Auteur Topic: In het spoor van de Tour.  (gelezen 51381 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #195 Gepost op: 31 december 2017, 00:02:28 »
Wat een prachtige reeks Campanula
En de foto's zijn nog mooier.
knap werk zo. ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 -6( -6( -6( -6( -6( -6( -6( -6( -6( -6(

 )2)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #196 Gepost op: 31 december 2017, 00:05:03 »
We dalen nu de pas af, langs de andere kant en komen in een groener gebied met leuke weides. Er is een bonte mengeling te vinden van heel wat aardige planten die een kleurrijk geheel vormen. Helianthemum, Dianthus, Campanula, 't staat er allemaal.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #197 Gepost op: 31 december 2017, 00:08:03 »
Dianthus ... 't staat er vol van. Maar welke soort ...ik twijfel, op het eerst gezicht D. sylvestris, maar kan het geen D. pavonius zijn? Luc G., jij weet iets over Dianthus, heb jij geen idee?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #198 Gepost op: 31 december 2017, 00:35:38 »
Een Centaurea, alweer een vraagteken? Maar wat een prachtplant, vrij laag groeiend en ongelooflijk mooie bloemhoofden.  Ik vermoed C. uniflora.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #199 Gepost op: 31 december 2017, 00:38:30 »
Op de steenslagrijke stukjes, is ook hier nog C. alpestris te zien. Evenals zijn bekendere neefje, C. cochlearifolia.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #200 Gepost op: 31 december 2017, 00:47:01 »
Inmiddels is het pas rond 13 h. 00 als de verkenningstocht op de col d'Izoard er op zit. Ja, dat heb je, als je heel vroeg in de ochtend op pad bent: tijd zat!

Maar terugkeren is geen optie. Op de bergpas, aan de kant van Briancon, is een dodelijk ongeluk gebeurd, en de weg is versperd. We zitten vast! Tenzij...we nog een locatie aandoen, die ik later had voorzien, maar wel in het verlengde ligt van de col d'Izoard langs de andere kant. Ik heb het over de col d'Agnel, die tegen de Italiaanse grens ligt. Het is weliswaar nog een flink eindje rijden, maar terugkeren kunnen we toch niet, dus... koers zetten naar de Italiaanse grens, om een opwindend slot aan deze dag te breien!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #201 Gepost op: 31 december 2017, 10:35:59 »
Schitterende foto's van Campanula alpestris. Piepklein blad en enorme bloemen. Je moet ze gezien hebben om dat te weten.

Prachtig in zijn setting en tegen een blauwe hemel.

Overigens wordt het blad in cultuur veel groter dan hier op zijn locatie.

Heb jij ze al in de tuin gehad, Gerrit?

Ik heb hem hier al een drietal jaar staan, breidt gestaag uit met uitlopers, maar bloei.....  ))8 ))8 ))8
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #202 Gepost op: 31 december 2017, 10:52:45 »
Dianthus ... 't staat er vol van. Maar welke soort ...ik twijfel, op het eerst gezicht D. sylvestris, maar kan het geen D. pavonius zijn? Luc G., jij weet iets over Dianthus, heb jij geen idee?

 ))4 Zeer vereerd dat je mij tot Dianthus kenner uitroept Frankie, maar dit is mij op zijn minst ietwat te veel eer aandoen.  -2(
Dit gezegd zijnde geloof ik niet dat het D. pavonius is, al is het blad, dat beter uitsluitsel zou kunnen brengen) moeilijk te herkennen tussen al de andere planten op je foto's, maar op de bloem ontbreekt wel het donkere centrum (oog) dat bij vele vormen van pavonius kenschetsend is.  De Engelsen noemen hem niet voor niets de "Peacock-eye Pink" (Pauwoog Dianthus"). D. sylvestris lijkt mij meer voor de hand liggend, maar zekerheid durf ik je daarover niet te geven.  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #203 Gepost op: 31 december 2017, 11:02:34 »
Een Centaurea, alweer een vraagteken? Maar wat een prachtplant, vrij laag groeiend en ongelooflijk mooie bloemhoofden.  Ik vermoed C. uniflora.

Zeker, Centaurea uniflora, met een bloemhoofd per steel, grijs-viltig, niet getand lineair blad, lang en smal tot boven aan toe.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #204 Gepost op: 31 december 2017, 11:27:20 »

Zie je dan een regisseur in Gerrit, Gerard?  ))4

Vast niet, hij ziet mij meer als figurant.
6))

Neem het me niet kwalijk.....bouwhumor
« Laatst bewerkt op: 31 december 2017, 11:31:24 door Gerard Verweij »

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #205 Gepost op: 31 december 2017, 11:27:51 »
de Centaurea blijft mij ook altijd boeien.
die roze bloemen op zijn (kopje) vind ik prachtig
Misschien had ik het gemist maar welke tijd was je hier.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #206 Gepost op: 31 december 2017, 12:30:36 »
Dianthus ... 't staat er vol van. Maar welke soort ...ik twijfel, op het eerst gezicht D. sylvestris, maar kan het geen D. pavonius zijn? Luc G., jij weet iets over Dianthus, heb jij geen idee?

 ))4 Zeer vereerd dat je mij tot Dianthus kenner uitroept Frankie, maar dit is mij op zijn minst ietwat te veel eer aandoen.  -2(
Dit gezegd zijnde geloof ik niet dat het D. pavonius is, al is het blad, dat beter uitsluitsel zou kunnen brengen) moeilijk te herkennen tussen al de andere planten op je foto's, maar op de bloem ontbreekt wel het donkere centrum (oog) dat bij vele vormen van pavonius kenschetsend is.  De Engelsen noemen hem niet voor niets de "Peacock-eye Pink" (Pauwoog Dianthus"). D. sylvestris lijkt mij meer voor de hand liggend, maar zekerheid durf ik je daarover niet te geven.  ((--11

Dat donkere oog, hé, dat ontbreekt. Ik herinner mij nog een aantal foto's van Cliff Booker ergens op FB, ik kan me niet herinneren of die ook een donker oog hadden, maar ik vermoed dat dit niet een typisch kenmerk is. Er kunnen ook planten voorkomen zonder dat donker oog.
Ja, het loof zat tussen de andere planten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #207 Gepost op: 31 december 2017, 12:31:05 »
Een Centaurea, alweer een vraagteken? Maar wat een prachtplant, vrij laag groeiend en ongelooflijk mooie bloemhoofden.  Ik vermoed C. uniflora.

Zeker, Centaurea uniflora, met een bloemhoofd per steel, grijs-viltig, niet getand lineair blad, lang en smal tot boven aan toe.

Merci voor de bevestiging, Gerrit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #208 Gepost op: 31 december 2017, 12:31:35 »
de Centaurea blijft mij ook altijd boeien.
die roze bloemen op zijn (kopje) vind ik prachtig
Misschien had ik het gemist maar welke tijd was je hier.

Ik was er in de tweede week van juli,Bert.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het spoor van de Tour.
« Reactie #209 Gepost op: 31 december 2017, 12:39:04 »
Intussen rijden we de Col d'Agnel op. Ik word inmiddellijk getrakteerd op ... alweer een Dianthus. En wat voor één? Kijk eens wat een wolk. Ook dit keer is het loof niet te zien, door de massale bloemendracht.  8))
Alweer twijfels. Ik denk niet dat D. sylvestris zulke 'dichtbebloemde' toeven maakt. D. pavonius ligt voor de hand, ondanks het ontbreken van het donkere oog. D. pavonius kan zulke toeven maken.

Een hybride? Misschien ook mogelijk? De natuur zit vol verrassingen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen