Narcissus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:19:31

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op  3 april 2025, 20:19:49
Citaat van: Danny Bonnez op  3 april 2025, 17:54:50
Narcissus bulbocodium ssp. obesus doet het hier vrij aardig en zaait ook uit
Lijkt precies een bos

Ik hou wel van een natuurlijke look , Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op  3 april 2025, 20:20:38
Een bosje Narcissus bulbocodium subsp. bulbocodium

Daar kun je niet naast kijken , Luc  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een zeer compacte Narcissus onder de naam N. bulbocodium subsp. nivalis.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 april 2025, 22:53:06
Een zeer compacte Narcissus onder de naam N. bulbocodium subsp. nivalis.

En een super lage is deze Narcissus bulbocodium ssp. obesus . Totale hoogte , 4,5cm .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Narcissus obesus

Narcissus triandrus 'Thalia'
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

Een eerste keer bloei op bollen die opgekweekt werden uit zaden die bij Oron Peri werden besteld.
De zaden zijn geleverd onder de naam Narcissus obsoletus "Yellow Star", maar de naam moet gecorrigeerd worden naar Narcissus deficiens "Yellow Star". De toevoeging "Yellow Star" zou moeten verwijzen naar het gele strepenpatroon op de bloemblaadjes. In moet wel vaststellen dat het strepenpatroon in deze bloem maar zwak gekleurd is.....

Voor wie meer wil te weten komen over de herfstbloeiende narcissen kan ik verwijzen naar ons clubmagazine Flora Montis van sept. 2025
Torhout, West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Luc Scheldeman op  5 september 2025, 21:00:15Een eerste keer bloei op bollen die opgekweekt werden uit zaden die bij Oron Peri werden besteld.
De zaden zijn geleverd onder de naam Narcissus obsoletus "Yellow Star", maar de naam moet gecorrigeerd worden naar Narcissus deficiens "Yellow Star". De toevoeging "Yellow Star" zou moeten verwijzen naar het gele strepenpatroon op de bloemblaadjes. In moet wel vaststellen dat het strepenpatroon in deze bloem maar zwak gekleurd is.....

Voor wie meer wil te weten komen over de herfstbloeiende narcissen kan ik verwijzen naar ons clubmagazine Flora Montis van sept. 2025

Een beauty Luc.

Luc Scheldeman

We zijn een weekje verder en de herfstbloeiende narcissen beginnen verder in bloei te komen.
Op de foto Narcissus deficiens uit Benalup, Cadiz.

Ik wil voor de naamgeving van deze groep narcissen nog eens verwijzen naar het artikel in ons clubblad Flora Montis 3/2025.

Vroeger had ik het wel lastiger om deze soorten in bloei te krijgen maar door de potten dit jaar ruim twee maanden in de zon te zetten lukt het blijkbaar veel beter.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Minstens even moeilijk in bloei te krijgen is deze miniatuur Narcissus cavanillesii. De individuele bloemen meten hoogstens 1 cm.  Jammer dat de bloemen gespreid in de tijd komen.
Ter info. De potten kregen deze zomer de zelfde behandeling als de vorige.
Torhout, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Citaat van: Luc Scheldeman op 12 september 2025, 20:31:11We zijn een weekje verder en de herfstbloeiende narcissen beginnen verder in bloei te komen.

Ik wil voor de naamgeving van deze groep narcissen nog eens verwijzen naar het artikel in ons clubblad Flora Montis 3/2025.

Vroeger had ik het wel lastiger om deze soorten in bloei te krijgen maar door de potten dit jaar ruim twee maanden in de zon te zetten lukt het blijkbaar veel beter.

Prachtige mininarcissen, eleganter dan hun grote broers/zussen
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 12 september 2025, 20:31:11We zijn een weekje verder en de herfstbloeiende narcissen beginnen verder in bloei te komen.

Heel goed en duidelijk artikel Luc , de mist rond deze naamgeving is opgetrokken. Wel mooi als ze dan nu door deze zet beter gaan bloeien.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 12 september 2025, 20:33:35Minstens even moeilijk in bloei te krijgen is deze miniatuur Narcissus cavanillesii. De individuele bloemen meten hoogstens 1 cm.  Jammer dat de bloemen gespreid in de tijd komen.
Ter info. De potten kregen deze zomer de zelfde behandeling als de vorige.

Knappe resultaten Luc  ((14  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Mijn zomerregime lijkt ook voor Narcissus viridiflorus te werken.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Narcissus obsoletus uit de omgeving van Malaga
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Ieper , West-Vlaanderen