Auteur Topic: In het spoor van de Tour.  (gelezen 51395 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #150 Gepost op: 29 december 2017, 16:09:39 »
De 'Casse déserte" staat vrij vertaald voor "De verlaten breuk".  Het is een "breuk" in het gebergte waar geologen een ferme kluif aan hebben en dat ie verlaten is toont elke foto van Frankie.
 
Ik denk dat vele minder gevleugelde "niet klimmers" er zich in de Tour de France wel vaker "verlaten" hebben gevoeld in al die jaren en luid op hun moeder hebben geroepen  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #151 Gepost op: 29 december 2017, 17:09:45 »
En als er van een bepaalde plant veel staan, dan wordt het onvermijdelijk uitkijken naar de grootste, de mooiste, de beste, die met de meest bloemen, de indrukwekkendste, ...  8))

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Schitterend Frankie , knappe vondst !!! Ik wist niet dat deze campanula daar ook groeide ....
Dit is zeker een absolute topper !!!!  -6(
Toen wij er waren hadden we niet de hoogste omgeving verkend , maar hadden we ook al heel veel voldoening met wat we konden spotten iets lager tussen de sneeuwveldjes .....

Ik wist het ook niet dat die daar groeide, Danny, noch Luuk Vermeer, noch Harry Jans maken er melding van, wellicht omdat ze er iets te vroeg waren.
De drang om de hoogste piek van de Galibier te bereiken dreef me naar boven ... recht naar deze megapopulatie. Het is een cliché, maar hartje zomer moet je de mooiste alpines heel vaak op de hoogste locaties zoeken!

Is zeker een knappe , interessante vondst Frankie . 3)) Dit juweeltje komt dan toch op meerdere plaatsen voor .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #152 Gepost op: 29 december 2017, 17:31:01 »
De volgende dag lijkt het alweer snertweer te gaan worden. Ik heb geen zin om nogmaals af te wachten en 's morgens vroeg besluit ik om de bergen in te trekken.
Dit keer gaat het naar Les Hières, nabij la Grave. Een smalle bergweg leidt naar boven voorbij een aantal gehuchten. Ik rij zover mogelijk met de auto, tot voorbij het laatste gehucht, Le Plot, waar de weg reeds een smal steenslagpad is geworden langs diepe afgronden! Beetje bangelijk, dat wel.
Het doen is het lac du Geleon, op een hoogte ergens rond de 2500 m.
De omgeving in het dal voorbij het laatste gehucht is bijzonder mooi.

Wat jammer van het slechte weer , Frankie . Wij deden deze tocht drie jaar geleden . We vertrokken te voet van op de grote weg want dit smal weggetje tussen de dorpjes leek me te gevaarlijk . Het is wel een vrij zware lange tocht maar er is zoveel moois te zien hé ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #153 Gepost op: 29 december 2017, 17:33:38 »
Dit moet de aantrekkelijkste Aster alpinus zijn, die ik ooit zag. Groeiend in een steen, supercompact!  6))
Deze plant doet me denken aan een exemplaar die ik enkele jaren had in een tufsteen.

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Heel fraaie reeks Frankie , en wat een prachtige foto van deze compacte Aster !  -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #154 Gepost op: 29 december 2017, 17:40:16 »
Uiteindelijk bereik ik na een ferme klim, het meer. Hier hoop ik Eritrichium nanum en Gentiana alpina te vinden.
Maar ik heb tegenslag. Veel tijd heb ik niet meer. De hemel trekt nu helemaal dicht en het begint al wat te druppelen.

Eritrichium nanum stond net wat lager langs één van de smalle padjes die naar het meer liepen . Ik heb lang moeten zoeken om dit juweeltje te vinden ! Jammer toch dat het slechte weer deze prachtige tocht heeft verpest .....
Schitterend die G. alpina ! 6))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #155 Gepost op: 29 december 2017, 17:45:54 »
Maar het zijn mijn laatste foto's hier. Het begint te stortregenen en ik moet geruime tijd schuilen in de hut.
Na een hele tijd besluit ik om terug af te dalen, wanneer het wat minder hard regent. Foute beslissing! Amper vertrokken, of het begint alweer te regenen dat het een lieve lust is. Na een helse afdaling, half onderkoeld bereik ik drijfnat terug mijn auto.
Eritrichium nanum ... 't zal voor een andere keer zijn.

Wat een mens allemaal doet hé om die juweeltjes te kunnen spotten ..... ik begrijp het helemaal ....... 2))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #156 Gepost op: 29 december 2017, 17:49:00 »
Terug in ons verblijf, een warme douche nemen, andere kleren aantrekken en ... even op het uurwerk kijken: het is pas 15 h. 00. Inderdaad, tijd voor een namiddagwandelingetje op de Galibier!

Niet naar de top, maar een flink stuk eronder in de malse alpenweiden kan ik Primula latifolia en Anemone baldensis ontdekken

Gelukkig heb je de dag in schoonheid kunnen afsluiten , Frankie !  ook de pulsatilla's zijn schitterend hé ..... 8)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #157 Gepost op: 29 december 2017, 17:55:48 »
Deze plaats is zo speciaal, dat je je op een andere planeet waant. Het zou het perfecte decor zijn om een film te draaien als 'Planet of the Apes'.

Inderdaad heel speciaal Frankie , hier was ik nog nooit ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #158 Gepost op: 29 december 2017, 17:57:43 »
In de aanloop naar de col, liggen een aantal bosweides, met een zee van Gymnadenia conopsea, de muggenorchis.

jawatte , zoveel zag ik nog nooit ....... 3))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #159 Gepost op: 29 december 2017, 18:00:24 »

Interessanter nog is Veroncia allionii, een heel laag soortje met kruipende soorten. Een ereprijs die niet zou misstaan in de rotstuin.

Knappe Veronica , Frankie !!
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #160 Gepost op: 29 december 2017, 18:16:48 »
In de aanloop naar de col, liggen een aantal bosweides, met een zee van Gymnadenia conopsea, de muggenorchis.

Moh, roze onkruid  10))

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #161 Gepost op: 29 december 2017, 19:23:27 »
Foei Wim, moet ik dit niet bij de moderator melden.....
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #162 Gepost op: 29 december 2017, 20:00:23 »
Foei Wim, moet ik dit niet bij de moderator melden.....

Doen!!!  ;D  7))  :P

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #163 Gepost op: 29 december 2017, 23:23:40 »
Foei Wim, moet ik dit niet bij de moderator melden.....

Neen liever niet, Jos, als ze hem van het forum verbannen, is dat er weer ééntje minder .... ::)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #164 Gepost op: 29 december 2017, 23:24:55 »
Terug in ons verblijf, een warme douche nemen, andere kleren aantrekken en ... even op het uurwerk kijken: het is pas 15 h. 00. Inderdaad, tijd voor een namiddagwandelingetje op de Galibier!

Niet naar de top, maar een flink stuk eronder in de malse alpenweiden kan ik Primula latifolia en Anemone baldensis ontdekken

Gelukkig heb je de dag in schoonheid kunnen afsluiten , Frankie !  ook de pulsatilla's zijn schitterend hé ..... 8)

Pulsatilla alpina is erg de moeite, en jij kan het weten,hé, je zag ze met hopen op de flanken van de Hohneck, Vogezen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen