Bloei Mei-Juni 2024

Gestart door Mark Stolk, 1 mei 2024, 21:22:18

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Acantholimon trojanum is een van de betere vertegenwoordigers uit dit genus. Hij vormt een prachtig compact kussen van diepgroene vlijmscherpe stekels. De bloei is dit jaar aarzelend, waarschijnlijk te wijten aan het sombere weer. De plant heeft duidelijk meer zon nodig, maar niettemin blijft het blikvanger hoog in dit stukje rotstuin waar nog wat aardige buren rond hem staan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Coronilla orientalis heeft erg te lijden gehad onder het natte weer en de slakken. Uiteindelijk heeft de plant zich hersteld en toont alsnog wat bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2024, 22:42:57
Acantholimon trojanum is een van de betere vertegenwoordigers uit dit genus. Hij vormt een prachtig compact kussen van diepgroene vlijmscherpe stekels. De bloei is dit jaar aarzelend, waarschijnlijk te wijten aan het sombere weer. De plant heeft duidelijk meer zon nodig, maar niettemin blijft het blikvanger hoog in dit stukje rotstuin waar nog wat aardige buren rond hem staan.
Heel mooi totaalbeeld van de rotstuin!
Met vriendelijke groet

Herman Mylemans

Prachtige tuin Frankie!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 mei 2024, 12:16:04
Verbascum 'Letitia' en Onosma tauricum zijn 2 geeltjes die toch nog voor een beetje zon zorgen tijdens dit sombere lenteweer ...
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 juni 2024, 12:47:08Binnen een vijftiental jaar zal je Letitia er ongeveer zo uit zien Kris...  ;)  Al vind je hem dan waarschijnlijk te groot worden... met zijn 75cm breedte  ((--11
Indrukwekkend en heel mooi Luc ...of mijn plant binnen 15 jaar zo groot wordt is helemaal niet zeker volgens mij...Ik durf planten wel eens wat te pesten , zo staat mijn "Letitia ' in zuiver grof zand met Japans grit en dus zonder aarde/humus of whatever ... :o :-X
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2024, 22:58:16
Coronilla orientalis heeft erg te lijden gehad onder het natte weer en de slakken. Uiteindelijk heeft de plant zich hersteld en toont alsnog wat bloemen.

Een heel mooie vlinderbloemige Frankie , blijft hij wat beschaafd in groei ? Zoals je weet is de ruimte hier beperkt ...

Kris De Raeymaeker

Zeer zeker een super "kussentje " Frankie ...Ik heb er hier ook 2 , 1 in een trogje en 1 in de tufsteentuin (tussen de stenen ,niet in de stenen ...)Bij de betere of eerdere beste soorten uit dit genus ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Mark Stolk op  1 juni 2024, 23:57:07
Oenothera minima en Primula vialii ‘Alison Holland’ en Echium wildpretii. Deze is in ons klimaat maar klein gebleven. Zelf uit zaad opgekweekt.

Heel mooi die witte vialii Mark , ik kan dat soort Primula's helaas niet goed houden . Misschien had het dit jaar wel gelukt maar bij de eerste en beste warmere en drogere periode leggen die hier het loodje vermoed ik .  Heel mooie prestatie wat betreft de Echium wildpretii ....Wie de plant ooit in het wild in Tenerife zag zal dit beeld allicht nooit meer vergeten . Alleszins ik zal dat nooit meer kwijt raken ...
Pracht van een kaars daar in het verder redelijk kale landschap rond de Teide .  (https://en.wikipedia.org/wiki/Echium_wildpretii)
Ik weet dat ook Frits Litjens ze wel eens in bloei krijgt bij hem , maar ze zijn in principe niet winterhard . Nu hij gebloeid heeft kan je weer opnieuw beginnen ... ))4

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2024, 22:39:35
Anthyllis hermanniae minor is nog zo'n plant naar mijn hart. Een must voor iedere rotstuin eigenlijk. Zowel hete als natte periodes lijken hem niet te deren en bloeit nu zeer rijk. Blijft heel laag, maar stoelt nu wel langzaam verder uit.

Je hebt duidelijk -niet onterecht trouwens -een boontje voor de vlinder bloemigen Frankie ....

Thomas Eckert

Frankie... Je Scutellaria, Acantholimon en Moltkia petraea zijn prachtig. Een interessante vraag over de Moltkia petraea. Hij bloeit in mijn tuin, maar ik heb nog nooit spontane zaailingen ontdekt. Misschien kun je stekken proberen...(?)

Mark Stolk

Het blauw van de Lithodora diffusa is prachtig, evenals het rood van de Potentilla atrosanguinea. Verder Haplopappus reiderii en de Tragopogon porrifolius (paarse morgenster)
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

In het moerassige deel tussen de stenen de Dianthus superbus. Die heeft een heel interessant bloemhart. Verder is daar een gevlekte orchis komen aanwaaien (met links ervan de moeraswespenorchis in knop)
Met vriendelijke groet

Gerrit Eijkelenboom

Sorry Mark, het is een Gevlekte Rietorchis.

Maar misschien bedoelde je dat ook, maar Gevlekte Orchis is een andere soort, nl. Dactylorhiza maculata.

Mark Stolk

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  3 juni 2024, 16:55:53
Sorry Mark, het is een Gevlekte Rietorchis.

Maar misschien bedoelde je dat ook, maar Gevlekte Orchis is een andere soort, nl. Dactylorhiza maculata.
Ha, dank Gerrit voor de correctie, ik heb duidelijk je stuk nog niet gelezen.
Met vriendelijke groet

Thomas Eckert

Opnieuw Ipomopsis aggregata.

Tot nu toe heb ik er zelf nog nooit zaden van kunnen oogsten in de tuin... nu ontdekte ik net een spontane zaailing van Ipomopsis rubra, die vorig jaar vlakbij groeide. Dus ik laat alles zoals het is na de bloei en hoop dat de natuur zichzelf wel regelt...🤞