Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:16:26
Hopla, in de verte zijn er grote gekleurde vlekken te zien. Zouden we prijs hebben?

Heel opvallend en bijzonder dit te zien , Frankie !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:59:35
De volledige kleurboek bij elkaar, met Muscari en al. A.u.b. !
Een betere start voor een voorjaarstrip kan men zich toch  niet wensen...? Ik vind dit top, prachtig om te zien. Mijn excuses, misschien hebben jullie nu wel een irisindigisti...?

Prachtig om te zien Frankie , wat een kleurenpalet !  --6 8)  ((3   De timing lijkt perfect ! De variatie is toch heel groot zeg ......

Komen die Irissen daar vrij algemeen voor of enkel op een paar plaatsen ?
Ieper , West-Vlaanderen

Mark Stolk

Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2025, 21:10:30
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:11:35
Iris pumila, die wilde ik zien en op zijn hoogtepunt. Ik was hier al eens in 2019, ik vond er wel wat bloeiende planten toen, maar was eigenlijk te laat voor de hoofdbloei. En dat wilde ik absoluut eens zien. Mijn madam tuurt de omgeving af... Lang zal ze niet moeten turen.

Heel mooie omgeving Frankie ! En heel uitgestrekt zo te zien , daar kom je zeker wel tot rust ......

Het Leithagebergte is in feite een smalle band van zo'n 7 km en ongeveer 35 km lang, hier en daar ook onderbroken door wijngaarden. Op de meeste plaatsen zie je er weinig of geen mensen. Dus ja, de ideale plaats om tot rust te komen. Echt heerlijk is het er daar.

Frankie Wulleman

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2025, 21:22:59
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:59:35
De volledige kleurboek bij elkaar, met Muscari en al. A.u.b. !
Een betere start voor een voorjaarstrip kan men zich toch  niet wensen...? Ik vind dit top, prachtig om te zien. Mijn excuses, misschien hebben jullie nu wel een irisindigisti...?

Prachtig om te zien Frankie , wat een kleurenpalet !  --6 8)  ((3   De timing lijkt perfect ! De variatie is toch heel groot zeg ......

Komen die Irissen daar vrij algemeen voor of enkel op een paar plaatsen ?

De timing kon niet beter, Danny. Ik ben er 6 dagen later nog eens teruggekeerd en dat was toen al een heel andere aanblik.

Iris pumila komt voor doorheen het volledige Leithagebergte, maar op één plaats zijn de bestanden bijzonder groot, waar ze met de duizenden staan. Buiten dit gebied zijn ze niet meer te vinden omdat ze echt wel gebonden zijn aan deze typische graslanden.

Frankie Wulleman

Muscari neglectum is overal in grote aantallen te vinden in deze gebieden.
Hier staat hij samen met een schildzaad, vermoedelijk Alyssum montanum subsp. gmelinii.

Frankie Wulleman

Frankie Wulleman

Nog een kleurenexplosie van dit grasland.

Frankie Wulleman

Hesperis tristis is een kortlevende vaste plant.

Mark Stolk

Wat een aparte plant, die kende ik niet. Fraaie adering in de bloemen.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:00:51
Ik heb er wat over nagedacht of ik wel een reisverslag zou opstarten, of het wel de moeite is om er de nodige tijd en energie in te steken...en ik heb besloten om eerder een beperkt verslagje te maken van enkele trips die ik vroeg in het voorjaar maakte langs het uiterste puntje van de alpen in het oosten. Het betreft vooral de lager gelegen gebieden op de uitlopers van de alpen. Via enkele facebookvrienden kwam ik de natuur daar op het spoor en wat ik allemaal had gezien op facebook wilde ik wel eens met eigen ogen zien.

Ik kan alleen maar blij zijn dat je het toch deed Frankie. ! Voor mij zijn zulke bijdrages interessant , nuttig , inspirerend , leerzaam en tof om te volgen. ((3 ((3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:11:35
Iris pumila, die wilde ik zien en op zijn hoogtepunt. Ik was hier al eens in 2019, ik vond er wel wat bloeiende planten toen, maar was eigenlijk te laat voor de hoofdbloei. En dat wilde ik absoluut eens zien. Mijn madam tuurt de omgeving af... Lang zal ze niet moeten turen.
Aha gij zet uw medereizigster al direct aan het werk Frankie ... -2(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2025, 19:16:26
Hopla, in de verte zijn er grote gekleurde vlekken te zien. Zouden we prijs hebben?

Wow , daar kunt ge inderdaad niet naast zien  ))4 ((3 Wat een kleurenexplosie ...