Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

En dan zijn er nog de zogenaamde bicolorvormen, waar bij de standards en falls verschillende kleuren hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ook deze vond ik bijzonder mooi.

Frankie Wulleman

Ik wil nog eventjes een sprongetje maken naar 2019, toen ik er deze zeer mooie bicolor vond. Een plant van dergelijke kwaliteit heb ik er vorig jaar niet gezien.

Frankie Wulleman

En ook deze was toen het fotograferen wel waard.

Frankie Wulleman

Een vreemde eend in de bijt...? Deze hoort hier toch niet te staan...? Deze was te vinden midden in dit natuurgebied. Waarschijnlijk door menselijk toedoen.

Frankie Wulleman

Ook de fauna mag niet vergeten worden, zoals deze spectaculaire koningspage.

Frankie Wulleman

De smaragdhagedis komt hier verrassend genoeg ook voor. De omstandigheden zijn hier goed genoeg voor deze warmtelievende soort. Het zijn ferme knapen die tot ruim 40 cm lang worden.

Frankie Wulleman

Terug naar het voorjaar van 2024 dan. Pulsatilla grandis is hier ook te vinden, maar slechts zeer lokaal.

Frankie Wulleman

Nog enkele tapijten met Iris pumila. Knap toch, om dit zo in grote massa te zien. Hier krijgt een mens nooit genoeg van. Honderden en honderden foto's heb ik hier genomen... Nog eventjes onderstrepen dat dit de enigste plek is in Neder Oostenrijk waar je ze zo massaal kan zien. Op andere sites komen ze ook voor, maar in zeer bescheiden aantallen. Vaak maar enkele plantjes.

Er ook nog bij vermelden dat de soort het wel vrij moeilijk krijgt vanwege de klimaatsveranderingen. Door de opwarming krijgen de grassen meer en meer de bovenhand, ten koste van Iris pumila. Een goed beheer is broodnodig om de soort alle kansen te geven.

Frankie Wulleman

Ik was trouwens niet de enige die onder de indruk was. Mijn madam was hier ook goed bezig.

Frankie Wulleman

In de wat meer schaduwrijke en vochtigere stukjes zijn er ook grote hoeveelheden Corydalis te zien. Niet onmiddellijk een idee welke species het is. U bemerkt ook het loof van uitgebloeide Galanthus.

Frankie Wulleman

Met dit donker gekleurd groepje Iris pumila nemen we voorlopig afscheid van dit unieke plekje. Een volgende excursie brengt ons in een gelijkaardig biotoop op zoek naar iets anders...

Frankie Wulleman

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 januari 2025, 21:23:57
In de wat meer schaduwrijke en vochtigere stukjes zijn er ook grote hoeveelheden Corydalis te zien. Niet onmiddellijk een idee welke species het is. U bemerkt ook het loof van uitgebloeide Galanthus.

Daarnet te horen gekregen, dat het hier om Corydalis cava gaat.

Mark Stolk

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 januari 2025, 21:07:36
De smaragdhagedis komt hier verrassend genoeg ook voor. De omstandigheden zijn hier goed genoeg voor deze warmtelievende soort. Het zijn ferme knapen die tot ruim 40 cm lang worden.
Prachtig! Gezien de locatie zal dit de Oostelijke smaragdhagedis zijn. In zuid Zwitserland zag ik de westelijke vorm.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 januari 2025, 20:47:54
En dan zijn er nog de zogenaamde bicolorvormen, waar bij de standards en falls verschillende kleuren hebben.
Nu wordt het nog gekker ...mooi Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "