Nou trek uw agenda maar ;D, de NRV-agenda voor het najaar 2012 en het voorjaar 2013 :o, staat online, zie http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html (http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html).
Kunnen jullie niet meer met de smoes aankomen dat je het niet tijdig wist -3)(!!
Bedankt Cor ! Geen excuses mogelijk ! )))7
Kris heeft vast een tipje van de sluier opgelicht en geeft ons vast een voorproefje ((12 waarover zijn lezingen op 20 oktober a.s. zullen gaan, zie hier http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html (http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html). Foto's volgen zodra ik ze heb mogen ontvangen.
Edit: Foto's geplaatst ((12 ((14.
We zullen er zijn Cor - of wat had je gedacht... ;D ;)
Maar goed dat de electronische agenda is uitgevonden :-X, daarin kun je blijven wijzigen. Zo ook in de agenda van de NRV, daarin zijn weer enkele wijzigingen doorgevoerd, zie hier http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html (http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html).
Citaat van: Cor van Kapel op 1 oktober 2012, 21:17:30
Kris heeft vast een tipje van de sluier opgelicht en geeft ons vast een voorproefje ((12 waarover zijn lezingen op 20 oktober a.s. zullen gaan, zie hier http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html (http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html). Foto's volgen zodra ik ze heb mogen ontvangen.
Euh --6 ))2 Ik moet je dus nog een foto sturen Cor......
Maar om het goed te maken zal ik de komende dagen er ook hier enkele posten .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 oktober 2012, 23:47:18
Euh --6 ))2 Ik moet je dus nog een foto sturen Cor......
Maar om het goed te maken zal ik de komende dagen er ook hier enkele posten .
--20 --2 2-)( -3)( --2 -1(
Citaat van: Cor van Kapel op 1 oktober 2012, 21:17:30
Kris heeft vast een tipje van de sluier opgelicht en geeft ons vast een voorproefje ((12 waarover zijn lezingen op 20 oktober a.s. zullen gaan, zie hier http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html (http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html). Foto's volgen zodra ik ze heb mogen ontvangen.
Met nog een weekje te gaan licht nog een klein tipje van de sluier ....
Deze bloemen zijn nu nog gesloten , maar ik verwacht dat ze allen zullen open komen tegen zaterdag .
En het zullen niet alleen bolgewassen zijn maar ook orchids en mediterrane planten en rotsplanten (maar die laatste laat ik nog niet zien )
Een beetje spanning mag misschien nog wel ?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 oktober 2012, 23:13:45
En het zullen niet alleen bolgewassen zijn maar ook orchids en mediterrane planten en rotsplanten (maar die laatste laat ik nog niet zien )
Een beetje spanning mag misschien nog wel ?
Heel mooi, Kris.
Zie er nu al naar uit, helemaal als ik nu naar buiten kijk!
Die zullen nogal verwend worden, zeg, daar in Utrecht. Leg de nodige handdoeken en slabbetjes maar alvast klaar, NRV-ers!
Citaat van: Frankie Wulleman op 14 oktober 2012, 09:34:21
Die zullen nogal verwend worden, zeg, daar in Utrecht. Leg de nodige handdoeken en slabbetjes maar alvast klaar, NRV-ers!
De VRV-ers zijn geloof ik een ((6 ((6 ((6 reputatie aan het opbouwen ))4.
Fantastische plaatjes Kris !!!!!!!!!!!!!
Bedankt jongens , blij dat ik op jullie interesse mag rekenen. Ja Frankie, Cor en Theo , jullie gaan me straks nog plankenkoorts aanmeten door de lat zo hoog te leggen . Ik ga me uiteraard voor 100 procent geven . De foto's zijn inmiddels geselecteerd. Als de techniek het nu niet laat afweten (dat blijft voor mij altijd een beetje een nachtmerrie )of andere omstandigheden roet in het eten komen gooien hoop ik jullie een mooie presentatie te kunnen voorschotelen.
Ik ben alvast blij met de uitnodiging en hoop zaterdag weer vele vrienden te mogen ontmoeten.
Op de valreep nog even een vraagje Kris. Gelet op de titel, gaat jouw lezing in het Engels?
Ik wil hier Kris de loef niet afsteken, Gerrit, maar op gevaar af dat hij al aan zijn schoonheidsslaapje toe is om morgen fit te zijn --11 kan ik je toch vertellen dat beide lezingen Nederlandstalig zijn... tenzij Kris mij en het overige publiek morgen compleet verrast ! ;)
Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 oktober 2012, 20:56:27
Ik wil hier Kris de loef niet afsteken, Gerrit, maar op gevaar af dat hij al aan zijn schoonheidsslaapje toe is om morgen fit te zijn --11 kan ik je toch vertellen dat beide lezingen Nederlandstalig zijn... tenzij Kris mij en het overige publiek morgen compleet verrast ! ;)
Oh yes ,ofcourse Luc ;D
Ik kan de slaap niet vatten , lig al uren te ijsberen ..... ;D
Het zou een goede training zijn ....maar ik hou het toch maar op Nederlands met Vlaams accent Gerrit .
Ja die titels ....ik maak ze altijd universeel .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 oktober 2012, 23:30:58
ik hou het toch maar op Nederlands met Vlaams accent
Uren geluisterd naar het Nederlands met het Vlaams accent. Naar het andere Nederlands met andere zinsconstructies, mooier, de klanken zachter, intonatie zuidelijker.
Bollen en knollen uit Kreta, 's morgens de natuur, 's middags de cultuur. Niet de kerken en steden, maar hoe ze in kas en tuin te kweken zijn. En eindeloos veel foto's, een compilatie van de vele reizen in diverse seizoenen, die Kris heeft gemaakt. In een opvallend goede kwaliteit. Want het is niet voor niets, dat Kris telkens de prijzen wegsleept op onze NRV-fotowedstrijd.
Enkele quotes uit de lezing: Sternbergia sicula bloeit in de Kotsifokloof op verschillende tijdstippen, 'daar is over nagedacht, want het zou dom zijn als ze tegelijk zouden bloeien'.
Een fel paars bloeiende Crocus oreocreticus met grote oranje meeldraden, die Janus Ruksans in zijn boek maar niks vond, kon Kris daarentegen wel waarderen: 'Wel aardig', was zijn understatement.
Kris heeft een deel van zijn tuin 'opgeofferd' en heeft daar een schitterend cyclamenveld gemaakt. In de meest denkbare kleuren en vooral fantastische bladvormen, die hij in de loop der jaren heeft geselecteerd.
Niets dan lof Kris voor je boeiende en vooral leerzame lezingen.
Heb er van genoten en ik denk ook alle andere aanwezigen.
Yesyes !!! ((12
Ja Kris, ook van mij alle lof :-* en in de pauze nog gratis les in het kweken van cyclamen. De cyclaampjes zijn u al dankbaar voor de maaltijd van vandaag ((12.
Het ene evenement is amper voorbij of het volgende kunnen we al weer aankondigen ((14.
Het programma voor de jaarlijkse "Doe-dag" staat op de website, zie hier http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html (http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html). Even naar 29 december scrollen en op "de bijlage" klikken _08.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 20 oktober 2012, 16:48:50
Uren geluisterd naar het Nederlands met het Vlaams accent. Naar het andere Nederlands met andere zinsconstructies, mooier, de klanken zachter, intonatie zuidelijker.
Bollen en knollen uit Kreta, 's morgens de natuur, 's middags de cultuur. Niet de kerken en steden, maar hoe ze in kas en tuin te kweken zijn. En eindeloos veel foto's, een compilatie van de vele reizen in diverse seizoenen, die Kris heeft gemaakt. In een opvallend goede kwaliteit. Want het is niet voor niets, dat Kris telkens de prijzen wegsleept op onze NRV-fotowedstrijd.
Enkele quotes uit de lezing: Sternbergia sicula bloeit in de Kotsifokloof op verschillende tijdstippen, 'daar is over nagedacht, want het zou dom zijn als ze tegelijk zouden bloeien'.
Een fel paars bloeiende Crocus oreocreticus met grote oranje meeldraden, die Janus Ruksans in zijn boek maar niks vond, kon Kris daarentegen wel waarderen: 'Wel aardig', was zijn understatement.
Kris heeft een deel van zijn tuin 'opgeofferd' en heeft daar een schitterend cyclamenveld gemaakt. In de meest denkbare kleuren en vooral fantastische bladvormen, die hij in de loop der jaren heeft geselecteerd.
Dank voor je lofbetuigingen Gerrit . Ik heb er zelf ook nog van genoten , ik vind het ook steeds weer een voorrecht om dit te mogen en kunnen doen. Ik praat , discussieer, practiseer ,filosofeer graag over planten . Of het nu Ophrys,Lithops, Cyclamen of Dionysia is maakt me niet uit .Ze boeien me allemaal... En als ik zelf ergens vol lof over ben dan deel ik dat graag met anderen.Het is altijd plezierig als spreker om vast te stellen dat het publiek aandachtig is en waardering toont. Ook altijd leuk om te horen welke quotes er zijn blijven hangen ...Ook dat zal voor iedereen anders liggen. Kortom het was fijn om er te zijn en nu is er weer tijd om aan een nieuwe lezing te beginnen ...Ja wat het statement betreft van Crocus oreocreticus ....het hangt er maar vanaf welke plantjes je gespot hebt in de natuur. Janis heeft er al heel veel gezien maar deze had hij misschien nog niet gezien ? Alleszins vond ik die wel de moeite. En wat betreft de Cyclamen , die zal ik nooit meer kunnen loslaten .Liefde op het eerste gezicht zeg maar .
Citaat van: Cor van Kapel op 20 oktober 2012, 18:36:29
Ja Kris, ook van mij alle lof :-* en in de pauze nog gratis les in het kweken van cyclamen. De cyclaampjes zijn u al dankbaar voor de maaltijd van vandaag ((12.
Muchias gracias Cor, en tijdens de pauzes worden nog de meest waardevolle zaken vertelt ! Ook dat is een klassieker.Had nog zoveel meer willen/kunnen vertellen maar de tijd was weer te kort....
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 oktober 2012, 17:47:46
Yesyes !!! ((12
Ook mijn dank natuurlijk aan de Vlaamse spionkop ! ((12
Citaat van: Theo Stronks op 20 oktober 2012, 16:59:04
Niets dan lof Kris voor je boeiende en vooral leerzame lezingen.
Heb er van genoten en ik denk ook alle andere aanwezigen.
Daar ben ik heel blij om Theo , want dat is tot op heden nog steeds de enige reden waarom ik daar heel veel tijd en energie insteek .Het geeft heel veel genoegdoening en energie terug als die waardering er is . We zien mekaar alleszins in november !
Kris, ik had gisteren geen tijd (logerende kleinkinderen, kost je weer een jaar van je leven.....), vandaar mijn wat late reactie.
Zaterdag de hele dag met open mond naar je foto's zitten kijken en naar je verhaal zitten luisteren. Geweldig zulke dagen.
Had niet zoveel met bollen, maar de interesse is gewekt.
Heb je voor mij de complete naam en ISBN nummer van het boek, dat je geregeld aanhaalt?
Thuis gekomen jouw zo cratief gevouwen papiertje open gemaakt, nou er zit Digitalis Obscura-zaad genoeg in hoor, daar kan ik wel wat mee, denk ik. Bedankt.
Het was ook leuk om de "koppen van het forum" eens in levende lijve te zien, viel al met al niet tegen :P
Groetjes Gerard
Citaat van: Gerard Verweij op 22 oktober 2012, 09:11:45
Kris, ik had gisteren geen tijd (logerende kleinkinderen, kost je weer een jaar van je leven.....), vandaar mijn wat late reactie.
Zaterdag de hele dag met open mond naar je foto's zitten kijken en naar je verhaal zitten luisteren. Geweldig zulke dagen.
Had niet zoveel met bollen, maar de interesse is gewekt.
Heb je voor mij de complete naam en ISBN nummer van het boek, dat je geregeld aanhaalt?
Thuis gekomen jouw zo cratief gevouwen papiertje open gemaakt, nou er zit Digitalis Obscura-zaad genoeg in hoor, daar kan ik wel wat mee, denk ik. Bedankt.
Het was ook leuk om de "koppen van het forum" eens in levende lijve te zien, viel al met al niet tegen :P
Groetjes Gerard
Dag Gerard ,het doet me een groot plezier dat het in de smaak is gevallen ..... welk boek bedoel je precies ? Het Crocus-boek van Ruksans ?
Misschien heb ik nog andere genoemd ....
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 oktober 2012, 23:01:08
Citaat van: Gerard Verweij op 22 oktober 2012, 09:11:45
Kris, ik had gisteren geen tijd (logerende kleinkinderen, kost je weer een jaar van je leven.....), vandaar mijn wat late reactie.
Zaterdag de hele dag met open mond naar je foto's zitten kijken en naar je verhaal zitten luisteren. Geweldig zulke dagen.
Had niet zoveel met bollen, maar de interesse is gewekt.
Heb je voor mij de complete naam en ISBN nummer van het boek, dat je geregeld aanhaalt?
Thuis gekomen jouw zo cratief gevouwen papiertje open gemaakt, nou er zit Digitalis Obscura-zaad genoeg in hoor, daar kan ik wel wat mee, denk ik. Bedankt.
Het was ook leuk om de "koppen van het forum" eens in levende lijve te zien, viel al met al niet tegen :P
Groetjes Gerard
Dag Gerard ,het doet me een groot plezier dat het in de smaak is gevallen ..... welk boek bedoel je precies ? Het Crocus-boek van Ruksans ?
Misschien heb ik nog andere genoemd ....
Ja, het ging inderdaad om die naam.
Nou de liefhebbers van de NRV-verkoopdagen kunnen hun agenda weer trekken en hun hart weer ophalen, hier http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html (http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html) staan de data (voor voor- en najaars verkoopdagen) en verdere info voor 2013.
Citaat van: Gerard Verweij op 22 oktober 2012, 09:11:45
Heb je voor mij de complete naam en ISBN nummer van het boek, dat je geregeld aanhaalt?
Groetjes Gerard
Oeps Gerard...weer bijna gemist ...
The genus Crocus - Janis Ruksans
Publication Date: 13 Jan 2011 | ISBN-10: 1604691069 | ISBN-13: 978-1604691061
Ne must als je met Crocus aan de slag wilt .... Succes ermee.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 oktober 2012, 21:06:55
Citaat van: Gerard Verweij op 22 oktober 2012, 09:11:45
Heb je voor mij de complete naam en ISBN nummer van het boek, dat je geregeld aanhaalt?
Groetjes Gerard
Oeps Gerard...weer bijna gemist ...
The genus Crocus - Janis Ruksans
Publication Date: 13 Jan 2011 | ISBN-10: 1604691069 | ISBN-13: 978-1604691061
Ne must als je met Crocus aan de slag wilt .... Succes ermee.
Dank je wel!
Vandaag was de lezing van David Haselgrove voor een groot gezelschap van NRV-leden.
Wij zijn getracteerd op een spectaculaire show van een man die zijn hele leven aan het reizen is geweest. De lezing ging 's morgens over een rondreis van Santiage, hoofdstad van Chili dwars door de Andes naar Argentinie en weer terug. 's Middags een compilatie van 5 reizen gemaakt door het zuiden van Patagonie.
We hebben een reeks van spectaculaire beelden aanschouwd van onaardse landschappen en dito planten. Ik was al enigszins voorbereid op wat we zouden zien na de lezing van Ger vorig jaar, dus niet alles was nieuw.
De beelden van de Rosulata-violen wennen nooit. Ongelooflijk hoe deze planten, aangepast aan de harde omstandigheden, fotogeniek als ze zijn, iedere keer weer voor verrassing zorgen.
Dit keer heb ik me verbaasd over de vele vormen van Oxalis. O. laciniata is op dit forum al vaak vertoond, maar nu zagen we de vele vormen van O. enneaphylla en O. adenophylla.
Vele wat meer bekende planten als Ourisia, Junellia, Nardophillum, Nassauvia, Adesmia, die volgens David voorzien zijn van een aureool, een goed gekozen vergelijking, Azorella, van een vierkante kilometer.
Onbekend, dus nieuw waren voor mij de orchideeen Chloraea en Gavilea, fantastische planten.
En de prachtige Calceolaria uniflora, door mij 'etiketplantjes' genoemd. Het witte etiket, klaarblijkelijk een herkenningsteken voor de vogels (ja vogeltjes inderdaad) die voor de bestuiving zorg dragen. De groeiplaats, het antarctische zuiden is denkelijk zo koud, dat er weinig insecten voorkomen. Vaak geprobeerd uit zaad, nooit echt gelukt. Luizen waren de boosdoeners.
Bedankt David Haselgrove.
Wegens dringende decoratiewerken --7 in het nieuwe huis van mijn jongste dochter kon ik er gisteren niet bij zijn Gerrit, maar als ik jouw verslagje lees spijt het me al... ! --13
Erg frustrerend Gerrit om hier niet naar toe te kunnen, maar ja het is niet anders. Temeer na het lezen van jouw reactie op de lezingen van David.
Oef Ger, dat spijt me zeg.
Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 november 2012, 12:32:58
Wegens dringende decoratiewerken --7 in het nieuwe huis van mijn jongste dochter kon ik er gisteren niet bij zijn Gerrit, maar als ik jouw verslagje lees spijt het me al... ! --13
Heb het al eerder gezegd, Luc:Soms moet je keuzes maken, toch?
Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 november 2012, 12:32:58
Wegens dringende decoratiewerken --7 in het nieuwe huis van mijn jongste dochter kon ik er gisteren niet bij zijn Gerrit, maar als ik jouw verslagje lees spijt het me al... ! --13
Jij hebt dus maar wat staan schilderen de zaterdag Luc ? ;D
Het was goed om weer eens in Zuid Amerika te vertoeven al was het dan virtueel.
Een weerzien met veel oude bekenden , plantjes in dit geval.....Ja mij heeft het alleszins weten te boeien. Kan me vinden in de commentaren van Gerrit.
Citaat van: Gerard Verweij op 25 november 2012, 16:26:06
Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 november 2012, 12:32:58
Wegens dringende decoratiewerken --7 in het nieuwe huis van mijn jongste dochter kon ik er gisteren niet bij zijn Gerrit, maar als ik jouw verslagje lees spijt het me al... ! --13
Heb het al eerder gezegd, Luc:Soms moet je keuzes maken, toch?
Het leven kan hard zijn Gerard.... ;D ;D
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 november 2012, 18:43:59
Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 november 2012, 12:32:58
Wegens dringende decoratiewerken --7 in het nieuwe huis van mijn jongste dochter kon ik er gisteren niet bij zijn Gerrit, maar als ik jouw verslagje lees spijt het me al... ! --13
Jij hebt dus maar wat staan schilderen de zaterdag Luc ? ;D
Hela, hela, jij twijfelt toch niet aan mijn "klustalenten" zeker Kris ? --2
Ja de doe dag waar Cor het bij antw.21 over had was weer perfect.
Wil iedereen die deze dag mogelijk heeft gemaakt bedanken.
De opkomst was ook goed en erg gezellig.
Prachtige fotoreportage over de Dolomoieten.
informatie over zaaien , over de zaaddistributie.
eigenlijk was heel de dag geslaagd.
we kunnen met goede kennis weer een jaar tegen aan. ((12
A.s. zaterdag 19 januari is het weer zover, de eerste NRV-lezing in 2013. Willem (of Wim) van Kruisbergen zal deze dag een tweetal lezingen geven. In de ochtend neemt hij ons mee naar de Sierra Nevada, Cabo de Cata en nog vele andere plaatsen in Andalusië. En na de lunch neemt hij ons mee op zijn 30 jarige tuinenreis die volgens Wim nog steeds niet ten einde is.
Wilt u meer informatie, lees dan hier http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html (http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html) verder.
Nou tot volgende week dan maar _07.
We zitten al klaar in de startblokken, Cor ! ;D
Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 januari 2013, 14:42:54
We zitten al klaar in de startblokken, Cor ! ;D
Als we niet ingesneeuwd raken hé Luc ....
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 januari 2013, 20:22:58
Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 januari 2013, 14:42:54
We zitten al klaar in de startblokken, Cor ! ;D
Als we niet ingesneeuwd raken hé Luc ....
... of vastvriezen, Kris ... --8
- 13°C hier vanmorgen... -4(
Met dank aan het sneeuwtapijt dat onze kostbaarheden warm houdt ! ((4
En wij hier in het noorden van Nederland zitten maar met vorst zonder sneeuw
maar de sneeuw is jullie van harte gegund hoor. Wij doen het hier wel met willen dekens
en warme chocolademelk en of warme punch.
groet Lida
Citaat van: Luc Gilgemyn op 16 januari 2013, 08:56:17
... of vastvriezen, Kris ... --8
- 13°C hier vanmorgen... -4(
Met dank aan het sneeuwtapijt dat onze kostbaarheden warm houdt ! ((4
Hier gaf de thermometer van de wagen deze morgen minus 8 aan .
Ik weet niet hoe nauwkeurig hij is ? Dus voor 1 keer was het deze winter misschien warmer in het Antwerpse dan aan de Vlaamse riviera ?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 januari 2013, 21:16:18
Citaat van: Luc Gilgemyn op 16 januari 2013, 08:56:17
... of vastvriezen, Kris ... --8
- 13°C hier vanmorgen... -4(
Met dank aan het sneeuwtapijt dat onze kostbaarheden warm houdt ! ((4
Hier gaf de thermometer van de wagen deze morgen minus 8 aan .
Ik weet niet hoe nauwkeurig hij is ? Dus voor 1 keer was het deze winter misschien warmer in het Antwerpse dan aan de Vlaamse riviera ?
Zo is dat Kris, vreemd genoeg, hier was het -11°C. Ik denk dat het koudste plekje aan de rivièra vanmorgen in Damme was, zo'n -14°C.
Citaat van: Lida Lourens op 16 januari 2013, 11:54:37
En wij hier in het noorden van Nederland zitten maar met vorst zonder sneeuw
maar de sneeuw is jullie van harte gegund hoor. Wij doen het hier wel met willen dekens
en warme chocolademelk en of warme punch.
groet Lida
Vannacht hier en daar onder de -15 graden, komende nacht waarschijnlijk nog kouder. Leg de schaatsen maar vast klaar, Lida!
Citaat van: Lida Lourens op 17 januari 2013, 14:39:46
Citaat van: Gerard Verweij op 17 januari 2013, 08:18:41
Citaat van: Lida Lourens op 16 januari 2013, 11:54:37
En wij hier in het noorden van Nederland zitten maar met vorst zonder sneeuw
maar de sneeuw is jullie van harte gegund hoor. Wij doen het hier wel met wollen dekens
en warme chocolademelk en of warme punch.
groet Lida
Vannacht hier en daar onder de -15 graden, komende nacht waarschijnlijk nog kouder. Leg de schaatsen maar vast klaar, Lida!
Hier niet zo'n strenge vorst gehad vannacht. Wel ligt het kanaal voor het huis dicht. Schaatsen zal echter nog niet gaan!
groet Lida
Als ik het goed begrijp kunnen we morgen, mits niet vastgevroren, wel enkele mensen vanuit het Vlaamse land verwachten.
Beste vrienden,,,, jullie komen niet voor niets,,,, Wim van Kruisbergen is een erg goede spreker. Dit heb ik ervaren tijdens laatste doedag, waar Wim een boeiende sessie hield over zijn, met name, grondmedia voor Cypripediums en condities voor veel andere planten in zijn tuin.
We kunnen twee lezingen van Wim verwachten. S. middags een lezing over diverse cultuur-omstandigheden in zijn tuin, erg leerzaam en in de morgen-uren een lezing over de Sierra Nevada. Een zeer interessant Spaans gebied waar relatief weinig over gepubliceerd is. Enkele jaren geleden zelf geweest.
Hopelijk krijgen we Saxifraga longifoila ssp.aithana in beeld. Een subspecies alleen endemisch, in de Sierra Aithana, "een gedeelte welk deel uitmaakt van de Sierra Nevada", en in het Atlas gebergte in Marokko. Dus al bij al, kom in grote getalen naar de Bilt!!
Yesss ! ((13
Citaat van: Ger van den Beuken op 18 januari 2013, 10:57:42
Als ik het goed begrijp kunnen we morgen, mits niet vastgevroren, wel enkele mensen vanuit het Vlaamse land verwachten.
Beste vrienden,,,, jullie komen niet voor niets,,,, Wim van Kruisbergen is een erg goede spreker. Dit heb ik ervaren tijdens laatste doedag, waar Wim een boeiende sessie hield over zijn, met name, grondmedia voor Cypripediums en condities voor veel andere planten in zijn tuin.
We kunnen twee lezingen van Wim verwachten. S. middags een lezing over diverse cultuur-omstandigheden in zijn tuin, erg leerzaam en in de morgen-uren een lezing over de Sierra Nevada. Een zeer interessant Spaans gebied waar relatief weinig over gepubliceerd is. Enkele jaren geleden zelf geweest.
Hopelijk krijgen we Saxifraga longifoila ssp.aithana in beeld. Een subspecies alleen endemisch, in de Sierra Aithana, "een gedeelte welk deel uitmaakt van de Sierra Nevada", en in het Atlas gebergte in Marokko. Dus al bij al, kom in grote getalen naar de Bilt!!
Ik had Wim zeker graag aan het werk gezien en ben er 100% zeker van dat er morgen veel bij te leren is ....
Echter is mijn betere helft geveld door griep/koorts en dus zullen we al die "beestjes" maar hier laten en niet komen verspreiden....
Tevens zal ik -indien ik het virus al niet zelf heb overgenomen tegen morgen- haar natuurlijk moeten vertroetelen ....
beterschap gewenst. --8 --8 _07
De lezing was meer dan de moeite waard Kris.
Jammer dat je er niet bij was,maar vertroetelen gaat in sommige gevallen voor. :-* -7(
Beterschap voor Ingrid.
Citaat van: Theo Stronks op 19 januari 2013, 17:06:00
De lezing was meer dan de moeite waard Kris.
Jammer dat je er niet bij was,maar vertroetelen gaat in sommige gevallen voor. :-* -7(
Beterschap voor Ingrid.
Ik was er reeds op voorhand van overtuigd dat het de moeite ging zijn Theo , dus daarom vond ik het dubbel jammer.
Bedankt om Ingrid beterschap te wensen ....ze ligt met koorts op de zetel en ik ben voorlopig haar butler ...
Ook van Mariet en mij veel beterschap gewenst voor Ingrid. Maar pas op hoe ver je gaat met het spelen als butler Kris, want voor je het weet zit je hier de rest van je leven aan vast. Met vriendelijke groet, Ger
Citaat van: Ger van den Beuken op 19 januari 2013, 19:37:05
Ook van Mariet en mij veel beterschap gewenst voor Ingrid. Maar pas op hoe ver je gaat met het spelen als butler Kris, want voor je het weet zit je hier de rest van je leven aan vast. Met vriendelijke groet, Ger
:D :D :D
Citaat van: Ger van den Beuken op 19 januari 2013, 19:37:05
Ook van Mariet en mij veel beterschap gewenst voor Ingrid. Maar pas op hoe ver je gaat met het spelen als butler Kris, want voor je het weet zit je hier de rest van je leven aan vast. Met vriendelijke groet, Ger
Kris,
Was Ingrid echt zo ziek of mocht je niet alleen buiten ?
Da's stout hé !!!
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 20 januari 2013, 23:31:33
Kris,
Was Ingrid echt zo ziek of mocht je niet alleen buiten ?
Da's stout hé !!!
"broederliefde" ? --((1 --((1 --3 ))6
Citaat van: Luc Gilgemyn op 21 januari 2013, 08:35:19
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 20 januari 2013, 23:31:33
Kris,
Was Ingrid echt zo ziek of mocht je niet alleen buiten ?
Da's stout hé !!!
"broederliefde" ? --((1 --((1 --3 ))6
--1 -2((
Ik ben vandaag druk bezig geweest met het in elkaar zetten van de presentatie voor de NRV bijeenkomst aanstaande zaterdag (9 maart) in de Botanische Tuinen van Utrecht. De presentatie is nu in grote lijnen 'af'... Het betreft een presentatie over de alpiene planten in de provincies Rio Negro, Neuquen en Mendoza van centraal westelijk Argentinië. Het betreft een compilatie van twee reizen.
Er staan nu foto's van 16 soorten rosulate Viola in ::):o --6, één van die soorten is nog niet officieel beschreven. Vooral de soorten die aan V. volcanica verwant zijn, zijn met 8 soorten goed vertegenwoordigd. Dat is een interessante groep planten, het blad heeft zoals bij wel meer Argentijnse alpiene planten vrijwel dezelfde kleur als de vulkanische grond waar ze in staan.
Naast de soorten heb ik ook foto's van 2 natuurhybriden in de presentatie gedaan, waaronder de enkele maanden terug beschreven kruising tussen cotyledon en columnaris: V. x blaxlandiae ((12.
NOG EVEN EEN REMINDER: ZATERDAG 9 MAART IS DE JAARVERGADERING VAN DE NRV IN DE SERRE VAN HET KASSENCOMPLEX VAN DE BOTANISCHE TUINEN IN UTRECHT.
VERDER IS ER BOEKENVERKOOP :o :o :o :o --6, ZIE HET BERICHT OVER DE BOEKENVERKOOP OP DE NRV SITE. MEER INFO OVER DE JAARVERGADERING STAAT IN DE NIEUWSBRIEF VAN DE NRV.
Na de middag dus een lezing over de bijzondere planten in de provincies Rio Negro, Neuquén en Mendoza van Argentinië.
-Levendige vergadering
-In de pauze leuke planten gescoord
-'s Middags een werkelijk schitterende lezing van Kees-Jan van Zwienen
-Daarnaast de hele dag contacten onderhouden met medeleden...............................
Kortom: weer een heel fijne dag gehad, bedankt iedereen hiervoor.
Citaat van: Kees Jan van Zwienen op 2 maart 2013, 20:14:40
Naast de soorten heb ik ook foto's van 2 natuurhybriden in de presentatie gedaan, waaronder de enkele maanden terug beschreven kruising tussen cotyledon en columnaris: V. x blaxlandiae ((12.
Heel mooie lezing met spectaculaire beelden van de 2 reizen die Kees Jan samen met Ger heeft gemaakt in 2010 en 2012. Het was een compilatie van de hoogtepunten. Eigenlijk moet je zeggen: louter hoogtepunten.
De reis en de foto's hebben nog gevolgen gehad vanwege de bijzondere beelden van de natuurhybride, door Kim
Blaxland gevonden en met haar naam geeerd na haar overlijden. De foto's, die op Kees Jan's website voor iedereen zijn te zien, hebben aanleiding gegeven tot nader onderzoek in Patagonie.
Ik heb het hier over de rosulate-viool Viola x blaxlandiae. De andere 'viooltjes' waren van een buitengewone schoonheid. Onbereikbare dingen voor ons om te kweken.
leuk om te lezen dat jullie een mooie lezing hebben gehad en erg interresant ook nog lees ik.
Zelf was ik verhinderd zit nu nog in Frankrijk morgen weer naar Nederland.
Citaat van: Bert Stegeman op 9 maart 2013, 21:36:56
leuk om te lezen dat jullie een mooie lezing hebben gehad en erg interresant ook nog lees ik.
Zelf was ik verhinderd zit nu nog in Frankrijk morgen weer naar Nederland.
Hier is het ook weer wit, Bert......
ja volgens mij heb ik het winters weer meegenomen uit Frankrijk.
hier ook volop sneeuw -2(( -2(( --8 --8
Citaat van: Bert Stegeman op 11 maart 2013, 21:11:50
ja volgens mij heb ik het winters weer meegenomen uit Frankrijk.
hier ook volop sneeuw -2(( -2(( --8 --8
had nog maar een weekje extra genomen................ :P
had ik graag gedaan.
maar ja er moet ook weer geld verdient worden :P
De NRV is sinds vanavond actief op twitter. Via twitter geven we nog meer bekendheid aan verenigingsnieuws en activiteiten.
VOLG ONS OP TWITER: https://twitter.com/NRVrotsplanten
Voortaan extra lunchruimte in onze lezingenlocatie in De Bilt!!!
Onlangs is gebleken is dat een aantal leden hebben ondervonden dat er te weinig ruimte was voor het gebruiken van de lunch in ons lezingengebouw 'De Schakel' in De Bilt :(. Inmiddels is de afspraak gemaakt dat de bezoekers aan de lezingen voortaan ook gebruik kunnen maken van een extra, aangrenzende zaal voor de lunch! ((14
Het wordt dus nog aantrekkelijker om de lezingen bij te wonen. Het programma voor volgend jaar is inmiddels in ontwikkeling. De data en een deel van de sprekers liggen al vast, zie http://www.rotsplantenvereniging.net/agenda.html