. JJA 971.208 komt van de rotsen aan uiterste west en zuidkust van Creta op zeeniveau waar het nooit vriest, en is 2n en heeft meer blauwgroen blad. De DNA hoeveelheid is tussen saxatilis/bakeri en cretica.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4881
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Tulipa 2022
« Reactie #55 Gepost op: 8 maart 2022, 20:47:18 »
Luc je saxatilis is geen saxatilis, T. saxatilis is een tulp met glimmend blad, is 3n en heeft een stuk meer DNA als jouw tulp. bovendien komt saxatilis uit de bergen. JJA 971.208 komt van de rotsen aan uiterste west en zuidkust van Creta op zeeniveau waar het nooit vriest, en is 2n en heeft meer blauwgroen blad. De DNA hoeveelheid is tussen saxatilis/bakeri en cretica.
Moet ik mijn plant dan zien als een tussenvorm ?  Is die dan benoemd geworden ?
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Tulipa 2022
« Reactie #56 Gepost op: 8 maart 2022, 22:44:47 »
Ik kan wel zien dat de lente in Vlaanderen toch net iets eerder komt dan hier in Amsterdam want de tulpen zijn hier nog niet zo ver als bij jullie  ))8
Met dank voor de prachtige foto's dat geeft al heel wat 'voorpret'....

Je hebt het nog tegoed dan Steven ....Ja wij wonen in het Zuiden he  -2( -2(
Dit tulpje staat al een aantal jaren gewoon in de rotstuin...maar heeft het precies toch niet makkelijk ...

-2( Je laat het kleine ding ook niet bepaald door een zachte ondergrond zijn weg zoeken zo te zien... het is een rotstulp!  -2(

Dan heeft deze Tulipa cretica het toch gemakkelijker in zijn pot bij mij en dat bevalt hem opperbest heb ik de indruk. Al staat hij nog niet volledig in bloei is hij toch al een fotootje waard.

Ook de moeite, Luc. Zie ik goed dat dit een volledig witte vorm is?

Niet volledig wit, Frankie,  hij is wel heel licht roze, wordt iets donkerder als de bloem ouder wordt.

Ik las elders dat hij ook niet helemaal winterhard is, Luc? Geldt dit trouwens voor alle vormen van T. cretica? Ik heb buiten de vorm T. cretica 'Archanes' buiten staan in een bollenbed. Archanes ligt eens stukje landinwaarts en wat hoger dan de kuststreek waar het mogelijks was kouder is in de winter en vroege voorjaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulipa 2022
« Reactie #57 Gepost op: 9 maart 2022, 08:56:46 »

Hier bloeit Tulipa aff. dasystemon ex hort. - volgens mensen die het kunnen weten, NIET de echte dasystemon... toch geen verkeerd tulpje, heel compact.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2022, 09:01:49 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulipa 2022
« Reactie #58 Gepost op: 9 maart 2022, 09:13:39 »
Ik las elders dat hij ook niet helemaal winterhard is, Luc? Geldt dit trouwens voor alle vormen van T. cretica? Ik heb buiten de vorm T. cretica 'Archanes' buiten staan in een bollenbed. Archanes ligt eens stukje landinwaarts en wat hoger dan de kuststreek waar het mogelijks was kouder is in de winter en vroege voorjaar.

Ik heb mijn twijfels bij de soortechtheid van T. cretica 'Archanes' en ook bij 'Chania' die circuleren Frankie.  Dit zijn cultivars met een commerciële, goed klinkende naam die echter heel waarschijnlijk niets met een vindplaats te maken hebben.  Chania is één van de luchthavens op Kreta...die ligt aan zee en ik twijfel dat daar veel wilde tulpjes groeien... Cretica komt slechts voor vanaf 500 m volgens de literatuur)  Het zijn overigens 2 heel mooie tulpjes, daar niet van, maar die zijn wellicht 'veredeld' en, aangezien ze voor de handel bestemd zijn, winterhard 'gemaakt' ?  Dit is overigens mijn theorie, ik laat mij graag tegen spreken als iemand het beter weet.
De 3 collecties van cretica die ik heb (van drie verschillende locaties en nu nog niet helemaal in bloei) zijn in elk geval niet winterhard... ik heb dat proefondervindelijk ervaren bij een paar pogingen... ((--11    Alle 3 maken ze heel vroeg blad (van in november) en bij stevige vorst bevriest het blad to pulp.  Misschien lukt het wel in een speciaal geprepareerd bollenbed ??  ))4
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2022, 09:24:04 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulipa 2022
« Reactie #59 Gepost op: 9 maart 2022, 09:21:56 »
Dan heeft deze Tulipa cretica het toch gemakkelijker in zijn pot bij mij en dat bevalt hem opperbest heb ik de indruk. Al staat hij nog niet volledig in bloei is hij toch al een fotootje waard.
Ik vermoed dat T. cretica wat variabel is over het verspreidingsgebied.
Dit exemplaar lijkt één van de hogere te zijn.

Het is een KV collectie, Luc - ik weet wel niet uit welke regio hij komt.  Bloem inbegrepen zo'n 15 cm hoog, aanzienlijk hoger dan de LEE508 cie hier ook staat  ;)  Nog een fotootje, hij bloeit nu ongeveer op volle kracht.

Harelbeke-West-Vlaanderen